Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Mischmasch

Trådstartare
Vi ska på bröllop i sommar och min fästman ska vara marskalk. Börjar bli dags att köpa klänning nu så jag hörde med bruden vilken färg det är tänkt att han ska ha på slipsen (dom ska köpa den) eftersom jag vill matcha honom. Men tanken är tydligen att han ska matcha tärnorna och inte mig så någon färg fick jag inte. Och jag blev så baaarnsligt besviken inombords. Egentligen borde jag väl vara glad som kan välja vilken färg jag vill på klänningen men det blev jag inte :o

Hur är det med bordsplaceringen om det är ett traditionellt bröllop, bör jag vara förberedd på att vi inte kommer sitta tillsammans heller?

Åh ja, jag känner själv att jag överreagerar men lite besviken kanske man får bli? En liten stund iaf? Eller? :p
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Jag tycker det är barnsligt av brudparet jag, att uttalat vägra ge dig en färg. :meh:

Och ja, på bröllopet kan du vara övertygad om att ni kommer att separeras vid borden också om de är traditionella och kommer att ha bordsplacering. Min äldre bror gifter sig i sommar och de följer traditionen med bordsplacering och har meddelat, när vi frågat, att de kommer att splitta upp alla par. Vilket i mina ögon är fruktansvärt oförskämt ärligt talat. :mad:
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Ni sitter mest troligt inte bredvid varandra men möjligen vid samma bord. Ta på dig en färg du gillar sen om ni matchar lr inte är väl skitsamma ;).
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Fast, enligt traditionen så ska väl förlovade par INTE splittas vid bordet?
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Brudparet med följe sitter vid huvudbordet, så du kan tryggt räkna med att han sitter där och får en tärna till bordet.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Min sambo (som var best man) var matchad med tärnorna på så vis att ha hade en blomma i samma färg som deras klänningar.
I övrigt var det svart eller möjligen väldigt mörkblått. Så jag valde kläder i lite samma skala men inte så mörkt.

Den något retsamme sambon påstod dessutom att vi inte skulle sitta bredvid varandra på middagen men det gjorde vi visst det (puh!). Sen vet jag inte hur traditionellt bröllopet var, det var i kyrkan men sen var det lite blandad svenskt och grekiskt (såsom brudparet är) :D
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Jag förstår inte riktigt. Om din man ska matcha tärnorna måste han ju få reda på vilken färg på slipsen han ska ha? Annars blir det ju svårt att matcha tänker jag..

Traditionen säger att man delar på gifta par men att förlovade par sitter tillsammans eftersom de antas bara ha ögon för varandra. Men detta är ju gammal tradition och man antog också att förlovade par (självklart!) inte bodde ihop.

Idag skulle jag väl säga att det vanliga är att man delar på etablerade par, oavsett om de är sambos, förlovade eller gifta. Så ja jag skulle nog räkna med att ni inte sitter tillsammans.

Däremot har det på de bröllop jag varit på varit så att man brukar låta par sitta mitt emot eller snett mitt emot varandra, iaf om de inte känner andra på bröllopet än varandra.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Fästfolk ska sitta bredvid varandra, gifta ska splittras :)
(traditionellt sett, iofs kanske man nu betraktar sambos som gifta?)

Jag håller med Breaktown helt enkelt, jag tror de placerar sambos i närheten av varandra. Närmare ju färre de känner på bröllopet.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Jag tycker det är barnsligt av brudparet jag, att uttalat vägra ge dig en färg. :meh:

Och ja, på bröllopet kan du vara övertygad om att ni kommer att separeras vid borden också om de är traditionella och kommer att ha bordsplacering. Min äldre bror gifter sig i sommar och de följer traditionen med bordsplacering och har meddelat, när vi frågat, att de kommer att splitta upp alla par. Vilket i mina ögon är fruktansvärt oförskämt ärligt talat. :mad:

Varför är det fruktansvärt oförskämt att dela på par? En bordsplacering där alla sitter med sina respektive tycker jag snarare låter fruktansvärt tråkig. Framför allt om man är singel.

Jag tar för givet att brudparet har gjort sitt yttersta för att skapa en bordsplacering som utgår från att alla gäster ska ha så trevligt som bara möjligt. Varför skulle inte din bror göra även så?

Jag sitter bredvid min sambo och äter middag nästan varje dag hela året så inte måste jag sitta bredvid honom på just bröllop. Däremot är det såklart trevligt om man vet att en gäst endast känner sin respektive på bröllopet och inte är den typ av person som tycker om eller har svårt för att prata med och lära känna nya människor, då är det ju bra om man sätter dem inom "pratavstånd", typ mitt emot eller snett mitt emot.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Fast du vill ju inte se ut som tärnorna heller, så du vill i detta läge inte matcha med din sambo.

Däremot håller jag med alla andra som säger att ni inte kommer att få sitta bredvid varandra. Vet inte om jag någonsin varit på ett bröllop där jag fått min partner som bordsherre. Tror inte det. Däremot har han kunnat sitta vid samma bord.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Fästfolk ska sitta bredvid varandra, gifta ska splittras :)
(traditionellt sett, iofs kanske man nu betraktar sambos som gifta?)

"Fästfolk" förekommer väl knappt nuförtiden? Jag har i alla fall ingen aning om vilka av mina ogifta vänner som anser sig vara förlovade, jag har heller ingen aning om vad det innebär att anse sig vara förlovad.

Jag skulle lugnt räkna med att etablerade par inte får sitta bredvid varandra, men däremot ganska ofta lite lagom snett mittemot varandra. Det gäller inte bara bröllop, utan även andra typer av formella fester med bordsplacering.

Varför färgen på hennes klänning och hans slips skulle ha något med varandra att göra övergår mitt förstånd.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Just av den anledningen som du själv nämner, att väldigt många i sällskapet är eller har respektive som är väldigt blyga/osäkra bland nya människor/inte känner någon annan än sin respektive.
För egen del så spelar det mindre roll, jag reder mig. Men min sambo är den lite mer tillbakadragna typen och fler med honom.
Att då medvetet utsätta människor som man ändå kallar "familjen" för en situation som de redan flera månader i förväg mår dåligt över tycker jag är oförskämt och hänsynslöst.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Nja, det är väl inte så märkligt att matcha klädsel, särskilt om man vill markera att man hör ihop? När jag gifte mig hade min man sin slips i samma färgskala som min klänning, och hans corsage var som en miniatyr av min brudbukett. Tror inte att det är en så udda företeelse, åtminstone var det ingen som tyckte det var konstigt att vi gjort så den gången.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Tja, om man är förlovad och har sagt att man tänkte gifta sig hyggligt snart (inom ett år eller två) så är man nog fortfarande fästfolk. Tror vi hamnade bredvid varandra i den situationen.

Folk är nog olika, jag vet precis när alla mina vänner förlovade sig och visste också ungefär hur snart och om alls de tänkte gifta sig.

(Om färgerna på slips och klänning håller jag med, tycker matchat skulle se lite speciellt ut, men jag tog bort det för att äsch, jag kanske inte borde tycka ngt om just den biten.)
 
Senast ändrad:
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Idag skulle jag väl säga att det vanliga är att man delar på etablerade par, oavsett om de är sambos, förlovade eller gifta. Så ja jag skulle nog räkna med att ni inte sitter tillsammans.

Jo, jag tror att det inte är ovanligt att man delar även förlovade par om de inte är helt nyförlovade. Anledningen till att de skulle sitta tillsammans förut var ju att förlovningen varade max ett år och att paret ansågs vara så nyförälskade att de bara skulle ha ögon för varandra ändå. :D

I övrigt förstår jag inte heller varför det skulle vara ohyfsat att dela etablerade par. När jag var tärna hade jag "min" marskalk till bordet, min pojkvän(numera sambo) satt rätt långt bort. Däremot var bordsplaceringen som den brukar vara om brudparet lagt manken till - folk sitter i närheten av någon de känner och man har placerat folk bredvid sådana som de troligtvis har utbyte av. Det brukar vara jättekul att prata med och lära känna nytt folk. Jag har bara varit på ett bröllop där jag inte upplevt att det varit genomtänkt på det viset(åtminstone inte för min del). Då satt jag bredvid ett par femtonåringar som fipplade med sina mobiltelefoner hela middagen. :wtf:
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Fast du vill ju inte se ut som tärnorna heller, så du vill i detta läge inte matcha med din sambo.

Nej och det var väl det bruden inte heller vill att jag ska göra. Men på nåt sätt tycker jag det är trist om jag och sambon helt omatchar varandra. Fast det är klart, om vi ändå inte kommer vara i närheten av varandra på bröllopet så spelar det väl inte så stor roll.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Fast ni var ju brudparet. För brudparet är väl en väsentlig del av syftet med att gifta sig och att genom en stor fest både synliggöra och offentliggöra att de gifter sig, just att visa att de hör ihop. Det är att brudparet hör ihop med varandra det hela handlar om, praktiskt taget. Det där med blommorna, tex, verkar vara väldigt vanligt, tror jag.

TS och hennes partner är ju gäster. Då verkar det för mig rätt överdrivet att markera samhörighet genom matchande klädsel, när man inte är från Skottland och mer eller mindre tvingas anlägga matchande rutighet (detta drabbar mig ibland i min mans familj i samband med att de firar något historiskt jox).
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Fast det är klart, om vi ändå inte kommer vara i närheten av varandra på bröllopet så spelar det väl inte så stor roll.
Fast det där lät lite väl bittert. Bara för att ni inte äter middag bredvid varandra så innebär det ju inte att ni inte kommer att umgås. Man dansar ju, man umgås, man gör ju så mycket annat på ett bröllop än att bara äta middag. De 2-3 timmarna kommer du att överleva utan honom precis tätt intill dig.

Nu är han marschalk och då blir läget lite speciellt. Annars vill jag gärna matcha så att bilderna blir bra. ;) Dessutom är det roligare att planera vad man ska ha på sig ifall man får matcha.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Varför färgen på hennes klänning och hans slips skulle ha något med varandra att göra övergår mitt förstånd.

Är det inte rätt naturligt att matcha färgen på klänningen och slips när man går tillsammans på en finare tillställning? Så har vi gjort på tidigare bröllop iaf :)
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Men om det är familjen, känner de verkligen ingen alls på bröllopet? Tex så kan man placera faster Agda bredvid farbror Botvid, faster Agdas man mittemot och farbror Botvids fru bredvid honom.

(Eller sitta snett mittemot sin svägerska eller...) Men självklart så låter man par man vet är nerviga och inte känner någon annan bredvid varandra eller väldigt nära.
 

Liknande trådar

Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 651
Senast: Anonym_85
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 362
Senast: Björk
·
C
Gravid - 1år Vad det händer mycket i och utanför en när man blir gravid. Nu har vi gått över halva tiden och det börjar verkligen bli ett faktum...
2
Svar
27
· Visningar
2 646
Senast: norpan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp