Bukefalos 28 år!

Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

*KL*

Jag inser att jag måste vara en fossil, för matchade par är något helt okänt för mig.
Och för mig är det helt naturligt och någonting som "typ alla" gör. Det skulle kännas väldigt konstigt för mig att komma i en grön klänning och sambon hade röd slips och näsduk.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Oj, det har jag aldrig gjort och tycker inte det inte faller sig det minsta naturligt.
Förstår liksom inte varför.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

När jag var sådär lagom nygravid och med hormoner gick jag och sambon på en fest med bara kompisar till honom.
Bordsplacering var det självklart och när jag fick se att jag satt två bord bort från honom då var tårarna såååå nära.
Tur nog fixade en av hans andra kompisar så jag fick sitta bredvid honom, annars hade jag åkt hem:angel:
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Och för mig är det helt naturligt och någonting som "typ alla" gör. Det skulle kännas väldigt konstigt för mig att komma i en grön klänning och sambon hade röd slips och näsduk.

I min värld har männen inte röd slips och näsduk... Som jag sa, jag är väl en fossil. Gissar att mina kretsar har ganska konventionell klädkod.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Och jag känner mig som en utomjording som åtminstone vill att klänningens färg på nåt sätt ska gå igen i slips/näsduk :p Så vi inte står där med varsina färger som inte alls går ihop.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Fast ni var ju brudparet. För brudparet är väl en väsentlig del av syftet med att gifta sig och att genom en stor fest både synliggöra och offentliggöra att de gifter sig, just att visa att de hör ihop. Det är att brudparet hör ihop med varandra det hela handlar om, praktiskt taget. Det där med blommorna, tex, verkar vara väldigt vanligt, tror jag.

TS och hennes partner är ju gäster. Då verkar det för mig rätt överdrivet att markera samhörighet genom matchande klädsel, när man inte är från Skottland och mer eller mindre tvingas anlägga matchande rutighet (detta drabbar mig ibland i min mans familj i samband med att de firar något historiskt jox).

Men en tillställning med finklädsel är ju ändå lite av en maskerad, jag tycker inte det är så konstigt om man även vill matcha varandra i den allmänna utklädningsleken. Häromdagen stötte jag t ex på ett par på tåget, uppenbart på väg till en tjugotalsfest, och de var båda klädda i svartvitt (kritstrecksrandig kostym för honom, tjugotalsklänning och pärlor för henne), mycket tjusigt! Och de blev ju liksom extra tjusiga när de stod bredvid varandra, eftersom deras kläder passade ihop så bra. Lyckas man, så gör ju matchande klädsel att man förstärker varandras tjusighet.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Fast jag tycker det är stor skillnad på om det är en temafest där man ska klä ut sig och en fest med traditionell klädsel.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Och jag känner mig som en utomjording som åtminstone vill att klänningens färg på nåt sätt ska gå igen i slips/näsduk :p Så vi inte står där med varsina färger som inte alls går ihop.

Vad brukar du använda för färger? Det är ju möjligt att det går att hitta något som inte skär sig mot speciellt mycket. Guld är ju aldrig fel, t ex.

Jag bryr mig generellt väldigt lite hur folk ser ut (till den grad att jag ibland inte märker det:D), men jag skulle reagera betydligt mer på om någon hade en färg som var missklädsam på den personen (typ hur jag ser ut i gult) än om jag såg ett par där han hade orange slips och hon rosa klänning.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

På maskerad är det såklart att man kan matcha sina väninnor eller man.

Men jag tycker inte middag är maskerad, det är en vanlig tillställning då man har vanliga kläder på sig för kvällen, typ klänning och kavaj. Precis som man har ridkläder i stallet.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Men en tillställning med finklädsel är ju ändå lite av en maskerad, jag tycker inte det är så konstigt om man även vill matcha varandra i den allmänna utklädningsleken.

Det är väl lite så jag känner också. Eller så är det bara nå traumatiska minnen från skolbalen där jag inte hade någon kille att gå med så medan "alla andra" diskuterade klänningar och matchningar och hej och hå så köpte jag någon billig misspassande röd klänning på blocket och gick helt omatchande med min kompis i hennes ljuslila klänning. Det ÄR roligt att klä upp sig och ihop sig. Och det ska ju folk göra även denna gång, bara inte jag. Lite så.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

*kl

Om jag är medbjuden på en sådan tillställning där jag bara känner en person vill jag gärna ha möjlighet att umgås med just den.

Första bröllopet jag var på så kände jag eg bara bruden (och brudgummen) men de såg noga till att jag satt med folk som var lättsamma och så hästfolk i krokarna, så det löste sig jättebra.

Jag är någon form av underlig mix av totalt asocial och ändå inte. Kan vid närmare eftertanke kanske bottna i någon form av kontrollbehov.

Hur som helst, jag förstår verkligen om man vill sitta med sin sambo i ett i övrigt okänt sällskap.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Jag bryr mig generellt väldigt lite hur folk ser ut (till den grad att jag ibland inte märker det:D), men jag skulle reagera betydligt mer på om någon hade en färg som var missklädsam på den personen (typ hur jag ser ut i gult) än om jag såg ett par där han hade orange slips och hon rosa klänning.
Det är därför man har sambo som har samma färger som en själv! ;) :p

Ljus hy, blond, blåögd precis som mig. Då kan man inte gå fel.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Det är därför man har sambo som har samma färger som en själv! ;) :p

Ljus hy, blond, blåögd precis som mig. Då kan man inte gå fel.

Hrmpf... jag - som är singel - känner att utbudet är rätt begränsat ändå:).

För övrigt fick jag just starkt begär efter en klänning i regnbågstyg. Måste hitta en sådan!
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

*KL*

Jag inser att jag måste vara en fossil, för matchade par är något helt okänt för mig. Nej förresten, jag har sett det på studentskivor. Men inte annars. Jag associerar snarast matchade par till det glada 80-talet när hela familjer kunde dyka upp i likadana (cerisa) träningsoveraller. Jag känner NEJ, NEJ, NEJ från ryggmärgen.

Tack, jag börjar fundera på om det var några allvarliga fel på mig... :crazy: Jag är personligen lycklig om jag hittar en klänning jag tycker om och kunde inte bry mig mindre om att matcha maken...
Ang att sitta brevid varandra så är kanske jag lite för social men den tråkigaste bröllopsfest jag har varit på var när jag blev placerad mitt emot maken och ett kompisgäng till brudparet på sidan... Kompisgänget hade inte sett på flera år så de var fullt upptagna att prata med varandra så där satt jag och maken och tyckte att det hade varit kul att pratat med någon annan i alla fall, vi hade ju just tillbringat fem timmar i bilen tillsammans för att komma till fest och hade i princip uttömt alla samtalsämnen... :meh: Tack och lov fick vi byta platser fritt till kaffet så vi kunde söka upp andra vi kände som vi inte hade träffat på länge och kunde ha lite trevligt i alla fall. Men jag tycker att den stora vinningen med fester är att kunna göra lite nya bekantskaper och kanske lära sig något nytt.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

På maskerad är det såklart att man kan matcha sina väninnor eller man.

Men jag tycker inte middag är maskerad, det är en vanlig tillställning då man har vanliga kläder på sig för kvällen, typ klänning och kavaj. Precis som man har ridkläder i stallet.

Fast det här var väl inte en vanlig middag, utan ett bröllop med marsalker, tärnor och hela konkarrongen? Om bröllopet är lite storstilat, så tycker jag inte det är fel att man som gäst ägnar klädseln lite mer uppmärksamhet än att slänga på sig en klänning och kavaj, som om man skulle till vilken middag som helst. Gästens ansträngningar kan ju något lite ligga i paritet med värdens ansträngningar med tillställningen. Ungefär som att man till en vanlig middag kanske kommer med en flaska rödvin som present, medan man till ett bröllop ordnar en lite finare och dyrare present. Tycker man det är lite roligt att få tillfälle att klä upp sig, så är det ju inget som hindrar att man även matchar sin partners klädsel.

Tillställningar med klädkod är ju alltid lite av maskerader, om än i olika mån.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Och jag känner mig som en utomjording som åtminstone vill att klänningens färg på nåt sätt ska gå igen i slips/näsduk :p Så vi inte står där med varsina färger som inte alls går ihop.

Jag förstår inte problemet. Du får trösta dig med att ni förmodligen inte kommer att sitta vid varandra.
s.wink.gif


Blir man bjuden på en fest, får man finna sig i att man inte själv kan bestämma reglerna. Vad gäller placeringen, tror jag de flesta anstränger sig för att para ihop folk som kan ha något att tala om.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Hur är det med bordsplaceringen om det är ett traditionellt bröllop, bör jag vara förberedd på att vi inte kommer sitta tillsammans heller?
Ja. Meningen är ju lite att man ska umgås med fler än bara de man känner sedan tidigare.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Ja. Meningen är ju lite att man ska umgås med fler än bara de man känner sedan tidigare.

Fast nog hoppas jag att jag åtminstone delvis får sitta bredvid folk jag redan känner. Särskilt eftersom jag nästan aldrig träffar dom längre sen jag flyttade 100 mil bort. Men det återstår ju att se :)
 

Liknande trådar

Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 835
Senast: Anonym_85
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 502
Senast: Björk
·
C
Gravid - 1år Vad det händer mycket i och utanför en när man blir gravid. Nu har vi gått över halva tiden och det börjar verkligen bli ett faktum...
2
Svar
27
· Visningar
2 671
Senast: norpan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp