Bukefalos 28 år!

Bästa vännen ska gifta sig, jag har inte råd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intressant det här...:D
Så långt har jag inte tänkt dvs jag har en vän som gifte sig för ett år sedan och bara bjöd tio personer. Några månader innan var hon bjuden som gäst till andra på bröllop som hon inte bjudit till sitt bröllop. Skulle hon tackat nej då?

Nej det skrev jag ju jättetydligt, om man också bjuder runt 100 personer så borde man tänka på det.

Jag skrev jättetydligt att om man själv har ett mycket litet bröllop eller ett med bara släkt så var det inte alls så, då måste man inte alls bjuda folk bara för att man varit på deras bröllop (om man inte var en av deras tio inbjudna närmsta vänner får man väl förmoda men själv stryker dem från sina egna tio närmsta vänner).

Jag tycker absolut det är viktigt att bjuda igen men tycker inte det är på viktigt när det handlar om bröllop
Varför det? Varför är bröllop så speciellt? Det är väl fortfarande vänner man bjuder, eller bjuder man finare vänner på bröllop och tråkigare vänner på födelsedag eller tvärtom. Trodde det var ungefär samma men eventuellt fler bara.

Kom på att jag har bjudit folk till min 40-årsfest trots att de inte bjudit mig på något motsvarande. Men det viktigaste för mig är att de jag vill fira med är där. Inte om jag varit på fest hos honom

Nej, det vore väl jättekonstigt, speciellt om man själv fyllde 40 år först och inte fick bjuda någon för man aldrig varit på 40-årskalas. Man bjuder väl de som man tycker om och vill ska komma. Men tycker man någon är så hemsk att man absolut inte vill ha hen på sitt kalas så kanske man kan överväga att låta bli att gå på deras då.
 
Jag konstaterar mest att det verkar finnas få tillställningar som det är så mycket spänningar runt som just bröllop.

För varje gång jag ser eller hör den här typen av debatt tycker jag att det är lika skönt att veta att jag aldrig kommer gifta mig. Nånsin.
 
Jag tycker det är märkligt att bli stött över att man inte kan närvara. Och jag tycker mig läsa in att fler blir stötta här i tråden.
Man har ju ingen rättighet att närvara vid alla stunder i andras liv. Eller att bestämma hur de ska leva sina liv.
Jag tycker man ska bli glad att man blir tillfrågad och vara glad att de har råd att göra sin grej.
Exakt, men man har heller såklart ingen rätt att bli stött/besviken om inte alla kommer på kalaset helt enkelt eller inte tycker det var fantastiskt efteråt eller vad som. (tex arg över att nya föräldrar inte kommer om bebisar är förbjudna, arg över att vissa står över om de inte har råd med frack osv)
 
Skulle åsikterna vara lika delade om kuvertavgiften för bröllopsfesten var 20 tusen, eller skulle det ses som obetänksamt och fräckt?

För man har ju ändå gjort så att de som är bjudna kommer få betala en ganska hög avgift för att kunna närvara, inte helt olikt en kuvertavgift. I denna kuveravgift ingår att vara på en avlägsen plats med boende, men det är ändå valt av brudparet, alltså inte en semester i sig.
Precis som ett slottsbröllop med kuvertavgift, där boende och mat och underhållning kan ingå. Men bara den som kan betala för sig kan komma.

Jag tycker det är väldigt knepigt att segregera vänner och familj utefter vad de kan betala för att närvara. Men, lika barn leka bäst kanske.
 
Huvudet på spiken, lika barn KANSKE leker bäst, men är inte det sorgligt? Att ha en vän som är "lika" , men som uppgraderar sig till det bättre, och vänner ( jag) inte har råd att närvara vid fest och andra sammankomster längre? Är då vänskap eller pengar det viktigaste?
 
Jag konstaterar mest att det verkar finnas få tillställningar som det är så mycket spänningar runt som just bröllop.

För varje gång jag ser eller hör den här typen av debatt tycker jag att det är lika skönt att veta att jag aldrig kommer gifta mig. Nånsin.
Jag tänker också så. Men också motsatsen: om jag hade möjlighet skulle jag kanske gifta mig just för att ordna något som är så långt från dagens spektakel man kan tänka sig.
 
Ja jag blev förvånad över hur stor grej detta med bröllop är och hur mkt regler det verkar finnas för vissa. Jag har mest tänkt att man gör som man vill och sen är folk glada för brudparets skull.
Jag vet inte om jag kommer gifta mig men om jag gör det skulle jag gärna göra det på en strand någonstans. Kan inte tänka mig att någon tar illa upp om de inte får vara med.
 
men herregud @Litenvillblistor , jag tycker du drar på SÅ stora växlar och förväntar dig en orimlig hänsyn i det här fallet. Låt folk gifta sig som de vill! Ja, jättetrist att du inte kan gå, jag fattar det! Många vi känner blev besvikna över att inte få vara med när vi gifte oss, supertrist för dom. Men - vänskap är mer än bara ett bröllop. Och folk måste få ordna bröllop så som de vill, och så får folk tacka ja eller nej enligt hur det passar dem.
 
Jag tänker också så. Men också motsatsen: om jag hade möjlighet skulle jag kanske gifta mig just för att ordna något som är så långt från dagens spektakel man kan tänka sig.

Det skulle ju vara det då, men han friar ju aldrig O_o

Ärligt talat så kanske vi gifter oss när vi är tillräckligt gamla eller inte har nån annan anledning att ha en kul fest, fast det har vi ju rätt ofta ändå.
 
Ja jag blev förvånad över hur stor grej detta med bröllop är och hur mkt regler det verkar finnas för vissa. Jag har mest tänkt att man gör som man vill och sen är folk glada för brudparets skull.
Jag vet inte om jag kommer gifta mig men om jag gör det skulle jag gärna göra det på en strand någonstans. Kan inte tänka mig att någon tar illa upp om de inte får vara med.
Ah jag tror jag tänker likadant men tvärtom. Jag är förvånad över att bröllop är en så stor grej för brudparet att de är beredda att orsaka sina gäster omak istället för att behandla dem som gäster :p
Hospitality refers to the relationship between a guest and a host, wherein the host receives the guest with goodwill, including the reception and entertainment of guests, visitors, or strangers.
associated with etiquette and entertainment. However, it still involves showing respect for one's guests, providing for their needs, and treating them as equals.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hospitality

kn: Men i det här fallet är jag inte övertygad om att det är så det är. Brudparet verkar ha vänner som förväntar sig poolpartyn över natten utomlands och bröllop utomlands. Vänkretsen och brudgummens familj är helt inne på det spåret och det känns helt normalt för dem. 20 000 kr för resa är ingenting som spelar någon roll. Det enda som riskerar hända är att enstaka av brudens vänner och familj inte har råd, men brudparet valde att följa majoriteten gästers förväntningar. (med lite tur betalade de mormors biljett också men kunde inte betala fler.) Och då måste det bara vara ok att välja det bröllopet.

Men som vän kanske man får lite förändrade känslor inför brudparet oavsett, ovanpå allt annat, och det måste ju också få vara ok.
 
Skulle åsikterna vara lika delade om kuvertavgiften för bröllopsfesten var 20 tusen, eller skulle det ses som obetänksamt och fräckt?

Tar en del av ditt inlägg.

Jag såg det inte som att jag la 13000 på flyg + boende + mat i drygt 3 veckor för att gå på min väns bröllop. Jag såg det som en chans att få åka på semester till NZ och uppleva ett land jag troligen annars inte fått se. Bröllopet var bara en bonus. Men så gillar jag både att resa och bröllop. Min sambo följde inte med eftersom han dels inte kunde ta ledigt från sitt jobb men också för att han ville lägga sina pengar på annat, han gillar dessutom inte att flyga. Ingen tyckte det var konstigt, ansåg att han var fattig eller på något annat sätt uteslutit honom ur umgänget.
 
Det skulle ju vara det då, men han friar ju aldrig O_o

Skottår! Men skottdagen har ju varit, så nu får du gå och tråna i fyra år till. Hur oproffsigt är inte det?:meh: Sätt genast telefonens alarm på skottdagen 2020 så du inte missar chansen igen. För det vet väl alla att det är varje kvinnas mål med livet att bli gift!

(Om någon tycker jag är drygare än vanligt så är det sant, men det kan också vara så att jag inte är helt allvarlig.:))
 
Fast 3 veckor på en allmänt intressant plats är mer semester än 10 dagar på en icke-turist destination.
Då väger man in " Skulle jag vilja åka hit om det inte var just bröllop?" och är svaret ja, då åker man ju lika mycket för sin egen skull. Är svaret "Nej, jag skulle inte ha åkt hit nånsin annars" så blir det enkom för bröllopet. Och det är då onekligen en hög kuvertavgift.
 
Tar en del av ditt inlägg.

Jag såg det inte som att jag la 13000 på flyg + boende + mat i drygt 3 veckor för att gå på min väns bröllop. Jag såg det som en chans att få åka på semester till NZ och uppleva ett land jag troligen annars inte fått se. Bröllopet var bara en bonus. Men så gillar jag både att resa och bröllop. Min sambo följde inte med eftersom han dels inte kunde ta ledigt från sitt jobb men också för att han ville lägga sina pengar på annat, han gillar dessutom inte att flyga. Ingen tyckte det var konstigt, ansåg att han var fattig eller på något annat sätt uteslutit honom ur umgänget.
Så skulle jag också resonera. Var det ett land som jag var det minsta intresserad av - och hade råd - så skulle jag lägga bröllopet som en del av en semester. Så gjorde jag när jag var bjuden på bröllop till Grekland.

Nu handlar ju tråden om ett 15-20 000-kronorsbröllop. Men jag skulle ha svårare att lägga några få tusenlappar på ett bröllop i Europa, om jag inte var så intresserad av just det brudparets bröllop. Då skulle jag anse att jag inte hade råd.
 
Skottår! Men skottdagen har ju varit, så nu får du gå och tråna i fyra år till. Hur oproffsigt är inte det?:meh: Sätt genast telefonens alarm på skottdagen 2020 så du inte missar chansen igen. För det vet väl alla att det är varje kvinnas mål med livet att bli gift!

(Om någon tycker jag är drygare än vanligt så är det sant, men det kan också vara så att jag inte är helt allvarlig.:))
Förbli gift också :angel:. Eller så flera bröllop med rika gubbar :banana:
 
Huvudet på spiken, lika barn KANSKE leker bäst, men är inte det sorgligt? Att ha en vän som är "lika" , men som uppgraderar sig till det bättre, och vänner ( jag) inte har råd att närvara vid fest och andra sammankomster längre? Är då vänskap eller pengar det viktigaste?
Som jag fattat har ni ju ett antal sätt att umgås på, men umgänget begränsas av vissa faktorer. Din vän har flyttat. Du väljer att ha djur vilket bidrar till att det är svårare att få ihop saker. Man kan ju vända på det på samma sätt och fråga där vad som är viktigast.

Ni kan inte umgås som förr, men då får ni väl hitta de sätt ni kan umgås på? Det behöver ju inte vara på fester och resor. Livet ändras och jag tror att de vänskaper som håller längst är de som finner nya vägar i förändrade livssituationer. (Fast sen tycker jag å andra sidan längden på en vänskap inte behöver vara en mätare av hur viktig vänskapen är.)

Beträffande bröllopet tycker jag att det är upp till brudparet. Det är ju fullt möjligt att båda närt en hemlig dröm sedan de var fem att gifta sig... på Tonga. Om den då kan uppfyllas, varför inte göra det? Eller bara för att de vill? Det är deras bröllop, de behöver inte ha någon annan anledning än att de båda faktiskt vill. För de viktigaste personerna vid ett bröllop måste ju ändå vara de som ska gifta sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 872
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 518
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 468
Senast: Mineur
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 757
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp