Bästa vården för håret (en tips och rådtråd för att få håret att må så bra som möjligt)

Midjelångt hår. Har använt balsammetoden i runt tio år och känts fantastiskt. Tills tillverkarna ändrar något litet innehåll och det blev skit och så för typ 6 mån sen gav jag upp med att hitta något nytt så nu använder jag schampoo, Barnängens silikonfria samt Tresemmes silikonfria balsam samt har L'Oréal olja i efteråt.

Har vanlig plastborste som typ är 20 år gammal. Korta piggar på sviktande botten och borstar det bara blött. Självtorkar alltid, ingen värme någonsin och sover med tofs eller lös knut högt upp på huvudet.
 
Jag har halvlångt hår som verkar må bra och det växer fort. Men det har blivit tunnare de sista året, kan det bero på åldern? Nu är jag femtio.Tvättar håret var 5-7 dag med shampo från hälsokost, oftast Urtekrams Rasul. Om jag är hemma brukar jag ha lite äppelcidervinäger i en skvätt vatten i handfatet och sköja hårtet för då blir det mjukare. Det får självtorka då jag är hemma. Jag har en fin svinhårsborste men den ger ju ingen massage i hårbotten så jag tycker bättre om min plastborste. Den är gles och sliter inte ut håret.
 
Mitt hår har blivit fantastiskt mycket bättre sedan jag provade äppelcidervinäger.
Halv deciliter i halv liter vatten och noga att få in det överallt ända till hårbotten. (häller från sportdrycksflaska med "drickpip")

Blev överraskad att det gjorde sådan skillnad och ger bättre effekt än balsam. (som jag alltid varit helt beroende av för att mitt hår ens ska gå att reda med fingrarna efter tvätt)
Sedan gått över till SLS-fritt schampo och behöver nu inte tvätta mer än en gång i veckan. Numera även lite olja ytterst i topparna.
Innan fet botten och torra toppar. Jag kommer nog alltid ha den tendensen naturligt, men så mycket mer balanserat nu och blir inte ett problem.
 
"Hej jag heter tanten och jag har fått torrt risigt kärringhår."

Alltså - jag försöker spara ut håret. Har under oändligt många år varit kortklippt. Väldigt kortklippt. Har sedan haft lite bob-aktigt eller bara page. Nu har jag bestämt att jag ska testa att få lite längre.

Det går ....sådär.
Det har blivit torrt. Torrt och risigt. Gick in på en specialaffär och köpte joico balsam. Det blev väldigt mycket bättre. Inser att det är fukt som håret behöver.

Men hur gör man?
Mitt hår tål inte att torka efter tvätt utan att fukt har tillförts utan blir då en skör risboll. Det tar också flera timmar längre att torka.
Testa lägga in hårolja efter du kramat ur håret med handduk då det fortfarande är ordentligt fuktigt men utan att det rinner vatten från det. Lägg några droppar i händerna, gnugga ut det över händerna och rafsa in det i håret.
Mängd är trial and error, men håret skall kännas torrare (utan att bli sprött förstås) och mjukare när du fått in rätt mängd olja.
Ta hellre flera omgångar, då hinner du få in det i hela håret och inte bara det yttersta lagret.
 
Mitt hår tål inte att torka efter tvätt utan att fukt har tillförts utan blir då en skör risboll. Det tar också flera timmar längre att torka.
Testa lägga in hårolja efter du kramat ur håret med handduk då det fortfarande är ordentligt fuktigt men utan att det rinner vatten från det. Lägg några droppar i händerna, gnugga ut det över händerna och rafsa in det i håret.
Mängd är trial and error, men håret skall kännas torrare (utan att bli sprött förstås) och mjukare när du fått in rätt mängd olja.
Ta hellre flera omgångar, då hinner du få in det i hela håret och inte bara det yttersta lagret.
Bra hårolja?
Köpte en hårolja - minns för mitt liv inte vilket märke - för ett gång år sedan men det kändes bara konstigt. "Oljan" kändes torr och sträv i händerna och gjorde ingen skillnad i håret.
 
Mitt hår har blivit fantastiskt mycket bättre sedan jag provade äppelcidervinäger.
Halv deciliter i halv liter vatten och noga att få in det överallt ända till hårbotten. (häller från sportdrycksflaska med "drickpip")

Blev överraskad att det gjorde sådan skillnad och ger bättre effekt än balsam. (som jag alltid varit helt beroende av för att mitt hår ens ska gå att reda med fingrarna efter tvätt)
Sedan gått över till SLS-fritt schampo och behöver nu inte tvätta mer än en gång i veckan. Numera även lite olja ytterst i topparna.
Innan fet botten och torra toppar. Jag kommer nog alltid ha den tendensen naturligt, men så mycket mer balanserat nu och blir inte ett problem.
Ger äppelcidervinäger någon avfärgning i håret?
Jag är ljusgråhårig och kämpar med att inte få det gulaktigt av miljön, vilket är lätt i mitt hår eftersom jag varit mörkhårig med röd bas som min naturliga färg innan det började gråna. Jag inbillar mig att äppelcidervinäger kan tona det gulaktigt?
 
Bra hårolja?
Köpte en hårolja - minns för mitt liv inte vilket märke - för ett gång år sedan men det kändes bara konstigt. "Oljan" kändes torr och sträv i händerna och gjorde ingen skillnad i håret.
Jag har använt Orofluido beauty elixir vilket funkat riktigt bra. Ska prova gå över till en hårolja gjord av bara en ingrediens, tror det var Arganolja jag hade snokat fram skulle vara bra till håret. Har länken på datorn och sitter på mobilen nu.
 
Jag har använt Orofluido beauty elixir vilket funkat riktigt bra. Ska prova gå över till en hårolja gjord av bara en ingrediens, tror det var Arganolja jag hade snokat fram skulle vara bra till håret. Har länken på datorn och sitter på mobilen nu.

Tycker arganoljan är bra!
Tog ett tag innan jag lärde mig hur himla lite man man ska ta. Flaskan räcker en evighet. Och händerna blir också helt underbara på på köpet.
 
Tycker arganoljan är bra!
Tog ett tag innan jag lärde mig hur himla lite man man ska ta. Flaskan räcker en evighet. Och händerna blir också helt underbara på på köpet.
OK - det är alltså i handdukstorrt hår man massrar in?

Eller kan man ta lite i torrt hår för att rädda en dålig hårdag? Den där morgonen när man vaknar och har gnuggat håret mot kudden och det syns....
 
OK - det är alltså i handdukstorrt hår man massrar in?

Eller kan man ta lite i torrt hår för att rädda en dålig hårdag? Den där morgonen när man vaknar och har gnuggat håret mot kudden och det syns....
Direkt efter duschen, torkat så det inte längre droppar vatten.
Absolut inte dålig hårdag! Då får du en fet oljehinna på håret.
 
OK - det är alltså i handdukstorrt hår man massrar in?

Eller kan man ta lite i torrt hår för att rädda en dålig hårdag? Den där morgonen när man vaknar och har gnuggat håret mot kudden och det syns....
Du kan använda hårolja i både torrt och handdukstorkat hår.
Jag använder både före och efter föning + varje morgon.

Har just nu en olja från Kevin Murphy, superbra!
 
Mitt hår mår ganska bra trots att jag inte alltid vårdar det optimalt.. Tror en hårkvalitet och tillväxttakt är det som avgör mest.
I övrigt tänker jag på att:
- Aldrig gå och lägga mig med blött hår
- Sover m håret i fläta
- Går regelbundet till frisören
- Gör aldrig egna behandlingar utan låter frisören sköta färg osv
- Använder bra hårprodukter som passar mitt hår
- Använder regelbundet inpackning och/eller färgbomb
- Värmeskydd
- Olja
- Fönar torrt istället för att självtorka
- Undviker plattång
- Borstar m tangle teezer
- Snoddar i spiral eller utan metall

Sen är jag hellre snygg i håret än att det ska skötas totalbra. Bleker, färgar, duschar ofta och grejar en del för att få volym osv. Ser ingen vits med jättevälskött men totaltrist hår ;)
 
Har fint tunt hår, men många hårstrån enligt frisören.
Håret blir avsköljt alldeles för ofta egentligen... Men eftersom jag tränar minst fyra dagar på en vecka så är det svårt att låta bli det.
Har slutat med silikon, sulfater och dåliga parabener i hårvårdsprodukterna. Tar järntabletter och b-vitamin. Använder äppelcidervinäger någon gång per vecka. Mitt hår mår bättre, men återstår att se om det blir någon förändring. Tappar mycket mindre med hår nu än tidigare i alla fall.
 
Bra hårolja?
Köpte en hårolja - minns för mitt liv inte vilket märke - för ett gång år sedan men det kändes bara konstigt. "Oljan" kändes torr och sträv i händerna och gjorde ingen skillnad i håret.
Jag kör inte hårolja, de kan ha silikoner i sig. Utan mandelolja bara från apoteket. Men det finns säkert hårolja som är mycket bättre än så, orkar bara inte läsa ingredienslistan.

Det handlar om jättepyttelite, typ doppa fingrarna i oljan, sprid över handflatan och ta tag i topparna med det, ett par gånger, sedan hastigt dra handflatorna över ytan på håret. Annars kan man se ut som en dränkt katt. Eller ta på fingertopparna, så lite att de bara glänser och massera in i hårbotten antar jag. Pyttelite...

Massera in låter lite som att man har en matsked eller så. Men då blir det total katastrof för mig.
 
Jag kör inte hårolja, de kan ha silikoner i sig. Utan mandelolja bara från apoteket. Men det finns säkert hårolja som är mycket bättre än så, orkar bara inte läsa ingredienslistan.

Det handlar om jättepyttelite, typ doppa fingrarna i oljan, sprid över handflatan och ta tag i topparna med det, ett par gånger, sedan hastigt dra handflatorna över ytan på håret. Annars kan man se ut som en dränkt katt. Eller ta på fingertopparna, så lite att de bara glänser och massera in i hårbotten antar jag. Pyttelite...

Massera in låter lite som att man har en matsked eller så. Men då blir det total katastrof för mig.
Olja har man väl inte i botten alls om det inte handlar om typ inpackning?
Jag har främst i längderna.
Hur mkt man kan ta beror på olja, vissa blir bara feta och vissa går in jättefint i håret.
 
Borstar med tangle teezer eller en annan borste som jag inte riktigt vet namnet på men är köpt hos frisör. Enda borstarna jag kan använda för att få ur tovorna ur mitt hår.
Jag har jättetjockt hår, inte så långt dock kanske till bh-bandet ungefär.
Jag brukar försöka vara duktig på att sova i fläta men annars utstläppt. Använder bara spiralsnoddar eller snoddar utan metallklämma. Toppar håret 2 ggr/år. Använder just nu Kevin Murphy schampo och balsam. Tvättar inte håret så ofta.
Sen har jag en hårolja jag försöker komma ihåg att använda.
 
Ja det säger min frisör iaf. Tror håret är känsligt när det är blött, och då ska man nog inte gnugga runt det mot kudden :)
Då ska jag försöka ändra mina rutiner! Jag har hår som om jag vore Homer Simpson och Gollums kärleksbarn så jag lär vara så rädd om det som jag bara kan :D.
 
Har ju väldans kort hår men det lilla som är lite längre än resten tvättas med en yttepytteklick schampo varje gång jag duschar, får alltid en klick balsam imasserat och 1-2 ggr/ vecka en inpackning.

Har väldigt mjuka, tunna strån och om än jag inte är i närheten av @niphredil liknelse ( :rofl: )så har jag alltså inga mängder hår och somnar jag med håret blött så har jag en ännu värre rotborste där bak än jag har i vanliga fall. Pentroll släng er i väggen liksom :sneaky: så jag inleder nästan varje dag med att försiktigt massera in en klick balsam i det trasslet som får sitta i en stund innan jag sköljer ur hela håret för att reda ut det skulle nog slita ut hälften av stråna och jag är rädd om de strån jag har :D
 

Liknande trådar

Småbarn Vår lilla dotter på 2 år har väldigt mycket, väldigt tjockt och väldigt långt fint hår. I nacken har hon lockar. Hon har dock börjat...
2
Svar
35
· Visningar
1 611
Senast: gulakatten
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 114
Senast: skiesabove
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 288
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 782
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp