B

**BORTTAGEN**

Jag tycker om att rida barbacka då och då, men blir alltid så jäklans hårig och smutsig. Undrar nu om det är någon som har något tips, kan man lägga t.ex. ett schabrak under eller glider man då? Tjoho!
 
ja, fast jag har tyvärr ingen täckgjord... men det kanske funkar utan!?
 
Äh, visst tål väl vi hästmänniskor att bli håriga och smutsiga?! Vad har man annars hos hästarna att göra..?
tongue.png


Men om du nu inte trivs med det, så skaffa dig en täckesgjord och lägg en pad på ryggen. Är svårt om man inte har någon gjord, för då så glider det runt som bara den...
roflmao.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Om du inte tål att bli lite smutsig och få några hårstrån som sticks i baken får du nog införskaffa en täckgjord,dom är ju billiga! Våra kostade typ 25 :-
tongue.png

Blir nog lätt så att det glider annars,men man kan ju alltid prova,i skritt borde det gå.
 
Senast ändrad av en moderator:
finns det inte en barbacka sadel?
Kanske man kan ha något shabrak under.
Gillar också att rida barbacka, underbart när det sticker i rumpan..
Har dessutom en skimmel, och blå ridbyxor, lyckat
wink.png


Mvh Lisa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Visst blir man hårig i rumpan av att rida barbacka, men tycker att det är värt besväret att byta byxor efter.

Alla barbackagjordar har en tendens till att skava på mina ben och vojlockar glider omkring och då missar man en hel del av poängen.
 
Du kan ju rida med täcke!! (på vintern alltså)
biggrin.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag använde ett par nästan uttjänta ridbyxor när jag red barbacka, inte så mycket för att jag inte ville bli smutsig utan för att de var helskodda med ett jättebra läder. De var annars så slitna att jag inte längre använde dem till "vanlig ridning". Men barbacka var de perfekta! Lädret gjorde att håret inte fastnade och att jag gled mindre på hästryggen!

Alla har väl inte helskodda byxor skräpandes, men kanske andra halvkasserade ridbyxor som kan stå till tjänst som barbackabyxor och få bli skitiga och håriga?
 
rider man med helskodda ridbyxor så sticker det iaf inte
smile.png

Annars tycker inte jag att det är så farligt. Jag rider helst inte med vojlock/shabrak för då är det dels svårare att komma upp och dels så korvar den sig bara OM man kommer upp
tongue.png
 
Senast ändrad av en moderator:
rid inte med täcke iallafall. Det glider bak och drar som tusan i bogarna på hästen under ridturen. du kan inte låna en gjord av någon? har provat rida med en travsele men det är inte att rekommendera (käkkroken gör ONT!)
vill också kunna rida barbacka men Bandi är så sprattlig
smirk.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Ta ett schabrak och en gjord(som faktiskt är billigt att köpa).

När jag rider utan sadel så har jag schabrak och gjord för att min häst är vass!! Hon är fullblod och har en fullblodsmanke, inte så skönt..
crazy.png
Fast visst står man ut, jag är van, men andra som provar henne barbacka klagar högljutt och vill inte rida så länge..
biggrin.png
Iof så kan det bero på att hon är så pigg också.. hm.. *kliar sig i huvudet* Men det är ju härligt att rida barbacka helt utan nåt iof.. man känner hur hästen rör sig under en, det är härligt! Men inte varje gång man rider barbacka, jag gör det rätt mkt på sommaren.. Då kan det va skönt att skona baken ibland.
roflmao.png


Jaja, men jag brukar iaf ha vojlock, padd och täckgjord. Skaver inte och är jättebekvämt! Fast man får lägga schabraket ganska långt fram för det kan glida bak lite annars.
 
Senast ändrad av en moderator:
Rid i helskodda (=inga hår kan fastna) eller med vojlock och elastisk gjort.
 
täckesgjord och pad/schabrak/filt, eller ännu hellre voltigegjord till.

fast det är ju klart, det blir inte samma känsla som att sitta helt barbacka.
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
nej, fast nu har hon slutat fälla så det är ju bra mycket bättre... tack för tipsen!

ps. Är det någon som vet var man kan köpa en s.k. ridgjord?
 
enda problemet är att täckgjordarna bara brukar åka med shabraket bakåt när man minst vill det.
biggrin.png
 
Senast ändrad av en moderator:
shabrak/filt el liknande med en longergjord över så sitter du säkert och har något att ta tag i om det behövs...
bounce.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Du kan ju sätta fast schabraket med täckgjord. Fast det glider lätt och man sitter och spänner sig hela tiden för att den inte ska åka för långt bak eller hamna på sidan.

Att ha häst är smutsigt. Det hör till. Så jag tycker att du ska rida barbacka ändå. Det är väldigt svårt att ha häst om man är rädd för att bli lite smutsig.
smirk.png
 
Senast ändrad av en moderator:
köpte vår ridgjord på ekohallen! bland de bästa hästgrej köpen nånsin!

och poly pads e skitbra att ha som barbacka schabrak, och somm ett vanligt. lägger du den bara lite längre fram än vanligt innan du hoppar upp( från pall så att inte allt glider runt) så håller den sig på bra plats även om du galopperar.

stora kramar Camilla
bow.gif
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Hemmet Vi är två långhåringar i hushållet som tappar massa hår hela tiden och hur ofta jag än försöker ta och fånga upp drivorna som samlas...
Svar
2
· Visningar
320
Senast: Motacilla
·
Kropp & Själ Någon som har väldigt fint hår (fint alltså som i väldigt tunna hårstrån inte som i vackert 😅) som har hittat en fungerande fuktgivande...
Svar
10
· Visningar
629
Senast: Jfrelin
·
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp