Bästa kaffet?

Hemma blir det oftast Amigas från Arvid Nordqvist, stadsförrädare som jag är. :p Är ganska generös med mängden pulver, för mycket gör varken till eller från i mitt tycke, men för lite kan sabba en hel kanna. På fik ber jag om det mest mörkrostade dom har.
 
Hemma tycker jag bäst om Nespresso-kapseln Arpeggio i en kopp med ca 1 dl skummad mjölk. I Sverige passar jag på att dricka Zoegas Skånerost, helst tillrett i pressokanna.

Ute brukar jag beställa Flat White med varierande framgång.
 
Har du testat lilla stället på en liten tvärgata till Östra Hamngatan, alldeles nära NK? Det ska vara exceptionellt bra enligt kaffekännare, själv kommer jag inte ihåg vad jag tyckte.

M v h Eko-Gevalia til the bitter end.

Edit: Bar Centro på Kyrkogatan är det nog jag far efter.
Ska testa!
 
Har du testat lilla stället på en liten tvärgata till Östra Hamngatan, alldeles nära NK? Det ska vara exceptionellt bra enligt kaffekännare, själv kommer jag inte ihåg vad jag tyckte.

M v h Eko-Gevalia til the bitter end.

Edit: Bar Centro på Kyrkogatan är det nog jag far efter.

Jag kan bara hålla med. Där får man stans (landets) godaste espresso.
 
Jag dricker bara Zoegas. Mollbergs blandning är godast men eftersom den inte är ekologisk blir det oftast Hazienda. Jag gör alltid kaffe i pressobryggare eftersom jag tycker att det är godast.
 
Jag är en barbar när det gäller kaffe. Har slutat dricka finkaffe för jag blir bara besviken på den blaskiga smaken. Mollbergs blandning ska det vara. Starkt som fan, bryggt på kaffekokare och med en skvätt oatly ikaffe i. Och bästa kaffet är det på morgonen, innan någon annan är uppe.
 
Springer snart gatlopp genom er kok-kaffevurmande mobb. Allt utom kok-kaffe och näs-kaffe (frystorkat pulver) fungerar bra. Blev misshandlad med kok-kaffe, kaffepulver i munnen och fatslickande från min norrländska släkt. Har provat kok-kaffe i andra sammanhang, men tycker inte om det alls.
 
Favoritkaffe nu är Eko Gevalia helst, Cafego är gott, drack bara Zoegas förr men vattnet här passar inte riktigt, magen klarar inte av det längre.
Mina släktingar körde kokkaffe, de hade en kanna som stod på från morgon till kväll. På morgonen tillfördes nytt kaffe till det överblivna från dagen innan, sedan fylldes kannan på med vatten efterhand som det tog slut. Sumpen slängdes 1 gång i veckan. Det här var extremt (tror jag). Min mormor drack också kokkaffe, inte gott det heller. Näskaffe nope
 
Kokkaffe är rent eländigt, sila sumpen mellan gaddarna. Gillar inte heller perkulatorkaffe. Jag dricker helst finska kaffesorter, min favorit är juhlamocka i pressobryggare och med ikaffe oatly.
 
Har fastnat för Zoegas Hazienda, självfallet köper jag hela bönor. ;)
På jobbet är det Mollbergs som erbjuds, fungerar bra, det också.
 
Just nu köper vi Änglamarks mörkrost. Godast är att koka vatten på spisen och brygga direkt i koppen. Kaffe ska vara hett, starkt och nybryggt annars får det vara. Kokkaffe, perkulatorkaffe och pulverkaffe är hemskt.
 
Arvid Nordquist. Fastnat helt. Roterar lite hemma mellan presso, espresso med en massa mjölk (typ latte då?) eller bryggkaffe.
På ett jobb hade vi världens godaste kaffe, vi hade bl.a. frukostbuffe och de som sålde kaffet sålde bara till restauranger.
Tycker lätt att termoskaffe smakar skit, men har inte klurar ut varför helt.

Ibland tycker jag det finns en viss charm i pulverkaffe, då spelar märke mindre roll och jag dricker då och då koffeinfritt pulverkaffe efter kvällsmaten.
 
Just nu köper vi Änglamarks mörkrost. Godast är att koka vatten på spisen och brygga direkt i koppen. Kaffe ska vara hett, starkt och nybryggt annars får det vara. Kokkaffe, perkulatorkaffe och pulverkaffe är hemskt.

Vad menar du med att brygga direkt i koppen? :)
 

Bifogade filer

  • 1568062305269.png
    1568062305269.png
    79,2 KB · Visningar: 2
Jag kör på kaffepulver i en kopp riktigt het, gräddig mjölk. Då kan man få det riktigt gräddigt OCH starkt OCH hett, minst lika bra som en "normal" latte på fik. Dessutom är det klart på två minuter och kräver ingen avancerad utrustning.

"Vanligt" kaffe ska helst vara starkt och hett för att tåla en ansenlig mängd mjölk utan att bli menlöst och fisljummet, men det mesta i kaffeväg blir ändå blaskigt jämfört med min pulverlatte :love:
 
Jag får räknas som en kaffe-nybörjare ännu, 5 år senare...

Favoritmärket Macoona på snabbkaffe, socker och mjölk med vatten från vattenkokaren :D
 
Nu får det vara nog med OT - läs trådämnet. ;)

Denna tråd är en styggelse. Först kokkaffevurm (ok, hör väl ändå till ämnet att diskutera dessa mänskliga historiska steg mot riktigt kaffe) och sedan dessa dryckes- och drinkblandningar med kaffebas.

Socker och mjölk hör inte till kaffet.
Jag kan uppskatta en god cappuccino eller macchiato, men det är inte kaffe. Socker är riktigt vidrigt, då blir det helt odrickbart. Det blir som att påstå att man är sugen på bästa jordgubbarna och väljer att beställa en jordgubbsmilkshake med chokladsås, där själva jordgubbarna inte längre spelar mer än en liten, liten roll.

Föredrar:
Svart intensiv färg, ganska starkt (absolut inte ”americano”) direkt nybryggt (inte bränt på varmhållning), bästa sort är Mollbergs blandning men de flesta kaffesorter med hyfsad rostning funkar bra med anpassning av doseringen. Min gamla kaffebryggare som gick bort för några månader sedan gav ett närmast perfekt kaffe. Den nya matchar inte riktigt sin föregångare.

(På jobbet kör jag en blandning med 25% espressobönor som blir riktigt bra)
 
Jag är en barbar när det gäller kaffe. Har slutat dricka finkaffe för jag blir bara besviken på den blaskiga smaken. Mollbergs blandning ska det vara. Starkt som fan, bryggt på kaffekokare och med en skvätt oatly ikaffe i. Och bästa kaffet är det på morgonen, innan någon annan är uppe.
Du kan inte ha varit på love coffe!

Jag älskar deras kaffe och det är absolut inte blaskigt
 
Glöm inte att även vattnet spelar roll för hur kaffet smakar, oavsett kaffesort.
Hemma, med kalkhaltigt vatten, funkar Franskrost eller Skånerost fantastiskt, samma kaffe hos mina föräldrar som har mjukt vatten smakar skit, så där det helt andra kaffesorter som smakar bäst.
 

Liknande trådar

Mat Ni som dricker morgonkaffe, som att det inte fanns en morgondag (eller ens ett idag) annars, minns ni hur det började? När blev det...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 819
Senast: Tarnin
·
Tjatter Fick mig inget kaffe igår, bara en kopp te på morgonen, så nu har jag hemsk huvudvärk..... Medan jag väntar på att koffeinet ska kicka...
Svar
10
· Visningar
344
Senast: Praefatio
·
Mat Med tanke på andra tråden om fikabesvikelser, vad hade ni blivit riktigt glada över om någon tog fram som bjöd på fika? :) Vad är det...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 182
Senast: MCP
·
Mat Nubråkar det vara så att jag fixk en göassmaskin igår 😇. Har bara hunnit testa en snabb vaniljglass men tyckte det blev jättebra. Jag...
Svar
14
· Visningar
278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp