Bukefalos 28 år!

Bara spontan reaktion. Tycker ni att det är mkt käk?

A

armando16

D-ponny, 23 år, arbete ca 3 dagar/v, ser bra ut i hull, hårrem och humör
Höet har jag inte värdet på nu, men ett sjysst hö med normala värden, rätt högt proteinvärde

0,4 kg betfor
0,3 kg krafft grund
1 kg korn
100 g linfrö
1 dl olja
8kg hö

VBL vallack, 18 år, arbete bara 2 ggr/v , lugna skogsturer då han har "vila just nu" Ser för övrigt frisk och fräsch ut
MKH 162
0,7 kg betfor
0,5 kg krafft grund
1,5 kg korn
200 g linfrö
1 dl olja
(äppelcidervinäger för pälsen och brännässla mot reumatism, stelhet)
9 kg hö

:bump:
 
Helt spontant tycker jag att det låter skitmycket!!!

Utan att räkna närmre på det så tycker jag att en gammal D-ponny som knappt arbetar inte ska ha mer energi än ca 45 MJ, och din foderstat måste ge det dubbla.

Min D-ponny får betydligt mindre mat, och tränas mer.

Så tycker jag alltså. Fast om hästarna är fina och ser ut att må bra, så är det ju ett tecken så gott som något! :)
 
japp...så tycker jag själv också. Har nyligen hittat in på denna sida och upptäckt att folk ger betydligt mindre. Måste börja fundera om och lägga om foderstaterna och få experthjälp, har själv aldrig varit särskilt bra på det här med foder (har alltid gått efter att hästarna sett bra ut och gett över minimigivan hö+haft ett bra hö som krav förstås) anatr nu att jag är mobbad och utstött på denna sida... :cry: :cry: :cry: :cry:
 
Det e ju bara bra att man vill lära sig :)
Särskillt om foder eftersom det e ett av de viktigaste momenten i hästhållning.
Skriv analysresultatet så kan vi hjälpa dig att räkna på en foderstat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 132
E
Foder & Strö ...för att få hästen lite piggare utan att han blir tjockare? Har en New Forest som går upp i vikt av luft, i stort sett. Får just nu 7...
Svar
7
· Visningar
880
Foder & Strö I "mitt" stall reagerar jag på hur mkt kraftfoder alla andra hästar får i jämförelse med min medryttarhäst. Det är nästan så att man...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
9 758
J
Foder & Strö Är det här lagom med foder: 8kg hö uppdelat 4ggr om dagen, 2,5 dl 'bygg' (Krafft grund) och 2,5dk betfor vid middag. Hästen i...
Svar
1
· Visningar
700
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp