Avlastningssits?

Men precis som ni tycker att ni får något utav lättridning så tycker "vi" (oj vilken generalisering det blev...) att vi inte får något utav det.

Jag har svårt för att tro att jag kommer ändra åsikt om det, precis som ni med all säkerhet inte kommer att ändra era åsikter om det.

Så varför säga att ni helt bombäskert måste ha rätt?
 
Bombsäkert ha rätt...Hm.... Kan säga som så att innan jag lärde mig rida lätt på ett korrekt sää så delade jag er åsikt till fullo.......
 
Du är medveten om att du är hopplös eller hur? :devil:

Nåja "var och en blir salig på sin fason".
 
Tråkigt om jag satte igång en trist-tråd --- Men jag har verkligen undrat om den konstiga sitsen... Det är svårt att fråga folk direkt utan att låta superkritisk och göra sig till ovän med dom, tyvärr -- finns dom som kan, men jag brukar misslyckas, även om jag är jättesnäll. Då låter ännu värre "försöker göra sig till".... FY! Men nu vet jag, och skall lugn fortsätta mina observationer. Kanske blir något bra till slut.mvh :) :) :)/T_B
 
Jag laborerar kring avlastningssitsen och har börjat förstå hur och när jag ska använda mig av den, ett större problem återstår dock; När jag vinklar fram bäckenet och 'lutar mig framåt' (klumpigt uttryckt) tar sadeln emot. Framvalvet hindrar mig alltså från att sitta på blygdbenen och jag rasar ohjälpligt ner på rumpan igen.

Är detta ett vanligt problem med engelska dressyrsadlar eller är det jag som är felskapt? Är en bra avlastningssits lättare att uppnå i spanska/portugisiska/western/osv. sadlar?

Avlastningssitsen i sig tycker jag är ett intressant verktyg och de gångerna jag lyckas få till den bra märker jag stora förändringar i hästens förmåga att använda/röra sin kropp (framförallt rygg). Intressant!
 
Om du hamnar på framvalvet i en engels sadel kan det vara antingen att du försöker ha dina skänklar för långt fram, prova att låta lår och skänkel *glida* litet längre bak längs med hästens sida, eller så har du helt enkelt en sadel som är något *baksutten* så att du pga det ramlar bakåt.
 
;) jag behärskar bägge teknikerna, både den du förespråkar samt avlastningssitsen, och jag måste säga att ja, "din" teknik fungerar, men som du säger, det är JOBBIGT. Avlastningssitsen är inte ens hälften så ansträngande, därför föredrar jag den. Varför slita ihjäl sig för samma resultat?
 
Re: Avlastningssits? Fråga till Ewa.(mfl)

Är det rida lätt som du tycker är jobbigt? - Att det kan vara så olika! Jag tycker att lida lätt är väldigt bekvämt och enkelt.
Sen kom jag på att jag rider med vad jag kallar för "inverkanssits" när jag vill göra något xxxx - och annars medföljande sits. Men ingen av dem är lik det jag sett som antagligen är avlastningssits. Tyvärr ser jag det som att i avlastningssitsen blir ryttaren till en stel kropp från tå till hjässa, den stela kroppen gungar eller studsar i sin helhet, och stör därmed hästen som förkortar sin gång och trippar fram. Ursäkta..... :confused:/T_B
 
Jag tror att hästar har samma attityd som det du , varför göra de som är mer ansträngande när man kan göra det mindre jobigt?
Jag är oxå av åsikten att hästen gör som vi gör, går som vi sitter, dvs att anstränger jag mig så anstränger den sig.
Lägg ihop de två grejorna så har du mitt svar ;)
Måste oxå säga at det inte är min teknik, det är min käre tränares.

Dessutom så är det inte så jobbigt när man gjort det mkt.
 
Re: Avlastningssits? Fråga till Ewa.(mfl)

Jo det är väl lite därför som det är bättre att rida lätt, avlastningssitsen är svår att hålla länge, man låser gärna höfterna och swungen försvinner, den är lättare att bibehålla under lättridning.
Och som sagt, de finns många olika varianter av avlastningsits, en rolig sådan är "grodvarianten " :D
 
HUR rider du lätt rent konkret? :confused:
Jag är inte "barockare" men är intresserad av olika synsätt. Alltid lär man sig något :angel:
Själv rider jag mycket lätt, och arbetar oftast hästarna i skolor under lättridning åtminstone i början av ett arbetspass.
 
Pust, jobbigt att förklara men om man ser det från sidan utan att veta något så är man i en extremt djup sits, ståendet är väl ungefär jämförbart med avlastningssitsen och sittandet är som just nersittning.
 
Jag förstår inte heller rent konkret hur ni gör.

Jag ser en framåtlutad ryttare när jag föreställer mig det och det kan väl inte vara positivt?
Jag vart lätt framtung med överkroppen innan med resultatet att hästen bromsade upp sig i försök att balansera mig.
Nu när jag är rakare i överkroppen kan hästen trampa på bättre.

Missförstår jag er eller hur gör ni??
 
Jag och Djurjouren råkar rida för samma tränare så jag tar mig friheten att svara. Enligt tränaren rids det så lite lätt i Sverige eftersom vi har varit så dåliga på att lära ut det. Det finns få som faktiskt behärskar "konsten" att rida lätt, men det är en väldigt effektiv ridning eftersom hästens balans är så påverkbar genom lättridning.

Vi rider lätt olika på olika hästar, vilket sällan lärs ut inom "vanlig" ridning (säkert inte inom barock dock! där brukar man vara noggrannare med att anpassa sig efter hästindividerna). Så i början av hästens (och ryttarens) utbildning kortas läderna, man sitter inte ner "ordentligt" (man ska föreställa sig att det ligger en groda i sadeln och att man inte vill splasha den) och man anpassar överlivet efter hästens tyngdpunkt. Vilket ofta medför att man får luta överlivet något framåt (så mycket som behövs). Man ska hela tiden ha samma stöd i stigbyglarna (detta får vi träna på genom att stå på en våg och rida lätt, vågen ska INTE röra sig när vi reser oss - prova gärna, det är skitsvårt). Vidare fokuserar man på att röra sig med i hästens rörelse framåt, många glömmer bort att kompensera för att hästen rör sig, vilket leder till att de landar långt bak i sadeln. Andra komponenter är oljiga leder i höfter, knän, vrister. Handställning är en viktig komponent förstås, liksom att man reser sig mjukt över sadelknoppen.

Detta är en liten liten beskrivning av den lättridningsteknik vi får öva på. Inget märkligt alls, så här rider alla duktiga ryttare lätt, men innan jag träffade tränaren trodde jag att rida lätt var just lätt. Det är det inte. :)

Ju längre hästen och ryttaren kommit i sin utbildning, desto mer lodrät blir sitsen.
 
Har ni ingen bild på detta?
eller nån där ni tycker människan rider lätt rätt?

Vore lättare att förstå då..

det där med vågen ska jag prova, vet att jag kommer kugga iofs.
Hur gör man för att inte trycka ifrån i stigbygeln? vad trycker ni ifrån då med? Nåt måste ni ju resa er med?
 
En avlastningssits innebär inte att man inte anstränger sig, tvärtom, men den ger en jämnare balans.
 
Om jag inte misstar mig helt så rider Carmenzita och djurjouren mycket mot Centrerad ridning, eller har jag fattat det fel? :confused:

I så fall så borde du kunna hitta bilder på det i Sally Swifts böcker. Finns ju att låna.
 
Är det någon av er som har en bild på en bra avlastningssits där man kan se tex. höfternas/bäckens position? Jag har mig veterligen inte sett hur det ser ut när det är bra och saknar även bilder på mig själv i avlastningssits.

Skulle vara riktigt intressant att se!

(Om någon inte vill lägga ut en bild mottar jag dem gärna via PM).
 

Liknande trådar

Ridning Jag hoppas den här tråden inte blir något urspårat krig. Jag undrar bara lite kring tankarna av sits inom AR. Jag är av nyfiken natur.;)...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
26 511
Senast: Susan
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp