Banan på pizzan och andra intressanta matkombinationer

Kompisen som äter korv med pannkakor har fått det hemifrån. Själv är jag uppväxt på pannkakor, bacon och lingonsylt (vi hade nog lingonsylt till allt när jag var lite).

Nu äter jag stekt korv med ost, korvbröd, rostadlök, barbecuesås och lite majonäs.

Ugnspannkaka gör man väl ganska traditionellt med bacon, eller är det också en sådan där norrländsk grej? Korven var intressant dock, fast jag antar att det Egentligen inte är så stor skillnad. Salt som salt.

Och man ska inte underskatta lingonsylt! Jag importerar flera burkar hemifrån varje år. Funkar superbra till haggis! :D

Din korvkombo låter som någonting de skulle sälja på gatorna i USA. :)
 
Ugnspannkaka gör man väl ganska traditionellt med bacon, eller är det också en sådan där norrländsk grej?

Inte riktigt, det du talar om är fläskpannkaka som visserligen görs av samma grundrecept men räknas mig veterligen som en egen rätt. Jag är uppvuxen med ugnspannkaka och den var alltid köttfri och åts som vanliga tunna pannkakor med sylt och grädde.
 
Inte riktigt, det du talar om är fläskpannkaka som visserligen görs av samma grundrecept men räknas mig veterligen som en egen rätt. Jag är uppvuxen med ugnspannkaka och den var alltid köttfri och åts som vanliga tunna pannkakor med sylt och grädde.

Så kallas det ja! Jag har inte ätit vare sig plättar eller pannkaka sedan jag flyttade hemifrån tror jag - av någon anledning kan jag verkligen inte lyckas med endera. :(
Jag tänkte mest att smakkombinationen inte var sådär jättefrämmande. :)
 
Mycket som anses konstigt är ju "kultur" eller vad man ska kalla det. Min mamma var t.ex. HELT övertygad om att min man (som är engelsman) fullständigt missuppfattat att man har vinäger på pommes (maltvinäger eller äppelcider oftast). Han försökte förklara att man i England nästan alltid har vinäger på sina chips men hon kunde inte tro att det var så. Det var ju liksom för gräsligt! Han måste ha missuppfattat (typ under hela sin levnad...).
 
Här hemma har vi alltid en diskussion (i all vänskaplighet kanske ska tilläggas) om tillbehören till fläskpannkaka. Jag äter den med lingonsylt :d medans övriga familjen äter den med sirap :yuck:
 
Ugnspannkaka gör man väl ganska traditionellt med bacon, eller är det också en sådan där norrländsk grej?
Inte riktigt, det du talar om är fläskpannkaka som visserligen görs av samma grundrecept men räknas mig veterligen som en egen rätt. Jag är uppvuxen med ugnspannkaka och den var alltid köttfri och åts som vanliga tunna pannkakor med sylt och grädde.
En standardkost för skogshuggare/kolare etc. som var hemifrån för arbete med primitivt boende var kolbullar (Kan nog ha många fler lokala namn och varianter?) Tärnat fläsk (rökt/rimmat för hållbarhet vid dålig förvaring) steks i panna över öppen eld. (Korn)mjöl blandat med vatten som fått svälla hälls i och steks i fettet (med fläsket kvar i eller serverat vid sidan av)

Efterrättspannkaka (till ärtsoppetordagarna) med ägg och mjölk gjordes från början som tjockpannkaka i en stekpanna med höga kanter (innan man hade ugn) som jag förstått det. (fungerar på trefot över eld, att steka tunna tror jag kräver spis för att bli bra)

Tror att dessa två smält ihop till vår ugns-/fläsk-pannkaka med modern tillagningsmetod, som då kan vara med fläsk i, vid sidan av eller utan.

Och lingonsylt kan man självklart äta till alla sorters pannkaka. :)
 
Här hemma har vi alltid en diskussion (i all vänskaplighet kanske ska tilläggas) om tillbehören till fläskpannkaka. Jag äter den med lingonsylt :d medans övriga familjen äter den med sirap :yuck:
Låter som ett skånskt sätt att kompensera för brist på lingonskogar genom att skörda betor istället.
 
Inte riktigt, det du talar om är fläskpannkaka som visserligen görs av samma grundrecept men räknas mig veterligen som en egen rätt. Jag är uppvuxen med ugnspannkaka och den var alltid köttfri och åts som vanliga tunna pannkakor med sylt och grädde.
Det beror nog på vilket län man kommer ifrån,här har tjockpannkakan alltid fläsk/baconbitar i sig o äts med lingonsylt.
 
Inte riktigt, det du talar om är fläskpannkaka som visserligen görs av samma grundrecept men räknas mig veterligen som en egen rätt. Jag är uppvuxen med ugnspannkaka och den var alltid köttfri och åts som vanliga tunna pannkakor med sylt och grädde.
Skånsk äggakaga (som är precis som ugnspannkaka men görs i stekpanna) äts med bacon och lingon! :)
 
I min ungdom så åt jag gärna snabbnudlar (helst biffsmak) med majonnäs om jag var ensam hemma, kunde lyxa till det med crabsticks till om vi hade hemma :rofl:
Provade igen för inte så länge sedan och det var verkligen barndomsminne, och ganska gott :D inga crabsticks dock...
 
Sambon äter kalvsylta med rödbetssallad på macka :wtf:
Kan knappt titta när han äter det, han påstår att jag skulle gilla det om jag testade, aldrig i livet säger jag :yuck::angel:

Jaha? Jag tycker det är fullständigt normalt. Äter numera sällan köttpålägg, men när jag gjorde det i större utsträckning var detta en för mig ganska vanlig kombo!
 
- Dricker mjölk till allt. Inklusive chips. Mjölk är typ det enda jag dricker när jag är hemma...Trots att jag är vuxen nu.
- Mjölkchoklad och oliver är en fruktansvärt god kombination. :love:
- Så även kassler och ananas. :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp