Bästa vården för håret (en tips och rådtråd för att få håret att må så bra som möjligt)

Mirre

Trådstartare
Vad gör ni för att hålla håret i bästa möjliga skick?
Vilken tycker ni är den ultimata hårborsten?
Vilka produkter använder ni?
Ni med långt hår, sover ni med det utsläppt, flätat eller något annat?


Fyll på med allt ni kan komma på som är bra för håret :banana:
 
Vad gör ni för att hålla håret i bästa möjliga skick?
Vilken tycker ni är den ultimata hårborsten?
Vilka produkter använder ni?
Ni med långt hår, sover ni med det utsläppt, flätat eller något annat?
Jag har hår till mitten av ryggen ungefär (nedanför skulderbladen) och jag sover med utsläppt hår. Det är väldigt sällan jag sover med uppsatt hår då jag någon gång lärt mig att håret då slits mot varandra. Jag tvättar håret max 2 gånger i veckan om det inte händer någonting extra speciellt, då kanske det blir en gång till. När jag tvättar det använder jag ett schampoo som heter Nexxin, från apoteket, eftersom jag har världens kassaste hårbotten. har jag bråttom använder jag balsam, annars är det alltid inpackning. Jag passar alltid på att göra en inpackning i bastun när jag använder en sådan. Innan jag fönar håret efter tvätt sprayar jag med balsamspray och har sen lite olja i topparna.

Jag använder i huvudsak en bred borste. Typ en sådan här.
images

Jag använder en smalare borste ibland när jag lockar eller plattar delar av håret. Men för det mesta använder jag den breda modellen.

Jag fönar och plattar/lockar håret varje gång jag tvättat det. Det funkar inte att låta mitt hår självtorka för då kollapsar hårbotten på mig, samt håret lägger sig helt platt.

Jag använder inga speciellt dyra produkter, men alltid silikonfritt eftersom jag är allergisk, men inget som är dyrt.
 
Vad gör ni för att hålla håret i bästa möjliga skick?
Vilken tycker ni är den ultimata hårborsten?
Vilka produkter använder ni?
Ni med långt hår, sover ni med det utsläppt, flätat eller något annat?
Gör så lite som möjligt. Tvättar, borstar igenom det nytvättat, låter det självtorka. Ingen värme, inga produkter. Sover med det flätat. Ser till att må bra i kropp och själ; bra mat, sömn, motion, frisk luft. Har långt hår, sådär en meter.
 
Tvätta så sällan som möjligt. Undvik värmeverktyg. Om du måste platta/föna: var noga med att ha ett bra värmeskydd i håret innan.

Jag har rätt långt och tjockt hår. Tvättar ungefär en gång i veckan och använder bara frisörprodukter. Efter tvätt har jag alltid i någon form av vårdande leave-in produkt som även gör håret blankt och lent.
Låter det självtorka och använder extremt sällan fön/plattång.
Att toppa håret regelbundet tycker jag också gör stor skillnad.
 
Nu har jag förvisso klippt av håret, men har det redan på utväxt igen.
När det var långt (halva ryggen) gjorde jag så lite som möjligt med håret. Tvättade ca var tredje dag, hade i olja efter tvätt och redde ut med fingrarna men borstade endast mellan tvättarna om det blev tovigt. Har typiskt skandinaviskt hår med många fina hårstrån. Jag antar att det beror på vilken typ av hår man har hur mkt man behöver fixa med produkter, borstning m.m.
 
Mitt når väl till halva ryggen ungefär. Tvättar 1-2 gånger i veckan om det inte är något speciellt. Gör så lite som möjligt med det, om jag värmestylar så använder jag alltid värmeskydd. Har hårolja i efter tvätt. Sover med fläta. Reder ut tovor med en bredtandad kam. Är håret jättetrassligt använder jag glansspray. Toppar håret själv mellan frisörbesöken.
 
Vad gör ni för att hålla håret i bästa möjliga skick?
Vilken tycker ni är den ultimata hårborsten?
Vilka produkter använder ni?
Ni med långt hår, sover ni med det utsläppt, flätat eller något annat?


Fyll på med allt ni kan komma på som är bra för håret :banana:
Tja jag kan börja med att jag har uselt hår. (pga tidigare järnbrist, problem osv) så jag lägger ned en hel del energi på att försöka få det bättre (och jag tror det är bättre) men info från någon med långt, tjockt fantastiskt hår är väl egentligen det folk vill höra. (När jag hade det, jättefint hår i tonåren, så mördade jag det med schampo och metallklämmor, nästan alla hårstrån kluvna, brutna, vita bubbelploppar på, kluvna i fransar, hårbotten, spec nacken full av tjocka läskiga flagor som lämnade sår efter sig och gav det sedan dödsstöten genom att leva på snabbmakaroner och champinjoner första året som student.)

Svinhårsborste är den enda borsten som får håret att se helt ok ut. Gles träkam innan, har också ett par hornkammar som är jättebra. Jag är livrädd för att förstöra håret med Nitfree luskam, skårorna och metallen (har skolbarn, familjen ska luskammas nu och då) så jag har en luskam i horn också. Nitfree till barnet (Hittills aldrig fångat någon lus med hornkammen, men då ska man ju ha någon att fånga också antar jag).

Lush schampokakor som schampo och äppelcidervinäger som balsam (håret kliar som sjutton av balsam men detta fungerar och gör håret helt glansigt. Tror det är för att vi har kalk i vattnet som det fungerar.).
Tvättar håret med schampo väldigt sällan, varannan vecka nästan (vet att det låter helknäppt och jätteläskigt och det tog år att komma dit, men det kliar inte! Inget Betnovat längre, inga flagor och inga sår :D.). Använder "balsam"/avkalkning ;) ännu mer sällan (rädd att det skulle bleka och har mörkblont hår) tvättar håret med vatten varannan var tredje dag kanske. Svinhårsborsten tar väldigt mycket damm och dyl ur håret och gör att det inte ser fett ut utan luftigt (det tar lång tid innan det ens blir fett.).

Kör med utsläppt hår eller klämma nästan jämt. Fegar ur på tofs, är rädd att det lägger belastning. Fläta när jag jumpar. Jag har faktiskt inga kluvna toppar just nu. (Äter järntabletter nu och då och har börjat knapra på Silicea, vet inte om det är bra.)
 
Senast ändrad:
Vad säger ni om borstar i trä? Bättre eller sämre än de i plast?

@Badger Var har du hittat din svinhårsborste?
Vad tycker du är bättre med den än med andra borstar?

Jag kör med en vanlig plastborste som man hittar i vilken mataffär som helst, men tänker att det kanske finns bättre alternativ som inte sliter lika mycket på håret
 
tvättar sällan. undviker tofs, flätar i stället. inga hårband med metall. värmestylar väldigt sällan. gör hårinpackning vid tvätt. tycker ändå att jag inte har hittat nån tillräckligt bra inpackning. mitt hår känns alltid torrt. men sist så provade jag kokosfett och det verkar som att det kan vara bra.

har väldigt fint hår och det har blivit ganska tunt tyvärr. har aldrig varit tjockt men det är stor skillnad på nu och förr. dels har jag ju blivit äldre och sen har jag mått dåligt samt att jag äter mediciner som påverkar. men det blev bättre när jag kom ur depressionerna och började må bra igen. då började håret växa igen men det är och förblir tunt
 
Justja, lufttorkar, plattar inte, lockar inte (har iofs självfall åt lockigt) gnuggar inte med handduk. Och jag är ofta väldigt nöjd med det hår jag har, jag tycker det ser fluffigt och fint ut för det mesta. Men så mycket föll ju ur och jag vill ha det tillbaka.
 
Har hår ner till rumpan ungefär.
Tvättar vanligtvis en gång i veckan (kan bli två om det är nåt särskilt, kan också gå upp till två veckor emellan om jag ändå bara ska vara hemma och inte träffa folk...), låter de självtorka utan fön eller plattning/lockning (vilket tar typ ett dygn....) och borstar först när det är torrt enligt råd från frisör. använder en sån där bred borste.
Växlar mellan hästsvans och fläta, metallfria snoddar.
Sover med fläta alltid , dett är inte skönt att vända på sig i sömnen och inse att man själv eller hunden ligger på håret så det sitter fast...
Om jag nån gång badar bastu får håret ha balsam i under tiden.

Jag får beröm av frisören för min hårkvalitet, det växer mellan 1.5-2 dm på ett år och är tjockt trots tunna strån, men får skäll för att jag bara går och klipper mig en gång om året typ en dryg dm åt gången. (Vadå det är ju dyrt :o )
Använder schwartzkopf shampoo och balsam och nån enstaka gång torrschampo.

Om jag ska ge nåt tips så är det Låt håret vara ifred :) tvätta så sällan du står ut med, låt bli värme som fön eller att platta/locka eller att färga, sånt sliter på håret.
 
Balsammetoden sedan ett par år tillbaka, borstar håret med en paddelborste med träpiggar. tvättar håret 1-4 ggr/månad, misshandlar håret när jag sover, somnar oftast med håret i en truls. Värmestylar aldrig.

Har äntligen hittat ett tillräckligt "tungt" balsam för att håret ska orka hålla sig snyggt även nu när det är kallt. det ser lätt risigt och torrt ut annars om det inte får tillräckligt med fukt/fett.
 
Har hår ned till svanken, tjockt med tunna strån. Sover alltid med det utsläppt, flätat under natten nötte väldigt mycket på håret. Så jag slänger upp det över kudden så kan jag rulla runt utan att fastna.
Tvättar håret kanske varannan vecka (med H&S), använder alltid hårolja efter jag kramat ur det värsta vattnet. Utan oljan blir håret en långsamt torkande och skör risbuske. Har lätt självfall.
Ingen värmebehandling.
Borstar vid behov, börjar i topparna med plastkam (tänkt byta ut den mot något skonsammare), sen resten av håret med samma kam och sedan lurvig plast/svinborst-borste för att dra ut fettet från botten ut i topparna.
Flätar väl varannan dag några dagar efter tvätt, annars uppsatt med tofs/klämma. Första dagarna efter tvätt får det vara vilt.
 
Vad säger ni om borstar i trä? Bättre eller sämre än de i plast?

@Badger Var har du hittat din svinhårsborste?
Vad tycker du är bättre med den än med andra borstar?

Jag kör med en vanlig plastborste som man hittar i vilken mataffär som helst, men tänker att det kanske finns bättre alternativ som inte sliter lika mycket på håret
Svinhårsborsten är helt simpelt från Åhlens och inte så dyr, runt 150 senast. (första svinhårsborsten såg jag på en flygplats för säkert 20 år sedan, då var de jätteovanliga. Köpte den av nyfikenhet och ångrade mig aldrig.)

Jag har ju inte tjockt hår, blir en ganska tunn fläta, inte sådär tjusigt tjock. Och jag vill att håret ska ligga inte i stripor utan helt jämnt. Så svinhårsborsten jämnar ut håret och är så tät att den borstar alla hårstrån ;). Det är jättesvårt att beskriva men du "tar ju inte igenom" håret med en svinhårsborste på ett drag utan får borsta dig längre in i det, första tar på ytan och när det är utrett kommer du in till mellanlager och sedan undre lagret. Helst måste du reda ut det innan med en träkam.

När jag drar igenom med en plast eller stålborste så tar bara knutarna i håret emot. Svinhårsborsten går segt och tungt även genom utrett hår.

Extremfallet svinhår :) Låt säga att du har en katastrofkväll, (händer men händer inte ofta) håret är fett och glansigt och hårbotten är otäck och du vill inte tvätta nu eftersom du ska tvätta det i morgon (rida tex och sedan träffa allergiker) och håret blir hemskt som torr svinto om du tvättar det två dagar i rad och hårbotten kliar. Så du borstar det ordentligt med borsten och kanske nacken upp och ned, och det läskiga fettet flyttar sig då från där det sitter glansigt intill hårbotten, ut på stråna istället och håret lättar från skalpen. Sover, reder ur tovor, snabborstar, vattentvättar. Kramar ur, baddar med handduken, låter torka. Kör till jobbet, voila, vackra lockiga slingor, med lite tur (säkrast ta med kam om det misslyckades). (Det var så jag långsamt sträckte ut tiden mellan tvättarna, tex från tre gånger i veckan till två gånger i veckan till en gång i veckan osv under flera år.).

Samtidigt ska man ju inte borsta håret för ofta heller, det sliter det med sägs det. Men svinhårsborsten borstar bort smuts och fett ur håret tycker jag. En plastborste reder ut det så att det inte är tovor kvar bara. I övrigt så ser det ju ut precis som innan. Det lättar inte upp håret och fluffar det. Svinhårsborsten är egentligen inte så bra för att reda ut tovor, sliter lika mycket som andra borstar för det har jag hört. (Trä)kam är bäst för tovor borsten för att det ska bli fint.

Sedan är det säkert annorlunda för någon annan. En väninna tex hatar svinborste för att det inte "tar igenom" håret i borsttaget hon har ju tjockare hår också, men jag tror att folk med riktigt tjockt hår också använder svinborste annars.

(Tvätta borsten med schampo, lägg upp och ned på handduk för att torka.)

Trä ska också flytta på fett har jag hört.
 
Senast ändrad:
Tror jag ska skaffa en svinhårsborste och testa :)
Har för mig att jag ska ha en träborste någonstans också, frågan är bara var den är :p

Har hästsvans så gott som dagligen, men försöker vänja mig vid att använda klämma istället.
Känns som att den sliter mindre på håret än vad snoddarna gör. Värmeprodukter använder jag aldrig, inte några andra produkter än schampo, balsam och olja heller.
 
Tror jag ska skaffa en svinhårsborste och testa :)
Har för mig att jag ska ha en träborste någonstans också, frågan är bara var den är :p

Har hästsvans så gott som dagligen, men försöker vänja mig vid att använda klämma istället.
Känns som att den sliter mindre på håret än vad snoddarna gör. Värmeprodukter använder jag aldrig, inte några andra produkter än schampo, balsam och olja heller.
Mm drar man åt hästsvansen genom att dra isär den så sliter det håret runt hårbandet och har man plåtmoj på snodden så kan håret slitas där metallen är. Om man slickar håret bakåt och drar stenhårt i tofsen så kan hårsäckarna bli trötta i kanten av håret, traction alopecia (fast det är nog bara förekommande av corn rows och kanske balettknut). Så jag försöker byta frisyr mellan saker numera (nu tror jag bara mina hår gick av vid tofsen och blev slitna där).
 
Jag älskar mina svinhårsborstar, den äldsta är 20 år och ser ut som ny.
Övrigt kan jag inte, jag tvättar och blåser håret typ. Klarar mig inte utan balsam, men det är de rutiner som finns. Sover med flätor eller lös tofs, varierar uppsättning för att det är tråkigt med samma jämt och för att jag inbillar mig att det sliter med tofs på samma ställe jämt.
Kör tigi schampoo och balsam, gillar när håret luktar godis.
 
Hittade min träborste idag, nu har jag bara använt den en gång men det verkar inte som att det lossnar lika mycket hår med den som med plastborsten :up: Sedan ska jag ta mig iväg till vc och kolla om jag har brist på något eller så, det påverkar ju också håret
 
Jag använder en paddelborste med piggar som sitter fast i borsten i en kudde som fjädrar. Borstar helst håret torrt och har i lite Cowboy Magic Detangler först.
 
"Hej jag heter tanten och jag har fått torrt risigt kärringhår."

Alltså - jag försöker spara ut håret. Har under oändligt många år varit kortklippt. Väldigt kortklippt. Har sedan haft lite bob-aktigt eller bara page. Nu har jag bestämt att jag ska testa att få lite längre.

Det går ....sådär.
Det har blivit torrt. Torrt och risigt. Gick in på en specialaffär och köpte joico balsam. Det blev väldigt mycket bättre. Inser att det är fukt som håret behöver.

Men hur gör man?
 

Liknande trådar

Småbarn Vår lilla dotter på 2 år har väldigt mycket, väldigt tjockt och väldigt långt fint hår. I nacken har hon lockar. Hon har dock börjat...
2
Svar
35
· Visningar
1 611
Senast: gulakatten
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 136
Senast: skiesabove
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 288
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 782
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp