Bukefalos 28 år!

sälja transport?

Buck

Trådstartare
det finns hur många trådar av folk som vill köpa transporter men ingen om hur tusan man blir av med dem ;). och det är det jag vill ha hjälp med nu.

hur säljer ni era transporter? dumpar dem på bekanta? byter in dem mot ny? säljer dem själva på ngn annonssida? eller annat osv.

har 2 släp varav jag erkänner att jag tagit överpris på den ena, har satt ut det för 14" och det är lite renoveringsbehov på det som inte renoverades för 2 år sedan då 80% byttes ut på släpet.
det andra släpet är i toppform, enda på det är att den har hög totalvikt och är från 99. men får ta 2 stora hästar. 30" med prutmån

många har svarat på mina annonser men ingen har faktiskt kommit och kollat på dem :/.

haft ute släpen i ett halvår nu på flera olika annonsställen. hur tusan blir mana v med släpe utan att ge bort dem? (fast om jag hade försökt ge bort dem så hade ingen velat ha dem ändå antagligen, då det måste vara fel på ngt så billigat :O)
 
Jag brukar annonsera på Blocket och Hästnet. Har väl aldrig haft några större problem att bli av med släpen, det beror lite på säsong hur lång tid det har tagit.
 
Jag har annonserat på typ blocket och hästnet och de har varit lättsålda.
Är dina besiktade?
Besiktning ua och sen skulle jag se till att det inte finns något som behöver fixas de flesta vill bara tuta och köra.
Ditt gamla släp tycker jag är dyrt, mitt gamla trane var nog likvärdigt med ditt och det sålde jag för 9000kr.
De blir inte värda mer trots att de är nyrenoverade tyvärr.
 
båda är besiktade i april utan anmärkning,

ja det lilla släpet är dyrt då det har en dålig ramp också, men är så himla surt då jag köpte det själv för 12000= överpris och fick renovera det för nära 6000 om man inte räknar med arbetskostnaderna.
fick ett erbjudande på 10" första veckan, då jag hade det ute för 16" vilket jag dumt nog avböjde.

är lite så att, lagar jag det lilla släpet så behåller jag det själv då jag inte har råd med att renovera det och sälja det för 10000.

men det stora släpet förstår jag inte varför det inte varit mer intresse för, fullt körbar och mindre än en fjärdedel av nypriset. inget som behöver göra mer än att limma en list och köpa nya spärrar till bommarna (ngt böjda och rostiga).
 
Men är det inte det stora som har böjd axel? Jag såg det på annons, men kom ihåg att du skrivit att det är nåt fel på det.
 
Men är det inte det stora som har böjd axel? Jag såg det på annons, men kom ihåg att du skrivit att det är nåt fel på det.

nej det var inte ngt på axeln konstigt nog, hade en som kollade på det och på besiktningen så sa de inget heller.
var väl bara hästen som inte tyckte om släpet av ngn anledning. men jag trivs heller inte med det, vill ha frontutlastning så att man kan fälla frambommarna när man lastar och öppna upp när hästen står i släpet på tävlingsplatsen.
 
det finns hur många trådar av folk som vill köpa transporter men ingen om hur tusan man blir av med dem ;). och det är det jag vill ha hjälp med nu.

hur säljer ni era transporter? dumpar dem på bekanta? byter in dem mot ny? säljer dem själva på ngn annonssida? eller annat osv.
Mitt första släp bytte jag in när jag köpte nästa, nytt.
Det andra sålde jag billigt pga omfattande renoveringsbehov, via en annons på blocket.

(och just nu längtar jag efter ett eget släp igen, men har inte råd att köpa nåt och det är väl högst tveksamt om nån vill byta ett vettigt släp mot en ettårig NF...)
 
Det stora är troligen för tungt för den stora marknaden. Sedan kommer till att det inte är sadelkammare och dessutom gör de små skötardörrarna att jag aldrig i livet hade velat köra med släpet.

Att många avslutar hästeriet är också ett av skälen till att det är köparens marknad vad gäller både hästar och utrustning. Många står med grejor de vill bli av med.
 
Det stora är troligen för tungt för den stora marknaden.
Det är nog sant, faktiskt. Det är ju ett attans micklande med nervägningar hit och dit för att folk ska få dra sina släp.
Det senaste jag sålde var också ett tyngre släp, 1990 kg, som då krävde E-kort (några år sedan) för att ens få hänga på bilen. Och det var oerhört många frågor om ifall man kunde typa ner det. Men mannen som köpte det blev överlycklig över att äntligen hitta ett släp som han inte behövde typa upp för att kunna lasta kallblod i det...

Sen tror jag att många idag undviker enkelaxlade släp, det är nog därför de är svårare att sälja.
 
Om jag hittat rätt annonser..

Så tror jag att du antingen måste sänka priset rejält på det enaxlade eller laga det innan försäljning :)
 
Är inte påläst om prisbilden på märket till stora släpet men till att börja med tror jag att en mer säljande annonsbild kan göra skillnad.
 
Är inte påläst om prisbilden på märket till stora släpet men till att börja med tror jag att en mer säljande annonsbild kan göra skillnad.
på hästnet så ändrade jag precis bilden ifrån en i profil då alla frågade efter interiörbild :) men jag ska göra en med båda bilderna.

här på bukes radannonser så har jag fler bilder på båda släpen dock.



+ ni andra :p, att det är för tungt för de som vill köra på b kort förstår jag, men det är ju ett Ekorts släp, inte så många släp på marknaden som får lasta 2 stora hästar. tycker själv att det bara är jobbigt när alla släp på beg sidorna bara får lasta 500kg, aldrig sett en stor häst som bara väger 500kg... varför inte köpa ett släp som man faktiskt får lasta med?
 
Det är nog sant, faktiskt. Det är ju ett attans micklande med nervägningar hit och dit för att folk ska få dra sina släp.
Det senaste jag sålde var också ett tyngre släp, 1990 kg, som då krävde E-kort (några år sedan) för att ens få hänga på bilen. Och det var oerhört många frågor om ifall man kunde typa ner det. Men mannen som köpte det blev överlycklig över att äntligen hitta ett släp som han inte behövde typa upp för att kunna lasta kallblod i det...

Sen tror jag att många idag undviker enkelaxlade släp, det är nog därför de är svårare att sälja.

ett släp på 1990kg får ju inte heller lastas med så mycket i regel, är ju runt 11-1200kg i lastvikt på de jag sett med 1990 i tot vikt. det får man inte in 2st 170 hästar i lagligt. vilket många faktiskt gör ändå.
 
Det beror ju på hur stora hästar man har. Jag kunde lasta två av mina det, för de var inte så stora. Fast jag hade ändå inte en bil som fick dra släpet med maxlast, men det spelade inte heller så stor roll eftersom jag inte hade behovet av att köra två stora samtidigt. Och ett lass med ponnyer var ju inga problem att klämma in lagligt...
 
båda är besiktade i april utan anmärkning,

ja det lilla släpet är dyrt då det har en dålig ramp också, men är så himla surt då jag köpte det själv för 12000= överpris och fick renovera det för nära 6000 om man inte räknar med arbetskostnaderna.
fick ett erbjudande på 10" första veckan, då jag hade det ute för 16" vilket jag dumt nog avböjde.

är lite så att, lagar jag det lilla släpet så behåller jag det själv då jag inte har råd med att renovera det och sälja det för 10000.

men det stora släpet förstår jag inte varför det inte varit mer intresse för, fullt körbar och mindre än en fjärdedel av nypriset. inget som behöver göra mer än att limma en list och köpa nya spärrar till bommarna (ngt böjda och rostiga).

Usch vad surt med det lilla släpet, det är ju aldrig kul att ha köpt lite för dyrt, renoverat det fint och sen gå back :down:
Vore jag dig så skulle jag iaf fixa det lilla släpet och hellre behålla det, du gillar ju det och hästen gillar det så vad är egentligen problemet?
Eller har du ett verkligt behov av att kunna köra två hästar?
Iaf hade jag behållt det lilla tills vidare och köpt ett nyare Kylinge sen när ekonomi finns till det.

Vad gäller det stora släpet så tilltalas jag inte alls av det, inga bra bomlösningar, pyttesmå skötardörrar, ingen sadelkammare och det känns bara fel.
Jag hade nog satt ut det för 28000 istället för 30000 för psykiskt känns det mycket mindre och det är bra för en köpare.
Har du kollat upp om det kan vägas ned och om det är krångligt? Det kan du kanske bjuda på om det är vikten som är problemet? För att lättare bli av med det.
 
Hade också svårt att bli av med mitt släp när jag skulle sälja det. En enaxlad värmlandsvagn -95a. Sålde det för 1 1/2 år sedan, satte ut det för 10000 nybesiktad, vitmålad insida. Fick knappt några svar och ingen som tittade.
Valde att byta in det när jag köpte nytt och fick 18000 i inbyte. Kan säga att jag blev VÄLDIGT nöjd!:D
 
nja skötardörrarna är inte så små eller ja en är det ju pga att det är tänkt som en sadelkammar dörr. men inget som är svårt att ta sig in och ut genom.

har skrivit att släpet är billigare vid snabb affär = man får pruta så mycket man vill ^_^. kan gå ner 5-6" om de bara tar släpet direkt.

med det lilla är lite det att jag vill ha mer plats för hästen, hon har ca 10cm till godo till frambommen och har breddat bakbommen ca 20 cm så hon får plats i spiltan. men ändå så är det väldigt litet till hennes 167cm i mkh och 155cm i täcke.
hade velat ha bredare och längre spilta och mer utrymme framför bommen. och det var därför jag köpte det stora. men det totalvägrar hästen att gå in i nu,

hade gärna bytt in båda släpen mot ett nytt, men märket jag vill ha tar vad jag vet inte emot inbyte.
 
Men oftast finns det ju många företag som säljer samma märke. Ring runt och kolla!
När jag bytte ringde jag runt till 7-8 företag som var återförsäljare. Kan säga att det skiljer mycket i pris för samma transport för olika återförsäljare.
Där jag köpte mitt var de 6000 billigare, betalade betydligt bättre för mitt gamla och så ingick vinterdäck.
Vissa av återförsäljarna fick man köpa till vinterdäck och vissa ingick inte ens ett reservdäck!
 
nja skötardörrarna är inte så små eller ja en är det ju pga att det är tänkt som en sadelkammar dörr. men inget som är svårt att ta sig in och ut genom.

har skrivit att släpet är billigare vid snabb affär = man får pruta så mycket man vill ^_^. kan gå ner 5-6" om de bara tar släpet direkt.

med det lilla är lite det att jag vill ha mer plats för hästen, hon har ca 10cm till godo till frambommen och har breddat bakbommen ca 20 cm så hon får plats i spiltan. men ändå så är det väldigt litet till hennes 167cm i mkh och 155cm i täcke.
hade velat ha bredare och längre spilta och mer utrymme framför bommen. och det var därför jag köpte det stora. men det totalvägrar hästen att gå in i nu,

hade gärna bytt in båda släpen mot ett nytt, men märket jag vill ha tar vad jag vet inte emot inbyte.

Fast även om du kan tänka dig att gå ned en hel del i pris så känns ett ugångspris på 28' mer som ett klipp än något som börjar på 30'.
Köparen vet ju inte hur mycket du kan tänka dig att gå ned i pris, billigare vid snabb affär kan ju betyda 27-28' med utgångsprispå 30'.
Men du gör som du vill :)
Berättar bara hur iaf jag och många andra skule tänka.

Jäkla häst och inte gå in i det nya när du ansträngt dig så för hennes skull! :banghead:
Men kan du inte ta bort mellanväggen i det lilla släpet och sätta in hellånga bommar så hon kan stå på tvären och få mycket plats?
Synd att du bor så jäkla långt bort! Annars hade jag köpt ditt lilla släp, hade varit bra till min ponny..
 
det vore ju smidigt att på så sätt bygga om det till ett enhästarssläp, men är ju stolpen i mitten som kommer i vägen då.
och en hellång bakbom kommer nog att kosta en del, bakbommarna jag haft nu kostade 4000kr åtminstone.
 

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 115
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 090
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Varje gång jag använt transporten åker skurhinken fram. Jag tvättar väggarna invändigt, som av någon anledning blir prickiga, och fixar...
2
Svar
36
· Visningar
4 392
Senast: _Zacke_
·
A
Utrustning Letar galet efter en transport. Har en både stor och bred häst som kräver lite utrymme, därför är jag väldigt kräsen med både märke och...
Svar
11
· Visningar
1 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp