Bukefalos 28 år!

barfota hästar

P

puckis

Har tagit av skorna på min häst helt nu men han ömmar på fram, bak inga problem. Detta var i fredags som framskorna togs bort. Hur länge kan jag vänta på att ömheten ska gå över och han vant sig, eller ska jag sätta på skor igen??
Han har gått bakfota bak en skoperiod nu utan problem. Brukar gå barfota bak men har aldrig gjort det fram.. vad tror ni?? :confused:
 
Bak brukar de inte ömma nåt större tycker jag. Ett halvår har jag hört är det som gäller innan hovarna är helt återställde efter at ha varit skodda. Dock är jag inte så bra på det där med barfota så någon annan kan säkerligen svara bra mycket bättre.
 
min häst går barfota bak större delen av året utan problem.
när hon släpptes på bete tog jag av framskorna också, men då ömmade hon ett tag, nu gör hon inte det längre och har nu varit barfota i 3 veckor.
jag tycker du ska vänta och inte sko på direkt, hoven måste vänja sig.
å andra sidan, om din häst är så öm att den inte kan gå i hagen så är det klart att du kanske måste sko på igen.
 
Hej. På min pålle drog vi först bakskorna och det gick jättebra så nästa gång hovis kom så drog vi även fram. Första dagarna gick han väldigt försiktigt när vi skulle över till hagen. Det ligger en del ganska stora stenar bland singeln på gårdsplanen och det kändes nog . Han vart även öm någon enstaka dag när vi tog in honom från hagen.(Hagen var då ganska hård och knagglig) Vi red inte alls de första dagarna utan gick bara promenader. Men sen märkte vi att det gick bättre och bättre och nu ca 4 veckor senare så märker man ingenting på honom. Han är en Kallblodstravare och har enligt hovis jättefina hovar. Tycker nog att du ska ha lite "is" i magen och inte sko för snabbt. Men jag vet förståss inte HUR mycket din pålle ömmar så det är så klart du själv som ändå till sist får bedömma hur du ska göra. Men det kan ta lite tid innan det blir bättre och man kan kanske inte rida så mycket som man brukar till en början.
:)
 
Minst 6 veckor brukar det ta innan ömheten släpper...då har hornproduktionen kommit igång i framförallt sulan...Bak brukar sällan vålla några problem..den mesta vikten är ju trots allt fram på en häst. Så, vänta och rid på mjukt underlag. Oftast gör folk fel då dom testar barfotagång, dom drar av skorna och ser att hästen ömmar efter 2 v och vipps drar dom på skorna igen...villket är fel..På så kort tid hinner aldrig hoven vänja sig vid barfota..varken hornproduktion eller blodcirkulation har kommit igång på den korta tiden. Om man aldrig tillåter en barfotagång 8på de hästar som klarar det) så missar man en god chans till förbättrad hovkvalitee. Du får helt enkelt ta det lugnt och invänta bara.
 
Tja, din häst kan vara ömfotad fram i allt från en vecka till och så länge som hela livet...
Vissa hästar kan inte gå barfota oavsett hur länge man väntar, medan andra inte ömmar alls ens direkt efter man tagit av skorna. Och de allra flesta ligger nånstans däremellan.
Att hästen är ömfotad har inget med hovkvalité att göra utan beror helt enkelt på att hästen är smärtkändlig under fötterna...
 
8 veckor sa min hovslagare idag
Har också plockat av alla fyra skor idag!
 
Alazzi blev barfota idag. Han ömmade inte det minsta efteråt på väg till hagen trots att det är lite grusigt.
Fast det kanske kommer senare?!
 
Mitt sto gick utan skor i 4-5 månader utan skor, men hennes ömhet i framhovarna ville inte ge med sig, så jag köpte ett par "Old Mac's" på Hööks, och det fungerade jättebra, så slapp hon gå och linka när man skulle flytta hästarna mellan hagarna och gick på grusväg.
De är lite dyra, men vad gör man inte för sina gullegrisar! :D
 
Det kan komma senare, om hästen rids och nöter ner hovarna. Men vissa hästar fungerar alldeles utmärkt utan skor - frågan är väl snarast varför man HAR skor på dem då...
 
Tanken är full vila i minst två veckor. Sen lättare ridning i skogen! Tänker sätta igång igen i början av augusti.
 
hej! jag tog av min pålle skorna i våras.Hon är fortfarande öm när hon går på stallbacken som är lite hård och någon småsten.Men på ridbanan märker man inget.Hon har fått kanonfina hovar,den gamla strålen har nötes bort en frisk stråle finns nu.Syn bara att jag känner att man måste sko henne till halkan kommer. :bow:
 
Jag vet en häst som ömmde fram när de tog av henne skorna och det gick inte över så de fick sko henne igen visserligen så var hon rätt gammal och hade haft skor nästan hela livet...
 
Har ni haft problem med.....

...att det lossnar bitar på sidorna av hoven när skorna nyss tagits av? Provar just att ha pållen skodd bara fram men oroar mig då det lossnat rätt rejäla bitar här och där runt om, nerifrån kanten och upp till de gamla sömhålen (inte helt konstigt i och för sig då det är "sömkanaler" där och ingen sko längre som håller ihop liksom) Tittar man rakt underifrån så är dock kanterna hela. Hovisen jämnade bara till då han tagit av skorna där för att det skulle finnas något att jobba med om de måste på igen. Ska förstås prata med hovisen om detta men är intresserad av era erfarenheter :smirk:
 
om hästen har varit skodd länge så kan det ta ett tag innan den har härdat sulan ordentligt. det viktigaste är att hästen får röra på sig mycket och på varierande underlag. så länge den ömmar så får man anpassa underlaget så den slipper ha ont, och kanke leda hästen så den slipper x-tra tyngd. köp "gympadojjor" så kan du rida normalt, kostar en slant förstås men det är det värt!
 
jag har precis köpt min första häst. hon har gått som "vildhäst" utan att blivit verkad elelr skodd eller kollad av vetrinär sina första fem år. nu är hon 6, och skodd i ett år. vill hemskt gjärna ta av henne skorna, men hur ska man göra, börjar man bak å sen tar man av fram? måste man sätta på skor igen när d blir halt, eller???
 
Gissa vad som är halast; kalla järnskor eller elastiska hovar. Jag har skor på min häst nu, kommer ta av dem när det blir snö för att slippa hala styltor och dyl! Dessutom rider de flesta något mindre totalt och något mer i ridhus på vintern... Så, klarar de att vara barfota nu så hade jag inte satt på några skor i vinter. Möjligen tvärtom.
 
Har tagit av skorna på min häst helt nu men han ömmar på fram, bak inga problem. Detta var i fredags som framskorna togs bort. Hur länge kan jag vänta på att ömheten ska gå över och han vant sig, eller ska jag sätta på skor igen??
Han har gått bakfota bak en skoperiod nu utan problem. Brukar gå barfota bak men har aldrig gjort det fram.. vad tror ni?? :confused:

Om framhovarna var verkade/skodda tätt inpå att skona togs av blir den så klart ömmare än om du tog av skorna när det så att säga var dags.
När man plockar av skor, särskilt i fram, är man naturligtvis försiktig vid verkningen och försöker låta bli tåsulan samt trakthörnen men klippa hovväggen&bärrand i nivå med med sulan. Så lite raspning i fram på hoven.

Jag verkade för skoning en gång och jag skulle ha verkat för barfota gång och hästen blev öm i bägge fram.
Jag lindade tjärbandage om tåsulan och bytte dessa bandage
ungefär varannan dag i en veckas tid.
Därefter klarade sig hästen utan bandagen och kunde vistas
utan speciella åtgärder i hagen.

En annan häst (nordsvensk trav.) hade så spröda väggar och torra hovar att det vid första barfota tillfället tog hästen
cirka två skoperioder (barfota) tills han började lämna
fukt från hovarna inne på stallgången. Så elastiska putan var svårmotionerad i detta fall då allt var torrt & stelt, men inte var han ömfotad å andra sidan.

Så det behöver växa fram mera "nagel" innan det slutar att göra ont på din häst. Nu finns det blodkärl och nerver nära
hovens bärplan.

Blödde hoven något vid någon tidigare verkning?
 
Nej han har inte haft någon blödning. Då hade jag slängt på skor på en gång. Nu blev jag tvungen att sätta på skor fram ändå eftersom hovarna fransade sönder rätt rejält. Det gick alltså inte att ha is i magen :rofl:
Nu går jag istället i valet och kvalet om jag ska sätta på bak igen eller inte. Jag inbillar mig att han inte riktigt trampar under sig som han brukar :confused: fast annars är rörelserna som förr. Är jag bara nojjig? Det är ju svårt att se om han har ont i båda bak.. han belastar iförsig inte fram mer :confused:
Usch vad det här är svårt.
 
PS; Tack alla för era synpunkter. Det är jätteintressant att diskutera sådana här saker eftersom många har olika uppfattning på vad som är bra.
Ni som har barfota hästar. Vilken typ av underlag rider ni på? eller snarare - vad rider ni inte på?
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 658
Senast: Morces
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
677
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag undrar om någon här kan förslå ett par barfota boots till min nya häst som normalt går barfota utan problem. Men på vissa...
Svar
4
· Visningar
481
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp