Avliva, pass?

Sv: Avliva, pass?

Jo, jag har insett det! Det är ju en viss nyansskillnad i frågan "Behöver jag pass för att avliva hästen?" och "Behöver jag pass till en häst som jag avser att avliva hemma (i framtiden)?".
Jag kan inte av ursprungsinlägget avgöra om det är en nära stundande avlivning.
 
Sv: Avliva, pass?

Det är jätte bra med pass tycker jag, bl a får hästhandlare svårare och fiffla med hästarna hit och dit.... jag håller absolut med dig att gamlingarna som bara går där hemma, sitt kanske sista år, månad eller vad det nu blir , kunde slippa pass...;)
 
Sv: Avliva, pass?

peter_lundin skrev:
Jag har i princip inget mot pass även om jag tycker att man kunde gett dispens för gamlingar som aldrig kommer lämna gården, däremot är jag förbannat less på alla idiotpåståenden om vad som händer om man inte har pass.
PL


:bow:


123456789
 
Sv: Avliva, pass?

Jag försöker få lite perspektiv på det där med passlöshet och ett sätt skulle kanske kunna vara att jämföra med icke ID-märkt hund?

Så, någon som vet vad som händer med dessa hundar och deras ägere? Vägras hundarna veterinärvård? Får ägarna böta eller uppmanas de bara att se till att jycken blir märkt?

Självklart haltar jämförelsen eftersom hundar inte räknas som livsmedel, men lite vägledning borde det väl i alla fall ge?
 
Sv: Avliva, pass?

Mig veterligen är det ingen som åkt fast för att inte ha pass .Veterinärerna har så mkt annat att göra än att hålla på att anmäla hästägare som inte har pass, dessutom kan de ju inte neka din häst vård eller avlivning.Alla veterinärer jag pratat med tycker dessutom det är löjligt med pass till de flesta hästar, speciellt de som bara ska gå hemma:devil:
 
Sv: Avliva, pass?

Jag har jobbat på slakteri. Där en jobbarkompis bror jobbar på ett nödslaktföretag i Stockholm och de kollar pass på ALLA hästar de avlivar hemma hos ägaren. Oavsett om hästen ska grävas ned hemma, kremeras eller kött produktion.


Det är lagar på att nöt, lamm, getter, grisar ska vara märkta så jag förstår inte hur det kan vara så "svårt" för folk att även skaffa pass åt sina hästar.

(Och även fast det är lag på märkning, så slaktas de ändå djur som är omärkta p.ga. de djur som kommit in på slakteriområdet inte får lämna det levande.)
 
Sv: Avliva, pass?

Jag skrev att dom kollar pass på alla hästar och de hade problem med passlösa hästar.

Detta kan ju även beror på att ägaren inte medelat att hästan ska brännas och de trott att de skulle till köttproduktion?
 
Sv: Avliva, pass?

Så svårt att skaffa pass?det beror på var man bor, undertecknad fick åka rätt långt för att en veterinär med specalkompetens på hästrasen(islandshäst) fick göra id kontroll, med bensin , vet.kostnader slutade resan på 6000spänn för EN häst.Då har jag inte räknat in de 800 det kostade att skicka signalementet till förbundet för att få tillbaka ett pass:smirk: Så jag förstår att man kanske inte gör så med hästar som inte ens är värda samma summa passet går på.
 
Sv: Avliva, pass?

Nix, ingen av de veterinärerna på orterna närmast mej hade gått färgkursen man var tvungen att ha för att få utfärda signalement för islandshäst.:smirk:
 
Sv: Avliva, pass?

Nu vet jag ju inte var du bor men kollar man i listan så finns det ett antal med godkänd färgkurs i norrbotten både veterinärer o andra.
PL
 
Sv: Avliva, pass?

Lena_B skrev:
Jag försöker få lite perspektiv på det där med passlöshet och ett sätt skulle kanske kunna vara att jämföra med icke ID-märkt hund?

Så, någon som vet vad som händer med dessa hundar och deras ägere? Vägras hundarna veterinärvård? Får ägarna böta eller uppmanas de bara att se till att jycken blir märkt?

Självklart haltar jämförelsen eftersom hundar inte räknas som livsmedel, men lite vägledning borde det väl i alla fall ge?


Såg att du hade svarat mig men jag lämnar över frågan till peter_lundin för han är nog den som kan svara bäst. Fast om jag har förstått rätt så får man inte neka sjuka djur vård för att då bryter man mot djurskyddet.
 
Sv: Avliva, pass?

Fast det företaget frågade inte om pass när jag avlivade Patsy, rent rimligt borde de ha gjort det redan på telefon... Och hon togs bort första vardagen efter att passtvånget på slakt införts.

Nu kollade han på passet ändå eftersom jag hade det. Inte en kråka om några mediciner så jag HADE kunnat skicka henne till slakt. Passet har varit med ÖVERALLT när hon har behandlats med div som butta...

Så, vem ska kontrollera att veterinärerna gör sitt jobb vad det gäller att plita ner det som ska vara i passet?

Min fick butta tre omgångar, pleg och annat med livstidskarens och jag visade upp passet flera gånger utan att någon skrev något i det!!
 
Sv: Avliva, pass?

Lena_B skrev:
Jag försöker få lite perspektiv på det där med passlöshet och ett sätt skulle kanske kunna vara att jämföra med icke ID-märkt hund?

Så, någon som vet vad som händer med dessa hundar och deras ägere? Vägras hundarna veterinärvård? Får ägarna böta eller uppmanas de bara att se till att jycken blir märkt?

Självklart haltar jämförelsen eftersom hundar inte räknas som livsmedel, men lite vägledning borde det väl i alla fall ge?
Veterinärer har ingen anmälningsplikt. Hundar vägras inte veterinärvård för att de inte är ID-märkta.
Det finns ingen anledning för en vet att kolla om hunden är ID-märkt om man inte misstänker att den är insmugglad.
Om polis el kommun upptäcker en omärkt hund blir ägaren ålagd att märka o registrera, inga böter i första vändan.
PL
 
Sv: Avliva, pass?

http://www.svehast.se/idk/index.asp
Kategori 1. ID-kontrollanter med godkänd färgkurs - dessa får utföra ID-kontroll på samtliga raser utom travare och galoppörer.

Så varför betala 6.000kr när den här listan täcker väldigt många och det borde finnas någon i norrbotten också (vet ej eran länsbokstav)
 
Sv: Avliva, pass?

Är du inte anmälningsskyldig om inte vet skriver in vad h*n behandlat din häst med? Lika som en vet är anmälnigsskyldig om de behandlar en häst utan pass?

Ska pass fungera så måste ju alla ställa upp, hästägare, vetrinär osv. Sköts det så här slarvigt så är det ju självkalrt att folk är missnöjda!

Det ska ju inte behövas att det går så långt att fel häst slaktas av någon konstig anledning.
 
Sv: Avliva, pass?

*kl*

Min veterinär skrev på utdömningen att min ponny inte fick gå till livsmedel, eftersom han fått butta och diverse andra mediciner. Även hon kollade på passet när hon skrev utdömningspapprena. Som sagt verkar det vara väldigt olika beroende på var man bor. Här är det strikt med passena..

Förmodligen finns en viss tolerans om passlöshet under ett tag, men rullar månaderna på så kommer troligen toleransen att minska.
 
vart vänder man sig om man skall avliva en häst?

vart vänder man sig om man vill avliva en häst utan pass hemma och få den kremerad?
Tacksam för svar
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 024
Senast: Mia_R
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
471
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 874
Senast: grodan21
·
Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 675
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp