Banunderlag utebana, ej fiber - Utbruten från 07-orna del 22

Sand och grus är naturmaterial (runda korn), grus har större kornstorlek än sand, det sätter inte sig.
Allt annat är antingen stenkross (stenmjöl heter det minsta och sen finns det tusen lokala varianter på vad det kallas) med mer eller mindre nollfraktioner. Stenmjöl går att packa och sen luckra upp, men det blir hårt när det är torrt. Det folk kallar travbanegrus brukar vara stenmjöl 0-8, kanske toppat med lite naturgrus.

Både sand och grus blir djupt och kan upplevas som halt, stenmjöl packas. Om banan är djup blir det svårt att rädda genom att lägga på mer material, iaf utan fiber.

Nja - grus finns i rätt olika varianter och dimensioner jmf med sand . Men jag motsäger dig inte alls i sak - det blir som sagt totalt omöjligt att råda folk om lämpliga underlag/blandningar av material när det dels inte finns någon närmare info om vad det är frågan rör sig om, och dels som sagt att resten av hur ett underlag beter sig handlar om möjligheter och förhållanden hur man underhåller /kan underhålla dem 😄
 
Nja - grus finns i rätt olika varianter och dimensioner jmf med sand . Men jag motsäger dig inte alls i sak - det blir som sagt totalt omöjligt att råda folk om lämpliga underlag/blandningar av material när det dels inte finns någon närmare info om vad det är frågan rör sig om, och dels som sagt att resten av hur ett underlag beter sig handlar om möjligheter och förhållanden hur man underhåller /kan underhålla dem 😄
Visst finns grus i olika dimensioner, är brutet på olika ställen etc. Men många tror att stenmjöl är grus, ungefär som att allt som ligger på marken är grus;) men det finns ju faktiskt en tydlig definition som skiljer naturmaterial från krossmaterial.
 
Visst finns grus i olika dimensioner, är brutet på olika ställen etc. Men många tror att stenmjöl är grus, ungefär som att allt som ligger på marken är grus;) men det finns ju faktiskt en tydlig definition som skiljer naturmaterial från krossmaterial.

Håller med ! Men som sagt - när folk frågar om underlag osv så för att man öht ska kunna ens vettigt svara något grundläggande krävs ju att den som frågar då kan delge lite mer än att ”det är någon sand/grus” osv . 👍
 
Håller med ! Men som sagt - när folk frågar om underlag osv så för att man öht ska kunna ens vettigt svara något grundläggande krävs ju att den som frågar då kan delge lite mer än att ”det är någon sand/grus” osv . 👍
Håller helt med. Och hur banan är uppbyggd med olika lager.
 
Vi har gjutsand ca 10cm som topplager på vår nyanlagda paddock.
Tyvärr är det fortfarande ganska mjukt och vi har haft den igång i ca 3 månader.
Får vara ca 1 år och sätter den sig inte bättre så kommer jag att skarpa bort ca 5cm och ersätta det med stenmjöl (som jag egentligen ville haft som topplager men som gubben vägrade lägga)
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 644
Senast: a1agnlju
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 851
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Zamira
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 164
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp