Banning (utbruten från Vad gör vi? CCXXIX + I)

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag tycker det är så tydligt att @athena_arabians inte är den som felkönar transpersoner (ens såna som hen inte gillar). Nej, det är inte okej att felköna, det är inte heller okej att säga "byta kön". I det här fallet var detväldigt tydligt att det handlade om dåtid. Tycker jag.
Bara för att det är lätt för dig att se att det handlade om dåtid så betyder ju inte det att det var det för andra. Det finns ju förmodligen fler transpersoner på forumet och är det okej att felköna en person så är det ju fritt fram att felköna andra - det är ju knappast en trygg miljö på forumet.

Vilket nick har inte varit här på länge, menar du? Diskussionen drog igång i den aktuella personens nya tråd.

En som blivit utsatt.. Jag läste diskussionen i tråden Forumets medlemmar där frågan om felköningen kom upp. Diskuterades det igen eller parallellt? Jag fattar ingenting nu 😅

Bara för att det är lätt för dig att se att det handlade om dåtid så betyder ju inte det att det var det för andra. Det finns ju förmodligen fler transpersoner på forumet och är det okej att felköna en person så är det ju fritt fram att felköna andra - det är ju knappast en trygg miljö på forumet.
Jag förstår din poäng. Jag har inte alla nyanser i det här. Generellt håller jag absolut med dig och det har funnits en hel del inlägg där det skrivits rätt vidriga saker om transpersoner.

Man kan ju ha två tankar i huvudet samtidigt? Dvs att ge fan i att felköna personen OCH tycka beteendet är oacceptabelt.
Det är liksom det jag reagerar på, jag förstår fullt ut din känsla om Tranan men jag tycker ändå inte det är rimligt att athena_arabians felkönade henne och inte ens kunde ge en vettig förklaring på varför.
Absolut.

Det enda jag reagerar på är att det är okej att limma på, tjata på, skriva sexuella kommentarer, trakassera kvinnor, posta bilder på sexualiserade ritade flickor, cementera könsroller och skriva om hur könen ska bete sig (DAMER minsann INTE kan bära sneakers eller keps utan ska bete sig på si och så vis *TIHI*) för att inte tala om vad personen skriver till andra unga kvinnor och flickor på andra sociala media och knappt få en varning på alla dessa år trots att flertalet personer har hört av sig, medens andra saker bannas det otroligt friskt för. Det talar knappast för en miljö där användare kan känna sig trygga.

Absolut.

Det enda jag reagerar på är att det är okej att limma på, tjata på, skriva sexuella kommentarer, trakassera kvinnor, posta bilder på sexualiserade ritade flickor, cementera könsroller och skriva om hur könen ska bete sig (DAMER minsann INTE kan bära sneakers eller keps utan ska bete sig på si och så vis *TIHI*) och knappt få en varning på alla dessa år medens andra saker bannas det otroligt friskt för. Det talar knappast för en miljö där användare kan känna sig trygga.
Att cementera könsroller etc är väl dock inte ett regelbrott, oavsett vad man tycker om det.
Om hon har brutit mot regler med bilder och kommentarer så varför har man inte rapporterat?

Att cementera könsroller etc är väl dock inte ett regelbrott, oavsett vad man tycker om det.
Om hon har brutit mot regler med bilder och kommentarer så varför har man inte rapporterat?
Jag rapporterade när det hände mig och Tranan fick tydligen en varning. Vilket jag tycker är fruktansvärt dåligt. Att tjata öppet om fotografering och limma på någon som ser ut att vara 20 när man själv är typ 60 är vidrigt. Och bråka emot när folk säger ifrån... om man har mage att bete sig så öppet så är min erfarenhet att det är hundra gånger värre bakom stängda dörrar.

Absolut.

Det enda jag reagerar på är att det är okej att limma på, tjata på, skriva sexuella kommentarer, trakassera kvinnor, posta bilder på sexualiserade ritade flickor, cementera könsroller och skriva om hur könen ska bete sig (DAMER minsann INTE kan bära sneakers eller keps utan ska bete sig på si och så vis *TIHI*) och knappt få en varning på alla dessa år medens andra saker bannas det otroligt friskt för. Det talar knappast för en miljö där användare kan känna sig trygga.
Det är givetvis inte okej, och varningar delades ut. Flera av de saker du skriver om har i alla fall inte jag sett, jag läser långt ifrån alla trådar på forumet. Därför är det så extremt viktigt att sånt rapporteras.

Om flera rapporterar och beskriver sin otrygghet pga någons agerande blir det ju lättare för oss att se allt och förstå allvaret än om det bara kommer in någon enstaka.

Det är givetvis inte okej, och varningar delades ut. Flera av de saker du skriver om har i alla fall inte jag sett, jag läser långt ifrån alla trådar på forumet. Därför är det så extremt viktigt att sånt rapporteras.

Om flera rapporterar och beskriver sin otrygghet pga någons agerande blir det ju lättare för oss att se allt och förstå allvaret än om det bara kommer in någon enstaka.
Jag har bett Gunnar ta bort mitt konto, men hoppas att andra rapporterar mer friskt i framtiden även om det knappt hänt något innan.

Jag kan bara svara för mig själv men utan en förklaring från personen som skrev det och utifrån vad jag såg i tråden så känns en banning hårt även om den blev kortare än 4v. Kunde kanske vara nog med en varning med det kanske hon fick först, det vet inte jag.

Jag brukar inte skriva eller blanda mig i konflikter men är tacksam för dessa trådar som kommit nu i det sista. Ser jag något som jag känner obehag inför/känns på gränsen har jag lovat mig själv att bli bättre på att rapportera det i framtiden.

Jag har bett Gunnar ta bort mitt konto, men hoppas att andra rapporterar mer friskt i framtiden även om det knappt hänt något innan.
Det stämmer inte. Det kom in flertalet rapporter på situationen den här handlade om, t.ex. Det som det skriks högst om nu har inte rapporterats ordentligt, så att envist fortsätta hävda att ”det aldrig händer något” bidrar bara till minskat förtroende. Vad tänker du ska bli bättre av att fortsätta hävda det?

Jag kan bara svara för mig själv men utan en förklaring från personen som skrev det och utifrån vad jag såg i tråden så känns en banning hårt även om den blev kortare än 4v. Kunde kanske vara nog med en varning med det kanske hon fick först, det vet inte jag.

Jag brukar inte skriva eller blanda mig i konflikter men är tacksam för dessa trådar som kommit nu i det sista. Ser jag något som jag känner obehag inför/känns på gränsen har jag lovat mig själv att bli bättre på att rapportera det i framtiden.
Banningssystemet är automatiskt. Varningar ligger kvar en viss tid som ”aktiva” efter de delas ut, och får man fler inom den tiden sker banningen automatiskt. I regel justerar vi inte det alls, utan det blir som det blir på den fronten (varningarna kan alltså ha kommit i helt olika situationer), men i det här fallet gjordes ett undantag.

Man kan alltså inte utgå ifrån att en banning kommer som resultat av en enskild händelse, utan den händelsen kan ha resulterat i en varning, som blev en banning pga att användaren dragit på sig varningar tidigare i andra situationer.

Banningssystemet är automatiskt. Varningar ligger kvar en viss tid som ”aktiva” efter de delas ut, och får man fler inom den tiden sker banningen automatiskt. I regel justerar vi inte det alls, utan det blir som det blir på den fronten (varningarna kan alltså ha kommit i helt olika situationer), men i det här fallet gjordes ett undantag.

Man kan alltså inte utgå ifrån att en banning kommer som resultat av en enskild händelse, utan den händelsen kan ha resulterat i en varning, som blev en banning pga att användaren dragit på sig varningar tidigare i andra situationer.
Tack för förklaringen☺️

Jag rapporterade när det hände mig och Tranan fick tydligen en varning. Vilket jag tycker är fruktansvärt dåligt. Att tjata öppet om fotografering och limma på någon som ser ut att vara 20 när man själv är typ 60 är vidrigt. Och bråka emot när folk säger ifrån... om man har mage att bete sig så öppet så är min erfarenhet att det är hundra gånger värre bakom stängda dörrar.
Tranan är väl 50 nu och det där hände för 15-20 år sen? Du la upp väldigt artsy bilder av dig, och Tranan, som på den tiden var väldigt fotointresserad frågade om hon fick fota dig. Och de ”sexualiserade bilderna av unga flickor” är japansk anime som Tranan ibland lagt upp i tråden om sin transition.

Med hjälp av förvanskad och illvilligt tolkad historieskrivning har ni fått en person att gå till bukehistorien som sexbrottsling. Och trots att sanningshalten inte går att kontrollera har det fått stå kvar. Det är ett etiskt haveri av mått som jag inte trodde var möjliga.

Därför har jag i två dygn försökt få mitt konto raderat. Det verkar vara en process som jag hoppas kan avslutas nu.

Tranan är väl 50 nu och det där hände för 15-20 år sen? Du la upp väldigt artsy bilder av dig, och Tranan, som på den tiden var väldigt fotointresserad frågade om hon fick fota dig. Och de ”sexualiserade bilderna av unga flickor” är japansk anime som Tranan ibland lagt upp i tråden om sin transition.

Med hjälp av förvanskad och illvilligt tolkad historieskrivning har ni fått en person att gå till bukehistorien som sexbrottsling. Och trots att sanningshalten inte går att kontrollera har det fått stå kvar. Det är ett etiskt haveri av mått som jag inte trodde var möjliga.

Därför har jag i två dygn försökt få mitt konto raderat. Det verkar vara en process som jag hoppas kan avslutas nu.

För 20 år sedan var jag ett barn.

5-6 år sen var i alla fall det som skrevs öppet i forumet.

Jösses blev det en utbruten tråd till. Hänger fortfarande knappt med vad som hände från början

Behöver man ha sitt konto raderat? Är väl bara att försvinna och sluta skriva?

Tranan kom ut som kvinna för ungefär 5 år sedan (det var i samma veva som min sambo gick bort därför kommer jag ihåg det) Lägger inte ned mer i den diskussionen

Sista jag skriver om något om banningen eller tranan i denna tråden.

Så det är tjejernas ansvar för vilka bilder dom lägger ut? Det skedde ju mkt på pm och på facebook mess tyckte jag mig läsa i den låsta tråden men du kanske var med i alla pm?

Jag är fascinerad över vad som anses okej och inte på buke. Men nu vet vi alla hur värdegrunden är.
Visst är det. På den tiden när allt hände var du en av dom jag lyfte det hela med vad som hände och vi landade båda i att det inte var bäst att ta det vidare för att det skulle bli mer konsekvenser för mig än för den personen som gick över gränserna. Det efterfrågas belägg i dag men många av oss utsatta vågade inte lyfta fram det då och med tanke på vad som skett sista dagarna här inne så är jag fortfarande restriktiv i mitt skrivande här.

Det förvånar mig dock att det efterlyses belägg nu men som när jag i höstas skapade en tråd om min unghäst med atypiska beteenden blev uppsökt utanför forumet och hotades och då bad om att tråden skulles tas ner så togs den bort utan bekräftelse eller att det krävdes belägg för det. Det förvånade mig. Jag är så klart tacksam för det även om den hotfulla personen fortfarande finns härinne och glider runt i det fördolda.

Nu lämnar jag ämnet innan det tolkas som något annat än vad det är.

När random män online frågar om dom får fota en, så är det i princip aldrig något oskyldigt, speciellt om det är amatörfotografer. Speciellt om dom skriver *Mums* och fortsätter tjata och sen skickar PM.

Sexuella predatorer lockar ofta med fotografering och bilder och unga kvinnor råkar ofta otroligt illa ut. Flera användare har blivit varnade för att gå med på sådana fotograferingar (inte fotograferingar av Tranan) just för att risken att bli utsatt för sexuella överfall är enorm.

Jag är inte heller ensam om detta, en användare här skrev till mig (hon får jättegärna skriva själv om hon vill) att Tranan hört av sig för fotografering och det var viktigt att personen var 18 år för att det inte var en "rumsren" fotografering som skulle ske.

Hur ska jag tolka allt detta som något oskyldigt? Hur ska jag tolka detta som att Tranan var en missförstådd stackars man som bara ville vara snäll? som vi nu bara är elaka mot för att hon bytt kön?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka