Bukefalos 28 år!

Avmaskning

L

**Lina**

Vi ska avmaska våra hästar nu eftersom vi såg stygnflugeägg på benen på dem i somras.

Hur brukar ni göra med hagarna i samband med avmaskningen? Vet att grannstallet låter sina hästar stå inne i 24 h efter avmaskning får att de inte ska bajsa i hagarna men sen går de ut i samma hagar som de gick i innan... Men får avmaskningen nån effekt då? :confused:

Vi har tillgång till flera hagar men jag vill använda den hagen som de går i nu innan avmaskning som vinterhage, är detta genomförbart på ngt sätt?

Väldigt tacksam för hjälp! :cry:
 
Sv: Avmaskning

Om du måste använda samma hage så tänk på att det tar TVÅ dygn för masken att komma ut. Så man kan låta hästen stå inne andra dagen efter avmaskning.
 
Sv: Avmaskning

Ingen anledning att låta hästarna stå inne. Det tar ändå 3-4 dygn innan allt är ute, och hästarna har ändå smittat ner hagarna innan om de har äggläggande maskar i sig.
 
Sv: Avmaskning

Magdalena skrev:
Ingen anledning att låta hästarna stå inne. Det tar ändå 3-4 dygn innan allt är ute, och hästarna har ändå smittat ner hagarna innan om de har äggläggande maskar i sig.

Okej det var det jag trodde. Så egentligen bör jag välja en annan hage och låta den de har gått i nu få vila? Hur länge bör den få vila?
Det känns som att det blir skit hur jag än gör för den hagen jag har att välja på har vi som sommarhage egentligen så de gick där för ca 2 månader sen, alltså borde väl den hagen vara lika smittat som den de går i nu? :confused:

Är det dumt att avmaska dem och sen låta dem gå tillbaka till samma hage, sedan ta träckprov i vår, för att inte förstöra nästa års betesplanering totalt? :crazy: Ger avmaskningen nån effekt då?
 
Sv: Avmaskning

Enda gången du ska byta hage är om de ska FORTSÄTTA gå kvar där, och då skulle du byta om 3-4 dar efter avmaskning.

Träckprov tar du lämpligast i vår. Låt sommarhagen vara.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 348
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 900
Senast: Habina
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 829
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 294
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp