Banta katt

Mina katter lägger alltid på sig lite på hösten/vintern. Men framåt mars tappar dom vikten igen när dom är ute och rör sig på ett annat sätt.

Samma här. Vi har aldrig haft någon katt som blivit fläskig på allvar (enda var att Missia vid ett tillfälle fick order om att inte gå upp av veterinären men det gjorde hon inte heller).
 
Livets lilla under. Lillkissen äter Mjau. I förmiddags fick hon en liten näve torrisar, så hon har inte varit helt utan mat idag.
20211122_145158.jpg
 
Jag var även till djuraffären och botaniserade idag för att se vad de hade. Har ju skrivit upp vad som rekommenderats här i tråden så jag ville se om jag kunde få tag i något. Och jag fick faktiskt en provpåse helt gratis.

20211122_151540.jpg


Men utöver detta går det inte att få tag i något annat. Eller ja, veterinären kanske har något, men dit var jag inte.
 
Jag var även till djuraffären och botaniserade idag för att se vad de hade. Har ju skrivit upp vad som rekommenderats här i tråden så jag ville se om jag kunde få tag i något. Och jag fick faktiskt en provpåse helt gratis.

Visa bifogad fil 80023

Men utöver detta går det inte att få tag i något annat. Eller ja, veterinären kanske har något, men dit var jag inte.
Det funkar jättebra att beställa från zooplus. Det gör vi med hundens specialfoder, och sedan kommer det direkt hem till dörren. Smidigt!
 
Det funkar jättebra att beställa från zooplus. Det gör vi med hundens specialfoder, och sedan kommer det direkt hem till dörren. Smidigt!
Brukade beställa hundmat på nätet förut när jag hade hund. Men det kräver både framförhållning och att man vet vad man ska ha. Och framförhållning har jag inte alls just nu då allt ändras hela tiden.
 
De fick 2 dl torrfoder per dag i förra hemmet, förutom Latz.


Katterna har gjort som de vill från dag ett och de har huserat hej vilt på både bord och bänkar. Och jag har inte kunnat sätta gränser. Vet inte hur man gör med katter. Men så lagom kul när katten kommer in med blöta skitiga tassar och rusar in och hoppar upp på matbordet det första den gör. Men vad jag fått lära mig är att man ska inte uppfostra katter eller sätta gränser för då är man en dålig djurägare.

Jag har ju under en tid låtit dem äta på bänken där jag gör i ordning maten för att de ska få motionen att hoppa upp på bänken. Var nån som tipsade om det att ha maten där de måste anstränga sig lite för att komma åt maten.

Som sagt. Jag hade aldrig väntat mig att det skulle vara så svårt och krångligt att ha katt.

Att vara kattägare innebär att sätta gränser för kattens bästa, inte ens egen. Och som Jackson Galaxy alltid trycker på, att inte säga nej utan erbjuda ett bättre alternativ. Som tidigare nämnts, jag sätter gränser på hur mycket Bozita och Sheba Megara får och i vilka portioner hon ska för att hålla vikten - att hon skriker, bufflar och bits, det får jag ta. Jag undviker att ge henne mat efter att hon skriker/bufflar/bits för att hon, så småningom, ser att det inte ger någon effekt. Om man ger in en gång så sitter det där i kattens sinne förevigat. Minne som en elefant har de ibland.

Megara är aldrig på diskbänken här hemma eftersom jag alltid är noga med att inte ha något där, så den är ointressant. Det största orsaken är att jag är rädd att hon ska bränna sina tassar om hon är däruppe och svassar.

Katter 'uppfostrar' man inte som man gör med hundar, hästar, människor. Man överlistar dem och ser till att de får bra foder och omvårdnad, var sig de vill eller inte. Man anpassar sig till deras liv istället för tvärtom, det är så man blir en bra kattägare.
 
Att vara kattägare innebär att sätta gränser för kattens bästa, inte ens egen. Och som Jackson Galaxy alltid trycker på, att inte säga nej utan erbjuda ett bättre alternativ. Som tidigare nämnts, jag sätter gränser på hur mycket Bozita och Sheba Megara får och i vilka portioner hon ska för att hålla vikten - att hon skriker, bufflar och bits, det får jag ta. Jag undviker att ge henne mat efter att hon skriker/bufflar/bits för att hon, så småningom, ser att det inte ger någon effekt. Om man ger in en gång så sitter det där i kattens sinne förevigat. Minne som en elefant har de ibland.

Megara är aldrig på diskbänken här hemma eftersom jag alltid är noga med att inte ha något där, så den är ointressant. Det största orsaken är att jag är rädd att hon ska bränna sina tassar om hon är däruppe och svassar.

Katter 'uppfostrar' man inte som man gör med hundar, hästar, människor. Man överlistar dem och ser till att de får bra foder och omvårdnad, var sig de vill eller inte. Man anpassar sig till deras liv istället för tvärtom, det är så man blir en bra kattägare.
Katter och shibor. :D
Jackson Galaxy är för övrigt en guldgruva! Är det något du kan tänka dig att följa på Youtube, @Wille? :)
 
Att vara kattägare innebär att sätta gränser för kattens bästa, inte ens egen.
Så om katten vill ligga på datorn när man ska jobba eller plugga så får man inte flytta på den eftersom det är för ens egen skull och inte för kattens skull man flyttar på den?

Jag anser inte att man som kattägare ska vara livegen.
 
Så om katten vill ligga på datorn när man ska jobba eller plugga så får man inte flytta på den eftersom det är för ens egen skull och inte för kattens skull man flyttar på den?

Jag anser inte att man som kattägare ska vara livegen.

Man lockar med lite Dreamies so katten hoppar ner och svansar efter godis. Problem solved. Sedan kan man naturligtvis lyfta bort katten och ge en godis.
 
Brukade beställa hundmat på nätet förut när jag hade hund. Men det kräver både framförhållning och att man vet vad man ska ha. Och framförhållning har jag inte alls just nu då allt ändras hela tiden.
Det var mest ett förslag angående att det verkade som om du hade ett rätt begränsat utbud i djuraffären.
 
Hade man inte fått flytta på katter så hade jag aldrig kommit ur soffan igen. Min bruna kommer som en missil och parkerar sig i knät innan jag ens hunnit sätta mig ner, sen är han kvar där tills jag lyfter undan honom och ställer mig upp. Är jag för långsam så är han snabbt på plats igen 😂

E5EF44E9-25CB-4944-8DDA-FCA669E2967C.jpeg


Här har han somnat...
 
Så om katten vill ligga på datorn när man ska jobba eller plugga så får man inte flytta på den eftersom det är för ens egen skull och inte för kattens skull man flyttar på den?

Jag anser inte att man som kattägare ska vara livegen.
Jag flyttar ner min ena katt från datorn flera gånger per dag. Annars kan jag inte jobba. Jag brukar kasta några råttor och leka lite och ibland går hon ner av sig själv. Annars lyfter jag henne och lägger henne på en filt bredvid mig som hon hon gillar.
 

Bifogade filer

  • 20210914_214000.jpg
    20210914_214000.jpg
    179,4 KB · Visningar: 26
Hade man inte fått flytta på katter så hade jag aldrig kommit ur soffan igen. Min bruna kommer som en missil och parkerar sig i knät innan jag ens hunnit sätta mig ner, sen är han kvar där tills jag lyfter undan honom och ställer mig upp. Är jag för långsam så är han snabbt på plats igen 😂

Visa bifogad fil 80030

Här har han somnat...
Snygg stil :laugh:
 
Hade man inte fått flytta på katter så hade jag aldrig kommit ur soffan igen. Min bruna kommer som en missil och parkerar sig i knät innan jag ens hunnit sätta mig ner, sen är han kvar där tills jag lyfter undan honom och ställer mig upp. Är jag för långsam så är han snabbt på plats igen 😂

Visa bifogad fil 80030

Här har han somnat...
Min ena stirrar ut gubben tills han lägger sig på rygg. Sedan parkerar hon där. Det är helt klart den bästa platsen i hela världen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 081
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 211
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 793
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp