Avliva, pass?

Sv: vart vänder man sig om man skall avliva en häst?

Lättare om man vart vart du bor. Men nödslakt finns väl överallt olika företag? Nackdelen med nödslakt är att dom inte alltid kan ta med sig kroppen direkt. Så det bör man ju ta reda på när man ringer.

Informera också att hästen inte ska gå till köttproduktion! För det finns nämligen avlivningstjänster som avlivar djuren hemma och tar med de till slakteriet för att ta vara på köttet.
 
Sv: vart vänder man sig om man skall avliva en häst?

Inte sen årsskiftet utom när det gäller mkt akuta fall som benbrott.
PL
 
Sv: vart vänder man sig om man skall avliva en häst?

Knapplån..

Jag har två omärkta/oregistrerade hundar och den ena av dem har jag varit till veterinär med och hon sa inget om detta alls. Ingen anmälan heller så det verkar inte vara något som det tas så hårt på. Däremot får du ju inte idag nyförsäkra en oregistrerad hund.

Angående om det nu skulle vara så att du inte får avliva en passlös häst; hur går det med alla som skickat in sina passansökningar före årsskiftet men ännu inte fått något pass? I princip är det ju bara att säga att man väntar på papprena?
 
Sv: vart vänder man sig om man skall avliva en häst?

Bubbla skrev:
Knapplån..

Jag har två omärkta/oregistrerade hundar och den ena av dem har jag varit till veterinär med och hon sa inget om detta alls. Ingen anmälan heller så det verkar inte vara något som det tas så hårt på. Däremot får du ju inte idag nyförsäkra en oregistrerad hund.

Angående om det nu skulle vara så att du inte får avliva en passlös häst; hur går det med alla som skickat in sina passansökningar före årsskiftet men ännu inte fått något pass? I princip är det ju bara att säga att man väntar på papprena?

Du får inte slakta hästen utan pass = köttet till livsmedelsproduktion
Men det går och är tillåtet att avliva hästen på vissa slakterier, på hästkliniker och de lokala avlivningstjänster som kommer och hämtar djuren hemma.

ghost - som mist fyra av sina pållar sen reglerna om pass började gälla. :cry:
 
Sv: vart vänder man sig om man skall avliva en häst?

Jag skrev ju också avliva (och inte slakta) vilket var det som trådfrågan gällde. Jag ville bara visa på orimligheten i att det skulle krävas pass vid avlivning.
 
Sv: vart vänder man sig om man skall avliva en häst?

Knapplån:
En häst som skall till livsmedelsproduktion måste ha pass... Men en häst som har varit behandlad har livstidskarens, så det får inte bli mat... Vad skall man på slakteriet att göra???
 
Sv: Avliva, pass?

Jag fick avliva min ena häst dagen innan nyår, sent på kvällen..en fredag.
Hans pass var INTE klart.

Veterinären och jag pratade om det här med passet och han tyckte att passfrågan hade blivit lite "skrämselpropaganda"..och att han aldrig aldrig skulle låta bli att avliva en häst för att den saknar pass!!

Nu VILLE inte jag att trygg skull bli mat så därför mötte jag inga hinder heller när de kom och hämtade honom för kremering måndagen därpå.

Allt gick på ca 6 000:- men då räknar jag med hela veterinärräkningen..antar det skulle ha rört sig runt 4000:- annars.

Detta är pengar jag skulle ha lagt ut vare sig jag hade haft passet klart eller inte!

Och om man ska dra det till sin spets..
Anta att jag har en häst som måste avlivas men inget pass..inte registrerad..

VEM ska kontrollera att xx verkligen är ägaren och hur stor prioritering skulle ett sådant brott som passlös avlivad häst utan ägare ha?

Jag säger inte att det är fel med pass nu men tycker att passfrågan blivit lite förstorad med all felaktig information som cirkulerar..
 
Sv: Avliva, pass?

pmm skrev:
Är du inte anmälningsskyldig om inte vet skriver in vad h*n behandlat din häst med? Lika som en vet är anmälnigsskyldig om de behandlar en häst utan pass?

Är vet verkligen anmälningsskyldig? :confused:

*KL*
Tycker det är rätt löjligt med denna anmäla varandra mentalitet i Sverige. Skvallrar du/ni på grannen om han bygger utan bygglov med? Tycker var och en får ta ansvar för sitt. :smirk:

/Maria
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 024
Senast: Mia_R
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
478
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 875
Senast: grodan21
·
Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 676
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp