Bukefalos 28 år!

Bästa sällskapsspelet

Vilket sällskapsspel gillar ni bäst och varför?

Själv är jag ett fan av klassiska TP men har dåligt koll på alternativen. Det skulle eventuellt vara värt att uppgradera inför alla familjeträffar i jul. :)

Jag gillar frågespelet Retro med frågor från 50-90-talet. Är jättekuil att spela över generationsgränserna, gärna lag med olika åldrar. Det blir många igenkännande skratt och att man funderar på hur sjutton var det med det där o.s.v.

http://www.lekreturen.se/p/retro-frgespel-om-50-talet-till-90-talet-krnan-3876
 
Igen: Stort tack till alla som svarat! Det blev så många tips att vi fortfarande håller på och kollar upp dem, men under tiden har jag hunnit prova ett par:

* Ryktet går, som en i sällskapet beskrev som en mix av Pictionary och viskleken. Det var jättekul men kräver nog att man är i alla fall sex personer för att det ska kännas värt det.

* Med andra ord, där lagkamrater helt enkelt ska förklara ord som andra får gissa. Blev framförallt väldigt roliga gissningar ibland! Vi hoppade över att använda stresstutorna som medföljer. :p

Tillägg: Det bästa med de testade spelen var för mig att det inte var samma personer som "alltid" vinner tack vare sina triviakunskaper som tog hem segrarna nu. Roligare för de flesta!
 
alfapet (scrabble)
vet inte om nån annan skrivit det men det är i alla fall mitt favvospel:)
tar lite tid ibland men ändå roligt
 
Länge sedan jag spelade spel så det blir några gamla (som ingen säkert hört talas om) men Rummikub spelade vi hemma och nu har jag laddat ner det till telefonen. Scotland Yard brukade också vara populärt och ett spel jag numera helt tappat namnet på men det gick ut på att gå runt och samla ledtrådar för att lista ut vem som var tjuven. Har för mig att denna version (kanske finns flera) utspelade sig i något slags kinesisk miljö. Annars fungerar alltid hederliga gamla monopol. :)

Tillägg: Jag glömde Uno, alltså jag är nog löjligt sentimental men jag älskar Uno. :heart
 
Jag skulle gärna vilja ha tips på ett roligt spel för två vuxna och två tonåringar! :)

Settlers of Catan är bra med fyra spelare, har en del interaktion, bra balans mellan tur och skicklighet, inte för mycket saboterande, lätt att lära sig och speltid på runt 45 minuter till en timme

- Och man behöver inte kunna något om fotboll, sjunga eller ha spelkort i pannan.
 
Sist jag köpte spel så tipsade han i butiken om ett spel som heter Coup . SKulle tydligen vara riktigt roligt och ett "öldrickarspel" (spel som inte kräver mer koncentration än att man kan spela det över en öl med kompisar...typ.. ;) ). Fattade som att det var en hel del skadeglädje och inte så svårt. Ska nog köpa det som nästa spel, de brukar ge bra tips i den butiken.

Jag har spelat The resistance som jag hört ska likna Coup (kanske resistance är en enklare föregångare?).

Det är hur som helst kul om man är tillräckligt många. Kan bli ganska pressad stämning på grund av alla misstankar: lite färre än halva gruppen är "förrädare" som känner till varandra, medan de övriga spelarna inte vet vilka de kan lita på, och så blir det lite mastermind-aktig slutledning men med anklagelser och bluffar. Hyffsat unikt och kul även med folk som inte är vana vid spel.
 
Ett annat spel som är lite krångligt men kul och väldesignat är Caverna.
http://boardgamegeek.com/boardgame/102794/caverna-cave-farmers

Det är ganska likt "föregångaren" Agricola, som hade nåt slags "forntida bonde"-tema. Caverna förbättrar och balanserar systemet, och byter till ett aningen intressantare tema med fantasy-dvärgar. Det är egentligen ett ganska abstrakt spel med fokus på att optimera poäng, men djurpjäserna i trä är ändå väldigt charmiga :heart.
 
Roborally! Hatar att älska det spelet, jag spelade det nästan varje helg en period i livet och förlorade nästan alltid. Blev rasande när jag bara körde ut från spelplanen eller rätt ner i något jäkla hål på grund av usel programmering eller konstiga rullband och dumma saker som hände - och häpp, så var det bara slut. :rage: Och ändå, så jäkla underhållande. :D
 
Jag har spelat The resistance som jag hört ska likna Coup (kanske resistance är en enklare föregångare?).

Det är hur som helst kul om man är tillräckligt många. Kan bli ganska pressad stämning på grund av alla misstankar: lite färre än halva gruppen är "förrädare" som känner till varandra, medan de övriga spelarna inte vet vilka de kan lita på, och så blir det lite mastermind-aktig slutledning men med anklagelser och bluffar. Hyffsat unikt och kul även med folk som inte är vana vid spel.

Låter även som en variant av Maffia/varulvsleken?
 
Låter även som en variant av Maffia/varulvsleken?
Ja, jag har inte så bra koll på det (har sett trådarna), men jag antar att det är samma idé. Jag vet inte hur avslöjandet i varulvsleken går till.

I The Resistance så är en ny spelare ledare i varje "runda". Ledaren väljer vilka som ska utföra ett uppdrag. Alla spelare får rösta synligt om de tror på de valda deltagarna eller ej. Om nej så går ledarrollen vidare. Om ja så får de som åkt på uppdraget dolt välja om det ska lyckas eller inte. "De goda" väljer aldrig att misslyckas, men förrädarna kan ibland välja att lyckas för att inte avslöja sig.

Jag tycker att det är roligast om alla är misstänksamma och pratar mycket och försöker vilseleda.

Jag vet inte hur balanserat det är, min erfarenhet är att det verkar svårt att vinna för "de goda", men det kan vara för att vi inte är så bra på spelet.
 
Wallstreet är ett roligare Monopol. Snabbare och mer händelserikt och det går fort att bli rik eller fattig och lika snabbt vänder det igen.
Ticket to ride är kul när man väl får snurr på det.
 
Läste på lite mer om The Resistance nu, det låter klart värt att testa någon gång. En positiv skillnad mot varulvslekarna är tydligen att ingen av spelarna försvinner under spelets gång utan att man får analysera sig fram på andra sätt. Åker man jämt ut tidigt - vilket i alla fall jag brukar göra - så förtar det lite av glädjen med varulvsvarianten. Men det intressanta paranoiainslaget verkar finnas i båda lekarna. :)
 
Vilket sällskapsspel gillar ni bäst och varför?

Själv är jag ett fan av klassiska TP men har dåligt koll på alternativen. Det skulle eventuellt vara värt att uppgradera inför alla familjeträffar i jul. :)

Vi köpte Risk, spelade det enbart ett par gånger eftersom det har slutat med familjegräl varje gång.
 

Liknande trådar

Fritid Jag letar efter en färg som är så vit som möjligt i dagsljus, fäster på syntetmaterial som fejkskinn och tål väta. Det finns mängder med...
Svar
0
· Visningar
127
Senast: Septicemia
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 123
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 872
Senast: hastflicka
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 269
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp