Bukefalos 28 år!

B96, säkra lasten

Ketrawzc

Trådstartare
tagit tag i saken och bokat tid för uppkörning. Men hur har ni säkrat lasten? Vet att jag läst om dehär innan man kan inte hitta på det. Flytta gärna tråden om den ligger fel..

Jag ska ha min transport, ett boj med bommar fram och dörrar bak. Vad har ni lastat? Jag funderade på att ta en rundbal med hö men vet inte riktigt hur jag ska fästa den.. Har inte kollat på alternativ än heller, så tänkte höra med er hur ni gjort. Kanske finns det bättre grejer att lasta som är lättare att säkra?

När jag ändå frågar vill jag bara se så jag förstått rätt: den sammanlagda totalvikten av bil+släp är väl helt enkelt bilens totalvikt+släpets totalvikt?

Nått man bör tänka speciellt på för övrigt?
 
Jag har kört med förstängda pelletssäckar. Krafft när jag körde upp och trä när sambon körde upp.
 
En storbal höselage står ju bäst om man kan ställa den in mot stolpen vid frambommarna. Dvs över axlarna och så de inte kan åka framåt vid kraftig inbromsning.
Jag hade valt pellets säckar direkt på golvet eller om man har släp med låg maxlast, prega in en storbal halm eller 2.
 
tagit tag i saken och bokat tid för uppkörning. Men hur har ni säkrat lasten? Vet att jag läst om dehär innan man kan inte hitta på det. Flytta gärna tråden om den ligger fel..

Jag ska ha min transport, ett boj med bommar fram och dörrar bak. Vad har ni lastat? Jag funderade på att ta en rundbal med hö men vet inte riktigt hur jag ska fästa den.. Har inte kollat på alternativ än heller, så tänkte höra med er hur ni gjort. Kanske finns det bättre grejer att lasta som är lättare att säkra?

När jag ändå frågar vill jag bara se så jag förstått rätt: den sammanlagda totalvikten av bil+släp är väl helt enkelt bilens totalvikt+släpets totalvikt?

Nått man bör tänka speciellt på för övrigt?
Jag körde upp med mitt bojsläp. Satte in en ensilagebale, och fyllde på med lastpallar bakom, fram till innedörrarna. På så vis fanns ingen extra yta för balen att kasa runt på. De godkände det utan att fundera iaf. Och jag hade då kvar frambommarna.
 
Har man bara en tyngd måste den lastsäkras så vikten inte förflyttar sig. Har du tex spånbalar som kan läggas ut över hela ytan kan inte hela vilken hamna längst bak eller fram eller på höger resp. Vänster sida..
 
Två fyrkantsbalar halm, en på varje sida. Fäste med spännband men det hade antagligen räckt med bara bommarna.
 
Du kan jobba med förstängning, men du måste redogöra för lastsäkringen så jag råder dig att läsa på så du kan redogöra för vikter.
Ja jag ska läsa på lite. Mitt största problem var ifall det var svårt att ta hästtransporten, men det verkar ju funka iallafall.
 
tagit tag i saken och bokat tid för uppkörning. Men hur har ni säkrat lasten? Vet att jag läst om dehär innan man kan inte hitta på det. Flytta gärna tråden om den ligger fel..

Jag ska ha min transport, ett boj med bommar fram och dörrar bak. Vad har ni lastat? Jag funderade på att ta en rundbal med hö men vet inte riktigt hur jag ska fästa den.. Har inte kollat på alternativ än heller, så tänkte höra med er hur ni gjort. Kanske finns det bättre grejer att lasta som är lättare att säkra?

När jag ändå frågar vill jag bara se så jag förstått rätt: den sammanlagda totalvikten av bil+släp är väl helt enkelt bilens totalvikt+släpets totalvikt?

Nått man bör tänka speciellt på för övrigt?

Jag tog några stora tunnor med lock som jag fyllde med vatten ända upp. Sedan spände jag fast dem med riktiga spännband i två riktningar. Kontrollanten tyckte det var ok.
 
Jag tog några stora tunnor med lock som jag fyllde med vatten ända upp. Sedan spände jag fast dem med riktiga spännband i två riktningar. Kontrollanten tyckte det var ok.
Jag funderar mest hur jag ska fästa det i transporten, alltså linorna.
Är några i stallet som kört upp med ett tyngre släp med riktiga fästen för spännband-busenkelt. Men så ser det väl inte riktigt ut i transporten där man har dörrar och bommar. Vill inte ta det tyngre då det krånglat på sistone.
 
Då jag kör upp så tänker jag försöka passa in det så att det är dax att köpa pellets och då bara lägga på golvet.
Och samtidigt köpa hem hö i småbalar och då fylla släpet så det blir ca 800kg. (Maxlasten är 1610kg så gäller att fylla upp med ngt bra :p. En storbal höselage räcker inte..

Och det bästa är ju att ha lasten över hela golvet och så tätt packat att det inte kan flytta sig.
 
Jag körde med torvbalar. Minns ej hur många, de väger ca 33kg /styck.
Lade ut dem på golvet, som tetris, så att de inte kunde röra sig. Gick hur bra som helst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 885
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 118
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 486
Senast: HannaZ
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 110
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp