Balsammetoden/no poo

Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Allt möjligt. Tvättar med billiga balsam som garant såklart, garnier fructis eller elvitals lila. Vårdar med två olika jessicurl - aloeba daily och deeply conditioning. Låter ibland det vårdande sitta kvar.

Har också en olja från jessicurl fast den använder jag nästan aldrig. Och stylingmoussen som heter nåt med body and volume från garnier fructis ger bra lockar.

Sen ploppar jag håret i mikrofiberhandduk.

Jag vet egentligen inte om jag hittat de optimala produkterna, håret blir väldigt olika även om jag använder samma produkter.

Men oavsett produkter verkar balsammetoden vara helt rätt för mitt hår.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Oj jösses! Jag blev helt matt av att bara hitta ett sistashampoo och två balsam som var tillåtna. För att inte tala om gelen! Sen gav jag upp! :o

Förlåt men.. Ploppar håret?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Att jag köpt så många beror på att jag letat det optimala som skulle funka i alla lägen. Men så har det inte blivit, ibland är håret bra, ibland sämre, även om jag använt samma balsam. Nu har jag dock köpstopp på tvättbalsam tills badrummet är tömt:D

Jessicurl kommer jag att fortsätta med, har inte hittat något billigt vårdbalsam som funkar lika bra för mig.

Ploppa, förlåt:rofl:. Det är ett hysteriskt fånigt ord i sammanhanget, jag vet:D.

I det här inlägget finns länk till en beskrivning.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

KL
Jag körde Balsammetoden ett tag, men la av för att jag tyckte att jag tappade så mycket hår.
När jag sen började med schampo igen så kunde jag plötsligt gå 4-5 dagar innan håret blev fett!
Nu har det gått ett halvår sen jag övergav BM och nu blir det lika fett efter en dag, så snart ska jag ta en BM-period igen.

Däremot har jag funnit ett helt nytt sätt att "styla" mitt hår.
Jag använder balsam som gele. När jag tvättat håret har jag i balsam som jag inte tvättar ur. Sen kramar jag i ytterligare lite balsam för att få fram lockarna.
Dels blir håret mycket lockigare nu än någonsin förr. Men håret mår också galet bra av att ha så mycket balsam i jämt.

Den enda nackdelen är att jag får finnar i nacken och på halsen där håret ligger.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Minus 20 och håret är inte statiskt så man kan knäcka extra som julgransbelysning :D. Underbart med balsammetoden!! :p
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

*Puttar*

Jag behöver hjälp!! Snabbt:D

Jag är BM:are sedan 3-4 år, nu har jag använt Garants Såklart Balsam som tvättbalsam i säkert 2 år, har varit väldigt nöjd med det. Men nu går det inte, jag är väldigt torr i hårbottnen och det flagar om jag kliar. Jag har provat att olja in hårbottnen, tvätta mer sällan och oftare, men får inse att detta tvättbalsamet inte funkar.


Innan dess använde jag Neutral, men efter ett tag gick inte det, jag fick ingen ren känsla. Jag har testat Änglamark, men det är för tungt. När jag började med BM använde jag Eldorado tror jag.

Jag har ett krav, det är att det ska vara Ekologiskt eller iaf Miljövänligt. Det är en väldigt viktig punkt för mig.

Några tips som ni har testat? Jag har ganska långt hår, tunna hårstrån men mycket hår. Tvättar 1-2 gånger i veckan.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Har du provat äggschampo? Det tvättar bättre än balsam men är inte alls lika uttorkande som vanligt schampo eller ens som sls-fria schampon. :)

Här kommer receptet för de som är intresserade:

Äggschampo

1 ägg (både vita och gula)
1 tsk honung
1 nypa askorbinsyra eller citronsyra kan ersättas med en skvätt äppelcidervinäger

till sista sköljning
1/4 tsk citronsyra (eller någon av ovanstående sura förslag) per 5 dl kallt vatten

Blanda ägget och honungen noga tills honungen löst upp sig helt, tillsätt det sura och vispa lite till. Det kan vara en bra idé att fiska upp äggsnoddarna då de gärna fastnar i håret annars. Blöt håret och applicera schampot främst i hårbotten, gärna genom att fördela små klickar jämnt över skalpen. Massera lite och låt verka 5-10 minuter eller längre beroende på hur smutsigt håret är. Skölj noga med ljummet vatten. Allra sist sköljer du håret med citronsyra-vattnet, detta ska inte sköljas ur med vanligt vatten. Klart!

Det är inte tänkt att schampot skall sparas utan detta är en tvättomgång, räcker till ganska långt hår.
Om du använder hårprodukter som innehåller ej vattenlösliga ingredienser som silikoner och mineraloljor bör du tillsätta lite bikarbonat i schampot.

Lycka till!
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Det låter jättebra, men jag har inte riktigt ork att blanda eget tyvärr. Har testat lite olika huskurer, men det är ofta kladdigt, jobbig och motsvarar inte förväntningarna.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Hur kan man avgöra om ägg tvättar bättre än balsam?

Lady_vip: jag har nog samma problem som du. Min frisör påpekade igår att jag har ett torrt och irriterat område i hårbotten. Jag växlar redan mellan flera olika produkter.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Förstår precis vad du menar, det är väldigt sällan hemgjorda grejer funkar tycker jag. Detta är dock ett undantag i mitt fall, jag tycker schampot funkar helt suveränt de gånger jag tar mig tid att blanda ihop det. :)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Tvättar bättre var nog en dålig formulering ser jag, även om det är den vanligaste formuleringen när man menar att ägget har en starkare tvätteffekt än balsam men absolut inte lika stark som schampon. :)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Lady_vip: jag har nog samma problem som du. Min frisör påpekade igår att jag har ett torrt och irriterat område i hårbotten. Jag växlar redan mellan flera olika produkter.

Vilka växlar du mellan?

Jag är redan lite begränsad iochmed att jag inte vill köpa tex Loreals produkter, men funderar på att köpa Urtekram idag när vi ska handla.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Men hur avgör man vad som starkare tvätteffekt? Det är ju samma sak, bara formulerat annorlunda:D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Alla möjliga. Något oreal, något garnier fructis, garant såklart, två olika jessicurl. Men hårbotten är torr ändå, på ett ställe på bakhuvudet.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Mitt torra är framförallt framme vid pannan.

Jag hade ett tag som jag alltid hade fet hårbotten på ett ställe på bakhuvudet, men sen kom jag på att jag inte kom åt ordentligt där när jag masserade hårbottnen med balsam. Men det lär det ju inte vara för dig, för du vet ju att du är torr där.

Jag MÅSTE dessutom klippa mig så snart som möjligt, men min frisör finns i min hemstad och dit hade jag inte tänkt åka på iaf en månad till. Håret blev katastrof efter att jag försökt rädda med att schamponera med mitt sista-schampo för nån vecka sen. Så nu har jag torr hårbotten och torrt hår!
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Lush har flera balsam som är godkända - ett som jag tycker funkar bra är Veganese. Luktar gott också! :) Priset är ett minus, men å andra sidan är det miljövänlig. Även deras Jungel ska vara godkänt, det har jag inte testat dock.

Kör normalt Response avocado och sheabutter-balsam, vilket funkar bra för mig. Valde det mest för att det finns på ÖoB och är billigt, men nu har jag kört i princip bara på det och Veganese i nästan ett år. :bow:
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Fast bättre och starkare är väl inte samma sak? För vad som är bättre är ju olika för de flesta och varierar beroende på vilka kvaliteter man väger in i det. Exakt vem som avgjort det och hur vet jag inte men hur som helst så funkar den graderingen i mitt hår iaf. Ledsen att jag använde det alls, ska undvika formuleringar och påståenden där jag inte kan ge exakta svar i fortsättningen.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Oj jösses! Jag blev helt matt av att bara hitta ett sistashampoo och två balsam som var tillåtna. För att inte tala om gelen! Sen gav jag upp! :o

Förlåt men.. Ploppar håret?


Som sista-schampoo kan du använda vanligt diskmedel. Tvätta och skölj i två omgångar - klart.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp