Bästa pepparkakorna

Enya

Trådstartare
Jag är uppvuxen med att mamma köpt de billigaste pepparkakorna hon kunnat hitta genom åren. De har inte alltid smakar bra, så pepparkakor har många gånger varit typ smaklösa och onödiga att förtära, men då och då har jag snubblat över en som har varit rik på både doft och smak. Jag vet dock inte vilka sorter det varit. Men när det doftar pepparkaka så luktar det så väldigt gott! Det är verkligen en doft jag uppskattar, den och saffran!

Så... vad är ER favoritpepparkaka? Egengjorda eller vilket märke föredrar ni? Vilken doftar och smakar mest och bäst enligt era smaklökar?
 
Hembakade är svårslaget, men ska jag köpa i butik gillar jag dessa skarpt:

1700659784011.jpeg
 
Numera bakar jag aldrig pepparkakor, men jag har ett svårslaget recept som gått i generationer i familjen. En viktig del är ett litet glas konjak! Spröda och smakar ljuvligt. Problemet är att degen aldrig tar slut när man bakar ut dem.
 
Citruspepparkakorna från Göteborgs Pepparkaksbageri är mina favoriter! Tunna och spröda, fin citrussmak och inte för "starka" i kryddningen.
I år glömde jag att beställa, kanske ska jag slåss om några på öppet hus :D
 
Köpes är Kung Oscar, eller möjligtvis Nyåkers Stora Pepparkakshjärtan (vet inte varför, men tycker de smakar bättre än deras små). Hembakta gör jag så sällan att jag är inte säker på om jag har någon direkt åsikt
 
Egengjorda från Vår kokbok, tror receptet heter tant Harriets pepparkakor om jag inte minns fel. Köpte har jag ingen speciell favorit, gillar de flesta!
 
Av standardsortimentet i affären är Kung Oskar bäst om man vill ha smakrika och de inte behöver vara tunna och spröda. Annas är lite sprödare och också väldigt goda. Sen gillar jag speciellt Annas apelsinpepparkakor, men alla vill ju inte ha citrussmak på pepparkakorna.
 
Jag är uppvuxen med att mamma köpt de billigaste pepparkakorna hon kunnat hitta genom åren. De har inte alltid smakar bra, så pepparkakor har många gånger varit typ smaklösa och onödiga att förtära, men då och då har jag snubblat över en som har varit rik på både doft och smak. Jag vet dock inte vilka sorter det varit. Men när det doftar pepparkaka så luktar det så väldigt gott! Det är verkligen en doft jag uppskattar, den och saffran!

Så... vad är ER favoritpepparkaka? Egengjorda eller vilket märke föredrar ni? Vilken doftar och smakar mest och bäst enligt era smaklökar?
Kungens pepparkakor ur prinsessornas kokbok är det som använts flitigast i mitt barndoms hem. Mamma satte en deg till advent, en till lucia och en till jul. (Ca 1800 pepparkakor) Vi fick äta som frukost och doppa i engelskt breakfast the. Mums.

Såg att jag lade in det här i en tråd 2021 det är en halvering av mammas deg

Kungens pepparkakor, ca 300 st

675 g vetemjöl

1/2 msk bikarbonat

250 g smör

1 1/2 dl vispgrädde

250 g strösocker

1/6 l ljus sirap

1 msk kanel

1 msk ingefära

1/4 msk nejlikor

1/2 ägg


Kungens pepparkakor ur prinsessornas kokbok. Ska helst vila i minst ett dygn för att kryddorna ska komma till sin rätt och gräddas på 225 grader och passas. Helst ska alla vara i samma form. Vill man slöa hyvlar man den när den kommer från kylskåpet.
 
Jag är uppvuxen med att mamma köpt de billigaste pepparkakorna hon kunnat hitta genom åren. De har inte alltid smakar bra, så pepparkakor har många gånger varit typ smaklösa och onödiga att förtära, men då och då har jag snubblat över en som har varit rik på både doft och smak. Jag vet dock inte vilka sorter det varit. Men när det doftar pepparkaka så luktar det så väldigt gott! Det är verkligen en doft jag uppskattar, den och saffran!

Så... vad är ER favoritpepparkaka? Egengjorda eller vilket märke föredrar ni? Vilken doftar och smakar mest och bäst enligt era smaklökar?
Kung Oscar

därefter Nyåkers.

Finns ett gäng med Cedroolja som är goda också, Kronans Cederpepparkakor el dyl, men de har palmolja i.
 
Hemgjorda, riktigt tunna krispiga pepparkakor helst, men jag måste också slå ett slag för Annas pepparkakor! Speciellt när man är sugen på pepparkakor med lite apelsin i smaken.
 
Pepparkakor

850 gr gul farin
1 1/2 dl sirap
3 dl vatten
2 tsk finrivena pomeransskal
2 tsk kanel
2 tsk nejlikor
22 gr soda (mamma Gitta har ersatt med 6 tsk bikarbonat)
1/2 vinglas konjak
530 gr smör
2 kg vetemjöl

Socker, sirap, och vatten kokas upp varefter kryddorna samt den stötta sodan upplöst i konjaken tillsättes.

Denna blandning slås över smöret och massan rörs tills den är kall fullkomligt.
Då inarbetats så mycket vetemjöl att det blir en stadig deg, som får stå över natten.
Resten av mjölet sparas till utbakningen


Degen utkavlas tunt och utages med runt eller krusigt mått.
Kakorna bör kallna på plåten.

Halva satsen lagom att göra, man kan ta1/3 margarin ìstället för smör.
Helst hela satsen kryddor till 1/2 sats för övrigt.

Det står inget gradtal eller gräddtid i receptet men mamma GITTA har antecknat 175 grader 6-7 minuter på 3:e falsen.

Kram från farmor och MISSAN


Det tar några timmar tills den är helt kall så jag brukade bänka mig framför tv och kolla på en bra film eller liknande.
 
Jag älskade min låtsasmormors pepparkakor som var rejält kryddiga och bl.a. innehöll Cedro-olja. Idag när jag köper Cedro-olja har den inte alls samma smak och doft - jag vet inte om den ändrats eller om det är mina smaklökar som åldrats och inte uppfattar den där speciella smaken längre...? :(
 
Pepparkakor

850 gr gul farin
1 1/2 dl sirap
3 dl vatten
2 tsk finrivena pomeransskal
2 tsk kanel
2 tsk nejlikor
22 gr soda (mamma Gitta har ersatt med 6 tsk bikarbonat)
1/2 vinglas konjak
530 gr smör
2 kg vetemjöl

Socker, sirap, och vatten kokas upp varefter kryddorna samt den stötta sodan upplöst i konjaken tillsättes.

Denna blandning slås över smöret och massan rörs tills den är kall fullkomligt.
Då inarbetats så mycket vetemjöl att det blir en stadig deg, som får stå över natten.
Resten av mjölet sparas till utbakningen


Degen utkavlas tunt och utages med runt eller krusigt mått.
Kakorna bör kallna på plåten.

Halva satsen lagom att göra, man kan ta1/3 margarin ìstället för smör.
Helst hela satsen kryddor till 1/2 sats för övrigt.

Det står inget gradtal eller gräddtid i receptet men mamma GITTA har antecknat 175 grader 6-7 minuter på 3:e falsen.

Kram från farmor och MISSAN


Det tar några timmar tills den är helt kall så jag brukade bänka mig framför tv och kolla på en bra film eller liknande.

Nu ar bara problemet ... hur stort ar ett vinglas? Jag har nagra som en hel 75a vin far plats i ... kan det vara ett sadant?;):laugh:
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 959
Senast: Enya
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Hjälp! Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och...
Svar
8
· Visningar
2 412
Senast: Tonto
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
604
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp