Balsammetoden/no poo

Sv: Stylingprodukter enligt BM som passar mig

Har sammanfogat två trådar med den stora BM-tråden.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Och till ämnet:
Jag har använt Loreals lila balsam som tvättbalsam ett par gånger nu - och det är för bra. Håret blir gnissligt, nästan som om jag använt schampo. Det finns inget som helst vårdande kvar i håret när jag sköljt ur balsamet, utan håret blir strävt, trassligt och allmänt otrevligt. Fler som upplevt samma sak med det balsamet?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Japp! Men jag tycker det blir rent av det så jag blandar det lila med naturelle och bamse. Men jag ska testa Såklart eftersom det har bra rek, tycker ändå den goda doften inte sitter i som efter schampo, så då kan jag lika gärna ta ett parfymfritt :idea:
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Japp! Men jag tycker det blir rent av det så jag blandar det lila med naturelle och bamse. Men jag ska testa Såklart eftersom det har bra rek, tycker ändå den goda doften inte sitter i som efter schampo, så då kan jag lika gärna ta ett parfymfritt :idea:

Parfym i sig självt är ju inte särskilt bra för huden så använd Såklart Balsam och spraya sedan parfym i längderna i håret så slipper din hud kontakt med parfymen. :idea: Såklart är bra, håller mitt hår rent i evigheter och det får dessutom fina lockar av det. Inte tungt och inte frissigt. :laugh:
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Neutral funkar också bra. Parfymfritt, färgämnesfritt,
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Men tyvärr knepigare att få tag på. :(

Vi använder Neutral till tvättmedel osv.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Var hos frissan för en vecka sedan och är fortfarande inte normal i håret igen :mad:. Det känns som jag är tillbaka på ruta ett med hår som är lika elektriskt som en pudel som kilat igenom ett kärnkraftverk :eek:. Ska det vara så här får jag helt enkelt klippa mig mer sällan :mad:
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Eller be frisören att inte använda några produkter, om du inte färgar håret. Då kan man dessutom ta med sig eget Sista-schampo istället om man får såna problem efter.

Någon som har tips på produkter som är godkända att ta i håret före hårfönen? Jag fönar nästan aldrig håret, men nu har jag införskaffat en hårfön så jag slipper tvätta håret 3 timmar in jag ska någonstans. Men allt "småhår" lyfter av värmen, så jag skulle behöva nåt att ha i håret.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Googla på "lockig styling" så bör en av de första träffarna bli en lista lång som flera armar med godkända stylingprodukter.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Provade att tvätta håret med bara vatten och resultatet blev förvånansvärt bra :). Alltså nu hade jag förväntat mig att det inte skulle bli någon skillnad alls så jag hade låga förväntningar ;). Jag gjorde det bara en gång också, efter ett par veckor med enbart vattentvätt vet i 17 hur man ser ut :angel:
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

En fråga! Hur funkar det att tvätta ur håret med grönsåpa? Som sista shampoo alltså. Det vore smidigt för sånt har jag alltid hemma.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

KL

Jag använder f n balsam från Franck Provost som tvättschampo - och då behöver jag inget vårdande trots att jag alltid hade supertorrt hår innan jag började med balsammetoden. Späder ut balsamet med minst hälften vatten.
Det finns tre varianter av deras balsam varav två är utan silikoner. På den ena står det t o m "No silicone" högt upp på framsidan! Den andra utan silikoner heter Expert Repair. Nu senast betalade jag ca 60 kr för en flaska på Rusta - och då innehåller den hela 600 ml. Med 50 % vatten blir det alltså mer än en liter för det priset! Praktiskt pump följde med dessutom.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Kl

Nu måste jag fråga!
Hade laddat och stod redo med telefonen i högsta hugg i affären för att stämma av vilket sistashampoo och vilka balsam jag skulle kunna köpa.
Sista schampot gick bra, men när jag kom till balsamen blev det problem.
Jag använde mig av listorna på lockigt.se och fattade inte hur man vet skillnaden på ett första och andrabalsam i listorna? Det slutade med att jag kom hem med ett sistashampoo och ett balsam som jag inte vet om det är ett första eller andra? Vågade inte köpa ytterligare en sort med risk för att hamna med två första eller tvärt om..

Balsamet jag kom hem med var detta

Uuups.. Det är givetvis motsvarande balsam.. De blev ju ett schampo på bilden ^^

Schampo_Vardande_Q10_250ml_203518_web_425H_425W.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Vad som är tvättbalsam och vad som är vårdande balsam varierar beroende på hur håret mår. Men grundregeln är att billiga balsam är bra till tvätt, och dyra (eller inpackningar) är vårdande.

Barnängen Q10 kan fungera som allt-i-ett om du har tur, men troligen gör det sig bäst som tvätt. Och är du ny till metoden så brukar det behövas ett vårdande också, ett billigt alternativ som kan funka bra är Garnier Respons Inpackning - pärlemor och körsbär (den rosa burken).
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Tack för ditt svar! Köpte ett annat shampoo, ACO dubbelverkande mot mjäll. Nu har jag ju inte mjäll längre men köpte det ändå. Är det någon som har/haft mjäll och kör med bm? Hur funkar det? Kan ju vara intressant att veta om jag får det igen nån gång.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

KL

Jag har nu kört balsamtvätt i åtta månader. Igår var jag och klippte mig och plötsligt utbrast min frisör (som jag aldrig berättat för): "Ditt hår är ju i superkondition!"

Bra betyg åt metoden:D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Vad roligt!! :banana:

Själv jag har ju hållt på ett tag nu.. jag är inte helt nöjd, men jag ser en stor förändring på mitt hår. Jag har slutat borsta håret helt, drar bara noggrant igenom fingrarna genom håret när jag har balsamet i håret. Sedan så tar jag i gele, drar upp håret i en "turban" i handduken för att håret ska komma ihop sig mer efter att jag torkat det något. Sedan låter jag det bara vara. Jag har fått ordentliga lockar som jag iof tycker är lite väl rufsiga/frissiga/spretiga, men jag har alltid vart väldigt nojig över det så det är nog inget jag borde gnälla över.
Överhåret vill däremot inte loocka sig som övrigt. Det är veeeerkligen dags för mig att klippa mig, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Gifter mig nästa lördag och tänkte sätta upp håret i en donut, då vill jag ha håret långt... men utöver det vill jag klippa upp håret rätt rejält för att få till lockarna i hela håret.. men då kommer det inte funka sätta upp donuten... Vet inte hur jag ska trixa till det... hmm...
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Mitt överhår har också svårare att locka sig, förmodligen pga långvarigt slitage med blekning och färgning (jag gör det fortfarande).

Och jag kan väl inte heller säga att det alltid ser ut exakt som jag vill - men det var ändå kul att få den reaktionen från frisören som är van vid mitt fnösketorra hår:D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ja det är såklart jätte roligt! Vad använder du för produkter?
Jag har ju hållt på i precis två månader nu och märker stora skillnader. Jag tappar inte alls lika mycket hår längre och håret är inte lika svintoaktigt. Tror det kan bli riktigt bra efter en klippning faktiskt. Lockarna kunde ju vara bättre, men med tanke på hur väldigt lite produkter jag använder så är jag ändå stornöjd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp