Bältesanvändning

Jag knäpper alltid på bältet i en buss om det finns. Men anledningen till att en del inte alltid gör det kan jag tänka är att man likställer bussar mer med tåg, tunnelbana och liknande färdmedel. Och där finns ju inga bälten. Sedan är väl helt krasst olycksrisken väldigt mycket mindre i buss än i bil?
"Att resa med buss är generellt cirka tio gånger säkrare än att resa med bil. Det är därmed det mest trafiksäkra sättet att resa under förutsättning att även färden till och från hållplatsen är säker." :
https://ntf.se/ntf-anser/resande-i-...d buss är,trafikanter som är utanför fordonet.
 
Tar på mig bälte om jag åker buss och andra fordon när det finns, letar alltid efter ett bälte.
Skulle gärna sett att fler medresenärer tar på sig det, inbillar mig att dom kan komma susande över en vid en olycka. Allt löst i fordonet kan väl potentiellt bli en kanonkula vid en krock

Har suttit i en sån där krock simulator, tror hastigheten var runt 30 och den kraften var inte att leka med. Vill inte tänka på hur det skulle vara i högre hastigheter 😬
 
På bussen från min by in till stan så uppskattar jag att 2/3 använder bältet i snitt. De som slarvar mest verkar vara den odödliga delen av befolkningen, dvs de som är 20någonting.

Här har också polisen gjort ett par kontroller. Då har två civilklädda poliser gått på vid en hållplats och noterat vilka som inte haft bälte. Och så vid nästa hållplats har ett par av deras kolleger klivit på och så har de hjälpts åt att skriva böter.
 
På mina bussar är der kanske max 10% som använder bälten. Trots att våra bussar påminner. Nog få som vet att det varit lag i över 20 år.
 
En del bussar har eftermonterade bälten som är helt hopplösa att få på sig, när de är väl på så hänger de slackt... om man nu kommer så långt.
Dessutom så är bussätena utformade så att jag inte kan sitta rakt utan måste sitta lite tvärs över sätet på grund av kronisk värk, och då går det inte att ta på bältet.

Har sett duktiga föräldrar och barn ta på sig bältet, för att sen behöva skrika till chauffören för att de inte lyckas krångla sig ur bältet när de ska av bussen.
Jag delar din situation, kan inte heller sitta rakt på sätena på grund av kronisk värk. Sitter oftast på främsta delen som inte lutar bakåt, och det fungerar inte ihop med bälte.
 
Vi har haft ganska många bussolyckor här senaste tiden så jag försöker verkligen använda bältet. Men utan undantag så fastnar jag alltid i det där jäkla bältet! Fast jag försöker vara smidig och ta av det en hållplats innan så sitter jag ändå fast när jag väl ska gå av. 😅
 
Använder alltid bälte om det finns bälte, oavsett fordonstyp.

På nivån att jag mer än en gång har satt mig i bilen för att hämta något, och sedan när jag ska kliva ur bilen så sitter jag fast utan att förstå varför :rofl: :rofl:
 
Här är en till som har tvångstankar om att inte hinna öppna bältet och ta mig av bussen i tid vid hållplats. Dock använder jag bälte när jag åker långfärdsbuss.

Ja. Jag har fastnat en gång. Men då var det en bil som inte släppte loss mig. En mycket förvånad parkeringsvakt tittade på mig när jag kämpade med sätet och bara "har du parkerat?" - "Jag FÖRSÖKER! :arghh:"
 
Använder alltid bälte om det finns bälte, oavsett fordonstyp.

På nivån att jag mer än en gång har satt mig i bilen för att hämta något, och sedan när jag ska kliva ur bilen så sitter jag fast utan att förstå varför :rofl: :rofl:

Nu kom jag att tänka på en grej. Vi hade bara midjebälte på förarstolen i våra äldre bussar. En dag skulle jag in och tanka, och körde in i tvätthallen. Öppnar grinden till förarplatsen och hoppade ur förarstolen ner för de 2 stegen ner på bussgolvet. Eller det var tanken, för jag hade glömt bort att knäppa av mig bältet innan jag "hoppade".
Sen hoppades jag i en dryg vecka att den bussen inte skulle vara inblandad i nått brottsligt så polisen krävde ut filmen från kamerorna.
 
Här i Queensland, Australien är det rejäla böter om du eller dina passagerare i bilen inte använder bälte; motsvarande ca 7200kr. (AU$ 1050)

Nyligen var det 2 som fick böter. Chauffören hade bälte men fick böter för att han inte sett till att den andra hade bälte.
Passageraren som inte hade bälte fick böter också eftersom hon hade körkort med och således vet att man måste ha bälte. Där rök semesterkassan 14000kr liksom
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 550
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 817
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 456
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp