Avlivat får i Tv program

Enligt information som jag fått på andra vägar (Källa: SVTs ansvariga utgivare) så var veterinär kontaktad senare i skedet, i samband med råd om avlivning. Många veterinärer har reagerat på inslaget och anmält förfarandet.

Ja, det är säkert jättebra att det anmäls och reds upp. Det är inte riktigt poängen i mina inlägg, dock.
 
Kalle Zackari Wahlström och Brita var i kontakt med professionella fårbönder och en distriktsveterinär, något som inte framgick i sändningen. Det är alltid svårt när man ska klippa ner en månad till 28 minuter. Nu planerar SVT att klippa om programmet med ett förtydligande i SVT Play. Vi håller på och gör en ändring. Jag har läst in en speakerröst för att förtydliga att vi var i kontakt med veterinär.

Jag tycker också et är bra att det reds upp, och att det kommer ett förtydligande!
 
Kalle Zackari Wahlström och Brita var i kontakt med professionella fårbönder och en distriktsveterinär, något som inte framgick i sändningen. Det är alltid svårt när man ska klippa ner en månad till 28 minuter. Nu planerar SVT att klippa om programmet med ett förtydligande i SVT Play. Vi håller på och gör en ändring. Jag har läst in en speakerröst för att förtydliga att vi var i kontakt med veterinär.

Jag tycker också et är bra att det reds upp, och att det kommer ett förtydligande!
Fast det där säger ingenting om att sondning gjordes på inrådan av veterinär.
 
Men hur vet du själv att allt detta inte har gjorts? Hur kan du själv bedöma att de som de talat med inte är "experter"? Att de inte skulle äga en enda bok om får? Eller inte besökt gårdar, gått kurser etc. Inget av detta garanterar en att allting sen går smärtfritt, liksom. Man kan läsa massor och gå kurs och sen ändå stå med ett akut sjukt djur med veterinär som inte kan komma på flera timmar.

Som sagt. Det blir ju bara spekulationer hela tiden. Jag tycker det är betydligt lämpligare att utgå från vad som faktiskt har sagts, istället för att resonera som om alla inblandade hade varit fullkomliga nybörjare.
Jag har utgått från det som sagts.
 
Men du menar att de googlade om sondning och sen körde på själva, eller hur tänker du att de, som tydligen är helt nybörjare, tänkte att de skulle testa sondning?
Nej de fick med största sannolikhet rådet från de lantbrukare de varit i kontakt med. Ingen seriös veterinär skulle råda nybörjare till en sån behandling.
Jag har hållit på med får i många år och jag skulle aldrig få för mig att utföra en sådan behandling. Veterinär rings ut vid sjuka djur om det inte är väldigt tydligt vad som är fel och vi vet exakt hur det ska behandlas.
 
Nej de fick med största sannolikhet rådet från de lantbrukare de varit i kontakt med. Ingen seriös veterinär skulle råda nybörjare till en sån behandling.
Jag har hållit på med får i många år och jag skulle aldrig få för mig att utföra en sådan behandling. Veterinär rings ut vid sjuka djur om det inte är väldigt tydligt vad som är fel och vi vet exakt hur det ska behandlas.
Ah okej, Men den här veterinären de var i kontakt med då, vad kan hen tänkas ha gjort/sagt då? Om det nu är fårbönderna som ordinerat behandling, enligt dig?

Men det menas ju också i tråden att trumsjuka är otroligt svårt att få ordning på om det inte hanteras väldigt snabbt? Hur gör man då om inte vet kan komma ut snabbt?
 
Nej de fick med största sannolikhet rådet från de lantbrukare de varit i kontakt med. Ingen seriös veterinär skulle råda nybörjare till en sån behandling.
Jag har hållit på med får i många år och jag skulle aldrig få för mig att utföra en sådan behandling. Veterinär rings ut vid sjuka djur om det inte är väldigt tydligt vad som är fel och vi vet exakt hur det ska behandlas.
Ja, som veterinär men ganska ny fårägare (sen några år) så skulle inte heller slanga ett får med oklar diagnos. Det är inte alls säkert att fåret i fråga hade trumsjuka. Det är heller inte säkert att diskmedlet inte hamnade i lungorna.
”Först av allt, att inte skada”
 
Ah okej, Men den här veterinären de var i kontakt med då, vad kan hen tänkas ha gjort/sagt då? Om det nu är fårbönderna som ordinerat behandling, enligt dig?

Men det menas ju också i tråden att trumsjuka är otroligt svårt att få ordning på om det inte hanteras väldigt snabbt? Hur gör man då om inte vet kan komma ut snabbt?
Men SVT har ju sagt att veterinären kunde komma ut men att det var dålig prognos och därför rekommenderade avlivning. Hade veterinär kontaktats tidigare och kommit ut då kanske fåret hade klarat sig men det är ju omöjligt att säga i efterhand. Det är ju inte ens säkert att fåret var trumsjukt då ingen erfaren tittade på fåret.

Distriktarena hade troligtvis prioriterat ett sådant här ärende. Nu har jag ingen aning om vart de bor men det ser ju inte ut som om de bor ute i obygden och då brukar det inte vara svårt att få veterinärer att komma ut fort.

Jag har inte så stor erfarenhet av trumsjuka så jag har ingen aning om hur fort det går då inget får här hemma har drabbats av det de sista 10 åren. Peppar peppar ta i trä!
 
Nej de fick med största sannolikhet rådet från de lantbrukare de varit i kontakt med. Ingen seriös veterinär skulle råda nybörjare till en sån behandling.
Jag har hållit på med får i många år och jag skulle aldrig få för mig att utföra en sådan behandling. Veterinär rings ut vid sjuka djur om det inte är väldigt tydligt vad som är fel och vi vet exakt hur det ska behandlas.
Jag vet mycket väl vem minst en av rådgivarna är, och hon kan sina grejer. Likaså vet jag typ ingen fårägare med större besättning och några år på nacken som skulle ringa ut veterinär för att sonda en tacka med trumsjuka.
 
Jag vet mycket väl vem minst en av rådgivarna är, och hon kan sina grejer. Likaså vet jag typ ingen fårägare med större besättning och några år på nacken som skulle ringa ut veterinär för att sonda en tacka med trumsjuka.
Nej det är det väl ingen som säger emot det? De har ju troligtvis blivit upplärda av någon som vet hur man ska göra och då är det väl inte en så stor sak. Hade någon av de erfarna lantbrukarna varit där och gjort det åt dem och visat hur man ska göra är det nog ingen som hade reagerat.

Problemet här är ju att nybörjare utan någon större kunskap har gjort det. Extradåligt är det ju att många nybörjare kanske ser programmet och börjar göra massa saker som de inte förstår. Generellt kan jag tycka att många erfarna fårbönder ger för avancerade råd till nybörjare, speciellt om man tittar på fårgrupper på facebook, utan att ha sett djuret i fråga.
 
Jag vet mycket väl vem minst en av rådgivarna är, och hon kan sina grejer. Likaså vet jag typ ingen fårägare med större besättning och några år på nacken som skulle ringa ut veterinär för att sonda en tacka med trumsjuka.
Men den som skulle ta hand om/behandla fåret i tv-programmet, var inte en fårägare med större besättning och många års erfarenhet, eller hur?

Även om man själv, anser sig kapabel att sonda en vuxen tacka, så betyder det ju inte att den som får rådet är kapabel till det.
Rimligt hade väl varit att den erfarna djurägaren kom och hjälpte till.

När man ger råd till andra djurägare, så bör man väl fundera på om rådet man ger, är rimligt för just den djurägaren.

Jag skulle aldrig säga åt någon som just köpt en inkörd häst, att bara spänna för och köra, utan rekommendera att man först lär sig köra.
 
Distriktarena hade troligtvis prioriterat ett sådant här ärende. Nu har jag ingen aning om vart de bor men det ser ju inte ut som om de bor ute i obygden och då brukar det inte vara svårt att få veterinärer att komma ut fort.

Distriktsveterinärerna har ibland svårt att hinna komma i tid även i tätbebyggt område eller på "landet" som är precis utanför.

Jag personligen har sådan tur att jag har huset på ena sidan länsgränsen och stallet på andra sidan så de skickar mig ibland till den andra om de har mycket att göra. Trots det kan det ta mellan 1-3 timmar vid akut kolik.
Det är i två storstadslän med mycket förorter och mycket jordbrukare.
 
Distriktsveterinärerna har ibland svårt att hinna komma i tid även i tätbebyggt område eller på "landet" som är precis utanför.

Jag personligen har sådan tur att jag har huset på ena sidan länsgränsen och stallet på andra sidan så de skickar mig ibland till den andra om de har mycket att göra. Trots det kan det ta mellan 1-3 timmar vid akut kolik.
Det är i två storstadslän med mycket förorter och mycket jordbrukare.
Ja, här är det lögn att få ut distriktsveterinären i rimlig tid. Nyligen åkte jag ut akut för att hjälpa en tacka med förlossningsproblem, de hade väntat 4 timmar på veterinär, och då hade tackan haft värkar i 7 timmar... 🤷‍♀️
 
Distriktsveterinärerna har ibland svårt att hinna komma i tid även i tätbebyggt område eller på "landet" som är precis utanför.

Jag personligen har sådan tur att jag har huset på ena sidan länsgränsen och stallet på andra sidan så de skickar mig ibland till den andra om de har mycket att göra. Trots det kan det ta mellan 1-3 timmar vid akut kolik.
Det är i två storstadslän med mycket förorter och mycket jordbrukare.
Använder alltid grannlänets Distriktsveterinärerna. Känner ingen här som ringer ut länets då dom ska igenom Göteborg och ligger 5 gånger så långt bort än distriktsveterinärerna i grannlänet.
 
Ja, här är det lögn att få ut distriktsveterinären i rimlig tid. Nyligen åkte jag ut akut för att hjälpa en tacka med förlossningsproblem, de hade väntat 4 timmar på veterinär, och då hade tackan haft värkar i 7 timmar... 🤷‍♀️

Men är det inte lite lång tid att vänta i 3 timmar med värkar och inget händer innan man ens ringer veterinär?
 
Använder alltid grannlänets Distriktsveterinärerna. Känner ingen här som ringer ut länets då dom ska igenom Göteborg och ligger 5 gånger så långt bort än distriktsveterinärerna i grannlänet.
Deras organisation relaterar väl inte till länsgränserna? Sist jag såg en distriktskarta i den här landsdelen så utgår den från var de är stationerade och hur avstånd/vägnät ser ut. Helt oberoende av var det finns läns- och kommungränser.
 
Men det är väl jättebra att även din far gjorde som vetrinären sa?

Min fetade stil, det gjordes någon typ av lindrande, eller behandling utan veterinär på plats? Så min fråga blir då återigen, eftersom flera går väldigt hårt åt i tråden, när vet man som förstagångsdjurägare, vad som är "enkla handgrepp", när man INTE ska lyssna på en veterinär, eller flera, som ger samma råd?
Felliggande lamm, slidframfall kan ofta enkelt rättas till av en VAN person.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 994
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 884
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp