Bukefalos 28 år!

barfota hästar

Min häst har aldrig varit skodd.
Hovarna växer fort, och hon verkas var 4-6 vecka, och alla hovslagare gnäller över att hon har så hårda hovar :)

Rider? Överallt där en skodd och broddad häst kan ta sig fram.
 
jo men det är bara ett problem... jag har inte tillgång till ridhus, utan bara grusiga vägar och ängar... fungerar det barfota ändå?
 
Hej Eva jag flikar in lite på ditt svar här…

Vill man ge sin häst tid för att utveckla hovarna så kan man. Om du inte har de bästa förutsättningarna när det gäller rid terräng så borde du skaffa dig ett par boots. Vilka underlag som din häst klarar beror helt på vilken kondition hovarna är i. Angående halkan så beror det mycket på om man har turen att få snö eller oturen att få mycket blankis. Den oskodda hoven är överlägsen på snö men tyvärr sämre på blankis. Men skaffar man sig ett par broddbara boots så kan man ta sig fram som vilken skodd häst som hälst.

Det vekar vara ett stort intresse kring det här men övergång till barfota och hur lång tid hästen ömmar. Skulle då vilja poängtera att man måste se till varje specifik hov för at kunna göra någon sådan bedömning. Det är fullkomligt befängt att säga att det ska ta si eller så många veckor för det finns inga generella regler för hur lång tid det tar för en hov att korrigera alla brister som skon och felaktigt hovvård orsakat.

Visst är det, som någon nämner, så att nytt horn ska produceras. Men det är även så att den opigmenterade hovväggen, hovbensbrosken och elastiska putan behöver utvecklas för att på ett riktigt sätt kunna omvandla den rörelseenergi som hovet och benet utsätts för vid landning. Och för att detta ska ske krävs inte bara att skorna åker av utan även att hoven verkas och underhålls så att tillväxt av dessa delar stimuleras.

Men nu blir jag kanske lite för teoretisk för vad ni gillar här. Men det här med hovar är ju så fantastiskt intressant och det är synd att inte fler vill lära sig mer.

// Liv Almstedt

http://www.barockhasten.com
 
Så är det med vårat sto också,hon har aldrig förut gått barfota föränns nu när vi släppte henne på bete (föredetta travare).Men de vänjer sig efter ca 2 veckor i alla fallvad jag märkt på våran häst men alla hästar är ju olika. :banana:
 
En i vårat stall är för snål för att sko sin ena häst. Den stakkarn får gå utan skor mellan april och oktober!!! Hon rider hästen som vanligt och verkar inte bry sej att den är utan skor! Jag tyker att de är vanvård!
 
Sv: Re: barfota hästar

Har du frågat henne varför hon tagit av skorna? Ömmar hästen?
Jag rider också min häst som vanligt på blandat underlag dvs både grusväg och ridhus etc. Sedan jag startade denna tråd har han gått utmärkt. Både hovar och ben mår bättre av att inte ha skor på, förutsatt att hästen har såpass starka hovar att han klarar det.
 
Sv: Re: barfota hästar

Tja, din häst kan vara ömfotad fram i allt från en vecka till och så länge som hela livet...
Vissa hästar kan inte gå barfota oavsett hur länge man väntar, medan andra inte ömmar alls ens direkt efter man tagit av skorna. Och de allra flesta ligger nånstans däremellan.
Att hästen är ömfotad har inget med hovkvalité att göra utan beror helt enkelt på att hästen är smärtkändlig under fötterna...

Om barfotahästar ömmar så beror det antigen på att de inte är vana, eller så beror det på någon annan obalans i kroppen såsom övervikt, förgiftning (socker, havre you name it) eller att de inte används. Alla hästar är födda till att gå barfota och ska klara det om det inte är några allvarliga/mindre allvarliga fel. Min pålle blir alltid känslig under sommaren, och det beror på att han är allergisk mot något i hagen (vet inte vad), han samlar på sig vätska pga det osv. Är evigt sökande efter svar, men du håller hästen friskare för att blodpumpen som hovarna är hjälper hästen med allt vad den behöver hjälp med. Kämpa på allihop!!
 
Sv: barfota hästar

Alla hästar är inte födda med genetiskt bra hovar. Så länge människan gör avelsurvalen kommer det födas en viss andel hästar som förr eller senare behöver slitageskydd för att kunna användas.
 
Sv: barfota hästar

men tråden är nästan 5 år gammal!

Sen håller jag inte med dig i ditt inlägg.

Säger som saila: alla är inte födda med bra hovar.

Och skor behövs utifrån vad man använder hästen till.
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 777
Senast: Morces
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
685
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 019
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 346
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp