Badhusregler vs fotbollsplansregler

Jag tror helt enkelt att det är dags för männen börja ta ansvar för sitt eget uppträdande.
De är väl inga vilddjur som inte kan kontrollera sin kuk eller sina tafsande händer.
Och om dom är vilddjur så är det väl hög tid att dom blir tämjda så dom kan vistas i blandade miljöer utan att låta kuken och händerna styra deras beteende.

Varför ska vi kvinnor ta ansvar för att männen inte ska lockas av våra kroppar?

Och nej, jag har inget konkret förslag. Jag är bara uppretad på rövhattar. ;)
Jag förstår vad ni menar och i den bästa av världar skulle ju alla karlar ha svenska värderingar om det nu är dit man vill komma och tycker är det bästa, nu är det ju dock inte så - och då anser jag definitivt att det kan vara en god idé att hålla badhuset öppet för kvinnor en kväll i veckan om det är så (och för män dagen efter om man nu tycker det ska vara lika, det skulle då inte störa mig). Jag ser ju hellre att kvinnan som inte får bada med andra karlar för sin man kommer ut på dessa grejer än får sitta inne, och jag kan inte se hur det skulle gynna någon, henne själv, familjen, samhället, dig eller mig, om hon ska behöva sitta inne för att vi anser att hennes man ska ändra sin syn vilket kräver långt mer jobb än skilda badtider en kväll i veckan, vilket gynnar alla skulle jag säga...

Sedan får vi inte heller glömma de som inte vill visa sig för andra män, de som självmant använder sin hijab etcetera, de är långt fler muslimska kvinnor än vi tror som själva skulle känna sig oerhört obekväma att behöva ta av sig sin hijab och eller bada med andra män, ska de inte få välja själva? Som ni ser här i tråden är vi flera västerländska kvinnor som väljer att inte bada i badhus av samma anledning, så helt uppenbarligen finns behovet även hos oss.

Det krävs självklart jobb för att ändra värderingar. Lagstadganing är så klart en sak även om jag tycker man börjar i fel ände till exempel med pappamånader (vår familj hade inte haft råd att pappan var hemma, tyvärr, jag hade högsta SGI och han hade 0 i sgi, när barnet kom fick han äntligen jobb och fick ut 35 i månaden, medan jag blev arbetslös). Höj lägstalönerna inom lågstatusyrken först så fler familjer har råd att dela, men den frågan hör inte hit dock. Men lagstadgning kan absolut fungera men ändrar fortfarande inte attityder, det måste man jobba med varje dag och det görs också idag både genom den samhällsinformation nyanlända får och som är obligatorisk och på hvb´hemmen jobbar vi med värdegrunder VARJE DAG.
Ett stort problem är också att kvinnan i många kulturer ska vara hemma och föda barn och stå vid spisen, otroligt många kulturer har till exempel förbud mot preventinmedel (även många kristna) vilket resulterar i att kvinnan automatiskt blir gravid så fort hon fått barn, hur hjälper vi dessa kvinnor? Genom lagstadgning hur många barn man får skaffa, eller hur många barn man får barnbidrag för? Det slår bara tillbaka mot barnen, och vi måste också vara beredda på att de lagar som ska gälla de som har uppehållstillstånd såklart ska gälla svenskar också, vi är ju än så länge en demokrati, och en av de största värdegrunderna i en demokrati är att alla som bor i landet är lika inför lagen.

Det finns så otroligt många frågor att ta ställning till när det kommer till värdegrundsarbetet, både bland svenskar och bland andra kulturer. Att bråka om att kvinnor inte ska få egen tid i badhuset när många, både svenska och utländska kvinnor, skulle må bättre av det, känns som oerhört slöseri med tid och energi.
 
Jag förstår vad ni menar och i den bästa av världar skulle ju alla karlar ha svenska värderingar om det nu är dit man vill komma och tycker är det bästa, nu är det ju dock inte så - och då anser jag definitivt att det kan vara en god idé att hålla badhuset öppet för kvinnor en kväll i veckan om det är så (och för män dagen efter om man nu tycker det ska vara lika, det skulle då inte störa mig). Jag ser ju hellre att kvinnan som inte får bada med andra karlar för sin man kommer ut på dessa grejer än får sitta inne, och jag kan inte se hur det skulle gynna någon, henne själv, familjen, samhället, dig eller mig, om hon ska behöva sitta inne för att vi anser att hennes man ska ändra sin syn vilket kräver långt mer jobb än skilda badtider en kväll i veckan, vilket gynnar alla skulle jag säga...

Sedan får vi inte heller glömma de som inte vill visa sig för andra män, de som självmant använder sin hijab etcetera, de är långt fler muslimska kvinnor än vi tror som själva skulle känna sig oerhört obekväma att behöva ta av sig sin hijab och eller bada med andra män, ska de inte få välja själva? Som ni ser här i tråden är vi flera västerländska kvinnor som väljer att inte bada i badhus av samma anledning, så helt uppenbarligen finns behovet även hos oss.

Det krävs självklart jobb för att ändra värderingar. Lagstadganing är så klart en sak även om jag tycker man börjar i fel ände till exempel med pappamånader (vår familj hade inte haft råd att pappan var hemma, tyvärr, jag hade högsta SGI och han hade 0 i sgi, när barnet kom fick han äntligen jobb och fick ut 35 i månaden, medan jag blev arbetslös). Höj lägstalönerna inom lågstatusyrken först så fler familjer har råd att dela, men den frågan hör inte hit dock. Men lagstadgning kan absolut fungera men ändrar fortfarande inte attityder, det måste man jobba med varje dag och det görs också idag både genom den samhällsinformation nyanlända får och som är obligatorisk och på hvb´hemmen jobbar vi med värdegrunder VARJE DAG.
Ett stort problem är också att kvinnan i många kulturer ska vara hemma och föda barn och stå vid spisen, otroligt många kulturer har till exempel förbud mot preventinmedel (även många kristna) vilket resulterar i att kvinnan automatiskt blir gravid så fort hon fått barn, hur hjälper vi dessa kvinnor? Genom lagstadgning hur många barn man får skaffa, eller hur många barn man får barnbidrag för? Det slår bara tillbaka mot barnen, och vi måste också vara beredda på att de lagar som ska gälla de som har uppehållstillstånd såklart ska gälla svenskar också, vi är ju än så länge en demokrati, och en av de största värdegrunderna i en demokrati är att alla som bor i landet är lika inför lagen.

Det finns så otroligt många frågor att ta ställning till när det kommer till värdegrundsarbetet, både bland svenskar och bland andra kulturer. Att bråka om att kvinnor inte ska få egen tid i badhuset när många, både svenska och utländska kvinnor, skulle må bättre av det, känns som oerhört slöseri med tid och energi.
Jag förstår vad du menar och egentligen tycker jag att du har helt rätt. :)
Du verkar påläst och insatt i ämnet.
Verkligheten ser oerhört komplex ut precis som du beskriver i ditt välformulerade svar.

Mina inlägg är mer ett uttryck för frustration. :banghead: ;)

Så mycket tid och arbete för att nå ett jämställt samhälle.
Är det ens möjligt? Och hur många generationer kommer det att ta? :(
 
Jag förstår vad ni menar och i den bästa av världar skulle ju alla karlar ha svenska värderingar om det nu är dit man vill komma och tycker är det bästa, nu är det ju dock inte så - och då anser jag definitivt att det kan vara en god idé att hålla badhuset öppet för kvinnor en kväll i veckan om det är så (och för män dagen efter om man nu tycker det ska vara lika, det skulle då inte störa mig). Jag ser ju hellre att kvinnan som inte får bada med andra karlar för sin man kommer ut på dessa grejer än får sitta inne, och jag kan inte se hur det skulle gynna någon, henne själv, familjen, samhället, dig eller mig, om hon ska behöva sitta inne för att vi anser att hennes man ska ändra sin syn vilket kräver långt mer jobb än skilda badtider en kväll i veckan, vilket gynnar alla skulle jag säga...

Sedan får vi inte heller glömma de som inte vill visa sig för andra män, de som självmant använder sin hijab etcetera, de är långt fler muslimska kvinnor än vi tror som själva skulle känna sig oerhört obekväma att behöva ta av sig sin hijab och eller bada med andra män, ska de inte få välja själva? Som ni ser här i tråden är vi flera västerländska kvinnor som väljer att inte bada i badhus av samma anledning, så helt uppenbarligen finns behovet även hos oss.

Det krävs självklart jobb för att ändra värderingar. Lagstadganing är så klart en sak även om jag tycker man börjar i fel ände till exempel med pappamånader (vår familj hade inte haft råd att pappan var hemma, tyvärr, jag hade högsta SGI och han hade 0 i sgi, när barnet kom fick han äntligen jobb och fick ut 35 i månaden, medan jag blev arbetslös). Höj lägstalönerna inom lågstatusyrken först så fler familjer har råd att dela, men den frågan hör inte hit dock. Men lagstadgning kan absolut fungera men ändrar fortfarande inte attityder, det måste man jobba med varje dag och det görs också idag både genom den samhällsinformation nyanlända får och som är obligatorisk och på hvb´hemmen jobbar vi med värdegrunder VARJE DAG.
Ett stort problem är också att kvinnan i många kulturer ska vara hemma och föda barn och stå vid spisen, otroligt många kulturer har till exempel förbud mot preventinmedel (även många kristna) vilket resulterar i att kvinnan automatiskt blir gravid så fort hon fått barn, hur hjälper vi dessa kvinnor? Genom lagstadgning hur många barn man får skaffa, eller hur många barn man får barnbidrag för? Det slår bara tillbaka mot barnen, och vi måste också vara beredda på att de lagar som ska gälla de som har uppehållstillstånd såklart ska gälla svenskar också, vi är ju än så länge en demokrati, och en av de största värdegrunderna i en demokrati är att alla som bor i landet är lika inför lagen.

Det finns så otroligt många frågor att ta ställning till när det kommer till värdegrundsarbetet, både bland svenskar och bland andra kulturer. Att bråka om att kvinnor inte ska få egen tid i badhuset när många, både svenska och utländska kvinnor, skulle må bättre av det, känns som oerhört slöseri med tid och energi.
"svenska värderingar" är ju inte så mycket att hänga i julgranen när det kommer till jämställdhet och jämlikhet.
 
Jag är så fruktansvärt nyfiken på hur ni som tror att tvinga folk att bada gemensamt att det rent konkret ska leda till en bättre kvinnosyn? Hur ska vi rent konkret gå från en situation där vissa män anser sig ha rätt att stoppa handen i främmande flickors byxor bara för att de befinner sig i samma folkhav, till ett där de respekterar människor som råkar vara t.ex. kvinnor eller homos?
Det är det nog ingen som tror, att det leder till en bättre kvinnosyn bara för att man har gemensamma badtider.

Det det gör är att markera att det inte är okej att kräva separatbehandling av kvinnor. Om man får separata badtider för kvinnor så varför inte till åta separata kvinnotider på alla anläggningar och skolor?

Jag är ambivalent till badtiderna för kvinnor. Det som talar för dem är att alla inte är bekväma med män och känner sig utsatta. Det som talar emot det är att det ofta kommer som krav och argument för att muslimska kvinnor ska få bada. Det blir också lägre tillgänglighet rent allmänt i badet om vissa tider är reserverade för ett kön. Ska kvinnorna sedan få samma chans att träna simning som männen så blir det än mer separerade tider. En annan nackdel är att det lätt blir attityden att kinnor ska bada på kvinnotiderna om de vill ha lugn och ro och inte bli tafsade på/kommenterade/uttittade etc: "De som kommer på gemensamma tider inbjuder ju till detta och vill det annars hade de gått och badat på sina tider."
 
Jag förstår vad ni menar och i den bästa av världar skulle ju alla karlar ha svenska värderingar om det nu är dit man vill komma och tycker är det bästa, nu är det ju dock inte så - och då anser jag definitivt att det kan vara en god idé att hålla badhuset öppet för kvinnor en kväll i veckan om det är så (och för män dagen efter om man nu tycker det ska vara lika, det skulle då inte störa mig). Jag ser ju hellre att kvinnan som inte får bada med andra karlar för sin man kommer ut på dessa grejer än får sitta inne, och jag kan inte se hur det skulle gynna någon, henne själv, familjen, samhället, dig eller mig, om hon ska behöva sitta inne för att vi anser att hennes man ska ändra sin syn vilket kräver långt mer jobb än skilda badtider en kväll i veckan, vilket gynnar alla skulle jag säga...

Sedan får vi inte heller glömma de som inte vill visa sig för andra män, de som självmant använder sin hijab etcetera, de är långt fler muslimska kvinnor än vi tror som själva skulle känna sig oerhört obekväma att behöva ta av sig sin hijab och eller bada med andra män, ska de inte få välja själva? Som ni ser här i tråden är vi flera västerländska kvinnor som väljer att inte bada i badhus av samma anledning, så helt uppenbarligen finns behovet även hos oss.

Det krävs självklart jobb för att ändra värderingar. Lagstadganing är så klart en sak även om jag tycker man börjar i fel ände till exempel med pappamånader (vår familj hade inte haft råd att pappan var hemma, tyvärr, jag hade högsta SGI och han hade 0 i sgi, när barnet kom fick han äntligen jobb och fick ut 35 i månaden, medan jag blev arbetslös). Höj lägstalönerna inom lågstatusyrken först så fler familjer har råd att dela, men den frågan hör inte hit dock. Men lagstadgning kan absolut fungera men ändrar fortfarande inte attityder, det måste man jobba med varje dag och det görs också idag både genom den samhällsinformation nyanlända får och som är obligatorisk och på hvb´hemmen jobbar vi med värdegrunder VARJE DAG.
Ett stort problem är också att kvinnan i många kulturer ska vara hemma och föda barn och stå vid spisen, otroligt många kulturer har till exempel förbud mot preventinmedel (även många kristna) vilket resulterar i att kvinnan automatiskt blir gravid så fort hon fått barn, hur hjälper vi dessa kvinnor? Genom lagstadgning hur många barn man får skaffa, eller hur många barn man får barnbidrag för? Det slår bara tillbaka mot barnen, och vi måste också vara beredda på att de lagar som ska gälla de som har uppehållstillstånd såklart ska gälla svenskar också, vi är ju än så länge en demokrati, och en av de största värdegrunderna i en demokrati är att alla som bor i landet är lika inför lagen.

Det finns så otroligt många frågor att ta ställning till när det kommer till värdegrundsarbetet, både bland svenskar och bland andra kulturer. Att bråka om att kvinnor inte ska få egen tid i badhuset när många, både svenska och utländska kvinnor, skulle må bättre av det, känns som oerhört slöseri med tid och energi.
:bow: :bow: :bow:
Tack för att du så väl beskriver det jag försökte säga men uppenbarligen inte lyckades med.
 
Pappamånader, reglering av lika löner, bättre skydd för kvinnor som blir utsatta för våld i och utanför hemmet, lagstiftning om våldtäckter där det inte är upp till kvinnan att bevisa att hon faktiskt blivit våldtagen, osv, osv....

Exakt hur tänker du att rättegången ska se ut om inte den påstått våldtagna kvinnan ska bevisa just det? Att alla som anmäld för våldtäkt ska fällas utan bevisning?
 
Exakt hur tänker du att rättegången ska se ut om inte den påstått våldtagna kvinnan ska bevisa just det? Att alla som anmäld för våldtäkt ska fällas utan bevisning?
Oooops. Svart - vitt.

När man behandlar ett våldtäktsmål ska det inte vara kvinnan som ska visa att hon varit kysk. Att hon inte lett in mannen i hans lustar och obetvingliga lust att utsätta henne för sexuellt våld.
Det ska inte spela den minsta lilla roll om hon hade stringtrosor under. Eller om hennes topp var urringad. Att ha sexiga underkläder innebär inte att hon vill ha sex med precis varenda varelse med penis.

Är det så konstigt?

 
"svenska värderingar" är ju inte så mycket att hänga i julgranen när det kommer till jämställdhet och jämlikhet.

Nähä :o dom är i alla fall ljusår före hela jävla arabvärlden, närmare bestämt ettusenfyrahundra år.
Prova att åka till Iran och kräv samma sak som du har automatiskt här hemma.
 
Det är ju skillnad att vilja bada enbart med kvinnor för att man väljer det själv än att din man kräver det för att du ska få lov att bada.
 
Jag arbetar med kvinnor som är direkt lidande av den kulturrelativism som existerar på många håll i Sverige så nej jag håller inte med, det fixar sig inte med tiden. Det kräver hårt arbete och är ingenting som bara ordnar upp sig självt, vore det så skulle vi inte ha exempelvis hedersvåld i Sverige.

Du och jag är inte ense alls. Jag är emot att män ska kunna bestämma att ingen får se hans fru eller syster i badkläder. Jag är emot att vi ska böja oss för det och börja hålla dessa kvinnor separerade.

I nån SFI-klass fick kvinnorna sitta bakom skärmar eftersom männen ansåg dem vara distraherande. Är det också ok?

Om alternativet är att kvinnorna inte kommer till lektionerna alls (vilket jag tror att det finns risk för), ja.

Eller om alternativet är att kvinnor inte lär sig simma för att de inte får/kan gå till badhuset så, ja. Då får vi lösa det på bästa möjliga sätt även om det svider och inte passar den svenska mallen. Attitydsförändringar sker inte över en natt utan kräver minst en generation. Så i det stora hela är det en kortvarig lösning.

Samhället är vi, alla som lever här. Inte bara vi svenskar som har bott här i flera generationer.
 
Nähä :o dom är i alla fall ljusår före hela jävla arabvärlden, närmare bestämt ettusenfyrahundra år.
Prova att åka till Iran och kräv samma sak som du har automatiskt här hemma.
Sverige är ljusår före hela jävla världen om man ser det så. Jag har bott på Malta och jag har vistats en lång period i Kairo och Palestina. Kan konstatera att båda dessa länder i många anskeenden ligger lååångt före Malta. Till exempel abortpiller - går att få tag på överallt i båda länderna i arabvärlden. På Malta blev det godkänt för någon månad sedan EFTER läkarordination (och många läkare vägrar skriva ut). Abort, inte lagligt på Malta, lagligt i Egypten på papperet. Barnomsorg - väl utvecklat i Kairo och även Palestina, för att båda föräldrar ska kunna yrkesarbeta, existerar knappt på Malta då man anser att en i familjen ska vara hemma, och jag behöver väl inte nämna hur det ser ut i USA?
Sedan kan vi ju fundera över svenska mäns värderingar... jag fick senast för en vecka sedan kastat i ansiktet på Facebook att jag borde " straffknullas i alla hål av ett tiotal svenska karlar" för att jag är gift med en muslim och vi behöver väl inte ta upp vad svenska karlar tycker sig ha rätt att säga till person som står upp för andra åsikter än dessa, till exempel 17-åriga Zara Larsson?

Är det sunda svenska värderingar det tycker du?! En sak vet jag, min muslimska man må behandla kvinnor på ett annat sätt än svenskar är vana med, men det handlar inte om att jag inte skulle få bada med andra etc utan små saker som att han öppnar bildörren för mig, håller upp dörren, väljer om han har möjlighet att gå med mig till skolan (i Kairo då), saker som mitt svenska ex aldrig någonsin skulle göra, däremot skulle han ALDRIG uttrycka sig mot en kvinna som svenska män tycker de har rätten att göra.

Sedan absolut, heder kan vara ett problem men jag skulle gärna vilja att ni som bara slänger ur korta fraser hur dåliga alla andra kulturer är kommer med demokratiska lösningar istället.
 
och jag behöver väl inte nämna hur det ser ut i USA?
.

Men gör det. Berätta hur det ser ut i USA.
Kan vara bra att veta.
För övrigt tycker jag du är lika stereotyp när det gäller svenska män som du är i försvarsställning när det gäller muslimska män. Jag gratulerar dig till ett bra val av man och hoppas ni lever lyckliga i alla era dagar. De ev.problemen brukar ofta börja när kvinnan i förhållandet vill lämna detsamma.
 
Exakt hur tänker du att rättegången ska se ut om inte den påstått våldtagna kvinnan ska bevisa just det? Att alla som anmäld för våldtäkt ska fällas utan bevisning?
......jisses! O_o Vilket svar!
Har du haft huvudet under en sten, eller?

Det kan väl inte ha undgått någon debatten om alla dessa våldtäckter som skett med en ensam kvinna som blir gruppvåldtagen av flera män och där det är upp till kvinnan (flickan) att hon inte "var med på det".
Hon sa ju inte nej (antingen var hon för full, rädd, chockad) och dessutom var hon klädd på ett utmanande sätt. :rage:

Det är inte kvinnan som ska bevisa något alls.
Hon ska vittna om händelsen.
Bevisbördan ligger hos åklagaren och det är våldtäcksmannen som utfört brottet.
 
Ä
Oooops. Svart - vitt.

När man behandlar ett våldtäktsmål ska det inte vara kvinnan som ska visa att hon varit kysk. Att hon inte lett in mannen i hans lustar och obetvingliga lust att utsätta henne för sexuellt våld.
Det ska inte spela den minsta lilla roll om hon hade stringtrosor under. Eller om hennes topp var urringad. Att ha sexiga underkläder innebär inte att hon vill ha sex med precis varenda varelse med penis.

Är det så konstigt?

Instämmer helt med dig @tanten :bow:
Jag förstår alla kvinnor och flickor som inte orkar, vill, eller vågar anmäla.
Att behöva gå igenom en sån rättegång och ställas till svars för att man var för full eller för utmanande klädd eller sa ja till sex men sen ändrade sig måste vara otroligt jobbigt. :(
På något vis är det kvinnan som ställs till svara - inte mannen - igen, eftersom kvinnor har ansvar över männens sexualitet. :rage:

Det är så jävla upprörande och så fel. Jag fattar faktiskt inte hur det ens är möjligt.
 
......jisses! O_o Vilket svar!
Har du haft huvudet under en sten, eller?

Det kan väl inte ha undgått någon debatten om alla dessa våldtäckter som skett med en ensam kvinna som blir gruppvåldtagen av flera män och där det är upp till kvinnan (flickan) att hon inte "var med på det".
Hon sa ju inte nej (antingen var hon för full, rädd, chockad) och dessutom var hon klädd på ett utmanande sätt. :rage:

Det är inte kvinnan som ska bevisa något alls.
Hon ska vittna om händelsen.
Bevisbördan ligger hos åklagaren och det är våldtäcksmannen som utfört brottet.

Jag har troligen suttit med vid fler rättegångar än du har så din arrogans är helt onödig.
Givetvis ligger bevisbördan hos åklagaren men det är kvinnans vittnesmål som ofta är enda bevisningen. Teknisk bevisning kan finnas men är ofta svårbedömd. Att det finns spermarester visar inte att en våldtäkt har skett.
Innan mannen är fälld är han ingen våldtäktsman. Värt att notera i din tämligen svartvita diskussion.
 
Oooops. Svart - vitt.

När man behandlar ett våldtäktsmål ska det inte vara kvinnan som ska visa att hon varit kysk. Att hon inte lett in mannen i hans lustar och obetvingliga lust att utsätta henne för sexuellt våld.
Det ska inte spela den minsta lilla roll om hon hade stringtrosor under. Eller om hennes topp var urringad. Att ha sexiga underkläder innebär inte att hon vill ha sex med precis varenda varelse med penis.

Är det så konstigt?


Har någon påstått att det är så det ska se ut?
Hur ska en rättegång gällande våldtäkt se ut om inte bevisningen ska handla om kvinnan blivit våldtagen. Ska mannen bevisa att han inte har våldtagit henne?
 
Men gör det. Berätta hur det ser ut i USA.
Kan vara bra att veta.
För övrigt tycker jag du är lika stereotyp när det gäller svenska män som du är i försvarsställning när det gäller muslimska män. Jag gratulerar dig till ett bra val av man och hoppas ni lever lyckliga i alla era dagar. De ev.problemen brukar ofta börja när kvinnan i förhållandet vill lämna detsamma.
Men du, det gör det faktiskt i många svenska förhållanden också? Varför dra ALLA muslimer över en kam? Jag har som sagt bott även med min mans familj nu, att påstå att det inte finns kulturkrockar är en sak, men att tro att alla muslimska män slår ihjäl sina kvinnor är lite fånigt och lyser av islamofobi. Och att tro att det är betydligt bättre/mer jämnställt på andra platser i världen är också naivt.

USA - barnomsorgen är inte utbyggd mer än för de som har råd med den (där kan vi väl också tala om rejäla klasskillnader?)
Colombia - Småflickor blir gravida, abort är förbjudet och när de blir gravida förskjuts de ofta av familjen och hamnar på hem, gör de abort får de många år i fängelse.
Nepal - Har du insikt i Loveofnepals verksamhet vet du att kvinnor och tjejer inte har de så lätt där heller.
Indien - Ska vi nog inte prata om, eller hur?
Malta - Som jag skrev har en hel del ojämnställdhet, skiljamässa blev till exempel lagligt först för tio år sedan. Här slipper man också straff om man våldtar eller kidnappar någon kvinna och sedan gifter sig med henne. Jämnställt much? Not.

Det är också lustigt att du anser att du kan tala om för mig vad som kommer att hända om jag vill lämna min man. När jag blev tillsammans med man fick jag höra, från personer som du, att jag skulle passa mig för att han minsann kommer att slå ihjäl mig.. "Vänta bara, du ska få se hur de är". Det har ännu inte hänt - och nu måste ni tala om för mig vad som kommer hända när jag vill lämna honom? Snacka om att inte ha något att tillföra den här diskussionen.

Du är duktig på att kräka ut dig en massa skit om just muslimer här på buke, trots att det troligen inte finns en muslim som är på samma sätt och trots att även de samhällena börjar att gå mot mer reviderade kulturer, ingen i den här tråden har sagt att heder inte förekommer. Det gör det och såklart är det ett problem, läs vad vi skriver istället för att kasta in några meningar som faktiskt inte har med tråden att göra. Så nu undrar jag - DIN lösning på problemet? Du kan glömma odemokratiska lösningar som att de inte ska vara här om de inte byter religion och blir svenska - eftersom de ÄR här redan och värderingar INTE går att bryta så lätt - men däremot får du gärna komma med kontruktiva förslag hur vi ska få den kvinna som ändå är förtryckt att inte vara det genom att stänga in henne ännu mer genom regler för att vi tror vi kommer åt mannen, vilket vi inte lär göra?
@Cambrie
Jag tycker du skriver så bra och klokt. :up:
Tack, tycker dock många i tråden har uttryckt liknande. Jag är för en konstruktiv debatt om integrationen men inte ett "vi och dem" tänk, som någon nämner ovan, samhället är alla som bor här, vare sig man vill eller inte och ibland måste man ta till lösningar som ligger utanför den svenska normen.
 
Sedan kan vi ju fundera över svenska mäns värderingar... jag fick senast för en vecka sedan kastat i ansiktet på Facebook att jag borde " straffknullas i alla hål av ett tiotal svenska karlar" för att jag är gift med en muslim och vi behöver väl inte ta upp vad svenska karlar tycker sig ha rätt att säga till person som står upp för andra åsikter än dessa, till exempel 17-åriga Zara Larsson?

Är det sunda svenska värderingar det tycker du?! En sak vet jag, min muslimska man må behandla kvinnor på ett annat sätt än svenskar är vana med, men det handlar inte om att jag inte skulle få bada med andra etc utan små saker som att han öppnar bildörren för mig, håller upp dörren, väljer om han har möjlighet att gå med mig till skolan (i Kairo då), saker som mitt svenska ex aldrig någonsin skulle göra, däremot skulle han ALDRIG uttrycka sig mot en kvinna som svenska män tycker de har rätten att göra.

Sedan absolut, heder kan vara ett problem men jag skulle gärna vilja att ni som bara slänger ur korta fraser hur dåliga alla andra kulturer är kommer med demokratiska lösningar istället.
Nu verkar du jämföra idealbilden av muslimska män med avarter när det gäller Svenska män. Jag kan garantera dig att muslimer inte är ett dugg bättre än svenska män (eller för den delen tvärt om) om man ser till individnivå och hur de uttrycker sig om kvinnor.

Man inte kan klumpa ihopa muslimer hur som helst det finns stora skilnader mellan muslimska samhällen. Du glömmer dock att inom stora delar av den muslimska världen har en annan syn på kvinnor som genomsyrar hela samhället, där kvinnor har betydligt sämre möjligheter att röra sig fritt, klä sig hur de vill (då menar jag inom samma normer som män), inte lyder under exakt samma lagar som män och inte har samma rättigheter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp