Bästa vården för håret (en tips och rådtråd för att få håret att må så bra som möjligt)

Var in på Rusta och köpte en hårolja idag. Antar att om de säljer den för 129 så är dn dyrare i vanliga fall.
Schwarzkopf BC Miracle Oil.
Den känns betydligt mer "olja" än den jag hade för länge sedan och luktar helt OK. Tog yttepytte på en fingertopp och drog toppar mellan två fingrar. Känns som håret är mjukare där jag testade.

Får bli allvarligt test nästa gång jag tvättar håret.
 
Då ska jag försöka ändra mina rutiner! Jag har hår som om jag vore Homer Simpson och Gollums kärleksbarn så jag lär vara så rädd om det som jag bara kan :D.
:D

Jag har också nyligen fått höra att det är mer skonsamt att föna med en bra hårfön än att självtorka, så du kan ju fortfarande tvätta håret på kvällen men se till att torka det innan :)
Satte i löshår och i skötselrådet står det att håret aldrig ska självtorka eftersom det sliter mer än att föna..
 
Så olika det kan vara! Mitt hår är nästan alltid som finast när jag gått och lagt mig med blött, utsläppt hår. :D Mer volym och mindre risigt i topparna.
Jag har inte varit hos frisören på säkert 7-8 år, men försöker hålla efter kluvna toppar kontinuerligt och klipper igenom det några gånger om året.
Känns det risigt dränker jag längderna i kokosolja, jag har har håret flätat dagtid så det syns inte.
Ett knep som jag åtminstone inbillar mig fungerar är att avsluta all hårtvätt med skölja igenom håret med kallt vatten. Det ska enligt uppgift "sluta" hårstrået på något sätt.
 
En tråd för mig och mitt underbara hår

jag tvättar de 1-2 gånger i veckan kanske 3 de beror på vart jag ska någonstans

Jag använder gliss(tror de heter så) schampo och balsam låter håret alltid självtorka , använder mousse och hårspray

Använder ingen hårfön eller annat tjafs för de är inte lönt i mitt självfall till hår , jag får ju riktiga korkskruvar när de får självtorka och inte lägger mig med blöt hår

de är ju annars uppsatt alltid när jag jobbar men löst på fritiden

Men är där inget bra medel för att hålla lockarna lite bättre de blir ju platt och vågigt inget fel med de men jag älskar ju mina korkskruvar
 
Balsammetoden sedan ett par år tillbaka, borstar håret med en paddelborste med träpiggar. tvättar håret 1-4 ggr/månad, misshandlar håret när jag sover, somnar oftast med håret i en truls. Värmestylar aldrig.

Har äntligen hittat ett tillräckligt "tungt" balsam för att håret ska orka hålla sig snyggt även nu när det är kallt. det ser lätt risigt och torrt ut annars om det inte får tillräckligt med fukt/fett.
1-4ggr per vecka. hade önskat att det höll sig fint och fräscht en månad utan tvätt men där är jag inte riktigt
 
Vad gör ni för att hålla håret i bästa möjliga skick?
Vilken tycker ni är den ultimata hårborsten?
Vilka produkter använder ni?
Ni med långt hår, sover ni med det utsläppt, flätat eller något annat?


Fyll på med allt ni kan komma på som är bra för håret :banana:

Tvättar håret dagligen, dock endast med helt vanlig hårinpackning för slitet hår. Schampo använder jag bara då och då när håret börjar kännas fettigt. Håret lufttorkas och jag sover oftast med det flätat eller i en hästsvans med en snodd även i slutet av svansen. Det har dock mer med min bekvämlighet att göra än något annat.

Har hår ner till rumpan och fått höra att det är i bra skick så jag antar att mitt sätt fungerar!
 
Vattnet har stor betydelse för håret. Mitt hår gick från ljusblont ganska kallt och aldrig fett till att plötsligt bli väldigt gyllent, mörkare och behövde tvättas varannan dag. Orsaken? Vattnet i brunnen har blivit jättesurt och innehåller mycket mangan och järn samt andra mineraler som pga låg pH är fria att fastna i mitt hår. Mineralerna blir liggande som ett lager på håret och det blir inte rent, inte återfuktad av produkter och tappar spänst och volym. Så har du egen brunn, kolla vattenkvaliteten.

Sen i somras har jag hämtat vatten från stan, det är supert och håret blev som nytt! Nu är dock kranen på båtplatsen stängd för vintern. Har använt mitt vatten ett par ggr bara och det blir fult direkt. Nu får jag vatten från mammas jobb och det är bättre än mitt men inte så bra som vattnet vid båten.

I övrigt: använd produkter utan sls, silikon och parabener, låt bli fön, plattång och locktång. Borsta så lite som möjligt. Undvik kemikalier! Måste du färga, välj en ammoniakkfri färg som inte är permanent.

Ta reda på om ditt hår vill ha protein eller fukt. Hår som vill ha protein blir risigt av olja och tvärtom. Mitt hår älskar protein och 8 av 10 ggr använder jag inpackning med mycket protein. Använder ekologiska produkter från Giovanni.

Jag tappade 2/3 av mitt hår pga sjukdom... Det var jättejobbigt, mitt långa blonda hår var liksom mitt signum. Tur det var ganska tjockt från början... Nu är det nästan bra igen, inte lika tjockt som förr men helt normalt, ej tunnt. Jag har toppat det ca varannan månad eller var tredje beroende på hur topparna ser ut. Hade en period extensions men det blev sju resor värre av det tyvärr. Jag mådde dåligt över mitt tunna hår och kände att det lyste lång väg hur sjuk jag var. Därför valde jag extensions. Rekommenderar som sagt inte att göra det, det blir bara en ond cirkel. Fästena drog och slet i mitt hår och jag tappade så massa hår att jag fick klippa av 15 cm. Om ditt egna hår är väldigt tunnt är det bättre att du köper en snygg peruk att ha när du vill vara fin. Eller clip on extensions. De sliter minimalt, om man använder dem minimalt. Dvs du kan inte ha dem varje dag, då sliter de.
 
Jag har hår till mitten av ryggen ungefär (nedanför skulderbladen) och jag sover med utsläppt hår. Det är väldigt sällan jag sover med uppsatt hår då jag någon gång lärt mig att håret då slits mot varandra. Jag tvättar håret max 2 gånger i veckan om det inte händer någonting extra speciellt, då kanske det blir en gång till. När jag tvättar det använder jag ett schampoo som heter Nexxin, från apoteket, eftersom jag har världens kassaste hårbotten. har jag bråttom använder jag balsam, annars är det alltid inpackning. Jag passar alltid på att göra en inpackning i bastun när jag använder en sådan. Innan jag fönar håret efter tvätt sprayar jag med balsamspray och har sen lite olja i topparna.

Jag använder i huvudsak en bred borste. Typ en sådan här.
images

Jag använder en smalare borste ibland när jag lockar eller plattar delar av håret. Men för det mesta använder jag den breda modellen.

Jag fönar och plattar/lockar håret varje gång jag tvättat det. Det funkar inte att låta mitt hår självtorka för då kollapsar hårbotten på mig, samt håret lägger sig helt platt.

Jag använder inga speciellt dyra produkter, men alltid silikonfritt eftersom jag är allergisk, men inget som är dyrt.


På vilket sätt är din hårbotten kass?

Har själv en väldigt torr och besvärlig hårbotten som blir något bättre av att jag tvättar håret varje dag, men mitt hår vill helst inte tvättas mer än typ 2 ggr i veckan :s och jag blir galen.. får vätskande sår ibland när jag kliat mig
 
Olja har man väl inte i botten alls om det inte handlar om typ inpackning?
Jag har främst i längderna.
Hur mkt man kan ta beror på olja, vissa blir bara feta och vissa går in jättefint i håret.
Vissa siter rekommenderar att mot torr och ynklig hårbotten ha olja i den. Men för själva håret är det ju längderna.
 
Ger äppelcidervinäger någon avfärgning i håret?
Jag är ljusgråhårig och kämpar med att inte få det gulaktigt av miljön, vilket är lätt i mitt hår eftersom jag varit mörkhårig med röd bas som min naturliga färg innan det började gråna. Jag inbillar mig att äppelcidervinäger kan tona det gulaktigt?
Jag misstänkerr att det skulle kunna bleka håret om man har det i och går ut i sol. Det är helt ogrundat, gissning helt och hållet på att citron har den effekten och att det liksom kändes som att mitt hår bleknade lite i somras.
 
Så olika det kan vara! Mitt hår är nästan alltid som finast när jag gått och lagt mig med blött, utsläppt hår. :D Mer volym och mindre risigt i topparna.
Jag har inte varit hos frisören på säkert 7-8 år, men försöker hålla efter kluvna toppar kontinuerligt och klipper igenom det några gånger om året.
Känns det risigt dränker jag längderna i kokosolja, jag har har håret flätat dagtid så det syns inte.
Ett knep som jag åtminstone inbillar mig fungerar är att avsluta all hårtvätt med skölja igenom håret med kallt vatten. Det ska enligt uppgift "sluta" hårstrået på något sätt.
Mitt går också att sova blött med, blir väldigt lockigt.
 
Tangle teezer. Skulle inte kunna leva utan denna borste sedan jag började använda den har mitt hår
blivit friskare äntligen börjat bli långt och det gör inte ont att borsta håret längre, underbart!
,
bli
img-2228.jpg
 
På vilket sätt är din hårbotten kass?

Har själv en väldigt torr och besvärlig hårbotten som blir något bättre av att jag tvättar håret varje dag, men mitt hår vill helst inte tvättas mer än typ 2 ggr i veckan :s och jag blir galen.. får vätskande sår ibland när jag kliat mig
Min hårbotten ramlar av ifall jag använder fel produkt. Då snackar vi inte lite torr och kliar, utan stora klumpar/flagor som kliar så jag typ får panik.

Med rätt produkter är det bättre, men gudarna ska veta att jag testat det mesta för att kunna ha en någorlunda normal hårbotten. Nexxin och Head & Shoulders funkar absolut bäst på mig.
 
Min hårbotten ramlar av ifall jag använder fel produkt. Då snackar vi inte lite torr och kliar, utan stora klumpar/flagor som kliar så jag typ får panik.

Med rätt produkter är det bättre, men gudarna ska veta att jag testat det mesta för att kunna ha en någorlunda normal hårbotten. Nexxin och Head & Shoulders funkar absolut bäst på mig.


Ja men det låter som min! Har jag inte tvättat håret på 3 dagar så känns det som att jag vill doppa huvudet i en ishink för att bli av med klådan.

Head and shoulders tycker jag gör varken till eller från på mig. Ser fortfarande ut som att jag har världens största mjällflagor överallt så fort jag kliat lite i håret.... vart köper du Nexxin, är det apoteket?
 
Tror jag ska skaffa en svinhårsborste och testa :)
Har för mig att jag ska ha en träborste någonstans också, frågan är bara var den är :p

Har hästsvans så gott som dagligen, men försöker vänja mig vid att använda klämma istället.
Känns som att den sliter mindre på håret än vad snoddarna gör. Värmeprodukter använder jag aldrig, inte några andra produkter än schampo, balsam och olja heller.
Vill du absolut använda snoddar så finns det i plast, ser ut som en telefonsladd, som sliter mindre på håret.

Jag klippte mig nyligen. Jag beklagade mig för frisören över mitt tunna risiga hår, hon visade med en kam som hon drog ner bakom håret hur dåligt håret mådde någon dm ner från skalpen, där är det mycket tunnare. Man såg inte borsten alls högst upp och när man var i topparna såg man knappt håret.

Några rekommendationer jag fick förutom ett ordentligt klipp, BRA produkter för DIN hårtyp, använda inpackning, använda leave in produkt (som även skyddar mot UV-strålar,kanske inte högaktuellt nu), sova med sidenörngott, inte sätta upp håret i strama tofsar på samma ställe och inte tvätta för ofta, 1-2 gånger i veckan.
 
Till de som vill byta ut sina snoddar med metallclips som tuggar hår: mitt lokala COOP forum har vanliga tyg/syntet-snoddar men utan metallclips! Säljs oftast i en liten påse med närmare 50 stycken och finns alltid vid hårprodukterna.
Jag har märkt stor skillnad sen jag bytte ut alla mina snoddar.
 
Ja men det låter som min! Har jag inte tvättat håret på 3 dagar så känns det som att jag vill doppa huvudet i en ishink för att bli av med klådan.

Head and shoulders tycker jag gör varken till eller från på mig. Ser fortfarande ut som att jag har världens största mjällflagor överallt så fort jag kliat lite i håret.... vart köper du Nexxin, är det apoteket?
Min hårbotten ramlar av ifall jag använder fel produkt. Då snackar vi inte lite torr och kliar, utan stora klumpar/flagor som kliar så jag typ får panik.

Med rätt produkter är det bättre, men gudarna ska veta att jag testat det mesta för att kunna ha en någorlunda normal hårbotten. Nexxin och Head & Shoulders funkar absolut bäst på mig.

Har en kollega med eksem i hårbotten som använder Maria Åkerbergs nässelschampo. Ska tydligen vara väldigt bra!
 
Jag har klassisk längd på håret men jag tror att främsta anledningen till att det håller sig friskt är att jag haft tur i det genetiska lotteriet. Därmed inte sagt att jag inte ägnar det någon omsorg för det gör jag absolut.

Håret är alltid uppsatt, aldrig i tofs oftast i knut med pinne. Jag sover med det flätat på sidenörngott. Innan håret nådde svanskotan gick det bra att sova med det utsläppt, det funkar inte längre. Jag oljar med kokosolja efter dusch och dränker i kokosolja 24h ungefär var 10e dag. Jag kör en lightvariant av balsammetoden där jag inte använder silikonprodukter men använder schampo ibland även om jag oftast tvättar med enbart balsam. Sist men inte minst trimmar jag håret själv med Feyes self trim method.
 

Liknande trådar

Småbarn Vår lilla dotter på 2 år har väldigt mycket, väldigt tjockt och väldigt långt fint hår. I nacken har hon lockar. Hon har dock börjat...
2
Svar
35
· Visningar
1 612
Senast: gulakatten
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 153
Senast: skiesabove
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 288
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 782
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp