Bukefalos 28 år!

Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL
Har försökt läst på lite om avmaskning, då min häst för första gången har mask. (kommpisar har haft, men inte hon) Provet visar 150 epg av stora/lila blodmasken. Men där någon stans verkar det ju gå en gräns för om det ska avmaskas eller inte, vilka faktorer är det som gör att man avmaskar? Eller inte avmaskar? Tycker faktiskt att hon har fått sämre pälskvalité..
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl

Är det helt meningslöst att kolla för bandmask och stor blodmask (även vid lågt antal lilla blodmask) nu på hösten? Jag hade tänkt kolla för alla tre vår och höst något år på min för att få lite mer koll, gjorde första träckprovet i våras som han nollade helt. Men nu har jag läst lite överallt att det rekommenderas att man kollar för stor blodmask och bandmask på våren.

Är de så svåra att se på hösten så det är lönlöst eller är det bara så att man ska göra det på våren om man inte vill göra det mer än en gång/år?

Med en häst är det så lite pengar att jag vill veta vad som ger störst säkerhet, inte nödvändigtvis vad som ger "mest för pengarna" men självklart är det ju ingen idé att titta efter något som är betydligt svårare att pga fel årstid.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag fick rådet att kolla bandmasken (min var positiv och avmaskad för just bandmask förra hösten) nu till hösten.

Kompisens häst visade sig ha stora blodmasken i våras och fast hon mockade ur hagen hennes gick i (min gick i den efter hennes) så vill jag ändå kolla min även för blodmask nu till hösten.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL
Har försökt läst på lite om avmaskning, då min häst för första gången har mask. (kommpisar har haft, men inte hon) Provet visar 150 epg av stora/lila blodmasken. Men där någon stans verkar det ju gå en gräns för om det ska avmaskas eller inte, vilka faktorer är det som gör att man avmaskar? Eller inte avmaskar? Tycker faktiskt att hon har fått sämre pälskvalité..

Om hon nollat tidigare och nu visar positivt över 100 skulle jag avmaska.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Stora blodmasken får de i sig på sommaren, det tar minst 5 månader innan den syns på träckprovet. Bandmasken ses lättast vår och höst.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men hur stor är risken att stora blodmasken missats på vårens träckprov? Hästen nollade på blodmask. Jag litar inte helt på träckproven ännu och gör hellre fler prov om det ger större chans att upptäcka ev smitta :-)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om hon nollat tidigare och nu visar positivt över 100 skulle jag avmaska.

Ringde och pratade med en veterinär nu, den tyckte att jag inte skulle avmaska. För idag avmaskade man inte för värden under 300-450 epg och för att är äldre (+20).
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så du ska avmaska när den är över 451+?
Det är din häst, du för säjer till du vill avmaska hästen.....end of diskussion!!
Eller skaffa en annan veterinär.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ringde och pratade med en veterinär nu, den tyckte att jag inte skulle avmaska. För idag avmaskade man inte för värden under 300-450 epg och för att är äldre (+20).

Ring en annan veterinär! Just förändringen på din häst som tidigare nollat och att du upplever att hästen inte är helt hundra räcker för att motivera avmaskning.

Det är tyvärr träckproverna som får dåligt rykte när veterinärerna säger såna saker. Det får inte bara att statiskt säga att man endast avmaskar vid ett visst värde, det är många faktorer som behöver vägas in.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men hur stor är risken att stora blodmasken missats på vårens träckprov? Hästen nollade på blodmask. Jag litar inte helt på träckproven ännu och gör hellre fler prov om det ger större chans att upptäcka ev smitta :-)

Stora blodmasken går inte i nån dvala och ägg syns efter ca 5 månader. Så risken finns ju iofs att din häst smittades i september och du gjorde provet i januari och fick negativt fast det fanns men då är ju vårprovet gjort för tidigt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

påJag tänkte mer om äggen lätt syns i träcken hela tiden? Bandmask är väl klurigare?

Har iofs väldigt svårt att tro att hästen har stor blodmask med tanke på förhållanden, men om man tidigare avmaskat vid hagbyte vår o höst och däremellan haft dålig erfarenhet av träckprov är man visst lite feg i starten :o Så jag safear gärna och gör fler tester :o

Edit: vårprovet gjordes sent, typ maj så att smitta från förra året borde synts är jag helt med på, det är alltså inte ev smitta från denna sommaren jag tror mig kunna se i höstens träckprov :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL
Har försökt läst på lite om avmaskning, då min häst för första gången har mask. (kommpisar har haft, men inte hon) Provet visar 150 epg av stora/lila blodmasken. Men där någon stans verkar det ju gå en gräns för om det ska avmaskas eller inte, vilka faktorer är det som gör att man avmaskar? Eller inte avmaskar? Tycker faktiskt att hon har fått sämre pälskvalité..

Nu har jag fått avmaskningsmedel utskrivet, men vet tyckte att jag skulle vänta med att avmaska en månad. Ska man göra det? Detta var för att ta styngflugan.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu har jag fått avmaskningsmedel utskrivet, men vet tyckte att jag skulle vänta med att avmaska en månad. Ska man göra det? Detta var för att ta styngflugan.

Det kan du göra. Du kommer åt styngflugelarverna redan nu men hästen kan bli återsmittad. JAG skulle välja att avmaska nu och vara noga med att skrapa bort ev. styngflugeägg varje dag.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så man kommer åt även de gynnarna som precis tagit sig in i munslemhinnan och inte hunnit komma ned i magsäcken?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det kan du göra. Du kommer åt styngflugelarverna redan nu men hästen kan bli återsmittad. JAG skulle välja att avmaska nu och vara noga med att skrapa bort ev. styngflugeägg varje dag.

Äggen smälter in med färgen på benen, vilket gör det svårt att få bort dom. Det gör att jag tvekar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
157 205
Senast: Leeelot
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 101
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 748
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp