Barmarksdrag/canicross

Jag tycker den ser stor ut om man tittar på hals och var revbensbågen är i förhållande till remmen som går där. Särskilt eftersom det inte är något dragläge på bilden. Det är remmen där den gröna bandet sitter på som skulle behöva vara kortare och den går inte att korrigera på min iaf

Tycker deras storleksguide på hemsidan stämde bra för oss (st 4 till bc 15kg, 48cm)

Nu är selen här. Märklig grej tyckte hunden men jag är övertygad om att han kommer att gilla den när han fattat vad den står för. Blev en storlek åtta och med lite mer finjusteringar så tror jag att den kommer att sitta toppen. (Är det någon mer kunnig som tycker sig se något annat så får ni gärna hojta till!)Visa bifogad fil 121175
 
Jag tycker den ser stor ut om man tittar på hals och var revbensbågen är i förhållande till remmen som går där. Särskilt eftersom det inte är något dragläge på bilden. Det är remmen där den gröna bandet sitter på som skulle behöva vara kortare och den går inte att korrigera på min iaf

Tycker deras storleksguide på hemsidan stämde bra för oss (st 4 till bc 15kg, 48cm)
Ja, det "flaxar" ju ordentligt där.

Frågan är om jag är hjälpt av att spänna in allt? Tyckte att det nästan krävdes skohorn för att få i honom i selen så jag funderar på hur han ska komma i en mindre? Men det ska ju sitta tight...
 

Bifogade filer

  • 20230613_154100.jpg
    20230613_154100.jpg
    693,8 KB · Visningar: 39
Allmän fråga nu. Om jag inte ska börja dyka i soptunnan så har nog "lämna tillbaka"-tåget gått när det gäller selen. Vågar jag köra in honom i för stor sele eller förstör jag upplevelsen för honom då? Tänkte köra in honom från marken dvs. utan cykel. Får såklart vara uppmärksam på andning, eventuella obehagssignaler osv.
 
Allmän fråga nu. Om jag inte ska börja dyka i soptunnan så har nog "lämna tillbaka"-tåget gått när det gäller selen. Vågar jag köra in honom i för stor sele eller förstör jag upplevelsen för honom då? Tänkte köra in honom från marken dvs. utan cykel. Får såklart vara uppmärksam på andning, eventuella obehagssignaler osv.

Jag hade inte kört i sele som inte passar. Mina hundar bryr sig inte om selen sitter dåligt men kroppen tar ju stryk med.
 
Allmän fråga nu. Om jag inte ska börja dyka i soptunnan så har nog "lämna tillbaka"-tåget gått när det gäller selen. Vågar jag köra in honom i för stor sele eller förstör jag upplevelsen för honom då? Tänkte köra in honom från marken dvs. utan cykel. Får såklart vara uppmärksam på andning, eventuella obehagssignaler osv.

Ju tyngre och mer de drar desto viktigare, hög fästpunkt på linan som när man springer är mer förlåtande än låg upplever jag dessutom. Körde in nuvarande i lite halvdan sele då de jag hade inte passade helt 100 utan antingen var något små eller stora.
 
Ju tyngre och mer de drar desto viktigare, hög fästpunkt på linan som när man springer är mer förlåtande än låg upplever jag dessutom. Körde in nuvarande i lite halvdan sele då de jag hade inte passade helt 100 utan antingen var något små eller stora.
Tanken är att han ska dra vid löpning och cykling. Tänkte (som jag skrev ovan) att vi kanske kunde köra in honom på denna selen, se om han gillar det och därefter prova ut en ny. Föreställer mig liksom inte att vi kommer att slita ut/snedbelasta/skada honom eftersom inlärningspassen ändå blir korta i början samt att han inte ska dra tungt utan bara fatta principen. Men tänker ändå såklart på vad @Tonto skrev...
 
Verkar inte som att det är 100%. Halsmått sa stl 8 men ras+vikt (som jag hittade försent) sa stl 6 till vår hund.
Har du mätt halsmått på rätt ställe?
Det borde du iofs gjort..

För mig stämde ras+ vikt väldigt bra (storlek 4). Halsöppningen är 41 cm enligt storlekstabellen och i fast halsband med något finger under så har hon 38,5 cm. Så det blir ju bara 2,5 cm till för att få den över huvudet och det är ju väldigt tajt, särskilt att få in benen osv.
Vet ju inte om dessa mått gör dig så mycket klokare.
 
Har du mätt halsmått på rätt ställe?
Det borde du iofs gjort..

För mig stämde ras+ vikt väldigt bra (storlek 4). Halsöppningen är 41 cm enligt storlekstabellen och i fast halsband med något finger under så har hon 38,5 cm. Så det blir ju bara 2,5 cm till för att få den över huvudet och det är ju väldigt tajt, särskilt att få in benen osv.
Vet ju inte om dessa mått gör dig så mycket klokare.
Tanken slog mig igår att jag kanske inte mätt rätt. Dock så lät jag sambon kontrollmäta när jag hade mätt första gången (eftersom jag ändå blev lite fundersam). Mätte precis hans halsband (bättre sent än aldrig...), samma mått.

Men, nu får jag nog bara acceptera att vi sitter med en för stor sele och försöka göra det bästa av det till vi hittar en som passar. Får bara vara lite noggrannare med att spara alla lappar nästa gång så att en retur är möjlig 😅. Solklart fall av "läropengar" detta.
 
Tanken slog mig igår att jag kanske inte mätt rätt. Dock så lät jag sambon kontrollmäta när jag hade mätt första gången (eftersom jag ändå blev lite fundersam). Mätte precis hans halsband (bättre sent än aldrig...), samma mått.

Men, nu får jag nog bara acceptera att vi sitter med en för stor sele och försöka göra det bästa av det till vi hittar en som passar. Får bara vara lite noggrannare med att spara alla lappar nästa gång så att en retur är möjlig 😅. Solklart fall av "läropengar" detta.
Det går inte lämna in till nån sömmerska och sy in den lite då? 🙂

(Smyger runt i tråden och blir sugen på att testa drag😎)
 
Jag har också provat freemotion till min hund eftersom den verkar vara så populär, men jag var inte alls imponerad över passformen.

Han fick en sele från Björkis istället. Han fick en i standardmått och den är något lång men eftersom vi alltid drar med hög dragpunkt (cykel/midjebälte) så stör den inte höfterna. Skickar ni in måtten på era hundar till Björkis så föreslår de en standardstorlek, och skulle standardstorlekarna inte passa kan de måttsy.
 
Jag beställde en sele från Björkis nu. Tanken är att ha den på för att vänja honom tills jag ska springa med honom senare. Han kommer nog inte dra förens nästa år iaf :) Han är bara 10 månader
 
Jag beställde en sele från Björkis nu. Tanken är att ha den på för att vänja honom tills jag ska springa med honom senare. Han kommer nog inte dra förens nästa år iaf :) Han är bara 10 månader
Vad blev det för typ? Jag var inne på deras sida igår men kände mig lite förvirrad.
 
Vad blev det för typ? Jag var inne på deras sida igår men kände mig lite förvirrad.
Det finns väl bara en för drag med midjebälte/cykel?

DRAGSELE NOME För släd- och linkörning​

Så fyllde jag i måtten han har där.
Dragsele är för pulka är den andra :) Tydligare i webshoppen om du tittar där.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
30
· Visningar
1 567
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
853
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 310
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp