Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har en teori om att de går på mörka hästar mer än ljusa.
Min mörka fux blir mer ansatt av alla sorters insekter än min ljust musblacka.
Sant eller ej vet jag inte, två hästar är knappast tillräckligt stort urval :p

Hej!

Jag kan ge dig några till! Min pålla går brevid ett gäng mörkare hästar (hon är vit). Jag har än så länge inte hittat några ägg på henne, medan de svartbenade har massor och fuxarna något mindre. Och det är inte så att jag inte ser äggen, jag letar mycket noggrant. Förra sommaren såg jag också en otäck fluga surra runt min och en brun, den la ägg på ägg på den bruna, men flög bara förbi min och satte sig aldrig. Det enda som möjligen kan skilja är att min är switchad- det vet jag inte om de andra är.

/Lavinia
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Flugor, knott , bromsar etc lokaliserar djur de föder på som mörkare fält . Ju mörkare djur desto tydligare .
 
Nytt stall

Jag har försökt att läsa igenom hela långa tråden.. men kan inte hitta svaret på min fråga.. tror jag ;)

Min häst ska flytta till ett nytt stall inom några veckor. De har som krav att min häst ska ha 0 mask när han flyttar dit, då deras hästar aldrig har haft mask.

Jag har nu fått hem ett trevligt brev där det står att min häst har 850 epg lilla blodmasken... Han står idag i ett stor stall med mer än 30 hästar och de har ingen möjlighet att avmaska alla hästarna innan min häst flyttar, pga att de ska skicka in analyser på alla hästarna.

Min vet har skrivit ut noromectin som jag ska ge min häst 5 dagar innan flytten.

Min fråga är således kommer min häst att vara maskfri när jag flyttar honom? Jag fick inget riktigt svar av min vet angående detta tycker jag. Han kommer att gå kvar i samma hage, med samma kompisar dagarna efter han har fått avmaskningsmedlet också.

Tacksam för svar då jag är urdåligt på maskar och hela den biten!
 
Sv: Nytt stall

Kan du inte få avmaska i stallet du kommer till och gå i en egen liten hage/ruta i fem dager där? Så gör vi nu när det kommer nya hästar till stallet.
 
Sv: Nytt stall

Jag har försökt att läsa igenom hela långa tråden.. men kan inte hitta svaret på min fråga.. tror jag ;)

Min häst ska flytta till ett nytt stall inom några veckor. De har som krav att min häst ska ha 0 mask när han flyttar dit, då deras hästar aldrig har haft mask.

Jag har nu fått hem ett trevligt brev där det står att min häst har 850 epg lilla blodmasken... Han står idag i ett stor stall med mer än 30 hästar och de har ingen möjlighet att avmaska alla hästarna innan min häst flyttar, pga att de ska skicka in analyser på alla hästarna.

Min vet har skrivit ut noromectin som jag ska ge min häst 5 dagar innan flytten.

Min fråga är således kommer min häst att vara maskfri när jag flyttar honom? Jag fick inget riktigt svar av min vet angående detta tycker jag. Han kommer att gå kvar i samma hage, med samma kompisar dagarna efter han har fått avmaskningsmedlet också.

Tacksam för svar då jag är urdåligt på maskar och hela den biten!

Maskfri i den bemärkelsen att han inte kommer släppa ut några ägg på 8v efter du avmaskat med Noromectin. Om 8v är det december och de ägg som ev kommer ut då dör på snön. Nytt prov lämpligt i april.
 
Sv: Nytt stall

Fick svaret igår em. Förekomst av bandmask, ingen blodmask. Blev nästan glad, den är väl svår att se? Om man maskar en gång nu innan byte till vinterhage, blir hästen/hagen ren då eller vilka åtgärder behöver göras? Tänker om det är svårt att se igen om den finns kvar eller inte eller hur funkar det?

Finns det medel som bara ta bandmask? Hittade bara Droncit (?) och gav inte många träffar?
 
Sv: Nytt stall

Fick svaret igår em. Förekomst av bandmask, ingen blodmask. Blev nästan glad, den är väl svår att se? Om man maskar en gång nu innan byte till vinterhage, blir hästen/hagen ren då eller vilka åtgärder behöver göras? Tänker om det är svårt att se igen om den finns kvar eller inte eller hur funkar det?

Finns det medel som bara ta bandmask? Hittade bara Droncit (?) och gav inte många träffar?

Japp, Droncit är det enda som bara tar bandmasken. Bandmasken har ett gräskvalster som mellanvärd så det kan finnas kvar på markerna. Men den smittar också bara där det finns gräs så din häst blir onte återsmittad förrän tidigast nästa år, OM den ens blir det.
 
Sv: Nytt stall

Hur blir man av med återsmittan/kvalster då? Erkänner att jag är lite nojig med bandmask för jag har hört att den är står att se på träckprov. Min häst maskades senast våren 12 mot bandmask. Nollade träckprov våren 13. Går i gräshage året om men delat i sommar resp vinter.

I våras flyttades han dock sent till sommarhagen, slutet på maj. Kan smittan funnits redan i vinterhagen då? Och finnas kvar nu? Ska flyttas typ nästa vecka efter avmaskning o så.

Som ni kanske märker hann jag inte ringa vet igår :-P
 
Sv: Nytt stall

Låt ett gäng får beta så kanske de käkar upp alla kvalster.

Men om din häst inte har några symtom på bandmask så behöver du inte oroa dig. Ett fåtal bandmaskar stör inte hästen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

En fråga om någon vill svara. Fick hem ett sto på 20år för en halv vecka sen på foder, ägaren sa att hon inte varavmaskad men att hon brukar ligga på avmaskningsgränsen. Skickar iväg ettträck prov med en gång får ett svar på 2000epg. Blev riktigt irriterad men men, avmaskad men noromectin för 4 dar sen. Är det någon idé o skicka in ett nytt prov om 6 veckor o kolla om avmaskningen funka? Om det nu fortfarande är varmt o regnigt som det är hos oss nu ligger runt 10-12 plus.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

En fråga om någon vill svara. Fick hem ett sto på 20år för en halv vecka sen på foder, ägaren sa att hon inte varavmaskad men att hon brukar ligga på avmaskningsgränsen. Skickar iväg ettträck prov med en gång får ett svar på 2000epg. Blev riktigt irriterad men men, avmaskad men noromectin för 4 dar sen. Är det någon idé o skicka in ett nytt prov om 6 veckor o kolla om avmaskningen funka? Om det nu fortfarande är varmt o regnigt som det är hos oss nu ligger runt 10-12 plus.

Om man ska kolla att avmaskningen fungerade förs nytt prov ca 10 dgr efter avmaskningen och det är inte nödvändigt efter en avmaskning med ivermektinpreparat i dagsläget.

Äggen håller sig borta 8v nu, då är vi inne i smällkalla vintern, så även om det kommer fram nya ägg då så dör de som landar på marken. Nästa prov tar du när gräset börjar spira i vår.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om man ska kolla att avmaskningen fungerade förs nytt prov ca 10 dgr efter avmaskningen och det är inte nödvändigt efter en avmaskning med ivermektinpreparat i dagsläget.

Äggen håller sig borta 8v nu, då är vi inne i smällkalla vintern, så även om det kommer fram nya ägg då så dör de som landar på marken. Nästa prov tar du när gräset börjar spira i vår.

Så då ska jag inte skicka in nytt prov även om det är varmt o plusgrader ute? Bor ju i söder, kylan vet man ju inte när den kommer.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så då ska jag inte skicka in nytt prov även om det är varmt o plusgrader ute? Bor ju i söder, kylan vet man ju inte när den kommer.

I första hand avmaskar du för att skydda markerna, din häst lider inte av lilla blodmasken även om det känns som mycket. Är det fortfarande varmt och gräsigt om drygt 8v kan du ju göra ett prov om du vill, det blir ju mer ett prov för att du ska sova lugnt på natten än för att det är nödvändigt :-)

Hojta gärna innan via PM om du vill så kan vi diskutera när det är dags.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

I första hand avmaskar du för att skydda markerna, din häst lider inte av lilla blodmasken även om det känns som mycket. Är det fortfarande varmt och gräsigt om drygt 8v kan du ju göra ett prov om du vill, det blir ju mer ett prov för att du ska sova lugnt på natten än för att det är nödvändigt :-)

Hojta gärna innan via PM om du vill så kan vi diskutera när det är dags.

Tack så mycket,
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

En fråga om någon vill svara. Fick hem ett sto på 20år för en halv vecka sen på foder, ägaren sa att hon inte varavmaskad men att hon brukar ligga på avmaskningsgränsen. Skickar iväg ettträck prov med en gång får ett svar på 2000epg. Blev riktigt irriterad men men, avmaskad men noromectin för 4 dar sen. Är det någon idé o skicka in ett nytt prov om 6 veckor o kolla om avmaskningen funka? Om det nu fortfarande är varmt o regnigt som det är hos oss nu ligger runt 10-12 plus.

www.youtube.com/watch?v=fchZ-nXcYB4
&
www.youtube.com/watch?v=qm1eRxha-Mw
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
155 914
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 090
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 735
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp