Bukefalos 28 år!

Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Enya

Trådstartare
Min 3 åriga son har tills nu haft storlek 80 i tröjor och 86 i byxor. Nu har han 86 i tröjor och byxor. Minstingen på 15, år har 80 i båda. ÄR inte de lite korta, mina barn??
Och båda två behöver nya kläder på samma gång!
Hur ofta köper ni nya kläder? Vilka märken föredrar ni? Köper ni begagnat?
Och slutligen, hur tar ni bort fläckar på kläderna?

Kom igen nu, berätta för en som vill stilla sin nyfikenhet! :)
 
Sv: Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?

Jo, den på 15 år som har storlek 80 är nog ovanligt liten till växten! :D
 
Sv: Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?

Hur ofta jag köper nya kläder, när det behövs eller om jag hittar något till ett bra pris... Jag gjorde en hel del kap i höstas när de reade ut alla sommarkläder för 20 kr plagget. Sedan la jag undan dem och plockade fram dem här om dagen... Dels blir det inte likadan kläder som alla andra ungar har på dagis, dels blev det väldigt mycket billigare!
Sen har jag fått ärva en väldig massa kläder vilket har varit helt suveränt! Massor av slit och släng som man inte behöver vara rädd om och även en del finkläder som man inte använder så ofta men är kul att kunna använda ibland.

Mamma har en suverän secondhand butik i närheten av där hon jobbar så hon har köpt en hel del kläder åt elin där. Bla en suverän vårjacka för 50 kr som det knappt syns att den är använd...

Elin blir tre år i juli och kan ha 92 i en del byxor men det mesta är 98 numera... Fast det där med längd och jämnföra barn är ju nästan omöjligt, det beror ju så väldigt mycket på arv och hur de är byggda och "tänkta" att bli i slutändan...
 
Sv: Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?

Min treåring (just fyllda) har allt mellan 86-104 på kläderna beroende på plagg.
Jag byter sällan ut hela garderoben på en gång, utan jag köper på mig ett nytt plagg lite då o då, o då köper jag stort. Har massor med arvekläder så jag behöver inte köpa sådär överdrivet mycket kläder.
 
Sv: Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?

Tja, ibland smyger det sig in en massa fel! Kallas det inte Tryckfelsnisse?
Vi skyller på honom i alla fall. *räcker ut tungan*
 
Sv: Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?

Jag har också fått myckert kläder avg släkt och vänner, men det börjar sina i den äldstas garderob nu. Och en del av det som den äldsta växer ur tar den yngsta över, men samtidigt så växer den yngsta ur sina kläder så det blir minus för båda.
Numer är jag också kräsen med kläder, inte så att jag bara måste ha ett specifikt märke, men jag köper mycket Lindex och HM- kläder, allra helst med motiv och ilder på. Gillar inte mjukisbyxor, typ det som kallas mys, och "bas"kläder är inte heller min favorit. Jag köper inte från några dyrare ställen av den anledningne att jag inte känner till några andra än Lindex och HM. Jag tycker om när barnen är snygga klädda men tycker att de är det i bamsebyxor från lindex och nallepuh tröja från hm. Har ni någon smak vad gäller kläder? Vilka skulle ni absolut inte köpa till ert barn?
 
Sv: Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?

Jag brukar passa på att köpa kläder lite då och då annars blir det så dyrt!

Jag tycker att dina barn har små storlekar på kläderna så jag antar att dom är lite korta i rocken. Jag har en lång son som fyllde 5 år förra veckan som är 120 lång och har st 122-128 på kläderna nu.

Eftersom han vuxit fort så har jag alltid köpt kläder som är lite för stora för honom.

Sweatshirt ( jag kan inte stava ) byxor brukar jag köpa med mudd nertill för då kan man ta en lite större st och t-shirtar gör inget om dom är lite stora då det inte märks. Det har gjort att han kunnat använda kläderna längre och det blir ju lite billigare i längden.

Jag brukar beställa via postorder för jag tycker inte om att springa runt i affärer och dels så orkar jag inte det heller. Sedan har dom mycket bekväma öppettider på internet och man kan göra bort sånt på kvällarna utan att har en massa tider att tänka på.
 
Sv: Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?

Hihi! Köper aldrig kläder till mig själv utan jag köper till barnen. Och gillar att gå i affärer!

Ja de är korta, har alltid tyckt att de har varit lite kortare, men inte så mycket, men nu reagerar många på att de inte verkar så gamla. Fast bvc säger inget och så är det egentligen inte så konstigt om de är kort eftersom vi är korta själv.
 
Sv: Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?

Tittar inte så noga efter märken, ser jag nåt snyggt, helst med rödlapp på så köper jag. Tycker ändå man har användning av typ mysbyxor etc, gärna under vinteroverallen.

Dagiskläderna har jag inte så snygga, använder mest arvegods som vardagskläder även om de få finkläder jag har ibland åker på. Köper nästan aldrig tjusiga klänningar o andra obekväma finkläder, de används bara 1-2 ggr innan de är urväxta.

Min stora flicka växte/växer fort så det är nog därför jag gärna köper stora kläder o skor. Hon har ärvt sin kusins gympadojjor med stl 35 (hon har nog 33/34 egentligen) nu o hon fyller sju i sommar.... Köper byxor o tröjor i stl 140 åt henne, då är det lite för stort. Fortsätter hon i denna takten blir hon nog runt 180 cm... dvs nästan lika lång som sin far. När hon var två år var hon 92 cm, treåringen är ca 98 nu (vill inte bli mätt...)
 
Sv: Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?

Dels så får vi låna en massa kläder av några kompisar vars son precis hinner växa ur sitt så kommer våran i det :smirk: . Bra bra säger vi :bow: .

När jag köper kläder köper jag alltid stora kläder. Han har kläder jättelänge, han hinner ibland slita ut dem innan han växer ur dem :angel: , men det är bara bra :D .
Så vi köper kläder jättesällan, men då gör jag en massa inköp på en och samma gång!

Tittar aldrig i stort sett på märken, försöker känna på kläderna och material själv. Skulle aldrig köpa dyra märken till ett litet barn, dels så växer de ju så snabbt och dels så bryr de sig inte.
Det han vill ha på kläderna det är djur eller traktorer eller cowboysare eller nått sådant, så det är kläder med tryck på som jag letar efter :smirk: ... inga speciella märken här alltså...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?

Astrid är 6 månader och har storlek 68 på tröjor och 74 på byxor så dina är nog inte så trinda som min :o

Vi får en del kläder och så är det roligt att shoppa. Vi har inte så jättemycket för att hon växer ur så fort. Jag tvättar ofta istället.

Fläckar tar jag bort med tvål när de är nya (barnängens överfettade brukar funka, men galltvål ska vara bäst). Sen tvättar jag i maskin ganska omgående och har lite Grumme fläckborttagning i tvättmedlet. Det ska ju vara lätt att sortera tvätt så Astrid har bara vitt och rosa :D :o (stackars bebis)
 
Sv: Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?

Vidar är drygt 3½ och 98 cm lång och väger 15-16 kg. Han kan ha 98-110 på överdelar och 90-100 på byxor. Overallerna är 98-110 även om den största är lite stor.

Hans kläder är ärvda eller köpta begagnat, köpte en massa kläder superbilligt på annons i 90-110 (800 kr för sex bananlådor och tre cyklar) efter tvillingpojkar så han har dubbla uppsättningar eftersom han har två hem. Han har fem overaller som passar, tre köpta på tradera :idea:

Jag föredrar att ha en massa kläder man inte behöver vara rädd om framför att köpa nya "fina" plagg. Vi kan inte tvätta ofta och han leker hej vilt ute i leran. Mjuka byxor är ju kanon, bara att dra på och sköna utan att hindra lek, dessutom smidiga under overallen.

Eskil är 3½ månad, ca 65 cm lång och väger ca 7 kg (helammas). Han drar 74 i tröjor, 80 i bodys (fast då blir armarna långa) och 68-74 i byxor. Jag hade skickat iväg alla Vidars bebiskläder men fått tillbaka en del som var urvuxet igen, fått en del nytt, köpt en del beg eller i Ullared och nu kan han snart ha de kläder Vidar hade när jag började spara igen när Vidar var 2½ :o typ 86. Eskil är så lång och trind i bålen liksom att storleken går åt där fast han inte är så lång.


Tradera är väldigt roligt att handla barnkläder på också :banana:

Det är inte bara snålhet som gör att jag inte köper nya barnkläder. Dels tycker jag det är ett allmänt resursslöseri (bättre med återanvändning) dels är de använda plaggen redan mjuktvättade och utan kvarvarande gifter :)
 
Sv: Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?

Silverkedjan skrev:
dels är de använda plaggen redan mjuktvättade och utan kvarvarande gifter :)
Det md gifter har jag aldrig tänkt på. Ska kanske fundera på att börja köpa beg. ja med. Har aldrig gjort det. Tack för tipset.
 
Sv: Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?

Min 3 åring som också räknas som kort till växten har nu stl 92-98. På lindex brukar jag köpa mjukbyxor (ta 2 betala för 3) och de är korta i storleken. Sist köpte jag i stl 110 och la upp rejält. Hon har vuxit otroligt mycket senaste halvåret så ett tag köpte jag nya kläder varje månad men jag har ledsnat på det. Det blir ju så sablans dyrt!Nä, nu blir det alldeles för låånga brallor som jag lägger upp.

Jag har inte behövt köpa begagnat för vi får av bekanta massor med kläder. Nu är det ofta riktigt gamla och urtvättade så de kläderna blir hemma/lekplats kläder. Kläderna som hon ska ha på dagis köper vi.
 
Sv: Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?

När jag fick första barnet köpte jag en basuppsättning kläder.
Till honom har jag sen kompletterat med nytt när det behövts men jag har också fått en hel del av vänner vars barn växt ur och köpt en del begagnat också. Han är 10 år nu och drar ca 140 i kläder, 37 i skor.

Nästa barn fick en uppsättning dockkläder för att inte drunkna i brorsans arvekläder men sen har han mest haft kläderna jag sparat efter förste. Han är 6½ och drar ca 120 i kläder.

Tredje blev en tjej och hon har fått en hel del nytt eller bättre begagnat. Har också haft tur att få ärva en del efter en kusin.
Nu är hon 3½ och drar 100 i kläder, kan även ha en del toppar i 110.

Senaste tillskottet blev en pojke så jag plockade bara fram lådan med 50 kläder när han föddes. Vi har hunnit plocka fram 60 lådan också, killen är 6 veckor.

Har alla gamla kläder sorterade efter storlek så att jag lätt kan byta ut barnens garderober allteftersom dom växer.
 
Sv: Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?

Min ettåring drar 92 men hon är nog rätt stor (12 kg).

Ärver en del efter storebror, jag får en del från vänner som har större barn också. Därutöver köper väl mormor o farmor en del nytt, men jag själv köper nästan aldrig kläder... Har precis noll intresse av det själv och det märks väl på barnen också *stackarna*.
 
Sv: Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?

Mina barn har alltid varit små, tjejerna som är 10 resp 8 år har storlek 134, 128.
Pojkarna som är (snart) 3 år = 92/98 och 7 mån = 74/80
Det mesta är arvekläder efter kusiner och stora syskon men ibland så shoppas det något nytt på Lindex el HM.
Tradera har varit räddningen några ggr. Har själv försökt att sälja kläder där men det är inte så lätt. Tyvärr är frakten ganska dyr, dyrare än kläderna i sig :cool:
 
Sv: Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?

Jisses..hmm Min Dotter är 2 år och 4 månader.Hon har st 98 eller större... :smirk:
Njae,jag har aldrig pengar över så det blir aldirg att man köper utan min mamma har fått köpa...Men det blir lite då och då... :)
 
Sv: Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?

Aha Vidar är alltså snäppet mindre än Pontus! Då ska jag ha honom i åtanke nu när jag ska plocka ut hans vinterkläder!

Det är borde vara den storleken han kommer att dra nästa år och jag har ingen som ärver hans kläder! Jag orkar inte spara på dom och tidigare har jag en bekant som fått hans urvuxna kläder men nu är jag less på att skänka kläder till henne så jag inte ens får ett tack!

Så om du har tur Tim så kommer det vinterkläder på posten åt Vidar sedan! Jag ska bara kolla igenom vad som är helt och tvätta upp det!

Om du vill ha det förståss????
 
Sv: Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?

Jag har knappt köpt kläder alls. Det vi har köpt är special kläder som westernboots och ridväst :)

Dessutom så har min bror en dotter som är yngre än min dotter så kläderna kan ärvas. Känns alltid skönt att kunna skänka bort kläderna till någon som man känner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 302
Senast: susanne
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 651
Senast: alazzi
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 056
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 209
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp