Bukefalos 28 år!

Bästa bilen för c:a 10.000

Lejonelle

Trådstartare
Min dotter vill köpa sin första bil och är beredd att lägga ut c:a 10.000 kr på köpet. Det blir ju ingen lyxkärra direkt men hon vill att den ska rulla så länge som möjligt, med så få problem som möjligt. Vad borde hon välja för märke och modell tycker ni? Den behöver inte vara stor eller kunna dra.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Hon kan få ganska mycket bil för dom pengarna, en liten bil/mellanbil, och dessutom ha turen att få med både sommar/vinterdäck, skattad och besiktad och servad.

Som dessutom är billig i försäkring mm, för är hon under 25 år, så har Länsförsäkringar de billigaste.
Kanske inte de bästa villkoren, men för en bil för 10.000 så funkar det bra.

Min dotter köpte nyligen en liten SEAT för 7000, skattad besiktad, s/v_däck, servad, och endast lite rost.

Hon är så nöjd med bilen, för den dricker ingen bensin.

Hör dig runt alt kolla Blocket, och se om du kan få tag på nån bil som kanske någon äldre säljer, för då kan du få mycket bil för pengarna.

Min dotter brydde sig inte så mycket om ett speciellt märke, hon tittade mera på så att den såg ut som den blivit skött, i både motor, kaross och invändigt.

För har du tur, så är det nån i din bekantskapskrets som ska sälja.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Jag håller med Movi där.
Det är svårt att sälja bilar i dag så man gör en vän en tjänst om man köper av den.
Och så har man bättre möjlighet att veta hur bilen har skötts om.

Men rent generellt så är Japanska och Tyska bilar bra även som gamla.
Medan Franska bilar blir mycket dyra i reparationer om de går sönder.
Och man får mycket för 10 000:- så hon skall välja väl och vara litet kräsen.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Jag håller med Inte_Ung om att tyska och japanska bilar generellt sett är bra. Själv köpte jag nyligen en Toyota och dessa är kända för att vara hållbara bilar som sällan går sönder. På olika bilsajter kan man läsa recensioner på begagnade bilar så får man en uppfattning om hur dessa är. Googla på bilmärket som är intressant så kommer dessa tester oftast upp.

På Blocket är det ju enkelt att söka bilar som uppfyller de kriterier man ställer, t.ex. maxpris eller max sträcka som bilen rullat. En äldre lågmilare har ofta ett mycket lägre pris än en nyare som rullat lika långt, men är lika bra. Att bilen är äldre ser jag inte som någon stor nackdel. Sträckan som bilen rullat och hur den skötts väger mycket tyngre.

https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx kan man sedan kolla upp de bilar man är intresserad av via registreringsnumret. Registreringsnumret syns tyvärr inte alltid i annonserna, men man får ringa och fråga.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Mitsubishi galant V6, de ligger för under 10.000 ibland. (Det ska vara V6an och inte GDI.) Jag har själv en sådan, och den är förvånanasvärt problemfri och dessutom rolig att köra:)
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Köpte en nybesiktigad Ford Mondeo för 7500. Mot förmodan väldigt billig att köra med och den får dessutom vid behov dra en hel.
Men som sagt innan det finns ganska gott om hyfsade bilar i den prisklassen. Tror att men ska fokusera på vem som säljer den än vad det är för märke.
Finns tyvärr en del småhandlare som är riktiga skojare där man kan råka på en ren skrotbil för högre summor än så. Så det är nog bättre att kolla vem som säljer än fabrikatet på bilen.

En sak att tänka på är att de bra billiga bilarna men "bra" säljare ofta också säljs väldigt fort. Om en bil ligger kvar länge på blocket trots att det hörs bra så är det troligen inte alls bra.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

En sak att tänka på är att de bra billiga bilarna men "bra" säljare ofta också säljs väldigt fort. Om en bil ligger kvar länge på blocket trots att det hörs bra så är det troligen inte alls bra.

Absolut! Pärlorna försvinner fort.

Något att vara uppmärksam på är om sommar- och vinterdäck medföljer och vilket skick det är på dessa. Vissa bilhandlare lägger gärna beslag på en uppsättning däck.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Håller inte med om tyska och franska bilar, de Citroën Xantia jag haft har varit betydligt billigare och bättre än både Golf och Passat. Både på märkesverkstad där VAG är oförskämt dyra och på små oberoende verkstäder.

Jag skulle aldrig tveka att köpa en Xantia diesel igen, snål, bra väghållning och billig i drift.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

eller saab 900 (mkt snarlika 9-3 som kom lite senare) då de senare årens modeller då de fixat bort problemen med lacken så den inte rostar så mycket, de är också prisvärda.

Generellt: få ägare, relativt lågt miltal, så välskött som möjligt. Sent 90-tal.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Inget franskt och ingen ford, hellre skulle jag dö typ.

Tyskt är bra och det finns en anledning till att 2a handsvärdet ligger högt på dem.

Audi80 är tex en mellanstor bil, otroligt lättmeckad, billiga delar, krocksäker, galvad nedtill så inga rostproblem, drar nästan ingen soppa alls, bra komfort, får plats med ett gäng kompisar och hyfsat mkt packning om de ska hitta på roligheter och behöver hon dra släp får de dra hyfsat mkt dessutom.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Absoliut inte en V6a om hon är under 25 år, skyhög i försäkringspremie.

Dottern hade innan detta köp, en citroen c5 v6a exclusiv, den kostade både skatt försäkring och bensin...och dyra rep-kostnader om man inte kan själv.

Så en gammal V6a eller nån annan gammal GLT kostar mycket i bensin, dom är inte lika snåla som dom nya bilarna, vare sig i bensin eller försäkring., om man nu är under 25 år.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Jag hade en Nissan Micra som första bil. Den var suverän. Billig i drift och försäkring, skrev dock inte över den på mig förrän jag var 23 men var inte många slantar då heller. Kostade inte många kronor i reparation då den var så "enkel" att man kunde lämna den till lokala bilmekanikern och gick igenom besiktningarna ua utan problem varje år.
Det bästa var att det var en kombi i småbilsformat, man kunde lasta både höbalar och cyklar i den och åka 5 personer hyfsat bekvämt.
Jag väljer lätt en micra (dock en nyare ;)) igen om jag inte har dragbehov vid nästa bilköp.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Som dessutom är billig i försäkring mm, för är hon under 25 år, så har Länsförsäkringar de billigaste.

Vad baserar du det på? När jag (20år) skulle skaffa trafikförsäkring på min bil så ringde jag runt till alla större bolag (ca. 10st) bl.a. länsförsäkringar och dom var inte billigast för mig.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Men en Micra..? Krocksäkerheten är ju lika med 0 i en sån!

Volvo säger jag, just för att jag varit med i ett par kollisioner i Volvo och aldrig skadat mig.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Jag håller med om att en "riskokare" eller en tysk är rätt väg att gå!

Har haft Mazda som första, egna bil. En 323 som drog 0,6 liter/mil och var "gratis" att serva.

Bil nr två blev en fabriksny Nissan som på 10 år tog mig 29.000 mil utan ett enda oplanerat stopp! Underbar bil!

Numera äger jag en Audi men längtar efter en "buss" - vw shuttle eller liknande.

En Mazda/Nissan för 10' bör ta din dotter rel säkert från A till B till en totalkostnad som hon kan klara :)

/Swat
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Volvo 850.
Den ultimata förstabilen.

Och jag säger emot. Vilken volvo som helst men inte 850! Tusan vad pengar både jag och lillebror har lagt på våra 850. Han har haft 2 st varav den första pissade olja (liksom min men jag var dum nog att laga den, inte värt!) och den andra han har nu har stått under presenning i 2 år ungefär då han inte haft råd att laga den och kör 740 under tiden. Till sommaren ska den fixas i alla fall. Dåliga bilaffärer. Varken han eller jag snålade med plånboken i inköpen av dessa och fick dåliga exemplar ändå. Min blev skrot ett år efter inköp :mad:

Min första bil var en 740. Jag hade en skrot i närheten av där jag bodde som lagade bilar så när jag hade problem åkte jag dit, blev ungefär 500:- fattigare och kom hem med en hel bil, om än med beggade delar. Jag kan säga som så att den var helt otroligt bra för mig att lära mig köra bil med. Den lärde mig så himla mycket den bilen och jag rekommenderar den verkligen som förstabil. Billig i försäkring men drar en del, tyvärr. Just 740 är ju lätt att skruva med hemma också så om ni hittar en sådan från en mek-kunnig människa kommer ni säkert att få en himla fräsch bil. De har ofta gått långt men det är ju evighetsmaskiner med.

Jag gick från 740 till 850, 850 är mer stabil att åka med i vinterväglag. En framhjulsdriven terrängkärra kan man säga. Jag körde för test över ett par snövallar, på en oplogad väg med djup snö i uppförsbacke och bilen tuggade på som en 4wd så den är ju bra att köra med men som sagt, mycket "barnsjukdomar".

Hade jag inte haft min 740 att träna mig på hade jag säkerligen satt min Subaru i diket när jag fått sladd med den.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Vad baserar du det på? När jag (20år) skulle skaffa trafikförsäkring på min bil så ringde jag runt till alla större bolag (ca. 10st) bl.a. länsförsäkringar och dom var inte billigast för mig.

Dels min dotter, och sambons barn, och sen har några jobbarkompisars barn tagit på LF, och det har varit tusentals kronor billigare.

Har man en bil i 5-10000kr-klassen, så är inte villkoren så viktiga, för du får knappt ut nåt om bilen kvaddas, det är mera viktigt att vara försäkrad ifall man kommer i närkontakt med en annan bil.

Men har man en nyare bil, så får man fokusera mer på villkoren, och sen betala efter vad man vill ha för typ av försäkring.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Det är väl dom första årsmodellerna av 850 som har barnsjukdomar, men för 10.000 så kan du få en 97a, sista årsmodellen av 850, och där brukar det rulla.

Min förra bil var en 855 97a, och jag vet inte ens om jag hade några fel på den, den bara rullade, när då dottern övningskörde så blev det i min bil, och hon sa direkt, en 850 ska jag ha.

Min rullade i 42000 mil innan jag sålde den och den rullar än, dotterns, också en -97a kom upp i 40000 mil innan hon blev prejad av vägen...den var liksom ingen ide´ att laga :D

Så vad jag HÖRT är det dom första årsmodellerna av 850 man ska passa sig för, dom ska tydligen vara ganska sjuka.
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
799
Senast: Fetaost
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 207
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Fordon Nu är det snart dags att skaffa en ny, större familjebil. Idag har vi en Toyota Avensis Sedan som förvisso varit en jättebra trotjänare...
2
Svar
25
· Visningar
1 719
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Sommartoffel
  • Mindre kombi?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp