Axelbyte = reg.besiktning?

mackvack

Trådstartare
Okej, nu är det såhär. Vår familj har varit i transport-köpar-tankar ett tag nu, men tyvärr så är de flesta släp i vår prisklass för tunga får vår bil och mammas körkort. Men härom veckan när jag skulle möta upp en tjej för att köpa hästsaker på just en transportfirma så gick vi förbi ett litet (och ganska fult släp) och tänkte för oss själva att det där inte kan väga mycket. Och i samma sekund kom säljaren fram och berättade om släpet och vi fick veta att det var i exakt rätt vikt för oss!

Släpet är inte det vackraste just nu, men golv och väggar är hela och med lite tvätt och avskrapning av dekaler och kanske lite färg skulle det få nytt liv igen. Samt att lite små saker måste bytas ut.

MEN, nu till vårt problem - han som äger transporten hade i avsikt att sälja släpet för många år sedan, men axeln var dålig så han bytte ut den. Åkte in på besiktning och släpet var godkänt, men var tvungen att registreringsbesiktas?! Han äger ju som sagt en transportfirma och har bytt många axlar i sina dar (han har jobbat med detta i mååååånga år) - utan att stött på något liknande så han trodde att det kanske kunde berott på en surig besiktningsman .. ;)

Fråga vi ställer oss är alltså om det verkligen är nödvändigt med en reg.besiktning? Har någon av er varit med om liknande?

Vi funderar på att om vi ska chansa och åka in och besikta den vanligt eftersom det var ett par år sedan att provade .. men det kostar ju ändå en del att både besikta vanligt och reg. besikta om vi måste det i vilket fall och vi vet inte om släpet är värt det ... handlar det dock bara om ett par hundra för en vanlig bes. är det ju inga problem - men reg.bes. + vanlig hamnar ju på runt 2000 och då har man ju helt plötsligt ett litet finare släp :crazy:
 
Sv: Axelbyte = reg.besiktning?

När vi bytte dålig axel på vårt släp krävdes det i alla fall ingen reg.besiktning. Men det här borde väl gå att kolla upp INNAN besiktningen och köp? Jag hade ringt/mejlat och frågat vad som gäller.
 
Sv: Axelbyte = reg.besiktning?

Om han bytt axel och satt på en som egentligen är godkänd för en annan vikt så blir det kanske reg besiktning som gäller?
 
Sv: Axelbyte = reg.besiktning?

Enligt han så kunde det vara för att det var ett annat fabrikat på axeln mot vagnen, men besiktningen har väl aldrig lagt sig i det?! Men det kan ju vara som du säger amkm, den kanske är för en annan vikt så man måste reggga om den.

Det var samtidigt ganska många år sedan han provade - så han mindes inte riktigt vad det var som felade. Vi ska ringa och fråga, men tänkte att det kanske fanns någon här som varit med om liknande och att det kanske är så enkelt att om man byter axel måste man reg.bes. den och att det är vi som är ute och cyklar ;)

Och som jag skrev, det är egentligen helt otroligt att vi stött på det här släpet - i rätt vikt och rätt prisklass. Vi får inte dra så mycket (1050kg) så de flesta släpen är alldeles för tunga, men detta är endast 1000 kg. Ska man få tag i ett annat släp i den vikten får man köpa ett nytt och då hamnar priset en aning för högt då det måste "speciallbeställas". Det är därför vi vill kämpa lite för det här släpet!
 
Sv: Axelbyte = reg.besiktning?

Annat fabrikat? Det låter ju jättekonstigt. Vi har verkligen inte matchande släp och axel sedan vi bytte. Det måste vara något annat som inte riktigt stämmer.

Men 1000 kg - hur mycket får du lasta i det? Vårt släp väger, i mina ögon i alla fall, väldigt lite. Totalvikt på 1200 kg. Vi får lasta 600 kg i det.

Vet inte hur länge sedan det är som man kunde börja få besiktningsprotokol över nätet? Kanske går att kolla upp den vägen vad som egentligen var problemet? Om ägaren nu säger att han inte minns.
 
Sv: Axelbyte = reg.besiktning?

Ja det var det vi också tyckte var konstigt - de är ju i princip omöjligt att få samma fabrikat ..

Det är en enhästars, tror att lastvikten var typ 400-600? Minns inte exakt :)

Vi får helt enkelt ringa besiktningen och fråga!
 
Sv: Axelbyte = reg.besiktning?

Ring och kolla vad det satt för axel på innan, fabrikat, vikt mm. Bytar man axel skall det vara samma vikt och allra helst samma märke, man kan klara sig med annat märke men med samma vikt, beror vilket humör de är på.
 
Sv: Axelbyte = reg.besiktning?

Ja det var som jag skrev, han trodde att det var en lite tjurig besiktningsman ;) Men pappa har lovat att åka in och prata med en kompis han har som jobbar på besiktningen, se om han kanske kan kolla vad som är "fel" åt oss.
 
Sv: Axelbyte = reg.besiktning?

Ja det var som jag skrev, han trodde att det var en lite tjurig besiktningsman ;) Men pappa har lovat att åka in och prata med en kompis han har som jobbar på besiktningen, se om han kanske kan kolla vad som är "fel" åt oss.

Tänk på att lastvikten är vad som blir kvar om du drar bort släpets egenvikt från totalvikten (1000 kg). Du bör ha en liten lätt häst om du skall köra lagligt och väg för guds skull släpet innan du köper. Om nya axeln skulle vara lite tyngre, släpet kanske dragit åt sig lite fukt så kan tjänstevikten vara högre än vad reg-beviset säger och då får du mindre lastvikt.
 
Sv: Axelbyte = reg.besiktning?

Men samma fabrikat? Hittar man det om man byter axel på ett gammalt släp? Jag har en Värmlandsvagn från -91 som vi bytte axel på för ett par år sedan. Vi bytte hos en lokal bilmekaniker - alltså inte hos någon släpvagnsfirma. Möjligt att vi fick samma fabrikat, fast jag har ju lite svårt för att tro det... Hur som helst var i alla fall besiktningskillarna väldigt nöjda...:D
 
Sv: Axelbyte = reg.besiktning?

1000 kg tot.vikt låter lite. Vad är edet för släp?
Kolla verkligen upp så att det stämmer, kände ni någon besiktningsman som ska kolla på det så se till att det vägs också före köp. Inte kul att stå där med ett släp ni inte får använda i slutändan, och som antagligen inte är så attraktivt att sälja.
 
Sv: Axelbyte = reg.besiktning?

Minns inte släpets namn, men vi har lagt det hela på is ett tag då det kändes som det var väldigt mycket krångel och konstigheter :s Synd att det inte bara var att tuta och köra då det var ett perfekt släp för oss :(

Jag behöver ju inte så stor lastvikt, hästen väger runt 350 kg och så lite marginal på det kanske. Vi åker inte så ofta och det är bara denna häst som kommer åka, blir det aktuellt att någon tyngre häst ska åka får man väl byta upp sig. Men just nu vill vi ha ett lätt och billigt släp för de gångerna vi är ute och åker.

Får väl helt enkelt dra ur mammas tumme som hon tydligen har sitter fast där bak så hon tar det utökade B-kortet ... ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är 14 år gammal (fyller 15) och har sedan ett och ett halvt år tillbaka en medryttarhäst som jag rider ett par gånger i veckan...
Svar
6
· Visningar
814
Senast: nickan1
·
Utrustning det finns hur många trådar av folk som vill köpa transporter men ingen om hur tusan man blir av med dem ;). och det är det jag vill ha...
2
Svar
32
· Visningar
2 588
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Jag har hamnat i ett litet dilemma. Mina vuxna barn har flyttat hemifrån sedan några år, kvar hemma är minstingen på åtta år. Vi har...
Svar
18
· Visningar
3 742
Senast: nejlica
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 171
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp