Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Visst kan du vänta till drygt 12v och göra träckprov på fölet men då har ju maskarna redan hunnit utvecklas genom lungorna där man helst inte vill ha dem. Mest urskiljning av ägg på oavmaskade föl sker vid 5-6 mån ålder. Har du avmaskat tidigare föl t.ex. vid 8 och 16v ålder och sen inte förrän i jan/feb så kan de ha urskiljt ägg som ligger kvar och kan smitta nya föl under många år. Du gör som du vill men jag personligen skulle inte chansa.
 
Vi har fått stora blodmasken i vårat stall. Blä. Alla ska göra odling på stora blodmasken.
Min hade 650 EPG av lilla, hade 100 i höstas och avmaskades inte då, fick cydectin utskrivet och avmaskades för 2 veckor sen. Idag fick jag svar att hon har förekomst av stora blodmasken. Suck. Hennes hagkompis hade endast lilla men inget av den stora.
Vi har tyvärr inte möjlighet att vila de beteshagar som finns men alla hästar ska vara avmaskade innan betessläpp 16/6.
Hur ska jag göra med min häst i fortsättningen. När ska jag ta nästa prov? Första gången jag haft positivt på stora.
 
Om ni måste använda samma hagar så mocka så mycket det går, slå ner rator och var supernoga med att hålla fräsht. Sen behöver de avmaskas under säsongen också, ett ivermektin-preparat är lämpligt, då blir det iaf två avmaskningar till den här säsongen, dvs 12v efter du avmaskade med Cydectin och så 8v igen efter det, då ska iaf din häst inte ha mer. Har ni listat ut om det är alla hagar eller bara vissa som är smittade?
 
Det är hyfsat kuperad hage och det är ju deras beteshage så gräset är ju högt. Det kommer gå 9 hästar där och alla kommer vara avmaskade innan släpp. Jag kan säga redan nu att ingen kommer mocka i denna hage. Hade jag något annat alternativ så hade jag såklart tagit det.
I hennes vanliga hage är det endast grus och där petmockar jag och den andra hästägaren.
Men då ska jag alltså inte avmaska igen förrän v. 33, alltså augusti, och sen oktober igen.

Denna hage bör ju vara smittad då de gick i den förra året. Vet att min och en till har stora blodmasken.

Jag har ju såklart kontakt med veterinär men det är ju alltid bra att ha Buke också. Veterinärer har ju sällan tid för längre utläggningar samt frågor.
 
Om det är den som är smittad så bör även nollorna avmaskas senare i sommar eller åtminstone efter betet med ett ivermektin-preparat.
 
Tack för ditt svar @Madick

För att få denna hage smittfri så behöver den vila minst en sommar eller hur? Samt helst kall vinter eller?
 
Vad gäller med "kolla masken"? Min häst är avmaskad i mars med Axilur efter förekomst av troligen spolmask. Kan då en kolla masken visa förekomst av mask eller är det bortslösade pengar om man gör ett sånt nu innan betessläpp?
 
@Jfrelin Om de går där och inte smittar ner hagen mer (dvs avmaskade) och sen avmaskas efter betet så har det ju inte kommit ut ny smitta och hagen kan räknas som ren från stora blodmasken iaf.

@Jen84 Axilur i mars är inget som påverkar provet på något sätt nu i juni, så det är bara att köra på.
 
För övrigt sa min veterinär bara att hon redan fått det medlet som tar stora. Hon sa inget om ny avmaskning om 12v..... detta är en vet på en välrenommerad klinik. Lite märkligt.
 
Har inte stora blodmasken en längre livscykel (6mån)? Det är väl för lilla man behöver avmaska igen redan efter 8/12v (beroende på preparat)?
 
Nej, den smitta hästen visar nu är från förra året, det tar ca 6 mån tills äggen syns i träckprovet. Ivermektin tar alla stadier, både vuxna och larver, inuti hästen, så om man avmaskar och flyttar hästen till rena marker är det inget behov av ytterligare avmaskning. Däremot om man släpper ut hästen på samma marker så vill man bli av med nya smittan, därav att man fortsätter avmaska under sommaren ända till hösten.
 
Bästaste @Madick ! Vi har också fått stora blodmasken! Vi använde "kolla betet" och gruppen där det hittades förekomst, består av min häst och en till. Min hade 60 epg blodmask och den andre hästen nollade. Min häst har nollat de senaste åren. Den andre hästen hade ett kolikanfall i vintras som avhjälptes av veterinär. I den andra gruppen fanns ingen förekomst av stora, däremot hade en häst 1 250 av lilla, en häst hade 250 och en 30. Vi har sex jättestora hagar som alla hästarna cirkulerat i senaste året. Hur i all sin dar ska vi få ordning på detta?
 
Oj oj, stackare, den är inte kul att få in! Avmaskning av de i positiva gruppen, ett ivermektin-preparat. Sluta genast cirkulera hästar i hagarna (ni har just upptäckt en av anledningarna). Finns det iaf någon/några hagar som bara är använda under sommaren som man kan låta vara ett år? Avmaskning med ivermektin-preparat efter betet. Mockning av hagar så mycket det bara går, slå ner rator, försök få till rena sommar och vinterhagar.
 
Tack, snälla för svar! Det finns två sommarhagar som vi borde kunna spara. Den andra gruppen då? Måste inte de också avmaskas alla tre? Eller det räcker med de två som hade över 200? De kanske har blivit smittade med "stora" nyligen. De "stora"-positiva avmaskar vi med intervall hela sommaren men sen då? När är det lönt att skicka in träckrov igen?
 
Ah, de har gått i gräshagar nu under våren också där de smittade har varit också. Ja, då behöver ju alla avmaskas tyvärr. Träckprov som vanligt till våren igen. Träckprov med odling på alla nya hästar som kommer in innan de får gå ut med de andra.
 
Nej, de har varit separerade sen i höstas men jag tänkte att eftersom ingen ny häst kommit till stallet och min häst nollat i flera år och den andre hästen nollade i år så begriper vi inte var smittan kommer ifrån. Om smittan funnits sen tidigare bara att den visar sig först nu?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
253 589
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 093
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 431
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 739
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp