Avreageringstråd för tonårsföräldrar

Status
Stängd för vidare inlägg.

mimmipigg

Trådstartare
Jag har just lagt grunden till en helt fantastisk huvudvärk. Hur?
Hur enkelt som helst, jag har haft en diskussion med min tonårsdotter. :mad:
Tonåringar kan inte fungera som andra människor, det är bara så.
Säger man emot det minsta lilla är man sur! Håller man inte med om allt är man sur, tråkig och gammalmodig.
Ber man om något så är man en kommandora som bara låter andra jobba....osv. osv.
Jag tror snart att jag får ett allvarligt bryt, funderar skarpt på att flytta ut när hon är hemma.
Det måste ju finnas fler som har det så här, snälla hjälp mig att klaga!
 
Sv: Avreageringstråd för tonårsföräldrar

Hon är nog på väg att få ett allvarligt bryt på dig också. :D
 
Sv: Avreageringstråd för tonårsföräldrar

Du har kommit på orsaken till VARFÖR man får gråa hår :angel:
Många tror att det är ålder men ack så fel dom har....det är barnen som ser till att dom kommer.
Det är deras jobb att se till att sådant händer för tänk vad förvirrande allt skulle bli om det inte fanns barn för då skulle ju vi inte se vilka som var äldre och visare :idea:
Så där har du svaret på varför det måste vara på detta vis :D
Dom som får gråa hår utan barn är dom som råkat få en släng av andras barn ;)
Alla som råkar ha färgen kvar lite längre än man har barn hemma har det för det tar sådan tid innan chocken släpper och håret äntligen kan börja bli grått :p
 
Sv: Avreageringstråd för tonårsföräldrar

Vi har en på snart 13 hemma som är mycket förgrymmad för att han inte får ha kompisar hemma nu. Orsak? Vi bygger om hela köket (det är bara innertaket som är orört). Köket är ju givetvis upp och ner och alla andra rum är översvämmade med porslin, torrvaror etc.
I vanliga fall så får våra barn (5 st) ha "fritt" med kompisar så det är ofta typ 12 barn här, men nu är det förbud medan renoveringen pågår. Det är MYCKET omöjligt att förstå och han står i hallen varje dag med kompisar som vill in och leka. De andra, även 15-åringen, har förståelse för att det just nu inte går.
Det är så otroligt irriterande att VARJE dag behöva säga "men ni kan väl leka hemma hos de andra nu medan vi repar, ni får ju alltid vara här annars?!"
 
Sv: Avreageringstråd för tonårsföräldrar

Känner igen mig precis.....Min dotter tål inte att man säger någonting åt henne så tjatar man...ber man om hjälp det allra minsta så slår hon backut! Hon har noll respekt för oss vuxna! Hon är sur o otrevlig nästan hela tiden......
 
Sv: Avreageringstråd för tonårsföräldrar

Japp, jag kan klagofrossa en liten stund... Hittade mitt första gråa hår i gårkväll :mad: . Ung :devil:ar.

Lever ihop med en blivande fjortis, som tycker att jag är en värre styvmor än askungens. "Du tjatar hål i huvvet på mig!"

Jag försöker i min tur förklara att om hon hade gjort som jag bett henne om från början, hade jag aldrig behövt att upprepa mig (dvs tjata, luktar tantvarning :angel: ).

Exempelvis är hon den som lämnar huset sist på vardagmornar, och då måååste hon ju låsa ytterdörren, annars står det ju olåst hela dagen :eek: . Om hon nu låter bli att låsa, får man ju säga till henne igen, morgonen efter, att "glöm inte låsa". Och så kommer man hem på eftermiddagen - och ytterdörren är olåst. Och så får man säga till henne igen. Och igen. Och igen.
*ploppar upp en nytt grått hår*

Det är för väl att man egentligen älskar dem innerligt, annars hade man nog inte stått ut :smirk: .
 
Sv: Avreageringstråd för tonårsföräldrar

slice skrev:
Hon är nog på väg att få ett allvarligt bryt på dig också. :D

Schas på dig, denna tråden är till för klagobenägna tonårsföräldrar :mad: :cool: inte klagobenägna tonåringar ;) .
 
Sv: Avreageringstråd för tonårsföräldrar

Precis de klagar så mycket så de behöver invadera vår föräldratråd!!
 
Sv: Avreageringstråd för tonårsföräldrar

Det finns hårfärg! :idea:
Har färgat in en tre fyra olika färger i slingor i mitt långa hår och då tror ju alla att de gråa också är färgade :D
Stackare du har en massa tonårsår kvar, min är arton så om 1½ år till är hon ingen tonåring längre då kanske hon går prata med!
Men då har hon förhoppningsvis flyttat ut på riktigt och då får hon vara hur :devil: sur som helst!
 
Sv: Avreageringstråd för tonårsföräldrar

Jag är inte tonåring :smirk: men jag kommer mycket väl ihåg hur det var att vara tonåring. Jag förstår mimmipigg men jag förstår även hennes dotter.

De frigör sig, get with the program.

/Slice som fick psykbryt på sin morsa senast igår.
 
Sv: Avreageringstråd för tonårsföräldrar

Jag är inte tonåring :smirk: men jag kommer mycket väl ihåg hur det var att vara tonåring. Jag förstår mimmipigg men jag förstår även hennes dotter.

Sorry, trodde du var tonåring :D .

Jag minns också min tonårsperiod :smirk:. Och jag förstår min bonusdotter här hemma när hon tycker att resonemanget "jag behöver inte låsa, det var ju olåst igår och det kom ingen tjuv" håller. För så resonerade ju jag med när jag var tretton :cool: .

De frigör sig, get with the program.

Faktiskt så har alla föräldrar har varit tonåringar :smirk: , och vill man så minns man hur det var. Faktiskt. Att ena sekunden känna sig som vuxen, och andra sekunden som en bäbis. Att ena sekunden inte behöva någon, och andra sekunden längta efter en mamma-kram.

Men när man är på "andra sidan staketet", dvs förälder, så begriper man ju helt plötsligt alla dessa VARFÖR :smirk: . VARFÖR man inte kan vara ute hela natten när man bara är tretton. VARFÖR det är viktigt att låsa när ingen är hemma.

Eller VARFÖR man kommer längre med en schysst attityd än att riva upp himmel och jord i teatraliska vrålande inferno.

Bara för att jag minns hur arg jag var för att jag inte fick tågluffa när jag var tretton, kommer jag inte släppa iväg blivande fjortisen på en tågluff i sommar till exempel :D .
 
Sv: Avreageringstråd för tonårsföräldrar

Alla föräldrar har varit tonåringar. Förvånansvärt få kommer ihåg det.

Get with the program betyder inte att man ska släppa efter. Det betyder att man ska vara flexibel, resonabel och kommunicera. Åt båda hållen. Ge lite spelrum.
 
Sv: Avreageringstråd för tonårsföräldrar

förlåt, men vad hemsk du låter när du säger att hon förhoppningsvis flyttat ut på riktigt då.
även om det inte skulle vara helt sant, skulle jag som är lika gammal bli JÄTTELEDSEN om jag läst nåt sånt!

du kan ju föregå med gott exempel.
 
Sv: Avreageringstråd för tonårsföräldrar

Inte för att jag är förälder men väl tonårslärare och jag behöver gnälla!

Idag höll jag få att få ett utbrott, var tvungen att ta en paus och andas lite :angel:

HUUUUUUR svårt kan det vara att läsa en bok och skriva ner lite fakta från den boken? Lätt som en plätt tycker man ju :angel:

Men nejdå, är man tonåring måste man först klaga på att det inte finns ngt roligt att läsa om, sen klaga på att man inte har ngn dator så man kan inte leta fakta, sen springa omkring och låta satan, sen ta rast, sen möjligtvis läsa lite i boken som jag letade fram i biblioteket om deras ämne, äntligen få en dator, söka fakta, sen klaga i alla evinnerlighet över att det inte står samma fakta överallt.

Sen är det dags att klaga på att skrivaren inte fungerar (Tacka fan för det när den blir behandlad som den blir....), sen hävda att man inte kan skriva av från datorn utan att skriva ut, sen när jag säjer att de måste faktiskt skriva något om vad de har lärt sig klaga över att man inte har ngn penna.

Suck och pust! Vid detta laget, och med flertalet liknande grupper, var det dags för paus för mig :eek:

Imorgon är en annan dag..... :devil:
 
Sv: Avreageringstråd för tonårsföräldrar

Tonåring här :D


mimmipigg skrev:
Jag har just lagt grunden till en helt fantastisk huvudvärk. Hur?
Hur enkelt som helst, jag har haft en diskussion med min tonårsdotter. :mad:
Tonåringar kan inte fungera som andra människor, det är bara så. Har du tänkt på att det kanske är hos DIG felet ligger? Det kan ju lika gärna vara att hon är onödigt sur men har du sett det från hennes synvinkel någon gång?
Säger man emot det minsta lilla är man sur! Håller man inte med om allt är man sur, tråkig och gammalmodig. Ibland när man kommer hem efter något i skolan är man förbannad minst sagt. Man vill helst vrida nacken av första bästa. Märker du att hon är sur så säg inget utan vänta ett tag. Tro mig, är man på det humöret kan man vända det hur som helst så att det ser illa ut. Ibland kanske du låter sur. Jag märker DIREKT på kroppsspråk och rösten om personen är det minsta irriterad. Är h*n irriterad blir jag minst dubbelt så irriterad på ett fingerknäpp. Så känner du dig det minsta irriterad vänta tills du lugnat ner dig.
Ber man om något så är man en kommandora som bara låter andra jobba....osv. osv. För mig är det olika med mamma och pappa, tyvärr. Frågar (han frågar alltid) pappa till mig att göra något så gör jag det på en gång, han struntar i hur lång tid det tar och låter mig göra det i min egen takt,. Säger (hon frågar aldrig utan hennes vilja är lag) mamma till mig kan jag om hon har tur göra det på en gång. Oftast inte, om jag håller på med något avslutar jag det jag gör och sedan gör jag det jag blivit tillsagd om. Men under den tid jag avslutar så hinner hon säga "Varför gör du inte som jag säger till dig?", "Gör det NU!", för varje gång hon tjatar får jag mindre och mindre lust att hjälpa henne. Till slut tröttnar jag och gör det inte alls.
Jag tror snart att jag får ett allvarligt bryt, funderar skarpt på att flytta ut när hon är hemma.
Det måste ju finnas fler som har det så här, snälla hjälp mig att klaga!

Jag hjälpte dig inte att klaga men detta kanske var till hjälp ändå ;)
 
Sv: Avreageringstråd för tonårsföräldrar

Ingen unge ska bo kvar hemma sen de passerat gymnasiet!
Det borde det vara lag på, speciellt för pojkar.
Min dotter som nu går trean på gymnasiet flyttade när hon var 15, 26 mil hemifrån till en stad där hon inte kände en kotte för att få gå den linje hon ville. Men hur det än varit så skulle hon ha flyttat när hon börjat gymnasiet eftersom det inte finns något alternativ.
Mitt ansvar som förälder är ju att fostra en fungerande människa inte ett bortklemat embryo som aldrig törs lämna hemmets trygga vrå.
 
Sv: Avreageringstråd för tonårsföräldrar

I min dotters fall räcker det att säja hej eller att man inte säger hej så har man sagt fel.
Sen är det ju faktiskt så när man börjar arbeta att man kan inte gå omkring och tro att andra ska låta sin värld kretsa kring mig bara för att JAG tycker att det ska vara så. Jag kan inte komma hem från jobbet och vara sur bara för att något gått mig emot det är ju inte familjemedlemmarna som rår för det.
Man måste inte ta ut sitt dåliga humör på föräldrarna.
Ber jag om hjälp att tex hämta potatis så är det ju bra om potatisen dyker upp innan middagstid och inte när hon känner för det. Eftersom hon blir vansinnig om jag inte kommer på stört om hon ska ha hjälp tycker jag att jag om jag har en anledning ska få hjälp NÄR jag ber om det och inte sen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 050
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 523
Senast: Fiorano
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 770
Senast: LovingLife
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 757
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp