Bukefalos 28 år!

Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Japp, om alla gått överallt så kan smittan finnas överallt. Viktigast är avmaskningen efter betet när ni byter till vinterhagar.
 
Har precis fått provsvar från labbet och det visade 700 EPG Stora/lilla blodmasken på 6 åringen och 350EPG stora/lilla blodmasken på 22 åringen. Odling är satt men jag undrar om jag ska avmaska dom nu eller vänta på provsvar? och hur gör jag med hagar som de gått i, mockar den minsta och låter dom gå där efter avmaskning? Har hyffsat stora och steniga hagar med mycket gräs. Har ingen jag vet är garanterat ren :(
De är avmaskade i januari med Noromectin pga mask i träcken på 6 åringen.
 
Om du avmaskade med Noromectin i januari finns ingen stor blodmask så avmaska nu och byt till sommarhagen om 3-4 dagar. Mocka det du kan, mesta smittan har redan kommit ut i hagarna de gått i.

Vilken mask kom ut i januari? Storlek (längd och tjocklek) och färg samt ev. veck och sånt om du inte vet.
 
Tack @Madick , ska jag avmaska med Noromectin även denna gång?

Maskarna var vita ca 2 cm långa, inte så tjocka och inte helt runda, en ände var nog lite smalare och den andra var platt har jag för mig. Veterinären sa om det var blodmaskar
 
Fick hem ny häst som släpptes i hage tillsammans med min häst. Tog träckprov och han hade 725 epg. Avmaskad med equimax. Fått svar på blodmask och han har stora blodmasken. De gick i den här hagen en vecka och släpptes sen över till sommarhagen.
Hur ska jag gå vidare för att det här ska försvinna?
Avmaska några gånger i sommar och höst? När kan den första hagen användas igen? Kommer att betas av kor någon gång i sommar och används till större delen som vinterhage men hästarna brukar beta där även någon gång på sommaren.
Sommarhagen bör väl inte vara smittad? Bara en tråd mellan dessa hagar.
 
Japp, om alla gått överallt så kan smittan finnas överallt. Viktigast är avmaskningen efter betet när ni byter till vinterhagar.
VI har bara två hagar som är sommarbete och dit har de inte flyttat än. Jag förseslog för stallägaren att vi skulle spara de hagarna i sommar men då kommer betet inte att räcka. Ska försöka tala för att vi kan stödfodra med hö i de hagarna de redan går i och mocka bort så mycket vi kan.
 
Fick hem ny häst som släpptes i hage tillsammans med min häst. Tog träckprov och han hade 725 epg. Avmaskad med equimax. Fått svar på blodmask och han har stora blodmasken. De gick i den här hagen en vecka och släpptes sen över till sommarhagen.
Hur ska jag gå vidare för att det här ska försvinna?
Avmaska några gånger i sommar och höst? När kan den första hagen användas igen? Kommer att betas av kor någon gång i sommar och används till större delen som vinterhage men hästarna brukar beta där även någon gång på sommaren.
Sommarhagen bör väl inte vara smittad? Bara en tråd mellan dessa hagar.
Mocka den han gick i, efter avmaskningen är stora blodmasken borta så mer avmaskning för den behövs inte. Däremot skulle jag avmaska om 8v igen, då med rent ivermektinpreparat.
 
Mocka den han gick i, efter avmaskningen är stora blodmasken borta så mer avmaskning för den behövs inte. Däremot skulle jag avmaska om 8v igen, då med rent ivermektinpreparat.
Om det inte finns möjlighet att mocka hagen dom gick i. Sprang runt och sket överallt och även ganska lös skit. Svårt att hitta allt.
Hur gör man då?
 
Sitt bästa... ska det vara en varm o torr vecka så ut och slå sönder bajshögarna så de torkar ut.
 
@Madick var det dig jag pratade med i telefon idag? Om artiklar som gör att folk inte vill göra träckprov. Här är en av artiklarna jag läst, fast det var inte den som jag nämnde ii telefon, men jag tror att det rör samma fall. Ni borde be hippson om en stor artikel för i denna artikel framgår det inte vad som hänt, att styngfluga inte syns, varför och att hästar inte dör av styngfluga eyc.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/ar-trackprovet-verkligen-att-lita-pa.htm
 
@Madick vågar även jag fråga en sak. Fick höra idag att om du tar prov innan maj så visar det ingen bandmask i proven, stämmer detta? Hade bara lilla blodmasken vilket jag maskade emot. Nu fick hästen kolik för två veckor sen och jag blev jätte orolig att det kunde vara bandmask när jag fick höra detta. Behöver jag ta nytt prov?
/B
 
Bandmasken syns året om och den släpper flest ägg vår och höst. Gjorde du utökat bandmaskprov? Var det förstoppningskolik? Det finns ju massor av anledningar till kolik. I en 9 sidig artikel om kokik i veterinärtidningen Equilibris i höstas nämns inte ens parasiter.
 
@Madick , Nä gjorde inget utökat bandmaskprov, visste inte ens att det fanns :( Gjorde odling på blodmasken bara. Hon var både förstoppad och gasfylld, så vad som var hönan eller ägget vet inte veterinären. Kallades gaskolik med förstoppning. Så om vi nollade på bandmask i april borde det vara lugnt med andra ord?
/B
 
Om ni inte valt till bandmaskprovet så kan det ju mycket väl vara det eftersom grundprovet med odling är för rundmaskar.
 
*Kl*
En fråga. I förrgår kom ett nytt sto till stallet jag står i. Hon hade lilla bandmasken på träckprov (300 epg)och avmaskades samma dag som hon kom med Ivomec. Hon går i en egen liten hage ute i övriga hästars hage, som är helt ren på parasiter(ej använd på 6 år) och tanken var att släppa ut henne till de andra i morgon, när det gått 3 dygn från avmaskningen. Nu ringde ägaren till min stallägare och berättade att odlingssvaret kommit på stora blodmasken, och hon har stora blodmasken!
Hon är ju avmaskad i förrgår, samma dag som hon kom till oss, är det riskfritt att släppa ut henne till de andra hästarna utan att föra smitta av stora blodmasken vidare i markerna och till de andra? Den lilla hage som hon gått i nu, om vi mockar ordentligt, är det okej då, eller behöver den plätten vila 2 somrar? Den hagen är i samma hage som stora hagen, finns risk att om det nu finns smitta i den (vilket det väl inte borde eftersom hon är avmaskad?), kan maskarna ta sig iväg och smitta utanför, dvs resten av hagen?
Eftersom är ny och således inte har bajsat i våra hagar innan avmaskningen, så borde det väl inte vara någon fara, men vill ändå kolla. Får inte tag i min veterinär just nu.
Mvh Anna
 
Lilla blodmasken menar du nog för bandmasken finns bara i en storlek och den får du inte EPG på.

Eftersom hon är avmaskad så är det inga problem att släppa ut i ny hage eller med de andra. Mocka noga där hon gått tills nu.
 
Ja jag menar givetvis lilla blodmasken :-)
Okej, vad skönt att höra. Bör hon avmaskas igen med medlets intervall? (Ivomec). Ska hagplätten (ca 0,5 ha) hon gått i vila eller räcker det att vi mockar ordentligt? Är livrädd att de andra ska få smitta (de går på 14 ha parasitfritt bete).
Inte är det väl nån fara att det bara varit en tråd emellan där hon går nu till de andras hage? Hur långt kan dessa maskar traska? Dom kan väl iofs inte traska eftersom de borde vara döda när de kommer ut, men om det kommer ut ägg som sen kläcks? Även om vi mockar nogsamt så är det ju svårt att få bort varenda liten smula ;-)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
254 019
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 102
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 447
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 749
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp