Barmarksdrag/canicross

Så jag ska köpa en kickbike men velar något ofantligt mellan en med dämpning eller fast framgaffel. Jag är mest sugen på Cross Max 29er. Tycker att Cross Max 20HD med dämpad framgaffel har så små hjul och är hemskt ful. 😬

Vet inte om det finns andra med dämpad framgaffel? Vet ju inte heller om det behövs. Jag kör bara på grusvägar.
 
Så jag ska köpa en kickbike men velar något ofantligt mellan en med dämpning eller fast framgaffel. Jag är mest sugen på Cross Max 29er. Tycker att Cross Max 20HD med dämpad framgaffel har så små hjul och är hemskt ful. 😬

Vet inte om det finns andra med dämpad framgaffel? Vet ju inte heller om det behövs. Jag kör bara på grusvägar.

Kul att tråden är igång!

För mig som nördat ner mig lite i mtb tänker jag spontant att dämpning låter överdrivet för grusväg. Det dämpningen främst tillför är att det blir lite mjukare att köra över sten och rötter. Baksidan är mer krångel med underhåll/service och att det går långsammare på mer jämna underlag.
 
Kul att tråden är igång!

För mig som nördat ner mig lite i mtb tänker jag spontant att dämpning låter överdrivet för grusväg. Det dämpningen främst tillför är att det blir lite mjukare att köra över sten och rötter. Baksidan är mer krångel med underhåll/service och att det går långsammare på mer jämna underlag.

Ja! Så himla kul, har haft en dipp hela vintern i dragträningen, bor på nytt ställe där det är mer folk och att cykla och ha mycket mötande känns lite sådär, svårt att hoppa av i farten när det kommer lösa hundar farandes. Så tänker mig att en kickbike kommer göra det lättare, man står ju nästan på marken redan. :D

Tack för svar! Uppskattar det verkligen. Om det går långsammare på jämna underlag (som jag alltid kör på) så borde jag verkligen välja den med större hjul och utan dämpning!
 
Tanke från en mtb-nörd till. Finns det inte med låsbara dämpare? 😁

Tror den har det! Men om dom ska vara låsta varje gång jag använder dom så känns det meningslöst. :p (Men den är hemsk ful fortfarande och med små hjul/däck. :p)
Verkar inte finnas fler kickbikes med dämpning, men jag kan ha missat helt! Om någon vet om andra kickbikes med dämpning så tar jag gärna rekommendationer.
 
Denna tråd påminner mig att vi bör komma igång med barmarksdrag igen. Det drag både jag och min hund gillar allra bäst är dock längdskidåkning och turåkning. Det är helt fantastiskt! Längdskidåkning för pass med lite snabbare fart och turåkning för naturupplevelse och när man vill vara ute hela dagen.

Vi har tränat både bikejoring och caincross men tyvärr tycker ingen av oss att det är lika kul. Eller ja, caincross uppskattar min hund men jag gillar inte löpning :laugh:. Bikejoring är lite knepigt att få till då vi inte bor nära lämpliga vägar/stigar för det. Nåja vi får försöka komma igång med caincross då jag har tänkt att vi ska vara med på muddy paws i september - när hinder tillkommer blir det mycket roligare tycker jag :D.
 
Jag som mest kör på grusväg kan verkligen rekommendera dämpning fram ändå. Det blir mycket skönare för handlederna, tycker jag. Nu kör jag iofs mtb, men skulle inte kunna tänka mig utan dämpning när jag kör hund.
 
Jag som mest kör på grusväg kan verkligen rekommendera dämpning fram ändå. Det blir mycket skönare för handlederna, tycker jag. Nu kör jag iofs mtb, men skulle inte kunna tänka mig utan dämpning när jag kör hund.
Jag brukar alltid ha låst dämpning fram när jag kör grusväg... Tänkte ta en runda med hundarna efter jobbet så då ska jag prova att inte ha den låst och se om det blir bättre :)
 
Det var absolut inte sämre! Mjukare för handleder och axlar. (Körde omkull förra veckan så axeln är lite känslig :D)
Jag har cykel och inte kickbike, tre hundar framför och en vid sidan/bakom.
Konstig fråga kanske men sitter de fast i dig eller cykeln? Och kan du lossa dem snabbt på något sätt om något händer?
 
Konstig fråga kanske men sitter de fast i dig eller cykeln? Och kan du lossa dem snabbt på något sätt om något händer?
De tre som går före sitter fast i cykeln, har en snabbkoppling så jag kan släppa dom fort. Gråhunden vill helst springa bredvid så henne håller jag i handen.

Hur gör ni andra? Har ni era i fast i er själva? I cykeln/kickbiken?
 
Det var absolut inte sämre! Mjukare för handleder och axlar. (Körde omkull förra veckan så axeln är lite känslig :D)
Jag har cykel och inte kickbike, tre hundar framför och en vid sidan/bakom.

Så svårt det är! Önskar att jag kände lite folk med kickbikes här så att man kunde prova sig fram.
 
De tre som går före sitter fast i cykeln, har en snabbkoppling så jag kan släppa dom fort. Gråhunden vill helst springa bredvid så henne håller jag i handen.

Hur gör ni andra? Har ni era i fast i er själva? I cykeln/kickbiken?
Midjebälte för den som drar. Har även haft fastsatt i cykeln. Men som unghund gillade han att försöka dra mig ner i diken då var det lättare att få hejd på honom när han satt fast i mig :laugh:. Min pensionär har jag ibland i handen och ibland i midjebältet.
 
Ni som har i midjebälte, låter ni linan löpa över styret då? Har ni linan i antenn?

Här är en dålig bild på hur det ser med mina, upplever att det inte blir så kraftiga ryck åt sidan när linan löper i antennen så jag behöver inte parera så mycket om de får för sig att undersöka ett dike.
3BE3DDE5-E206-4396-8F17-C1CA3F862A1E.jpeg
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 233
Senast: Milosari
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 085
Senast: Raderad medlem 148099
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 135
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp