Bukefalos 28 år!

Bästa bilen för c:a 10.000

Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Min rullade i 42000 mil innan jag sålde den och den rullar än, dotterns, också en -97a kom upp i 40000 mil innan hon blev prejad av vägen...den var liksom ingen ide´ att laga :D
Och vår -96:a har gått 45 000 utan andra åtgärder (ta-i-trä, kasta-hästsko, tvi-tvi-tvi...) än normal service och underhåll (slitdelar). Börjar dra en del olja, kanske 1 liter / 500 mil men det bedömer vi som uthärdligt. :angel:
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Dels min dotter, och sambons barn, och sen har några jobbarkompisars barn tagit på LF, och det har varit tusentals kronor billigare.
Det beror helt och hållet på var du bor. När jag bodde inom tullarna i Sthlm var LF bland de dyrare, när jag flyttade ut så var de billigast. Den jag snackade med då sa att ju längre från Stureplan man bor så desto billigare blev de, de var inte intresserad av högriskgrupperna och risken för inbrott och skadegörelse är väldigt mycket mindre där jag bor nu än där jag bodde då.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Sedär, ni måste ha haft tur. Min var från 96 tror jag, möjligen 97. Brorsans första minns jag inte riktigt men jag har för mig att det var 96-97 det med. Vi fick konstant ha extra olja i bilen. Första veckan jag hade min fyllde jag på och den sörplade i sig på en vecka. Gubbskrället jag köpte den av var ju folkracemek så han visste väl precis hur han skulle dölja felet. Kompisen kröp under bilen och kollade utan att hitta nåt :cool:

Brorsans senare som står under presenning var totalrenoverad 2010 så packbox och sånt var ju bytt. Modellen där är från lite tidigare, runt 94 tror jag. Dock är det en trimmad T5 så den kanske inte räknas som vanlig 850 :p det är fler saker som kan gå sönder.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Absoliut inte en V6a om hon är under 25 år, skyhög i försäkringspremie.

Fast det beror nog på vad man anser vara dyrt. Jag var under 25 när jag skaffade min galant V6- 99. Halvförsäkring, körsträcka över 2000 mil om året kostade mig ca 500 kr i månaden. Sen sjunker det för varje skadefritt år. Och det är väl inte superdyrt? Ta trafik så blir det ännu billigare.

Knapp

Sen att V6: orna är törstiga som vissa påstår stämmer inte heller i mitt fall. Den drar 0,7 - 0,8 blandad körning, verkligen helt okej det också.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Vi har en Nissan Almera -99 som en andrabil. Bäst småbilen jag haft. Jätterolig att köra, tagit sig fram överallt i vinter. Ja jag älskar faktiskt den lilla pärlan :love:
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Jag rekommenderar en Hyundai Accent. De har dåligt andrahandsvärde så även lite nyare modeller är billiga. De är tåliga bilar som är billiga i drift. Dessutom är de lite större än en Micra, så man slipper trängas för mycket i den och den är ändå säker att köra på landsväg på kvällen.

Både jag och en kompis har haft en varsinn, i olika länder dessutom, och vi har båda misskött våra bilar någonting helt enormt och de har bara fortsatt att gå och gå och gå. Jag hade en 1,3 liters motor i min och drog ofta två hästar i hästtransport. Inga problem alls. Hade det inte varit för att den var högerstyrd hade jag aldrig sålt den. Det var en riktig klippa!

Har också haft en Seat Ibiza och rekommenderar den inte. Visst var den rymlig och billig att köra. Men så fort det var någonting var det oerhört dyrt att äga den. Reservdelarna är dubbelt så dyra som alla andra bilar kändes det som.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Men en Micra..? Krocksäkerheten är ju lika med 0 i en sån!

Volvo säger jag, just för att jag varit med i ett par kollisioner i Volvo och aldrig skadat mig.

:bow: Krocksäkerheten är A och O! Jag har en av mina vänner i behåll tack vare en säker bil. Det hade jag inte haft om han inte suttit i en Micra eller annan småbil. Men nu satt han i en V70.

Lejonelle: Du pratade vid ett annat tillfälle om att eventuellt ge en summa pengar till barnen. Står de i begrepp att köpa bil så är en säker bil kanske något som du skulle kunna bidra till?
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

:bow: Krocksäkerheten är A och O!

Sant.
Men den mest krocksäkra bil som jag har haft var en Peugeot 306.
Den var byggd för att deltaga i standardklass rally så den hade balkar överallt.
Så man kan leta litet efter vad småbilarna har för egenskaper och hitta bra alternativ.

Nu så är det ju vissa andra problem med en Fransk bil, som att det mesta som skulle hålla igång motorn gick sönder på löpande band t.ex.
Men den rostade i alla fall inte eftersom den var helgalvad.
Och vägegenskaperna var rent makalösa.
Den satt som klistrad på vägen och inte drog den mycket soppa heller.
Men jag gav upp någonstans mellan att värmepaketet sprack och att elsystemet brann.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

ok jag har inte körkort, men jag har varit involverad i mina föräldrars bilköp och mammas sista bil var ett bra köp. en skoda Octavia.
Skulle inte köpa en själv men det beror ju på det som hände med bilen och den som körde.
annars är det en bra bil och finns för under 10 på blocket både som kombi och sedan.
 
Sv: Bästa bilen för c:a 10.000

Jag själv skulle kunna tänka mig en 850 el liknande när jag väl klarar kortet, men återigen pga det som hände så klarar jag inte att åka småbil.
Får panik :)
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
800
Senast: Fetaost
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 207
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 289
Fordon Nu är det snart dags att skaffa en ny, större familjebil. Idag har vi en Toyota Avensis Sedan som förvisso varit en jättebra trotjänare...
2
Svar
25
· Visningar
1 719
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp