Bukefalos 28 år!

Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Larverna som eventuellt utvecklas av det som blir kvar när ni mockat är så små att det får plats en sisådär 50st i en daggdroppe på ett grässtrå så de går inte särskilt långt :-)

300 EPG är inte mycket men iom flytten kan det trigga fler inkapslade larver att vakna till så jag skulle avmaska om 8v igen.
 
Larverna som eventuellt utvecklas av det som blir kvar när ni mockat är så små att det får plats en sisådär 50st i en daggdroppe på ett grässtrå så de går inte särskilt långt :-)

300 EPG är inte mycket men iom flytten kan det trigga fler inkapslade larver att vakna till så jag skulle avmaska om 8v igen.

Tusen tack, nu är jag/vi lugna :-). Haha, nä såna små borde inte orka så långa steg och inte kan de flyga heller :-D.
Då får hon en ny dos om 8 veckor och sen nytt prov i vår eller? Tidigare? Våra övriga låg på 0-75 allihopa (lilla blodis), dom behöver vi väl inte heller kolla förren i vår då som tanken var innan detta kom till kännedom? (Yngsta är 3,5 år om det spelar roll)
 
KL

Har försökt söka i tråden, men hittar inga lämpliga sökord, och den är alldeles för lång för att läsa igenom helt. Så förlåt om detta redan tagits upp... ;-)

Vi tog träckprover i förra veckan (liiite sent, men bättre sent än aldrig). Minns inte exakt vilka som hade vilka siffror på blodmasken, men de ligger alla fyra mellan 500 och 700 EPG. Tyvärr missades att kryssa i för odling, men vi vet redan att hagarna är hårt ansatta (lösdrifter som används året runt) sedan tidigare av diverse parasiter. Ingen separat bandmaskdiagnostik beställdes, så vi utgår från att alla har den, eller?

1. ~600 EPG blodmask, 25 EPG spolmask, bandmask. 3 år.
2. ~600 EPG blodmask, 25 EPG spolmask. 2 år.
3. ~600EPG blodmask, bandmask. 10 år, dräktig.
4. ~600 EPG blodmask. 4 år, fång sedan en dryg vecka.

Fick utskrivet Cydectin Comp åt 1 och 2, Fyrantel och Noromectin åt 3, inget alls åt 4. (Törs inte ge, och hon går i sin sjukruta och smittar inte.

Hästarna går i blandade hagar och byter lite hur som helst beroende på resor, träning osv.

Veterinären skrev ut Fyrantel + Noromectin åt den dräktiga för att komma åt alla parasiter, eftersom hon påstod att det finns resistens mot medlen, men jag undrar om hon inte snott ihop det lite? Gav iaf endast dubbel dos Fyrantel till henne igår, borde vi ge henne även Noromectin? Till saken hör att hon har reagerat på dosen med aptitlöshet och hängighet... Ska titta till henne nu och se hur hon mår. Kan det bero på att hon haft mycket bandmask?

Hur säker är spolmasken att se på prov? Har aldrig haft någon häst med det förr. :)

Hur hade du rekommenderat att vi fortsätter under sommaren?

När törs vi ge oss på fånghästen, eller bör hon klara sig iom att hon nu går i sjukruta som mockas hela tiden? Hon blir väl kvar där någon månad allt som allt.
 
Veterinären skulle skrivit ut Equimax eller Ivomec Comp till de som har både blodmask och bandmask. Fyrantel skulle i så fall häst 1 och 2 haft eftersom ivermektin inte påverkar spolmasken. Jag skulle INTE ge det dräktiga stoet mer just nu, tidigast om 4v. Iom att du gav dubbel dos Fyrantel så har du kommit åt ev. bandmask på den dräktiga också.

Frågan är ju om de verkligen har spolmask eller om det är passanter (ägg de får i sig som går rakt igenom).

Den med fång klarar sig utan avmaskning om ni ändå mockar.
 
Veterinären skulle skrivit ut Equimax eller Ivomec Comp till de som har både blodmask och bandmask. Fyrantel skulle i så fall häst 1 och 2 haft eftersom ivermektin inte påverkar spolmasken. Jag skulle INTE ge det dräktiga stoet mer just nu, tidigast om 4v. Iom att du gav dubbel dos Fyrantel så har du kommit åt ev. bandmask på den dräktiga också.

Frågan är ju om de verkligen har spolmask eller om det är passanter (ägg de får i sig som går rakt igenom).

Den med fång klarar sig utan avmaskning om ni ändå mockar.


Tack för svar! :-)

Ja, det är svårt med veterinärer och mask. :(
Denna veterinär tror jag inte att jag ska rekommendera som "maskkonsult" något mer. För två år sedan skrev hon ut Axilur åt en unghäst som sommaravmaskning, hos en uppfödare som fått rekommendationen att avmaska regelbundet utan träckprov "för unghästarna har ändå alltid mask". Vet inte varför hon trodde att just denna häst inte skulle ha blodmask i så fall? :confused:

Stoet står just nu med sprutande diarré i liten mängd och verkar ha svårt att bajsa. Tror att det blir ett veterinärbesök. Hoppas det beror på att hon har mycket mask, annars vete katten om man törs avmaska henne något mer i sommar. Pest eller kolera, liksom...

ÄR spolmasken resistent mot ivermektin numera? Då förstår jag verkligen inte varför hon skulle få både pyrantel och ivermektin.:banghead:
Spolmask har flera hästar på gården haft, bl.a en äldre häst som hade ganska mycket för ett par år sedan, så den är vi lite oroliga för.

Angående bandmasken så har både 1, 2 och 3 släppt ur sig död bandmask, 3:an väldigt mycket enligt mitt ögonmått... :p

Men hur ska vi göra med resten av sommaren då? Ge Cydectin C igen till 1 och 2, eller gå över till Fyrantel till nästa vända?
 
Comp ska bara ges en gång normalt, men om de har så mycket lär det finnas på betet så en gång efter sommaren är lämpligt så de håller sig rena från bandmask till nästa höst. Eftersom de faktiskt inte har några enorma mängder blodmask hade Equimax eller Ivomec Comp varit lämpligare medel, Cydectin ska vi försöka spara till de hästar som verkligen är sjuka.

Ivermektin fungerar inte på spolmask vilket är konstaterat så tidigt som 2007, det finns dessutom en pågående forskning på SLU om det går att hitta genen som ger resistens där just spolmasken används.

Om 12v kan de som fått CC istället få rent ivermetin, t.ex. Noromectin, Fyrantel skulle jag spara till nästa år.
 
Vad är det för avmaskningsintervall på bandmask? *bara nyfiken*
Om du använder ett prazikvantel-preparat är det inget intervall, en avmaskning räcker så länge hästen inte blir återsmittad.
Om du använder dubbel dos pyrantel så behöver du göra om efter ca 6 veckor OM det även funnits outvecklade maskar när du avmaskade.
 
Fick inte tag på vet idag så jag testar här.

Min har 850 epg blodmask (lilla) maskades förra året med noromectin, har jag för mig, efter råd av vet. Året innan med cydectin vet. Vad bör jag göra nu?
 
Hejsan!
Jag har ett litet stall och tidigare har jag bara haft mina egna hästar här men för två dagar sen fick jag en inackordering.
Hon hade fått Equimax utskrivet av sin veterinär och gav det till sin häst när den kom hit. Sedan dess har den fått gå i en egen liten hage som har blivit mockad var dag. Är det riskfritt att släppa ihop den med mina hästar om två dagar eller finns det fortfarande risk att den smittar betet med maskar? Behöver vi ta träckprov på den i sommar eller när tycker du det behövs göras?
De andra hästarna som den ska gå med har inte blivit avmaskade de senaste tre åren pga låg förekomst av mask i träckproven. I år har jag inte tagit något träckprov och således inte avmaskat. När tycker du jag ska ta träckprov på dessa hästarna?
Ev kommer jag även köpa en ettåring, den blev avmaskad med bahmint vid 6månaders ålder och det är den enda gången den har blivit avmaskad, har bara gått tillsammans med hästar som varit över 7år gamla. Ser finn ut i hull och tillväxt. Hur tycker du jag ska gå till väga med den gällande avmaskning?
 
Vänta tills det gått 4 dagar innan du släpper ut med de andra. Om hon inte gjorde träckprov innan så gör det när det gått ca 9 veckor efter avmaskningen. Åringen tar du prov på så fort du kan och så får man ta ställning till avmaskning efter det.
 
Hej Madick.
Min häst har låg EPG men är odlad för stor blodmask som var positiv. Den är maskad innan betessläpp med Noromectin.
När ska jag maska eller skicka in träckprov igen? Har fått olika svar från 2 veterinärer.
Sommarbetet är garanterat "smutsigt" (marken är ej omskött de senaste 8 åren) och inte så jätte stor hage. Vinterhagen är mockad och ytligt harvad (där växer gräs/ogräs).
Det är stallägaren som har tagit proverna och pratat med SVA. Hon har dock dålig koll på det mesta. Enligt stallägaren rek. SVA avmaskning i oktober (inget prov innan).
Borde inte samtliga hästar odlas (el avmaskas) innan återgång till vinterhagen?
 
Hej Madick.
Min häst har låg EPG men är odlad för stor blodmask som var positiv. Den är maskad innan betessläpp med Noromectin.
När ska jag maska eller skicka in träckprov igen? Har fått olika svar från 2 veterinärer.
Sommarbetet är garanterat "smutsigt" (marken är ej omskött de senaste 8 åren) och inte så jätte stor hage. Vinterhagen är mockad och ytligt harvad (där växer gräs/ogräs).
Det är stallägaren som har tagit proverna och pratat med SVA. Hon har dock dålig koll på det mesta. Enligt stallägaren rek. SVA avmaskning i oktober (inget prov innan).
Borde inte samtliga hästar odlas (el avmaskas) innan återgång till vinterhagen?
Stora blodmasksmittan i hästen är borta nu men de kan ju plocka upp ny smitta. Jag håller med SVA att de ska avmaskas ihöst utan prov, gäller alla hästar i hagen.
 
Idag och imorgon ska det bli 20-25 grader varmt och ganska mycket sol, eventuellt regn söndag kväll. Är det någon som har ett hum om det är för kort tid med värme för att putsa hagarna? Aktuell hage är mockad innan, så inte jättemycket träck som kommer spridas ut, men en del högar är ju säkert ändå kvar. Jag funderar på om det gör någon skillnad om man stället putsen så att den inte tar så lågt, så att man inte sprider gödseln så mkt (ifall det är för fuktigt för det nu).
 
Vid +25 utvecklas äggen som allra snabbast dessvärre, det behöver vara rejält torrt också.
Så du skulle rekommendera att inte putsa alls nu? Det är ett gissel med parasitbekämpning och putsning med årets sommarväder, till skillnad från hur det var förra året...
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
254 475
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 110
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 453
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 756
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp