Avlivat får i Tv program

orientalkatten

Trådstartare
Är det någon som vet om man går vidare med det sjuka fåret som sedan avlivades av ägaren i programmet Hjälp vi har köpt en bondgård. I korthet, fåret blev sjukt, ägaren ringde en granne då erfarenheten av får är begränsad för att få råd. Rådet blev att ägaren skulle stoppa ned en slang ner i djurets mage och hälla ner diskmedel och olja. Djuret blev sämre av behandlingen och avlivades. Veterinär kopplades in via telefon och då avlivades djuret. Frågan som uppkommer är. Kan man helt utan kunskap själv behandla ett djur. Tips via telefon har man rätt att utföra detta. Var hamnade slangen magen eller i lungorna. Diskmedel och olja utan diagnos. Varför ingen veterinär. Får man utan kunskap avliva ett djur. Han kanske är jägare och har kunskap men inget som kommer upp i programmet. Inga bananas svar nu för då stängs tråden.
 
Jag kan inget om får, men såg progammet och jag skulle aldrig vågat stoppa ner en smutsig slang så. Stoppade dom slangen fel på fåret och fick diskmedel i lungan blir det katastrof. Oavsett vad vi inte fick reda på i programmet, så tycker jag dom vinklade det dumt, för detta såg inte bra ut. Däremot tycker jag det var bra att dom fick slut på lidandet och avlivade fåret. Jag tror mig minnas att han varit ute på jakt i tidigare säsong.
 
Är det någon som vet om man går vidare med det sjuka fåret som sedan avlivades av ägaren i programmet Hjälp vi har köpt en bondgård. I korthet, fåret blev sjukt, ägaren ringde en granne då erfarenheten av får är begränsad för att få råd. Rådet blev att ägaren skulle stoppa ned en slang ner i djurets mage och hälla ner diskmedel och olja. Djuret blev sämre av behandlingen och avlivades. Veterinär kopplades in via telefon och då avlivades djuret. Frågan som uppkommer är. Kan man helt utan kunskap själv behandla ett djur. Tips via telefon har man rätt att utföra detta. Var hamnade slangen magen eller i lungorna. Diskmedel och olja utan diagnos. Varför ingen veterinär. Får man utan kunskap avliva ett djur. Han kanske är jägare och har kunskap men inget som kommer upp i programmet. Inga bananas svar nu för då stängs tråden.

Avliva om du har kunskap får du absolut göra. Behandla utan att konsultera veterinär eller ha relevant kunskap/erfarenhet lär vara brott mot djurskyddslagen. Om det gick till som det beskrivs bör det absolut vara ett brott.

Och vem f-n ringer grannen om man har ett sjukt djur?! Om inte grannen är veterinär eller mkt kunnig bonde är det ju helt idiotiskt.
 
Avliva om du har kunskap får du absolut göra. Behandla utan att konsultera veterinär eller ha relevant kunskap/erfarenhet lär vara brott mot djurskyddslagen. Om det gick till som det beskrivs bör det absolut vara ett brott.

Och vem f-n ringer grannen om man har ett sjukt djur?! Om inte grannen är veterinär eller mkt kunnig bonde är det ju helt idiotiskt.

I programmet så framställdes det som att de ringde en "bättre-när" när deras barn undrade om de pratade med veterinären. Deras bekant som de ringde verkade vara lite av deras mentor med många får själv och stor erfarenhet. Efter att ha pratat med denne så verkade de dra slutsatsen att det handlade om trumsjuka.

Jag själv reagerade dock också på att de gav sig på att försöka behandla fåret själva utifrån detta istället för att kontakta veterinär och blev dessutom lite förvånad över att de vågade sända det. Särskilt när det var så tydligt att deras "behandling" inte fungerade och fåret blev sämre.
 
Jag så g några avsnitt av det programmet föregående säsong, och som bonde, så blev jag förskräckt av både det ena och det andra. Såg ej det aktuella programmet, jag undviker det, eftersom jag tror att jag blir arg av se det.

Att sätta igång och behandla ett får, utan veterinärkontakt, strider mot djurskyddslagen.

Att inte ens ha kunskaper nog, för att inse att man bör kontakta veterinär, snarare än en granne är djupt oroande.

Tyvärr är det alldeles för lätt att skaffa lantbruksdjur (däggdjur), utan tillräckliga kunskaper.
 
De har förtydligat på sociala medier att veterinär var inkopplad och det var hens bedömning att fåret behövde avlivas. Oklart om veterinären var på plats eller ej. Väldigt synd att de klippte så mycket att det inte framgick att de ringt veterinären.

Angående avlivningen så är Kalle jägare sedan många år.
 
De har förtydligat på sociala medier att veterinär var inkopplad och det var hens bedömning att fåret behövde avlivas. Oklart om veterinären var på plats eller ej. Väldigt synd att de klippte så mycket att det inte framgick att de ringt veterinären.

Angående avlivningen så är Kalle jägare sedan många år.

Det är fortfarande horribelt för du försöker inte slanga ett djur om du inte har erfarenhet. Plus att det kan inte vara ok att trycka i ett djur diskmedel. Nog för att mina kunskaper om får är lite stenålders men jag är helt säker på att vi inte lärde oss det på lantbruksskolan...
 
Ursäkta en får-okunnig men diskmedel och olja? Varför, vad är syftet, vad var det för fel på fåret?
Hör diskmedel verkligen hemma inuti en levande varelse överhuvudtaget? Så många frågor..

Trumsjuka är gasbildning i våmmen, och behandlingen som man ger (medicin alltså) är till för att häva ytspänningen och underlätta för djuren att rapa upp gas.

Jag har hört talas om diskmedel tidigare men tror det mer varit som liknelse.

Vegetabilisk olja kan också hjälpa.

Tillägg; har bestämt för mig att jag köpte receptfritt läkemedel för trumsjuka till kanin och jo, det är samma som används till får. Kan ju vara värt att ha hemma istället :)
 
Senast ändrad:
Ursäkta en får-okunnig men diskmedel och olja? Varför, vad är syftet, vad var det för fel på fåret?
Hör diskmedel verkligen hemma inuti en levande varelse överhuvudtaget? Så många frågor..

Har en idisslare trumsjuka vill man få i dem något skumbrytande vilket olja och diskmedel är... men det är ju fortfarande inte rimligt att trycka i ett djur diskmedel!

Edit: Tvåa på bollen.

Edit 2: Vet man vad man gör kan man också använda ett trokar för att punktera våmmen men det är inget de här clownerna ska ge sig på...
 
Det är fortfarande horribelt för du försöker inte slanga ett djur om du inte har erfarenhet. Plus att det kan inte vara ok att trycka i ett djur diskmedel. Nog för att mina kunskaper om får är lite stenålders men jag är helt säker på att vi inte lärde oss det på lantbruksskolan...
Absolut, jag skulle själv aldrig i livet göra det utan en erfaren person bredvid.
 
Det är fortfarande horribelt för du försöker inte slanga ett djur om du inte har erfarenhet. Plus att det kan inte vara ok att trycka i ett djur diskmedel. Nog för att mina kunskaper om får är lite stenålders men jag är helt säker på att vi inte lärde oss det på lantbruksskolan...
Jag tycker att diskmedel låter vansinnigt, men har faktiskt hört av en veterinär att det används. Har ingen källa mer än att jag verkligen blev förvånad över det.
 
Det är fortfarande horribelt för du försöker inte slanga ett djur om du inte har erfarenhet. Plus att det kan inte vara ok att trycka i ett djur diskmedel. Nog för att mina kunskaper om får är lite stenålders men jag är helt säker på att vi inte lärde oss det på lantbruksskolan...
Jag är stadsbo med noll kunskap - jag skulle inte heller göra det :cautious:
Sa någon som jag litade på (dvs lång erfarenhet eller veterinär) det så skulle jag räcka över utrustningen till dem och be dem att visa mig åtminstone. Så mycket kan gå fel med en slang ned i strupen :crazy:
 
Trumsjuka är gasbildning i våmmen, och behandlingen som man ger (medicin alltså) är till för att häva ytspänningen och underlätta för djuren att rapa upp gas.

Jag har hört talas om diskmedel tidigare men tror det mer varit som liknelse.

Vegetabilisk olja kan också hjälpa.

Tillägg; har bestämt för mig att jag köpte receptfritt läkemedel för trumsjuka till kanin och jo, det är samma som används till får. Kan ju vara värt att ha hemma istället :)
Vad är det för läkemedel för kanin?
 
Är det någon som vet om man går vidare med det sjuka fåret som sedan avlivades av ägaren i programmet Hjälp vi har köpt en bondgård. I korthet, fåret blev sjukt, ägaren ringde en granne då erfarenheten av får är begränsad för att få råd. Rådet blev att ägaren skulle stoppa ned en slang ner i djurets mage och hälla ner diskmedel och olja. Djuret blev sämre av behandlingen och avlivades. Veterinär kopplades in via telefon och då avlivades djuret. Frågan som uppkommer är. Kan man helt utan kunskap själv behandla ett djur. Tips via telefon har man rätt att utföra detta. Var hamnade slangen magen eller i lungorna. Diskmedel och olja utan diagnos. Varför ingen veterinär. Får man utan kunskap avliva ett djur. Han kanske är jägare och har kunskap men inget som kommer upp i programmet. Inga bananas svar nu för då stängs tråden.
Vad jag läste idag så är dom flesta veterinärer helt emot det dom gjorde så förhoppningsvis så blir det någon åtgärd. Verkar inte alls vara okej.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 874
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 781
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp