Avtal - unghäst

Cowgirls

Trådstartare
Jag ska utbilda en unghäst ett längre tag och funderat nu på vad jag kan begära av ägaren.
Min tanke är att ägaren står för hästens alla löpande kostnader såsom stallhyra, foder, hovslagare samt löpande veterinärvård. Själv står jag för utbildning och framtida tävlingar.
Hästen ska senare tillbaka till ägaren för avel.

Kan detta vara rimligt? Någon som har egna erfarenheter av detta? Bör jag teckna en egen veterinärvårdsförsäkring på hästen? Finns det något mer jag bör tänka på?

Tacksam för alla tips och råd!
 
Personligen skulle jag inte ta mig an ett utbildningsobjekt utan att dels ta betalt för det och sedan ha ett ordentligt kontrakt skrivet. Det för att förhindra alla eventuella delade meningar i framtiden. Ersättningen skall minst täcka kostnader i samband med hästens utbildning. Inlkusive tävlingsanmälningar.

Jag skullle nog vara noga med att precisera vad i utbildningen skall leda till. Vad skall hästen kunna efter utbildningstidens slut?
Skall den tävla i någon speciell klass/nivå? Är det bara grundutbildning? Eller skall den utbildas för något test? Tex treårstestet?
Hur lång tid skall denna utbildning ta? Vad händer om hästen skadas så du inte hinner fram till uppsatt mål innom utvildningstidens längd? Vad händer om hästen skadas så allvarligt under utbildningstiden att den i värsta fall blir obrukbar? Vad händer (gud förbjude) om hästen inte har kapacitet att nå upp till utsatt mål? Vad händer med avelsvärdet då? Vem är ansvarig då för att avelsvärdet sjunkit?
 
Det är verkligen jättesvårt att säga. Vilka meriter har du själv? Är det så att du kanske också har fördel av att ha möjligheten att få ha en talangfull (?) unghäst att rida och tävla?

Är det första gången du tar på dig ett sånt uppdrag? I så fall tycker jag nog att du är inne på rätt spår själv. Ägaren står för löpande fasta kostnader, du betalar för tävling och tävling. Det är dock viktigt att det står i kontraktet vad du tar på dig att göra med hästen. Hur mycket ska du tävla? Hur ofta träna för instruktör osv. Går det bra med denna häst så har du ett bättre förhandlingsläge nästa gång eftersom det finns referenser.

Lycka till
 
Beror på hur duktig du är och hur mycket du skall träna/tävla hästen.

Är det mest en hjälp för ägaren eller för dig som får en lovande häst att utvecklas med?

Videofilma hästen när den kommer så du har "bevis" för i vilket skick/utbildningsnivå den var när den kom.

Var noga med att skriva i kontraktet hur länge du ska ha hästen annars kanske du får träna hästen och så fort den går bra så vill de ha den och rida själva....

Malin
 
Själv så har jag en hel del erfarenhet, jag har ridit in häst åt ägaren tidigare och tävlat med bra resultat.
Den gången hjälpte jag till att ta fram en godkänd hingst och min "betalning" blev att ta del av betäckningsintäkterna.
Jag har på inga sätt tänkt att tjäna pengar på denna inridningen utan gör det bara för att hjälpa en vän och för att jag tycker det är roligt.
Att tävla hästen är inget krav från ägarens sida utan är helt och hållet upp till mig om jag vill eller inte.

Att skriva kontrakt är för mig en självklarhet.

Tack för era synpunkter!
 
I så fall tycker jag att du var rätt ute- ägaren står för löpande kostnader och du för kostnader i samband med träning/tävling.

Lycka till!

Malin
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 165
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 612
Gnägg Hej! Jag ville höra lite tankar.. jag ska ev ta en 5 åring på foder som inte är mkt mer än inriden och gått i alla gångarter. planen...
2
Svar
22
· Visningar
3 488
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp