Avlastningssits?

"lånar svarsknapp"
Slog upp kapitlet om sitsen i BBs bok, där finns faktiskt avlastningssitsen beskriven. Jag har missat det förut - det är en teckning högst uppe till höger, och den ser ut som bilder av felaktig sits = stolsits, rätt sits, felaktig sits - hängsits.
Jag vet inte riktigt hur jag ska förstå dessa teckningar, men det ser ut som om man i avlastningssitsen kniper med knäna och står i stigbyglarna. Är det verkligen meningen att man ska göra det "hela tiden"? Ett kort ögonblick kanske, om hästen får problem skulle jag kunna tänka mig, för att inte bumpa i ryggen. Vad tycker ni?/T_B
 
Njae, en beskrivning som min bildspråkiga tränare använder sig av är:
Låren ska vara som om du rider i en biltvätt, de ska hela tiden kämpa mot rullarna som vill rida dem utåt, och alltså ska man inte knipa utan mer vrida inåt, vrida inåt.Kniper man blir det fel, spänningar och massa annat skit.
Rumpan ska vara som om du har två gafflar bakom skinkorna och som om du inte vill sticka på.
Du rider på ett rörligt föremål, så tänk dig att du åker flygande matta, för att inte flyga av bakåt så måste överlivet hela tiden tänka framåt och kompensera för luftmotståndet (magen aktiveras då på ett bra vis)

Deta är grunden men sen måste man för att komma i avlastningssits tänka att rumpan är målad med blåfärg och man ska bara lyfta den precis pluttelite så att du mkt lätt kan sätat dig igen utan att flytta "färgfläcken" i sadeln.

Man letar upp just den hästens tyngdpunkt just då och framåtlutning är större ju mer obalanserad hästen är. Men den ändrasr precis hela tiden, i varje steg så det är just så som du skriver, man ändrr den och använder den just då den behövs. Det är ju inte bra för hästen att vara så obalanserad så man strävar hela tiden efter att balansera den och i samma sekund som den svarar sitter man inte i avslastningssits längre men tre steg senare kanske man måste göra det igen.

Tar man inte med alla desa komponenter så är det lätt att man bara lutar överlivet framåt och då blir det grodsits (hängsits), den som de flesta kallar avlastningssits.

Carmezita, fick jag till beskrivningen korrekt? Det är svårt för det var så länge sen jag lärde mig den att jag glömt detaljerna.
 
Okej, men ni verkar i alla fall ha mycket gemensamt med den...
Sen kanske ni inte alls gått in på det, men som sagt ju mer jag läser om det desto mer stämmer era "kommentarer" in på det.
 
Tränaren har varit hos Sally Swift i några år så hon är aningens inspirerad därifrån men SW sits är inte en inverkande sådan utan bara en följsam och därför har hon bara tagit bitar av SW teorier.
 
"aningens" inspirerad? :rofl: Det där lät som klippt och skuret ur centrerad ridning
 
Lånar din knapp...
Är det inte avlastningssits som fälttävlansryttarna använder sig av på tävling? Sett framifrån ser de kobenta ut i sadeln och de "står" lite diskret. Syns inte för ett otränat öga.
F.ö föredrar jag personligen att sitta ner i traven, i alla fall under dressyrpassen. Tyvärr är det en omöjlighet på min totto, än så länge. :smirk:
Men , det där med att sitta ner eller rida lätt tror jag är en smaksak. Olika ryttare (och hästar) trivs med olika saker. :)
 
Jag kan hålla med om olika hästar, men jag tycker att ryttaren ska utbilda och träna sig själv till en så balanserad sits att h*n inte stör hästen och kan påverka med ett tydligt "språk" vid behov.
Under utbildningens gång kan olika sorters sitsar användas för att ge hästen bästa möjlighet att utvecklas./T_B
 
Jasså? *Ingen aning aning som sånt", det var min egen fras. Tränaren vägrar bestämt kalla sin ridning nått speciellt, bara god ridning.
 
Det kallar dom för "lätt sits", skillnaden från fältsitsen är att rumpan har en lätt kontakt med sadeln för att kunna reglera, i fältsitsen står du högre ur sadeln!
Lätt sits och avlastningssits skiljer sig genom att i den lätta sitsen har du tyngdpunkten i stigbygeln, i avlastningssitsen i låren :)
 
Ja, det är ju det jag menar :)
Fälttävlansryttarna har tyngden på låren för de hoppar ju hinder samtidigt, därför ser de kobenta ut framifrån.
Sett från sidan syns det nästan inte att de står i sadeln, rumpan kan max vara en halv cm från sadeln.
 
Jag tror inte att man kan ha hela tyngden på låren i fälttävlan - det skulle bli ett knipande som blockerar hästen samt gör ryttaren trött. Har inte heller lärt mig det på de fälttävlanskurser jag varit på, då har det handlat om stadigt tramp och fast skänkelläge. Men att hålla om ett ögonblick för att avlasta och hindra stötar är ju inte fel./T_B
 
*fiiiiiooooo* Var äääärrr du? Vi behöver en fälttävlansexpert här borta! *vinkar och försöker fånga fios uppmärksamhet*
 
Ha ha :D Nej man använder verkligen inte låren i fälttävlan utan rumpan skall högt upp ur sadeln så hästens rygg är helt fri, hästen blir trött om man dunsar den i ryggen i tid och otid. 2-punktsits korta läder , stabil underskänkel och ett bra tramp i stigbygeln.

Visst det finns många som dunsar ner på ryggen men dom har alldeles för långa läder.
 
Ja det var ju skönt att Fio kunde tala om hur det förhåller sig med fälttävlanssitsen.
Kan du Jegra berätta hur det förhåller sig med avlastningssitsen? Ska barockryttare stå och hoppa i stigbyglarna eller inte?/T_B
 
Nej, man ska inte stå och hoppa i stigbyglarna, men det blir lätt så när man försöker lära sig detta nya... Med tiden - och lite hjälp från tränare - kommer man känna sin nya balans och kan komma till den rätta avlastningssitsen..

Alltså: det du ser är en sorts "nybörjarform", inte en slutprodukt, men det innebär inte att det är rätt...
 
Djurjouren har givit en mycket bra beskrivning av lättridningen. Finns det någon som kan förklara och sammanfatta hållpunkterna för avlastningssitsen på ett liknande föredömligt sätt?
 
Bortse från mitt tidigare inlägg, det blev ju helt fel. Djurjouren har ju skrivit om avlastningssitsen och Carmenzita om lättridningen. :o
 
Det som tycks kallas avlastnings sits är vad jag har kallat hästtränar sits. Man ser den hos dom som rider mycket unga och oskolade hästar. Den är mycket lindrigare för hästen än lättridning. Men positionen är inter lika vacker som dressyr sits. Men det är ju inte meningen heller. Övergången till samlande sits är ju bara några gram bort. Gör man inget för mycket så räcker skillnaderna i sitsen för att även korrigera överlivet som i avlastning kan tyckas vara för mycket fram, så överlivet hamnar rätt bra av sig själv vid nersittning för samling.
En sits som har använts i århundranden utan att nån har lagt ner något på att kalla den för nått speciellt.
http://w1.472.telia.com/~u47202999/1-2-3/trav.html
 

Liknande trådar

Ridning Jag hoppas den här tråden inte blir något urspårat krig. Jag undrar bara lite kring tankarna av sits inom AR. Jag är av nyfiken natur.;)...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
26 511
Senast: Susan
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp