Bukefalos 28 år!

Barmarksdrag/canicross

Tycker att den sitter lite långt bak på/över revbenen. Men är ju ingen expert och kan ju bara se inte känna hur den sitter där. :)
Håller med. När remmen ligger så långt bak så blir det ett tryck på sidan av bröstkorgen där den behöver kunna vidga sig och den inte har så bra stöd av bröstbenet.
 
Vi körde en gång till efter cykeln idag och han verkar tycka de är kul!
Jag håller kopplet i handen för jag vill kunna släppa.
Jag trampar även när han drar och släpper honom för att han ska känna att de är enkelt 🙂
Jäkligt häftigt o känna kraften!
Jag ska skaffa en hjälm dock 😅
 
Okej, efter följande inlägg ska jag inte hålla på och spamma tråden med mig säkerligen för stora dragsele... Lovar! Men hur tycker ni att den ser ut i dragläge? Har mycket svårt för att avgöra om den trycker på halsen men när jag känner efter så sitter den där den ska över bröstbenet.Visa bifogad fil 122587
Nu ska inte jag på något sätt utge mig från att vara någon slags dragselesexpert, men den där tycker jag ser alldeles för stor ut. Revbenen är på gränsen men framför allt ser den ut att vara så stor i halsen att den går ner över skulderbladen?
 
Cyklade med unghunden nu ikväll, så skönt med lite svalare väder! Hon har greppat det här med att ligga framför och dra och gillar det verkligen 👍 Lyssnar ibland på avsaktning och stopp, och verkar ha lika svårt för höger och vänster som matte har 😄
Den vuxna hunden springer med lös och håller sig jäms med mig hela tiden. Drag är inte hennes grej 🙂
 
Nu ska inte jag på något sätt utge mig från att vara någon slags dragselesexpert, men den där tycker jag ser alldeles för stor ut. Revbenen är på gränsen men framför allt ser den ut att vara så stor i halsen att den går ner över skulderbladen?
Det har du fasiken rätt i! (Och då vill jag ändå slita mitt hår lite eftersom halsmåttet är rätt 😆 .) Få väl bara inse att Freemotion inte var för oss och hoppas på Björkis istället.
 
Det har du fasiken rätt i! (Och då vill jag ändå slita mitt hår lite eftersom halsmåttet är rätt 😆 .) Få väl bara inse att Freemotion inte var för oss och hoppas på Björkis istället.
När jag pratade med en till synes väldigt kunnig person från Non Stop så berättade han att det är jättevanligt(!) att folk har för stora dragselar till sina hundar, just för att de mäter på stillastående hundar som inte drar och är så måna om att ha ordentligt med utrymme runt halsen att det istället blir för stort, instabilt osv.

Sedan slängde han på en sele på min äldsta, som såg helt ok ut. Men så ville han prova en som var en storlek mindre. Jag tittade skeptiskt på den. Den såg väldigt liten ut. Den såg också ganska liten ut när hon stod still med den. Men, så fort man såg till att lägga lite tryck i selen, så nog sjutton satt den bättre då än den sele jag först tänkte att var helt ok :cautious: Det är knepigt det där.
 
När jag kollade runt på olika selar och försökte lista ut vilken storlek som skulle passa bäst ramlade jag in på den här sidan.

Dragråttan - om selen

Selen som hunden har där ser verkligen jätteliten ut men texten förklarar rätt tydligt vilka mått som faktiskt är viktiga att titta på. Och det här är folk som har lång erfarenhet av dragsport.
 
När jag pratade med en till synes väldigt kunnig person från Non Stop så berättade han att det är jättevanligt(!) att folk har för stora dragselar till sina hundar, just för att de mäter på stillastående hundar som inte drar och är så måna om att ha ordentligt med utrymme runt halsen att det istället blir för stort, instabilt osv.

Jag vet att åtminstone jag lätt tänker "lite för stort gör ju inget..." och lägger på någon cm för säkerhets skull när jag handlar. Och det gör ju inget med vissa prylar, men med en dragsele blir effekten direkt motsatt om man gör så. Det blir verkligen inte bekvämare för hunden om jag köper den större storleken.
 
När jag pratade med en till synes väldigt kunnig person från Non Stop så berättade han att det är jättevanligt(!) att folk har för stora dragselar till sina hundar, just för att de mäter på stillastående hundar som inte drar och är så måna om att ha ordentligt med utrymme runt halsen att det istället blir för stort, instabilt osv.

Sedan slängde han på en sele på min äldsta, som såg helt ok ut. Men så ville han prova en som var en storlek mindre. Jag tittade skeptiskt på den. Den såg väldigt liten ut. Den såg också ganska liten ut när hon stod still med den. Men, så fort man såg till att lägga lite tryck i selen, så nog sjutton satt den bättre då än den sele jag först tänkte att var helt ok :cautious: Det är knepigt det där.

Hade jag köpt freemotion utifrån måtten på hemsidan hade jag köpt en för stor med som @Nordthor tyvärr gjort 😕
Tyckte de var väldigt missvisande med halsmåtten vs storlek där.

När jag sen fick den från björkis såg den liten ut! Den går inte att reglera alls heller (vilket jag faktiskt gillar) men där fyllde jag i flera mått när jag beställde o det står att man ska mäta tajt och inte lägga på en enda cm. Så de var väldigt proffsigt!
Snygg sele med som finns i flera färger 😁
 
Min antenn dras åt sidan när hon drar mycket åt sidan. Jag fattar ju att jag behöver spänna, men är det styret eller antennen som ska dras åt? Jag är nojig att jag pajar något när jag drar åt med hävstång.
 
Min antenn dras åt sidan när hon drar mycket åt sidan. Jag fattar ju att jag behöver spänna, men är det styret eller antennen som ska dras åt? Jag är nojig att jag pajar något när jag drar åt med hävstång.
Jag spände allt och det var nog rätt gjort fungerade mycket bättre idag.

Det var riktigt kul idag, vi var ute i knappt 30 minuter och hade några sträckor jag vågade be henne ta i och sträcka ut ordentligt. 🤩
Här är både mycket rådjur (vi hade två på stigen idag) och en populär skog nu på sommaren.
Hon kändes lagom trött när vi var klara, det var ju mest trav och kort galopp innan hon själv började våga ta i mer.
Så nu tänker jag komma ut två dagar i veckan och funderar på hur jag bäst lägger upp det? Jag känner att en halvtimme-ish kommer vara lagom ett tag framöver och istället öka på hastighet/hur mycket hon får dra.
Men hur brukar ni lägga upp det?
 
Jag spände allt och det var nog rätt gjort fungerade mycket bättre idag.

Det var riktigt kul idag, vi var ute i knappt 30 minuter och hade några sträckor jag vågade be henne ta i och sträcka ut ordentligt. 🤩
Här är både mycket rådjur (vi hade två på stigen idag) och en populär skog nu på sommaren.
Hon kändes lagom trött när vi var klara, det var ju mest trav och kort galopp innan hon själv började våga ta i mer.
Så nu tänker jag komma ut två dagar i veckan och funderar på hur jag bäst lägger upp det? Jag känner att en halvtimme-ish kommer vara lagom ett tag framöver och istället öka på hastighet/hur mycket hon får dra.
Men hur brukar ni lägga upp det?
Jag skulle säga att det beror på hundens grundfysik/träning. En hund som redan är i riktigt bra fysik/som redan fystränas kan ju snabbare tränas mer/hårdare. Men ditt upplägg skulle jag ha kunnat köra.

Kan nämnas att en veterinären för kanske 10 år sedan när jag diskuterade löpning med henne med min förra hund rekommenderade att börja med 5 min 2-3 gånger per vecka och sen öka med 5 min varje eller varannan vecka. Med min förra hund följde jag detta. Ascot skulle jag dock säga har bättre grundfysik så med honom skulle jag också kunna tänka mig köra 30 min direkt, men då främst trav de första gångerna.

Den enda gången jag typ följer denna "5 min" regel är vid simträning. Där brukar jag öka 5 min per vecka med Ascot. När det kommer till löpning så är det inte så ansträngande för Ascot pga av min egna fysik :laugh:. Cyklat har vi inte gjort på ett tag men jag skulle inte ha något problem med att börja köra tex 20 min tre gånger i veckan med honom. 30 min två gånger i veckan hade funkat det med. Som du är inne på så är det ju inte alltid tiden som gör ett pass jobbigt utan underlaget, tempot, hur mkt hunden drar är det som mer påverkar för oss. Tex gällande underlag så körde vi några gånger för något år sedan på cykelsspår som var riktigt mjuka (det hade regnat mkt den veckan) vilket jag tyckte det gjorde betydligt jobbigare.
 
Jag skulle säga att det beror på hundens grundfysik/träning. En hund som redan är i riktigt bra fysik/som redan fystränas kan ju snabbare tränas mer/hårdare. Men ditt upplägg skulle jag ha kunnat köra.

Kan nämnas att en veterinären för kanske 10 år sedan när jag diskuterade löpning med henne med min förra hund rekommenderade att börja med 5 min 2-3 gånger per vecka och sen öka med 5 min varje eller varannan vecka. Med min förra hund följde jag detta. Ascot skulle jag dock säga har bättre grundfysik så med honom skulle jag också kunna tänka mig köra 30 min direkt, men då främst trav de första gångerna.

Den enda gången jag typ följer denna "5 min" regel är vid simträning. Där brukar jag öka 5 min per vecka med Ascot. När det kommer till löpning så är det inte så ansträngande för Ascot pga av min egna fysik :laugh:. Cyklat har vi inte gjort på ett tag men jag skulle inte ha något problem med att börja köra tex 20 min tre gånger i veckan med honom. 30 min två gånger i veckan hade funkat det med. Som du är inne på så är det ju inte alltid tiden som gör ett pass jobbigt utan underlaget, tempot, hur mkt hunden drar är det som mer påverkar för oss. Tex gällande underlag så körde vi några gånger för något år sedan på cykelsspår som var riktigt mjuka (det hade regnat mkt den veckan) vilket jag tyckte det gjorde betydligt jobbigare.
Hon har kassar kondis nu än för några månader sen pga min skada, men jag hittar en massa tips om det du skrev (börja med 5 min och utöka med 5 min), men så illa är det inte.
Jag kände att även om hon höll igång hela tiden så hade hon kunnat pushas mer. Hon var definitivt inte slut.
Jag tänker också att i början då vill jag inte ta ut henne för mycket utan det ska kännas kul hela passet.
 
Hon har kassar kondis nu än för några månader sen pga min skada, men jag hittar en massa tips om det du skrev (börja med 5 min och utöka med 5 min), men så illa är det inte.
Jag kände att även om hon höll igång hela tiden så hade hon kunnat pushas mer. Hon var definitivt inte slut.
Jag tänker också att i början då vill jag inte ta ut henne för mycket utan det ska kännas kul hela passet.
Jaa, jag tror att de flesta hundar kan börja med mer än 5-10 min. Tänker att det är främst viktigt om man har hund som inte har den mentala fokusen att springa i 5 min, dvs. springa utan att stanna och lukta etc., som det är bra att börja där. Verkar inte vara alltför ovanligt att en del hundar har svårt med detta om man ser till inläggen i FB grupper om barmarksdrag - beror nog en del på vilken mental träning hunden har fått tidigare. För din hund verkar ju 30 min passa fint.

Att inte ta ut henne för mycket just i början håller jag med om/låter vettigt. Även så jag brukar göra med min hund i början av typ all ny träning, oavsett om det är fysträning eller mental träning. Man vill ju skapa känslan av hur kul träningen är. Absolut inget fel att låta hunden ta ut sig helt, men som sagt något jag försöker avvakta med i början.
 
Varör har inte jag tänkt på att han kan dra i trav? 🙃
Jag har bara kört full fart i galopp.
De märks att min hjärna har semester
 
Cyklade imorse igen 30 minuter. Hon är flåsig när vi är klara men återhämtar sig nästan för snabbt efteråt. :cautious:

Vi klarade av ett möte med en joggare, men när en promenerare var snäll och ställde sig åt sidan och tittade på henne kunde hon inte motstå att hälsa. Något att jobba på definitivt, vid andra mötet med promenerare så la jag henne av stigen och det fixade hon bra.

Jag tycker det är väldigt häftigt att så fort det börjar ta emot i selen så tar hon bara i mer och växlar upp. :love:

Lyckades med att tvärnita och trilla idag, och även om hon blev orolig för hur det gick för matte så verkade hon inte tycka det var särskilt jobbigt med att det blev tokigt.
 
Idag kom jag ihåg att sätta igång appen när vi cyklade så nu hoppas jag kunna få ihop ett medelvärde efter ett par gånger.
Vi tar ju det hyfsat lugnt i början och mellan varven då jag gärna vill trampa en del själv.
1km+1km promenerade vi i upp/ nedvarvning.
5,1 km cyklade vi med en medelhastighet på 10,5 km/h (vi var ute i 29 minuter).
Enligt appen nådde vi upp i 30 km/h som mest ( :eek: ).

Åkte hem och vallade efteråt så energi finns där.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 316
Senast: Roheryn
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 382
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp