Banta katt

Jag har blivit varnad för att låta dem gå hungriga, så jag är rädd att de får fettlever vilket är allvarligt.

Att de har smakat av blötmaten har snarare fått dem att ogilla maten ännu mer.
Fast det är skillnad på att vara lite hård ett dygn då och då och låta dem gå hungriga över dagen och att svält dem längre perioder. Jag skulle tro att god kost är minst lika viktig som regelbundna mattider - en vuxen katt behöver inte vara ständigt mätt och nöjd. :)
 
Försöker här eftersom jag bara får idiotsvar på FB som inte alls svarar på min fråga.

Det här med att banta katt... Min ena katt har gått upp 4 hekto på en månad. Så jag har varit och köpt ett foder som ska vara bra för steriliserade katter som lever inomhus. Men jag har ju kvar mjau-foder som jag ändå tänkte de kunde få äta upp. Mina har haft fri tillgång av det fodret men nu när jag läser på påsen så ska en 5-kiloskatt ha 1,7 dl foder per dygn. Så i morse fick de 1 dl var (med tanken att de skulle få resten till kvällen). När jag kom hem vid 16-tiden möttes jag av två katter som var nära svältdöden. Eller ja, den tjocka katten hävdade det i alla fall. Så de fick dela på en påse Latz för jag hade inte hjärta låta dem vara utan mat i tre timmar till. Det går alltså inget vidare i mina försök att ransonera maten. Sen när jag kollar på det nya fodret så ska det tydligen mätta bättre, men en dagsranson är då 1 dl. Låter ju jättelite. Och när jag nu misslyckas med att ransonera fodret till 1,7 dl så känns det som en omöjlig uppgift att ransonera det till bara 1 dl. Så hur tusan ska jag tänka?
Letat i tråden men kanske missat - vilket slags torrfoder ger du? Så länge det inte är "kattgodis" av typen Dreamies eller Temptations, ser jag inget jätteproblem i att de äter bara torrfoder. Se till att de har friskt vatten intill. MÅNGA katter lever långa friska liv på bara torrfoder. Om du känner att du har råd kan du köpa veterinärfoder (torrfoder) för respektive ändamål (diet t.ex.) men det kostar mer och är väl kanske inte så jättemycket bättre i slutänden.

Men oroa dig inte. Vill de bara äta torrfoder så låt dem! Världen skulle vara full av katter med fettlever om torrfoder vore så farligt.
 
Letat i tråden men kanske missat - vilket slags torrfoder ger du? Så länge det inte är "kattgodis" av typen Dreamies eller Temptations, ser jag inget jätteproblem i att de äter bara torrfoder. Se till att de har friskt vatten intill. MÅNGA katter lever långa friska liv på bara torrfoder. Om du känner att du har råd kan du köpa veterinärfoder (torrfoder) för respektive ändamål (diet t.ex.) men det kostar mer och är väl kanske inte så jättemycket bättre i slutänden.

Men oroa dig inte. Vill de bara äta torrfoder så låt dem! Världen skulle vara full av katter med fettlever om torrfoder vore så farligt.
Just nu är det nåt lightfoder jag glömt namnet på.

Fettlever får de av svält, inte torrfoder, om jag fattat rätt.

Problemet med torrfoder är att de inte är nöjda över mängden mat de får äta.
 
Om de inte gillar blötmaten försöker man med andra smaker och märken tills man hittar ett acceptabelt
Hittills har de bara gillat Latz. Men de blir inte mätta på det. I deras förra hem åt de det och sen fick de 2 dl torrisar. Men jag möts bara av ett ramaskri när jag kommer hem från plugget om de fått Latz.

Jag har två burkar Mjau kvar som jag tänkte tvinga i dem. Sen ska jag testa Bozita.
 
Pröva lite olika. Nikita åt bara Sheba i sås, kyckling, allt annat åt hon en eller två ggr sedan stenvägrade hon.

Även Sheba tröttnade hon på ibland och då bytte jag tillfälligt till något annat
 
Alltså, jag hade verkligen inte väntat mig att kattägande skulle vara så här krångligt. Är uppvuxen med katter och har haft en egen katt förut. Det var aldrig så här svårt.

Känner att jag inte riktigt orkar hålla på och krångla.
 
Om de inte gillar blötmaten försöker man med andra smaker och märken tills man hittar ett acceptabelt

Hur många år ska man försöka? Jag frågar åt Mini, 10 år ;)

Tills TS
Jag har genom åren haft ett antal katter som levt på torrfoder utan problem. När det gäller banta katt på torrfoder är dock min erfarenhet att för att man ska lyckas få viktnedgång och mättnad så får man gå på något av de veterinär foder som är anpassade för viktnedgång. Jag ger hills r/d t ex. Eller hills m/d.
 
Jag har lagt upp den här bilden innan. Men som sagt, Nikita hade åsikter om vad som var ätbart eller inte (förutom torrisar som hon var tokig i). Det tog tid och tålamod innan vi kom fram till en kompromiss. Sheba och annan kattmat är mycket billigare om du köper dem via zooplus.

8182923433_40d10cb568_m.jpg


Edit: och pengar :meh:
 
Senast ändrad:
Jag har lagt upp den här bilden innan. Men som sagt, Nikita hade åsikter om vad som var ätbart eller inte (förutom torrisar som hon var tokig it). Det tog tid och tålamod innan vi kom fram till en kompromiss. Sheba och annan kattmat är mycket billigare om du köper dem via zooplus.

8182923433_40d10cb568_m.jpg

Mini äter sås, och latz soup. Det är så långt vi kommit. Jag räknade någon gång förr och då hade vi provat över 200 sorter.
Å andra sidan är det längre än min siames hane som under sitt 14åriga liv inte rörde burkmat. Inte ens som kattunge.

Men som sagt jag ser det inte som ett problem, helt enkelt eftersom jag inte ser det som ett problem att basfödan är torrfoder. Det var mer ett inskick att tyvärr så går det inte med alla katter att bara testa tills man hittar vad de tycker om. För de tycker inte om helt enkelt.
 
Mini äter sås, och latz soup. Det är så långt vi kommit. Jag räknade någon gång förr och då hade vi provat över 200 sorter.
Å andra sidan är det längre än min siames hane som under sitt 14åriga liv inte rörde burkmat. Inte ens som kattunge.

Men som sagt jag ser det inte som ett problem, helt enkelt eftersom jag inte ser det som ett problem att basfödan är torrfoder. Det var mer ett inskick att tyvärr så går det inte med alla katter att bara testa tills man hittar vad de tycker om. För de tycker inte om helt enkelt.

Nikita älskade grillad entrecote, lammstek i ugn gick också bra men allra bäst var grillad köpkyckling även om elaka människan tog bort det godaste, skinnet.
 
Tror att jag nämnt det tidigare i tråden, men kan vara värt att testa med spannmålsfritt torrfoder för att få dom att hålla vikten bättre även om dom inte vill äta blötmat. T.ex. Acana eller applaws. Båda finns i mindre förpackningar så man kan prova först innan man köper en stor.
Jag ger mina katter både blötmat och torrfoder, och då är det just spannmålsfritt. Upplever att dom inte vräker i sig det på samma sätt.
 
Alltså, jag hade verkligen inte väntat mig att kattägande skulle vara så här krångligt. Är uppvuxen med katter och har haft en egen katt förut. Det var aldrig så här svårt.

Känner att jag inte riktigt orkar hålla på och krångla.
Du Måste ju inte göra helombyte och krångla varje dag från första början, utan prova dra ned på maten först till exempel och mata typ tre gånger m dagen eller något, bara mindre mängd. Ge dem ett ben att tugga på emellan om de besvärar dig för mycket och fasa över till blötmat i en övergång som passar er alla tre. Din ork och deras hälsa liksom.
Mycket har förändrats inom näringslära, foder och tusen andra saker sedan jag hade katt senast också - man får försöka hitta en balans som både samvetet trivs med, som håller katten frisk och som fungerar i vardagen helt enkelt. Man MÅSTE inte göra ALLT, och särskilt inte på en gång.
 
Just nu är det nåt lightfoder jag glömt namnet på.

Fettlever får de av svält, inte torrfoder, om jag fattat rätt.

Problemet med torrfoder är att de inte är nöjda över mängden mat de får äta.
Är du säker på att de verkligen är hungriga och inte bara tycker det är så himla gott och vill ha mera...? Mina är såna och de väljer ut vissa bitar ur torrfodret och lämnar resten. Har jag Dreamies eller Temptation hemma vill de BARA ha det, men det är som godis och de blir helt stirriga och som galna av det. Man kunde tro att det är nån slags drog! Så nu har jag slutat med det men de går fortfarande omkring och tigger.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 134
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 819
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp