Balansering i monté?

psychoflum

Trådstartare
Tjena tjena

Är ingen expert på det här med hur hästarna fungerar bäst med balanseringen i monté och har nu stött på lite problem med en pålle som jag rider.
Tänkte att någon där ute i den stora vida hästvärlden kanske kunde komma med någe tips och ideér så jag kan fundera vidare :idea:

Hästen i fråga (varmblodstravare) går med PG-skor utan brodd båda fram (röd sula).. hur bra är detta?! ...och järnskor med 4st 8mm brodd med svart sula båda bak..

Jag rider honom med en vanlig ridhästsadel och ett vanligt huvudlag med rakt bett.. så lite som möjlig är min filosofi..

Han är lugn i sig själv, rytmisk och fin i traven och travar lätt 1.25 i vagn i nuläget.. kan säkert gå fortare också då han har rekord på 1.16m , men det har jag inte sett med egna ögon.

Problemet är att när jag red ett lättare jobb på honom förra lördagen i 1.35 tempo 2000m kändes han lite rullig hela tiden, jag fick hjälpa honom lite, fick även en kort galopp i det jobbet. Sedan provade jag honom 500m lite snabbare (vet ej hur snabbt), men efter 200m rullade han över i galopp och stack iväg 500m innan jag fick stopp på honom :crazy: Banan var ganska bra den dagen, ganska mjuk, men ändå fast.

Min erfarenhet är att montéhästar som är lite rulliga brukar bli säkrare i traven med lite mer tyngd fram...tex med ett par boots.
Tänkte dock på att PG-skorna väger lite, men provade ändå.. why not? Red 2000m i 1.40 tempo, men han var betydligt rulligare idag. Fick 4 galopper:eek: Hm...inte boots fram! Nåt stämmer inte men vad? Banan var dock stenhård.. .hur spelar detta in?

Jaja.. nu har ni fått lite info.. nån som har några erfarenheter och kan ge lite tips och råd???!!!

:bow::bow::bow:

Sv: Balansering i monté?

Byt sadel(ridhästsadel är som att ha en rygg säck när du springer maraton=helt galet), ha upp-check o se till att du rider "rätt" så tror jag att du kommer längre.

Skoningen låter väldigt tung! Skulle inte vilja belasta med ännu mer vikter så som boots, hellre plocka av o se vad som händer...

Varför har hästen PG. Knä problem? Kanske orsaken till galopp oxå.. att frambenen inte håller för monté...

Lycka till! :)

Tjena tjena

Är ingen expert på det här med hur hästarna fungerar bäst med balanseringen i monté och har nu stött på lite problem med en pålle som jag rider.
Tänkte att någon där ute i den stora vida hästvärlden kanske kunde komma med någe tips och ideér så jag kan fundera vidare :idea:

Hästen i fråga (varmblodstravare) går med PG-skor utan brodd båda fram (röd sula).. hur bra är detta?! ...och järnskor med 4st 8mm brodd med svart sula båda bak..

Jag rider honom med en vanlig ridhästsadel och ett vanligt huvudlag med rakt bett.. så lite som möjlig är min filosofi..

Han är lugn i sig själv, rytmisk och fin i traven och travar lätt 1.25 i vagn i nuläget.. kan säkert gå fortare också då han har rekord på 1.16m , men det har jag inte sett med egna ögon.

Problemet är att när jag red ett lättare jobb på honom förra lördagen i 1.35 tempo 2000m kändes han lite rullig hela tiden, jag fick hjälpa honom lite, fick även en kort galopp i det jobbet. Sedan provade jag honom 500m lite snabbare (vet ej hur snabbt), men efter 200m rullade han över i galopp och stack iväg 500m innan jag fick stopp på honom :crazy: Banan var ganska bra den dagen, ganska mjuk, men ändå fast.

Min erfarenhet är att montéhästar som är lite rulliga brukar bli säkrare i traven med lite mer tyngd fram...tex med ett par boots.
Tänkte dock på att PG-skorna väger lite, men provade ändå.. why not? Red 2000m i 1.40 tempo, men han var betydligt rulligare idag. Fick 4 galopper:eek: Hm...inte boots fram! Nåt stämmer inte men vad? Banan var dock stenhård.. .hur spelar detta in?

Jaja.. nu har ni fått lite info.. nån som har några erfarenheter och kan ge lite tips och råd???!!!

:bow::bow::bow:

Min första tanke är att du borde låta kolla upp den hästen! Den kan vara öm i sina framknän eller framkotor därav beteendet.

En bana som är stenhård bör man för det första inte träna alls på... men ja, givetvis spelar det in om hästen var sämre i det jobbet. Är hästen dessutom öm någonstans så påverkar en hård bana ännu mer negativt.

Ursäkta om jag låter negativ men innan jag spekulerar vidare vill jag veta att hästen är 100 % fräsch.

Häst rullig betyder ofta att ryttaren behöver träna upp sin balans så att hon sitter rätt på hästen. Monte är en konst som få behärskar, ryttaren ska vara balansen, ryttaren ska va där traven blir som bäst.

Håller med Oki - kolla upp hästen, det där låter inte bra.
När hästen tar till galoppen vid tempoökningar brukar det vara ett tecken på att den har ont någonstans.

Alla hästar ska kunna gå lätta jobb utan att galoppera oavsett vad du har för sadel på den.
En vanlig allroundsadel duger alldeles utmärkt att träna i - ska du rida lopp är det en annan sak...

*Kapar tråden*

Hur skulle ni resoner om ni skulle ut med en häst i ett montélopp som vanligtvis presterar bra barfota i sulkylopp. Skulle ni dra skorna i montéloppet eller behålla dem på eller balansera på något annat sätt?

Beror helt och hållet på hästen. En häst som behöver gå barfota för att få plats eller fäste i sulkylopp lär behöva det i montelopp också.

Min erfarenhet är att endast de hästar som är ofräscha behöver någon form av extra vikt i monte jämfört med vad de har i vanliga sulkylopp.
En enda häst av de jag ridit har behövt extra vikt fram (boots) samt några hål kortare käk för att kunna trava balanserat. En annan häst fick ett par tunna sulor fram då han hade känsliga framhovar.

Däremot har jag fått höja käken ett par hål på några av hästarna, om det beror på min dåliga ridning :angel: eller om det är normalt vet jag inte. För jag upplever i de flesta fall att jag vill få undan frambenen snabbare...

Jag skulle kolla upp hästen först och främst.

Sen skulle jag börja tänka på hur jag rider, balans, viktfördelning osv. Be någon filma och/eller fota dig när du rider ett snabbjobb så ser du ganska snart om och vad du behöver jobba på med din sits och hållning mm.

En "vanlig" allroundsadel fungerar bra under träning, av flera anledningar, men jag skulle inte ha det i lopp.

Om hästen är van att ha ryttare på ryggen (kan balansera sig lite själv) och ryttaren väl tränad för uppgiften så skulle jag inte heller rida snabbjobb på den utan köra den istället. Allt för att inte belasta mer än man behöver.

Jag önskar dig lycka till! :)

*kl*

jag tycker att om man ska rida monte (även om man "monté snabbjobbar") så ska man ha rätt utrustning & rida rätt.

Ska man däremot bara motionera hästen under sadel (rida i skogen osv) så är ju allroundsadel bra & då brukar inte ridstilen påverka reslutatet heller ; )

Vad är det som blir fel om man rider i en vanlig sadel?

(Alltså, jag menar inte att kritisera eller ifrågasätta, utan är bara intresserad.)

Inte ilka bogfritt i vanlig sadel samt väldigt mkt tryck av bossorna baktill vilket ger ont i ryggen. Sen är det svårt för ryttaren att balansera om sig, man blir ofta lite för framtung i vanlig sadel.

Ah, då fattar jag.

Jaha, då får hon väl använda sin minimala lilla läderlapp till sadel då... Men det ser ju livsfarligt ut!

Balansen i "läderlapparna" är bättre än vad det ser ut.

Skillnaden är på känslan är också stor mellan en vanlig sadel och en som är gjord för att rida fort i.

Men om hästen är ordentligt het och man måste dra stopp för att undvika en olycka, har man något stöd i en sån där läderlapp då verkligen? Jag tycker det ser ut som om man skulle flyga rätt av hästen som en projektil om den hittar på hyss. :D

Stödet finns i benen, benen långt fram ger broms, benen bak ger gas.
står man rakt upp är man bromsande, hukar man sig är man gasande.
Mkt mer variationer att leka med.

Jag personligen har svårt att hålla balansen i sån där liten läderlapp som du menar, men så är man ju gammal och gråhårig. En sån där 3 kg motionssadel är perfekt för mig och min balans.

Jag upplever det som att man får mer kraft när man kan anväda benen mer som hävstång när man har kortare läder och står upp... Sadeln är ju uppbyggd för att man skall ha knäna framme på "flärparna" de är ju även försedda med visst stöd.
Hon skall ju givetvis rida med den längden på läder etc som hon finner bekvämast och känner att hon får mest kontroll med.

Flum-Skaune

Viss betydlese har det ju... det skulle bli sjukt obekvämt att rida med jockeykorta läder i en dressyrsadel till exempel. Olika typer är ju designade för olika typer av sitsar.

Jag tycker att det kräver mer kraft och jobba att försöka få stopp på en häst som försöker dra iväg om jag har längre läder än om jag har kortare. Sedan väljer jag en sadeltyp som främjar den sitsen som är mest lämplig för den typen av ridning som jag vill göra. Hoppsadel till hoppning/skogsritter, dressyrsadel till dressyr och löpsadel till snabbjobb.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 179
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Hunden och jag springer idag mellan 5-7 km och jag googlade av rent intresse efter just hur man tränade hunden i kondition. Men det...
Svar
5
· Visningar
4 611
Senast: fryckan
·
X
Trav Har lite funderingar på balansering.. Och åsikter om hur ni gör tex. Har en Grymt rullig Fransos... När han var 3 år travade han... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 364
Senast: dallejanne
·
J
Träning Hejsan, jag behöver lite tips och tricks om någon har för att komma loss med min häst som är i en riktig trotsålder just nu. :( Jag... 2
Svar
38
· Visningar
3 496
Senast: bumbi_608
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31