Banta katt

Skillnaden tänker jag ligger i om man ger dem tillräckligt med foder, och de trots det tigger. SPECIELLT om de samtidigt vägrar annan mat.
De har varit nästan rabiata om jag gett mat enligt doseringsanvisning på förpackningen. Jag tolkar det som att de faktiskt är hungriga då.
 
Nikita var en torrfoderknarkare av rang. Hon ville äta RC torrisar, jag ville att hon skulle äta blötmat. Jag skämtar inte men vi gick igenom 26 olika märken, smaker och sorter (mousse, bitar i sås, gelé osv). Hon var fullt kapabel att svälta sig halvs till döds. Så vi kompromissade, hälften blötmat, hälften torrisar av bra kvalitet efter utdragna förhandlingar.

Megara är ett matvrak som äter endast blötmat (halleluja) och skulle hon få fri tillgång då skulle hon rulla fram. Så hon får Bozita och Sheba i portioner hon håller vikten bra på. När hon skriker att hon är hungrig (ofta) så stänger jag öronen. Anser hon sig riktigt hungrig så går hon runt på mitt tangentbord och stångar mig och kör upp ändan i ansiktet. Är hon SUPER (enligt henne) hungrig då sitter hon på skrivbordet bredvid mig och attackerar med både tänder och klor.

Det enda jag kan och gör är att ignorera henne totalt tills hon ger upp eftersom hon inte får någon respons. Så mitt råd är att helt enkelt att stänga öronen och ignorera tjatet, de lär sig. Till slut.
 
Jag ger Kimchi tuggmat av olika variant när jag vet att han (egentligen) fått tillräckligt med mat men är hungrig ändå. Det kan vara allt från en frusen räka med skal på till lammrev eller en bit ankhals. Ibland torkade bitar av ankkött eller kyckling (det mesta köper jag i hundhyllan eller hos slaktaren). Efter tio-tjugo minuters tuggande är han helt nöjd trots att mängden mat han egentligen fått i sig är ganska liten.
 
Det går inte så bra för oss. Stora kissen kan äta Mjau med viss tveksamhet. Den lilla vägrar. Eftersom jag är rädd att hon får fettlever har jag då gett torrfoder. Det är lite knepigt att ge dem olika sorters mat för stora kissen vill också helst ha torrisar. Jag har provat att utfodra henne först så hon är mätt när lillkissen ska äta. Men i morse vägrade hon också att äta Mjau. Blev torrfoder till båda.
 
Det går inte så bra för oss. Stora kissen kan äta Mjau med viss tveksamhet. Den lilla vägrar. Eftersom jag är rädd att hon får fettlever har jag då gett torrfoder. Det är lite knepigt att ge dem olika sorters mat för stora kissen vill också helst ha torrisar. Jag har provat att utfodra henne först så hon är mätt när lillkissen ska äta. Men i morse vägrade hon också att äta Mjau. Blev torrfoder till båda.
Hur länge har du låtit det gå (alltså hur länge har hon "matvägrat") innan du gett torrfoder? :)
 
Det går inte så bra för oss. Stora kissen kan äta Mjau med viss tveksamhet. Den lilla vägrar. Eftersom jag är rädd att hon får fettlever har jag då gett torrfoder. Det är lite knepigt att ge dem olika sorters mat för stora kissen vill också helst ha torrisar. Jag har provat att utfodra henne först så hon är mätt när lillkissen ska äta. Men i morse vägrade hon också att äta Mjau. Blev torrfoder till båda.
Prova att smula lite torrfoder över blötmaten
 
Vet inte. Men när hon inte velat äta på en hel dag så väntar jag inte nästa dag utan konstaterar att hon äter inte Mjau och ger torrisar.
Okej. Då låter det ändå rimligt, tänkte om du bara låtit det gå säg 10 timmar så kanske hon inte hunnit bli tillräckligt hungrig. Men man brukar ju säga att de ska svälta max 36 timmar så det är nog rätt av dig att ge mat nästa dag :) Prova ge lite torrfoder i blötmaten och fasa över henne kanske? Katter kan ju äta stora mängder på en gång, så om hon vräker i sig torrfoder varannan dag kanske det ändå blir för mycket. Jag vet inte hur du gör men jag skulle bara gett små portioner och försökt få henne att inse att det är blötmat som gäller. I och med att hon är för tjock är det ju ingen fara om hon äter lite för lite ett tag. Däremot ska hon såklart få i sig lite mat, helst varje dag, för att minska risken för fettlever som du säger.
 
Har gjort det. Det funkade nån gång. Sen blev det matvägran igen.
Då hade jag gett en miniportion torrfoder en gång per dag, och resten blötmat med lite krossat torrfoder på.
Fick göra så med en av mina som vägrade blötfoder i början. Gav då bozita på tetra, som ser smakligare ut än mjau konserv.
 
Vet inte. Men när hon inte velat äta på en hel dag så väntar jag inte nästa dag utan konstaterar att hon äter inte Mjau och ger torrisar.
Och hon är inte ute och fångar något? Med min katt skulle jag ju inte fundera så mycket om han inte rörde sitt torrfoder någon dag. Han jagar - och äter - en hel del annat....
 
Okej. Då låter det ändå rimligt, tänkte om du bara låtit det gå säg 10 timmar så kanske hon inte hunnit bli tillräckligt hungrig. Men man brukar ju säga att de ska svälta max 36 timmar så det är nog rätt av dig att ge mat nästa dag :) Prova ge lite torrfoder i blötmaten och fasa över henne kanske? Katter kan ju äta stora mängder på en gång, så om hon vräker i sig torrfoder varannan dag kanske det ändå blir för mycket. Jag vet inte hur du gör men jag skulle bara gett små portioner och försökt få henne att inse att det är blötmat som gäller. I och med att hon är för tjock är det ju ingen fara om hon äter lite för lite ett tag. Däremot ska hon såklart få i sig lite mat, helst varje dag, för att minska risken för fettlever som du säger.
Jag har gett henne mat på kvällen om jag inte sett att hon ätit på hela dagen.
Då hade jag gett en miniportion torrfoder en gång per dag, och resten blötmat med lite krossat torrfoder på.
Fick göra så med en av mina som vägrade blötfoder i början. Gav då bozita på tetra, som ser smakligare ut än mjau konserv.
Hur krossar man torrfoder? De är ju både små och hårda.

Har tänkt prova bozita, men har fortfarande Mjau kvar som jag tänkte tvinga i dem.
Och hon är inte ute och fångar något? Med min katt skulle jag ju inte fundera så mycket om han inte rörde sitt torrfoder någon dag. Han jagar - och äter - en hel del annat....
Kanske. Men hon har inte kommit hem med några byten.
 
En sak jag tycker är lite problematisk, är ju att jag inte har sån uppsikt över mina katter dygnet runt att jag vet vem av dem som ätit av maten. Gör jag iordning två portioner så kan den stora äta båda. Det är ju oftast henne jag ser vid maten.
 
En sak jag tycker är lite problematisk, är ju att jag inte har sån uppsikt över mina katter dygnet runt att jag vet vem av dem som ätit av maten. Gör jag iordning två portioner så kan den stora äta båda. Det är ju oftast henne jag ser vid maten.
Går det att göra matningen till en sådan rutin att de kommer när du ropar/skramlar med maten och äter upp medan du påtar i köket? Jag skulle aldrig kunna ha mat framme till någon av mina så de äter vackert upp när det serveras, annars plockar jag bort. :)
 
Går det att göra matningen till en sådan rutin att de kommer när du ropar/skramlar med maten och äter upp medan du påtar i köket? Jag skulle aldrig kunna ha mat framme till någon av mina så de äter vackert upp när det serveras, annars plockar jag bort. :)
Funkar bara med torrisar. Då kommer båda och äter. Blötmaten vägrar den lilla att äta och blir då utan mat. Vet inte hur länge hon skulle kunna svälta sig innan hon äter blötmaten jag serverar. Vill inte direkt prova.

Sen tycker jag det är knepigt att låta dem vara utan mat en hel dag. De är ofta hungriga långt innan nästa mattillfälle. Så jag vill att de ska ha tillgång till mat även mitt på dagen.
 
Ja, jag har tänkt på det också och köpte en ny leksak i förrgår, men den funkade inte så bra. Hon satte bara klorna i den och sen var leken slut. De har lite andra leksaker också men de är inte så imponerade av dessa. Mitt stora fluff har t.ex. kommit på att laserpekarens ljus kommer från prylen jag har i handen och jagar inte ljuset. Jag vet faktiskt inte hur jag ska få henne att röra sig mer. De får ju vara ute men stora fluffet (tjockisen) är inte så intresserad. Hon är ute en stund men kommer snart in igen. Äta och sova tycks mer vara hennes melodi, men hon kan göra rusningar på morgonen tillsammans med syrran. Det skulle behövas mer motion än så. Igår klättrade hon dock i träd.
Laserpekare? Mina katter går bananas.
 
Funkar bara med torrisar. Då kommer båda och äter. Blötmaten vägrar den lilla att äta och blir då utan mat. Vet inte hur länge hon skulle kunna svälta sig innan hon äter blötmaten jag serverar. Vill inte direkt prova.

Sen tycker jag det är knepigt att låta dem vara utan mat en hel dag. De är ofta hungriga långt innan nästa mattillfälle. Så jag vill att de ska ha tillgång till mat även mitt på dagen.
Även om du till en början skulle servera bara typ en tesked per gång, kanske blandad med torrfoder till en början? De måste ju inte äta sig proppmätta tänker jag - smakportioner kanske ger mersmak? :) Hungriga har de ju inte ont av att bli.

Kisse min får mat tre till fyra gånger om dagen nu, en vanlig dag, och längsta avbrottet är runt åtta timmar skulle jag tro. Dina har ju dessutom möjlighet att gå ute i trädgården och förse sig.
 
Även om du till en början skulle servera bara typ en tesked per gång, kanske blandad med torrfoder till en början? De måste ju inte äta sig proppmätta tänker jag - smakportioner kanske ger mersmak? :) Hungriga har de ju inte ont av att bli.

Kisse min får mat tre till fyra gånger om dagen nu, en vanlig dag, och längsta avbrottet är runt åtta timmar skulle jag tro. Dina har ju dessutom möjlighet att gå ute i trädgården och förse sig.
Jag har blivit varnad för att låta dem gå hungriga, så jag är rädd att de får fettlever vilket är allvarligt.

Att de har smakat av blötmaten har snarare fått dem att ogilla maten ännu mer.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
926
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 168
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 241
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 835
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp