Bakom hand?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare entutre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 300
E

entutre

Hej! Jag har en liten fråga.
Har ridit en häst ett par gånger som jag funderar på en sak hos. Hon verkar ha en tendens att hamna i handen, alltså att jag typ får bära runt hennes huvud. Jag har testat att ha tygelnkontakten väldigt lös, alltså, så fort hon går i en någorlunda form ta bort stödet så mycket som möjligt (har fortfarande litegrann kontakt). Då fortsätter hon gå i den någorlunda formen ett tag, några min, tills hon protesterar och jag måste börja om proceduren.

Då undrar jag ifall hon, när jag "mjuknar" med händerna fortfarande bär sig själv eller ifall hon hamnar bakom hand. Och hur är det man kontrollerar det egentligen? Ifall ni tror att hon hamnar barkom hand och försöker smyga undan arbete, hur ska jag göra då?

Sv: Bakom hand?

70 som tittat men ingen som har nån ide? Förresten så är hästen en ej startad travare.

Hmm.. Din fråga är lite svår här på dressyr, eftersom ditt tillvägagångssätt är mycket vanligare inom westernridningen där man eftersträvar en mycket "lös" kontakt med hästen - fråga där så får du säkert bättre svar.

Hursomhelst. När jag rider är en häst alltid bakom hand om den inte söker sig nedåt/framåt med nosen när jag lättar fram med tygeln. Den ska ju givetvis fortfarande bära sig och inte dratta på näsan som någon annan kråka, men den ska komma ut med nosen och bli något lägre i formen.

Ok, känns inte som nån ide att fråga på western då det faktiskt är engelsk dressyr jag håller på med :confused:.
Jag hade ju fortfarande kontakt, bara mycket mindre, jag orkar ju liksom inte bära runt 50kg eller vad det är ett hästhuvud väger i händerna! Det kändes som om hon gick likadant och hon hade ju redan sökt sig till bettet innan jag försökte ta bort det tunga stödet. Jag drev till lite extra med sitsen just de tillfällena så det kanske var rätt??
Hur gör ni andra när ni rider en häst som är tung fram?

Du ska absolut inte behöva bära runt på hästens huvud. Men det "hårda" du känner i handen beror på att hästens bakben inte är aktiverade. Jag rekommenderar i så fall mycket lösgörande och "motorstartande" övningar. Träna mycket övergångar, slutor är lite samlande och hjälper dig få "upp" hästen lite. Och så självklart tempoväxlingar - hela tiden. Det startar motorn.

Du ska absolut inte behöva bära runt på hästens huvud. Men det "hårda" du känner i handen beror på att hästens bakben inte är aktiverade. Jag rekommenderar i så fall mycket lösgörande och "motorstartande" övningar. Träna mycket övergångar, slutor är lite samlande och hjälper dig få "upp" hästen lite. Och så självklart tempoväxlingar - hela tiden. Det startar motorn.

Jo, det beror nog kanske på det. Men det jag undrade också var ifall hon fortfarande bär sig själv när jag gör det dära med tygeln för det känns ju så, men jag vet ju inte då jag inte sett det från backen! Tänkte att nån kanske hade nån erfarenhet av detta? :confused:

hej. jag har några förslag som du kan prova. uppresande tygeltag,alltså du lyfter båda händerna rakt upp för att lyfta upp huvudet, hur högt du lyfter händerna får du känna efter själv, beror på hur hästen svarar..direkt när du lyft händerna och hästen lyft huvudet så driver du extra med benen. det är bättre att hon är över tygeln än bakom hand, träna bakdelel,övergångar och köättring. och upp med huvudet

Liknande trådar

Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 072
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 109
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 813
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 271
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka