Bästa resa eller semester

Nu bor jag 2 timmar soder om Seattle :p sa du var i mina trakter.
Jag alskar ocksa Arizona. Jag ville bo i Arizona men familjen vagrade med motivation att det inte finns nagot hav dar. :cautious: sa jag har bara "bott" dar i mindre an ett ar ... sa det raknas inte. Jag har dock en hel del mycket goda vanner i AZ och det finns sa mycket att alska i den staten.

Jag saknar att inte kunna aka ner och halsa pa vanner och bara ha trevligt med vanner och familj.
Det här vara några år sen.
2012 närmare bestämt..
Senaste besöket i Az var däremot 2019 😍.

Håller med, finns väldigt mycket att älska.
Utah är också vackert, Canyonlands imponerade stort på mig. Där kan faktiskt grand canyon slänga sig i väggen även om det är väldigt häftigt också😇.

Har du sett vildåsnorna som håller till runt Lake pleasant?
Sen finns ju vildhästar vid Salt river också, men de är lite svårare att hitta, jag har i och för sig haft tur och sett dem och faktiskt kommit nära en gångvefter lite idogt letande . Vi upplevdes inte som ett hot uppenbarligen utan de poserade snällt på behörigt avstånd.
 
Härligt att läsa om era olika typer av resor!

Själv har jag lite svårt att välja.

En resa som var magisk var när vi åkte 11 pers i familjen till Florida för att dels turista där. Men också åka på en kryssning i Karibien. Härligt att åka med så många man tycker om och att vi kunde dela på oss om vi ville göra olika saker. Och jättekul att få uppleva så mkt. Vi hann med:
- Cykla i Everglades och kika på alligatorer/sköldpaddor/fåglar/fiskar/etc och äta alligator.
- Key West med solnedgång i havet, goda drinkar och jag fick hjälpa till att fånga in de 6-tåiga katterna i Hemingways hus. Man fick absolut inte röra dem. Men personalen fick inte in katterna och de gillade mig.
- Shoppa som en galning
- Klättra i vattenfall på Jamaica
- Se maya-tempel i mexico
- Snorkla med enorma och färglada fiskar på Cayman Islands

En Spanien-resa blev också underbar. Jag och sambo åkte ner och skulle låna kompisars hus och bil. Vi fick veta några dagar innan vi skulle åka att deras nya Mersa blivit påkörd. Så vi fick ta reservbilen. Det var en liten skramlig plåtlåda(Peugeot205) där motorn kändes ingefär lika stark som i min eltandborste. Vi åkte med det där gamla vraket upp i alperna och ner igen. Vi åkte upp till Rhonda och åt gudomligt god mat tillagad av en kocka som såg ut som någon ur gudfadernpå en balkong högst upp med utsikt for days. Det var också stup rätt ned 100 m under balkongen. Och så fastnade vi i några h samtal med en nederländsk konstnär som ledsnat på att vara arkitekt för flygplatser och sålt allt han ägde och hade när han var ca 70 år och behöll bara så mkt som går ner i 2 resväskor. Så skön!
Jag badade i någon källa och grotta där med. Så vackert! Och vi körde en 50-milstripp för att kolla på Hovridskolan i Jerez. Vi trodde bilen skulle stanna eller brinna upp flertalet ggr och var typ glada att den kom upp för långa backar.
Just den där skitbilen gjorde faktiskt resan så himla rolig!

Australien var också underbart. Men vi åkte dit på jobb och hade bara 3 lediga dagar. Vi tog tur med mindre buss från Melbourne längs med Great Ocean road. Vi fick jordens skönaste guide som var som en blandning av en surfare som rökt på större delen av livet för att dämpa sin ADHD och Steve Irwin. Han visste allt om naturen/djur/etc och vi 2 klickade rejält. Så rolig, intressant och jätteannorlunda person som vuxit upp i outbacken. Vi var också i en tempererad regnskog på trippen. Åker vi dit igen har han frågat om vi inte ska med ut och vaska huld och sova vid en lägereld. Jag gör det gärna. Sambon tyckte jag kunde åka och "vildmarka mig" bara han slipper. :laugh: Guiden gjorde verkligen trippen!
Vi bodde jättehärligt i ett Airbnb i St Kilda i Melbourne. Så härligt områda nära stranden med en artsy feel och en del surfare etc. Härliga restauranger med alla möjliga sorters kök.
Vi kommer ju åka dit igen i jobb. Men då ska vi ha mer ledigt och kanske också ta New Zeeland samtidigt.
 
Nu har vi varit till Thailand många gånger men min bästa resa var utan tvekan när vi var där i 7 veckor. Helt magiskt att ha så pass lång tid på sig, kändes nästan oändligt i början iaf! Vi hade inget fast schema utan bara en lätt plan var vi skulle. Vi började i Bangkok och åkte därifrån taxi till Hua Hin, stannade ett par veckor där och åkte sedan vidare till Koh Tao, stannade där några veckor och åkte sedan vidare till Koh Samui och var där ett par veckor. Avslutade sedan i Bangkok med lite shopping och sevärdheter. På alla ställen brukar vi hyra mc och puttra runt för att upptäcka sas, urmysigt! Älskar Thailand och längtar tills vi kan åka igen, var ganska många år sedan sist nu pga sjukliga djur.
FB_IMG_1543457349159.jpg
 
Senast ändrad:
Sardinien var så vackert!
Men vi red inte. Bara charter. Men ändå!
Ja, jag älskar Sardinien! Vi har haft så mysigt och kul där.
Maten och glassen är ju gudomlig!

Vi åkte på snorkeltripp och jag simmade runt och letade snäckor och gamla sjöborreskal. De flesta andra satt på båten och chillade. Jag stoppar snäckskal i bikini-bh:n och håller en i handen då jag simmar runt. När jag pratar med sambon blir jag nypt i pekfingret och inser att det bor en stackars eremitkräfta i snäckan. Jag piper lite. Piper dock ännu mer när det börjar röra sig i BH:n.
Folk fick underhållning iaf när jag pep och rafsade runt i BH:n.😅
 
Nu har vi varit till Thailand många gånger men min bästa resa var utan tvekan när vi var där i 7 veckor. Helt magiskt att ha så pass lång tid på sig, kändes nästan oändligt i början iaf! Vi hade inget fast schema utan bara en lätt plan var vi skulle. Vi började i Bangkok och åkte därifrån taxi till Hua Hin, stannade ett par veckor där och åkte sedan vidare till Koh Tao, stannade där några veckor och åkte sedan vidare till Koh Samui och var där ett par veckor. Avslutade sedan i Bangkok med lite shopping och sevärdheter. På alla ställen brukar vi hyra mc och puttra runt för att upptäcka sas, urmysigt! Älskar Thailand och längtar tills vi kan åka igen, var ganska många år sedan sist nu pga sjukliga djur.
Åh, vad underbart med så lång tid!
Tycker ofta man är så död när man äntligen är ledig och orkar liksom inte göra så mycket först. Och så får man ångest för att man vill hinna göra saker etc när man nu är där. Nästa resa ska vi ha "landningstid" först och bara kunna ligga som döda sillar.
 
Ja, jag älskar Sardinien! Vi har haft så mysigt och kul där.
Maten och glassen är ju gudomlig!

Vi åkte på snorkeltripp och jag simmade runt och letade snäckor och gamla sjöborreskal. De flesta andra satt på båten och chillade. Jag stoppar snäckskal i bikini-bh:n och håller en i handen då jag simmar runt. När jag pratar med sambon blir jag nypt i pekfingret och inser att det bor en stackars eremitkräfta i snäckan. Jag piper lite. Piper dock ännu mer när det börjar röra sig i BH:n.
Folk fick underhållning iaf när jag pep och rafsade runt i BH:n.😅
Vi åkte pä någon sådan arrangerad tur också, minns inte vad den lilla ön utanför kusten i åkte till hette just nu. . Och fick bada från båt på nåt favoritställe längs vägen. Otroligt klart vatten både där och vid den långgrunda stranden vid ön (som i övrigt inte var sådär mycket att se) . Det var en upplevelse för mig.
Ja, glassen är nice, och jag gillar italiensk mat överlag 😁.
 
Åh, vad underbart med så lång tid!
Tycker ofta man är så död när man äntligen är ledig och orkar liksom inte göra så mycket först. Och så får man ångest för att man vill hinna göra saker etc när man nu är där. Nästa resa ska vi ha "landningstid" först och bara kunna ligga som döda sillar.
Ja det var verkligen underbart med så lång tid! Rek starkt om man har möjlighet!
 
Vandra i Alaska. ❤️

Jag varndrar inte langre, men jag vill kora husbussen fran Oregon via Alaska Highway och hela vagen dit. det ser sa magiskt fint ut. Sedan har jag kompisar i Alaska sa det vore kul att halsa pa dem, men de ar i Faribanks sa det ar lang in i inlandet och jag raknar inte med att vi tar oss dit.

Det här vara några år sen.
2012 närmare bestämt..
Senaste besöket i Az var däremot 2019 😍.

Håller med, finns väldigt mycket att älska.
Utah är också vackert, Canyonlands imponerade stort på mig. Där kan faktiskt grand canyon slänga sig i väggen även om det är väldigt häftigt också😇.

Har du sett vildåsnorna som håller till runt Lake pleasant?
Sen finns ju vildhästar vid Salt river också, men de är lite svårare att hitta, jag har i och för sig haft tur och sett dem och faktiskt kommit nära en gångvefter lite idogt letande . Vi upplevdes inte som ett hot uppenbarligen utan de poserade snällt på behörigt avstånd.

Jag har nog sett mest vilda Mustanger nar jag kort mellan olika platser i Nevada (Runt Reno har jag flera ganger fatt stanna och lata dem ga over vagen). Jag har ocksa sett hjordar i New Mexico och i Colorado, men inga vildhastar gar upp mot de vi har har i Oregon. De hjordar som finns har ar kanda for sina teckningar och farger ... och inte kan man komma nara dem heller. De ar verkligen vilda.

Vilda Mustang hjordar runt Bend, OR
scale.jpg
 
Jag varndrar inte langre, men jag vill kora husbussen fran Oregon via Alaska Highway och hela vagen dit. det ser sa magiskt fint ut. Sedan har jag kompisar i Alaska sa det vore kul att halsa pa dem, men de ar i Faribanks sa det ar lang in i inlandet och jag raknar inte med att vi tar oss dit.



Jag har nog sett mest vilda Mustanger nar jag kort mellan olika platser i Nevada (Runt Reno har jag flera ganger fatt stanna och lata dem ga over vagen). Jag har ocksa sett hjordar i New Mexico och i Colorado, men inga vildhastar gar upp mot de vi har har i Oregon. De hjordar som finns har ar kanda for sina teckningar och farger ... och inte kan man komma nara dem heller. De ar verkligen vilda.

Vilda Mustang hjordar runt Bend, OR
Visa bifogad fil 65839
Vad rolig teckning på halsen. Det vita ser ut som ett hästhuvud med man och mörkt öga. :laugh:
 
Min första weekend-trip till Berlin måste nästan komma först. År 2009 och det var min första resa utomlands utan föräldrarna. Berlin var inte riktigt lika "inne" då (iallafall inte vad jag märkte, 19 år gammal) och det kändes som att vi hittade något nytt. Vi hittade en jättefin sammanhållning på det hostell vi bodde på. Jag fick en sådan känsla av "hemma" i stan att jag flyttade dit ett år senare och kom att stanna i tre.

Jag har sedan dess gjort en rad mer spektakulära resor och skulle idag rekommendera andra resmål om någon efterfrågade tips. Men för mig så blev just den resan lite av en startpunkt och markerade starten på mitt liv som vuxen.
 
Jag varndrar inte langre, men jag vill kora husbussen fran Oregon via Alaska Highway och hela vagen dit. det ser sa magiskt fint ut. Sedan har jag kompisar i Alaska sa det vore kul att halsa pa dem, men de ar i Faribanks sa det ar lang in i inlandet och jag raknar inte med att vi tar oss dit.



Jag har nog sett mest vilda Mustanger nar jag kort mellan olika platser i Nevada (Runt Reno har jag flera ganger fatt stanna och lata dem ga over vagen). Jag har ocksa sett hjordar i New Mexico och i Colorado, men inga vildhastar gar upp mot de vi har har i Oregon. De hjordar som finns har ar kanda for sina teckningar och farger ... och inte kan man komma nara dem heller. De ar verkligen vilda.

Vilda Mustang hjordar runt Bend, OR
Visa bifogad fil 65839
Klart att du skulle ha sett massa hästar som bor där😇.
Men för mig var det väldigt speciellt.
De här är väl "lite tamare" då de säkert ser folk en del. De kutade ju inte så fort de såg oss, utan verkade göra en bedömning huruvida vi har ett hot. Men de gäckande oss några gånger, vi fick leta en stund.
Hörde frustningar men såg ingen tex.
Min man sa, vi får väl vilse i öknen så hittar vi dem 😇. Och nej, vilse var vi inte, området där vi var hade ganska bra landmärken men vi kom bort en del från där det var planerat att gå.
Och vad står framför oss om inte en liten flock 😍.
Fick riktigt bra bilder med systemkameran i alla fall.

Jahapp, så det är Oregon man ska till och kolla hästar alltså... Men det är ju tyvärr inte säkert man ser dem bara för att man åker.
 

Bifogade filer

  • Collage_20210308_063234.jpg
    Collage_20210308_063234.jpg
    207,9 KB · Visningar: 34
Allt snack om Sardinien får mig att minnas en jobbresa till Italien som verkligen fick mig att bli kär i Italien! Vi åkte till Sorrento på norra sidan av Amalfikusten. Vi bodde i lilla byn/staden Sant'Agatha sui due golfi - alltså med utsikt över två havsbukter. Står man på toppen av halvön, vilket man kan göra precis utanför Sant'Agatha, ser man alltså både Sorrento och Amalfikusten. Vi var där i oktober vilket var helt perfekt då det inte var alls mycket turister och vädret var ändå jättebra dagtid, lite kyligt kvällstid. Vi åt så himla god typisk italiensk mat och gick vandringsleden Sentiero delle Sirenuse med hisnande utsikt, genom oliv- och citronlundar och maffiga cypresskogar. Även Sorrento är en jättefin stad men det var också mycket turister jämfört med resten av halvön. Man får också stå ut med sedvanligt italienskt trafikvett som kanske tar sin yttersta form på dessa branta, kurviga vägar... :p
10549113_10152387381710163_211013275128091416_o.jpg

Vi passade på att få en guidning i Pompei också vilket jag verkligen rekommenderar! Ska man se Pompei ska man göra det med guide. Min bror och svägerska har också gjort det och var jättenöjda. Pompei var mycket större än jag trodde och man får ut så mycket mer av att ha en guide. :)
 
Allt snack om Sardinien får mig att minnas en jobbresa till Italien som verkligen fick mig att bli kär i Italien! Vi åkte till Sorrento på norra sidan av Amalfikusten. Vi bodde i lilla byn/staden Sant'Agatha sui due golfi - alltså med utsikt över två havsbukter. Står man på toppen av halvön, vilket man kan göra precis utanför Sant'Agatha, ser man alltså både Sorrento och Amalfikusten. Vi var där i oktober vilket var helt perfekt då det inte var alls mycket turister och vädret var ändå jättebra dagtid, lite kyligt kvällstid. Vi åt så himla god typisk italiensk mat och gick vandringsleden Sentiero delle Sirenuse med hisnande utsikt, genom oliv- och citronlundar och maffiga cypresskogar. Även Sorrento är en jättefin stad men det var också mycket turister jämfört med resten av halvön. Man får också stå ut med sedvanligt italienskt trafikvett som kanske tar sin yttersta form på dessa branta, kurviga vägar... :p
Visa bifogad fil 65842
Vi passade på att få en guidning i Pompei också vilket jag verkligen rekommenderar! Ska man se Pompei ska man göra det med guide. Min bror och svägerska har också gjort det och var jättenöjda. Pompei var mycket större än jag trodde och man får ut så mycket mer av att ha en guide. :)
Italien är så vackert!
 
Jag gissar att det är fler än jag som längtar och drömmer om resor nu.

Vad har varit er bästa resa/semester?
Var var ni? Vad gjorde ni? Och varför var det så bra?
Jag har så många bästa resor :D Men den senaste var när jag åkte själv till Kroatien, Montenegro och Bosnien Hercegovnia. Jag åkte dit för att lägga mest tid i Kroatien. Det var en miss. Montenegro var så mycket bättre känsla i än Kroatien. Montenegro måste jag tillbaka till! Där finns verkligen allt jag önskar, fantastisk natur, lätt att vara ensam tjej, stränder, historia osv.
 
Oj! Jag visste inte att det kunde vara direkt farligt att åka till Ungern som turist och HBTQ. Jag som hade tänkt åka dit på ridresa nästa år.
Det beror ju lite på. Vissa är mer synliga än andra, men vad mina vänner är rädda för är att det nu finns någon slags lag/praxis (lagen är oklar men det finns fall då regeringen gör som de vill ändå) mot 'HBTQ-propaganda', liknande de i Ryssland. I Ryssland har utlänningar fängslats för att de t.ex. haft prideflaggor på Facebook. I Ungern finns det också stor risk att bli antastad/överfallen om du är öppen på gator och så vidare, likt i Ryssland. Generella inställningen har vänt ganska fort. Särskilt transpersoner är rättslösa, men även homosexuella har blivit misshandlade senaste åren, även om lagen formellt ska ge ett visst skydd så görs det väldigt lite. Situationen blir värre och värre, tyvärr.
 
Alltså i dagsläget skulle jag vara superglad över en sista minuten till ett tvåstjärningt lägenhetshotell på Kreta, eller liknande till granCan.

Annars har vi gjort en hel del roliga resor, Uganda/Kenya är väl den mest spektakulära. Eller bada i en varm bäck på Island, fast jag kommer tillbaka till det där ändå, en av de bästa resorna vi har gjort var en sista minuten till Kreta hela kontexten blev så lyckad. Eller jag och makens första resa till GranCan, vi var väldigt skeptiska till "turistgettot" men bokade om dit som enda alternativ när vår första Afrikaresa blivit inställd pga oroligheter. Vi hamnade på ett fin hotell i Amadores, och sedan dess har vi varit "stammisar" på kanarieholmen. Finns det något bättre än att få ge sig ut och träna en krispig kanariemorgon, när solen håller på att gå upp :love:
 

Liknande trådar

Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
504
Juridik & Ekonomi Om jag har semester sparad kan företaget dra dagarna för de är för gamla utan att man får ut det i pengar?
2 3
Svar
58
· Visningar
3 312
Senast: Acto
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Senast: Avalbane
·
Tjatter Skulle ni rekommendera en resa dit? Vad får man i så fall inte missa? Är det lätt att ta sig runt utan bil? Bra resturanger? Bra cafeer?
Svar
2
· Visningar
159
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp