Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

jag förstår frågan eftersom frågan ställs utan att ens ha en grund kunskap i avmaskning, avmaskningsmedel eller hur parasiter fungerar. därav frågan som blir otroligt konstig, men inte mindre relevant iof, eftersom den som frågar öht inte greppat vad den frågar om. synd att det inte går att ha en dialog med Leafhill utan att det blir rena rama galenskaperna i fråga om både råd hn ger och rena påhopp helt utan grund på de som försöker lägga energi och tid på att ha en dialog för att ge hn lite fakta att själv läsa in sig på och känna trygghet i på egen hand.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Förstår inte frågan.

Hur länge verka medlet i munnen mot ägget? Är det verksom ena in till Oct. när man kan vara trygg att styngflug tide är slut?

Och sen är det den individual avmasknings systom, det är inte alla som vill kladda ner hästens mun och sig själv med medlet och riskera att hästen bara få i sig hälften, men vill spruta medlet bak in i hälsen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag tror jag förstår frågan- som om NU hästarna slickar i sig innan man hinner ta bort dem. Hur länge tar det innan de kläcks i munnen om man nu vill avmaska runt froststart?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hur länge verka medlet i munnen mot ägget? Är det verksom ena in till Oct. när man kan vara trygg att styngflug tide är slut?

Och sen är det den individual avmasknings systom, det är inte alla som vill kladda ner hästens mun och sig själv med medlet och riskera att hästen bara få i sig hälften, men vill spruta medlet bak in i hälsen.

Men om jag förstått saken rätt så dör inte larverna i munnen för att man sprutar in avmaskningsmedlet i munnen. Avmaskningsmedlet måste komma ut i blodet för att parasiterna ska dö. Men att adminsitrera analt är en bra idé om man kan garantera att hästen inte skiter ut medlet med det samma.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag tror jag förstår frågan- som om NU hästarna slickar i sig innan man hinner ta bort dem. Hur länge tar det innan de kläcks i munnen om man nu vill avmaska runt froststart?

Dom sitter i munhålen 3 veckor, klacks och vandra vidar till magsack där dom gotta sig:d över vinter, så du för räkna med dom 3-veckor efter första freeze när du kan vara säkert att det finns ingen mer styngfluger som kan lägga ägg.

I FASS stå det "oral/gastral", direkt påverkande, lång tids påverken via blod, bode två är jag inte säkert på? Det stå ingenting om hur långt den påverka, så lång tid kan det inte rör sig om, kroppen ränsar utt sig rätt så fort.

Därför tycka jag det är lite för tidig att avmaska för styngis, man för göra om det igen kom Nov/Dec.

Det är inte Styngflugslarv man ska tänka på nu, men dom andra parasiter hästen har fått i sig under bete sesongen.

Fick du lite info från dom Equiamax filmerna?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så fort larven är i munnen dör de av avmaskningsmedel. Smitta som kommer efter avmaskning påverkas inte. Alla har inte sena styngflugor utan det räcker med avmaskningen nu efter betet. Om det kommer nya ägg snrapar ma bort dem varje dag så är det lugnt.

Att vänta till december är meningslöst vad gäller hästens välmående eftersom ev skada i mun och magsäck då redan är gjord.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så fort larven är i munnen dör de av avmaskningsmedel. Smitta som kommer efter avmaskning påverkas inte. Alla har inte sena styngflugor utan det räcker med avmaskningen nu efter betet. Om det kommer nya ägg snrapar ma bort dem varje dag så är det lugnt.

Att vänta till december är meningslöst vad gäller hästens välmående eftersom ev skada i mun och magsäck då redan är gjord.

Texas A&M Parasitologist Dr. Thomas Craig, proffesor at Texas A&M University Collega of Vetrinary Medicine & Biomedical Science:
"treating all horses during the winter months with ivermectin as they often aquire bot larv in the summer and fall months."

DVM Ray Kaplan Phd. vetrinary parasitologist and Associate Professor at the University of Georgia:
"deworming for bot at the end of the fly season after the first hard frost eliminating the bot fly eggs. A second treatment may be needed in the spring to eliminate any larv inte the stomach that the first winter treatment may have missed".
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Medlet missar inte utan då har man inte plockat bort äggen som har dykt upp efter avmaskningen. Att man väntar till efter frosten är för att man är antingen lat och inte orkar ta bort ägg eller för att man inte förstår att värsta skadan som uppstår är när larverna vandrar genom munnen och mjukdelar. Att vänta till december är från tiden innan ivermektin, alltså mer än 30 år gammalt råd.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men om hästen redan har fått i sig ett antal ägg under dagen så bör man väl andå avmaska såfort man inte ser fler 'ägg.

Man vet väl inte heller om de kommer tillbaka under den ev. senare "Brittsommar".
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Medlet missar inte utan då har man inte plockat bort äggen som har dykt upp efter avmaskningen. Att man väntar till efter frosten är för att man är antingen lat och inte orkar ta bort ägg eller för att man inte förstår att värsta skadan som uppstår är när larverna vandrar genom munnen och mjukdelar. Att vänta till december är från tiden innan ivermektin, alltså mer än 30 år gammalt råd.

2006 och 2012.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Styngflugeäggen kläcks på kroppen, inte i munnen. Skrapa varje dag så är risken ganska liten för larver i munnen.

Jag har en brun som tycks få alla ägg på sig, trots det fanns inga tecken på skador i munnen när vi var hos tandis igår. Hon har haft ägg från bringa till bakre virvlar trots skrapning dagligen. De andra kanske ett par på kotorna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Styngflugeäggen kläcks på kroppen, inte i munnen. Skrapa varje dag så är risken ganska liten för larver i munnen.

Jag har en brun som tycks få alla ägg på sig, trots det fanns inga tecken på skador i munnen när vi var hos tandis igår. Hon har haft ägg från bringa till bakre virvlar trots skrapning dagligen. De andra kanske ett par på kotorna.

Jag tog idag på en svartbrun häst massor med ägg. DEn andre ljusfuxen hade nästan ingenting. Går flugorna mer på mörka eller tar
de bara första bästa häst?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har en teori om att de går på mörka hästar mer än ljusa.
Min mörka fux blir mer ansatt av alla sorters insekter än min ljust musblacka.
Sant eller ej vet jag inte, två hästar är knappast tillräckligt stort urval :p
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har en teori om att de går på mörka hästar mer än ljusa.
Min mörka fux blir mer ansatt av alla sorters insekter än min ljust musblacka.
Sant eller ej vet jag inte, två hästar är knappast tillräckligt stort urval :p

Nä 4 är lite tunt :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
155 948
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 090
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 735
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 167
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp